Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

The Little Convict (1979) Toby and the Koala - TV1000 dubbning?

Startat av Jabberjaw, 23 juli 2024 kl. 16:32:10

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jabberjaw

Är det någon som vet om långfilmen The Little Convict från 1979 har släppts på VHS/Betamax i Sverige

Ser i en gammal anteckning att Gunnar Ernblad översatt filmen för visningar på TV1000 under 1989. Troligtvis sändes filmen redan samma år alternativt 1990. Får en träff i arkiven "1980-05-30". Så det borde finnas minst 2 dubbningar.

Får konstigt nog inte några träffar på den engelska titeln. Så jag misstänker att man översatt filmens titel också för sändningarna på TV1000. Någon som har mer information om titel och eventuella röster som medverkade. TV1000 sände även långfilmerna Dot 1,2,3 och 4. Skaparen har även gjort tv-serier som The Adventures of Blinky Bill (1993)

Engelsk dubbning av filmen

MOA

Citat från: Jabberjaw skrivet 23 juli 2024 kl. 16:32:10Är det någon som vet om långfilmen The Little Convict från 1979 har släppts på VHS/Betamax i Sverige

Ser i en gammal anteckning att Gunnar Ernblad översatt filmen för visningar på TV1000 under 1989. Troligtvis sändes filmen redan samma år alternativt 1990. Får en träff i arkiven "1980-05-30". Så det borde finnas minst 2 dubbningar.

Får konstigt nog inte några träffar på den engelska titeln. Så jag misstänker att man översatt filmens titel också för sändningarna på TV1000. Någon som har mer information om titel och eventuella röster som medverkade. TV1000 sände även långfilmerna Dot 1,2,3 och 4. Skaparen har även gjort tv-serier som The Adventures of Blinky Bill (1993)

Engelsk dubbning av filmen
Yoram Gross! Tror jag frågade om filmen i ett annat ämne men det betyder också att det finns 1 till dubbning av Dot & Kängurun, en riktig dubbning av Dot & Jultomten. 3:an & 4:an har jag nog aldrig sett på svenska så det blir första gången, Yes!

Erika

Har hittills lyckats hitta (tack vare KB:s tidningstjänst) åt sändningen på TV1000, där den sändes under titeln Den lilla fången. Mycket riktigt sändes den 1989 där.  

https://tidningar.kb.se/search?q=%22den%20lilla%20f%C3%A5ngen%22%20gross&searchGranularity=part&_sort=datePublished

Däremot hittar jag inte åt någon vhs- eller betamax-utgåva på Svensk Mediedatabas, men inte alls omöjligt att det kan finnas - trots allt saknas mycket där. Yoram Gross film Kamelpojken, t. ex.

Jabberjaw

Jabberjaw

Citat från: Erika skrivet 23 juli 2024 kl. 18:49:48Har hittills lyckats hitta (tack vare KB:s tidningstjänst) åt sändningen på TV1000, där den sändes under titeln Den lilla fången. Mycket riktigt sändes den 1989 där. 

https://tidningar.kb.se/search?q=%22den%20lilla%20f%C3%A5ngen%22%20gross&searchGranularity=part&_sort=datePublished

Däremot hittar jag inte åt någon vhs- eller betamax-utgåva på Svensk Mediedatabas, men inte alls omöjligt att det kan finnas - trots allt saknas mycket där. Yoram Gross film Kamelpojken, t. ex.
Tack Erika! :) Undra vilka som var röstskådespelare i den här filmen... Och om det finns en gnutta hopp att någon har den inspelad. Jag har hittils inte sett till den på någon av de band jag har från TV1000.

MOA

Citat från: Jabberjaw skrivet 23 juli 2024 kl. 19:53:40Tack Erika! :) Undra vilka som var röstskådespelare i den här filmen... Och om det finns en gnutta hopp att någon har den inspelad. Jag har hittils inte sett till den på någon av de band jag har från TV1000.
Om jag fattat rätt så är det fruktansvärt många också. Vill också se dessa på svenska, Yoram Gross var en mycket unik filmskapare