Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

DuckTales kommer på DVD i USA

Startat av PAAATE, 12 augusti 2005 kl. 11:50:49

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Erika

Om jag inte minns helt galet spelar väl även Christel Körner och Birgitta Fernström en hel del kvinnliga roller. 

clash

Precis, och även Anna Nylen ar gästspelat. Och säkert många fler. Tycker inte du ska skriva att som att det är så utan att det är din åsikt. ´

Och ang.Monica Forsberg i flera roller. Visst, det är inte kul, men jag hör hellre henne i 10 roller än att jag hör Louise Raeder/Annica Smedius/Anneli Berg/Maria Rydberg/Anna Norberg/Irene Lindh/Jasmine Heikura/Charlotte Adrai-Fransson i en*kunde inte låta bli*

Nu har vi fått ihop till 5 kvinliga röster på KM. Och det andra har 3.
Pepper Ann//Winx Club/Trollz/Creepschool äger

Kloppstock

Vad som stör mig mest med säsong 1 är som sagt en sämre allmän ljudkvalitet.
Om man lyssnar på säsong 2 avsnitt Avsnitt 87 - Vem är Vem.
det är ett exempel på ett av få avsnitt från säsong 2 med undermåligt ljud. vilket upplevdes direkt i TV:n när det gick.(icke defekt TV)
rösterna svänger upp & ner i ljud nivå..nästan försvann i 1 secunds intervaller. jag uppfattar det som att rösterna och ljud ständigt svänger dylikt i stort sätt alla avsnitt av säsong 1..(om annars är jag utrustad med defekta öron)
och dom proffsiga bakgundslåtarna hörs sedemera sämre än säsong 2(tjat)
Alltså ifrågasätter jag Mediadubbs dåtida inspelningsteknik kan man nog säga  :P

Min ringa mening är att helt enkelt att det är inblandad färre dubbare i säsong 1 än 2.
Ni nämde Roger Storm inflation i birollerna i S 2..jag kontrar genom att utbrista i Per Sandborh (TV4 mannen!)
han gestaltar ju om inte alla biroller i S 1 (undantagstillstånd Gunnar E)..och han är måhända inte värdens bästa på att förställa den där rösten. om man skall gämföra så gillar jag personligen Storm bättre..han brilljerar ju annars i rollen som Fenton. Fenton lyfter ju förövrigt säsong 2 rejält.

I S 2 har vi ju Bertil Engh,Ulf Källvik,Öjebo mf!! S1 har ju inte fler än Ernbladh/Sandborg i biroller?.
Monica F kan låta lite krystad som Knattarna ja..men herr Staffan H,här låter det som att knattarna komunicerar via ett 1/5 meters avloppsrör.. ;) tycker jag
(för övrigt Staffan Hallerstam och Jan Nygren måste vara dom enda dubbarna I Sverige man alldrig behöver speeda (inte med coca dock ::) utan rösterna tänkte jag nog på.

Varför lägger du alltid till 15 tomrader i slutet av dina inlägg...? /Daniel

Daniel Hofverberg

Jag kan inte påstå att jag kunnat uppfatta någon sämre mix eller ljudkvalitet på säsong 1-avsnitten. Knattarna har onekligen en aningen "instängd" röst i säsong 1 (förmodligen avsiktligt), men i övrigt tycker jag att det låter bra. Det är visserligen bara mono, men om jag inte minns fel så är väl även originalspåret det.

Hur menar du egentligen med att ljudet svänger...? Menar du enbart dialogen, eller även musik och effekter?

Christer

Är Hallerstams röst mekaniskt förändrad på något vis när han gör Knattarna?

chribbe

Citat från: Christer skrivet 16 februari 2006 kl. 10:14:39
Är Hallerstams röst mekaniskt förändrad på något vis när han gör Knattarna?
Tror att den är aningen upppitchad. Vad gäller Hallerstam som knattarna så tycker jag att han trots den aningen mindre "ankiga" och lite mörkare rösten behåller samma karaktär som originalrösterna. Monica Forsberg gör knattarna med ljusare röst men absolut ändå inte närmare originalrösterna än Hallerstam. Hon snarare får knattarna att framstå som lillgamla fnittrande fjollor.

PAAATE

Jag gillar Monicas knattar. Fast det beror nog på två grejor:

- Nostalgiska skäl. Såg säsong två, långt innan jag kände till att det finns ytterligare 65 avsnitt.

- Att jag kan härma Monica Forsbergs knattar. :P   Någorlunda bra, i alla fall. :P
Vissa tycker det är för provokativt att man vill bli grillad & uppäten när man är död._.

Är det så mycket konstigare än att bli uppbränd & nergrävd?

Daniel Hofverberg

Jag håller med chribbe. Jag skulle också misstänka att Staffan Hallerstams röst i DuckTales är aningen uppsnabbad och bearbetad (därav "burkigheten" i rösten), men att det till största delen är honom själv. Men vill man veta med säkerhet, så kan man ju alltid maila till Lasse Svensson och fråga - även om det gått 15 år sen dess, så tycker jag att Lasse fortfarande borde minnas en sån sak...

Jag tycker också att Staffan var mycket duktig som Knattarna, och bibehåller samma känsla och karaktär som originalrösterna, trots att han inte är helt lik. Monica Forsberg tycker jag däremot inte förmedlar samma karaktär som originalrösterna, och dessutom låter hon lite för feminin i rollerna. Personligen kan jag inte förstå hur Disney i USA kunnat godkänna Monica som Knattarna...

ddubbning

Här kan man inflika att i originalversionen av DuckTales gjordes knattarnas röster av Russi Taylor (en kvinna alltså,som för övrigt även är Mimmi Piggs nuvarande röst) För övrigt har knattarnas röster alltid gjorts av kvinnor i original,förutom i de tidiga kortfilmerna då deras röster gjordes av Clarence Nash,Kalle Ankas röst.
Personligen anser jag att Monica Forsberg är bra som knattarna .Visserligen kan det även i mitt fall bero på nostalgiska skäl,men jag anser också att Monicas ljusare röst passar bättre till karaktärerna än Staffan Hallerstams (han gör dock visserligen också ett bra jobb men Monica Forsberg är bättre)

clash

Jag håller med. Monica har desstuom bättre inlevelse så det är roligare att kolla då. Tycker jag ialla fall.

Marcus

Jag har alltid trott att det har varit samma som har pratat Knattarna  ???

Daniel Hofverberg

Marcus: Mellan säsong 1 och 2 är det definitivt inte samma, och de låter heller inte speciellt lika.

Citat från: ddubbning skrivet 17 februari 2006 kl. 00:43:41
Här kan man inflika att i originalversionen av DuckTales gjordes knattarnas röster av Russi Taylor (en kvinna alltså,som för övrigt även är Mimmi Piggs nuvarande röst)
Förvisso, men skillnaden är att originalrösterna till Knattarna inte låter nämnvärt feminina, vilket dock Monica gör. Då tycker jag att Staffan Hallerstam bättre lyckas med att bibehålla samma röstkaraktär som originalet, även om det som sagt inte är 100% voice-match.

Vad gäller inlevelsen, kan jag inte höra någon nämnvärd skillnad alls - både Staffan och Monica talar, i mina ögon (eller öron), med mycket bra inlevelse.

ddubbning

Det är sant att knattarnas originalröster inte är så feminina, vilket naturligtvis talar för Staffan Hallerstams version.Russi Taylor har dock förutom Knattarna gjort flera pojkroller i "The Simpsons" så trots sin mycket ljusa röst är hon duktig på att få den att inte låta så feminin ,som den exempelvis givetvis gör när hon gör Mimmi Piggs röst.

Jag håller med om att båda pratar med bra inlevelse.Som jag sa förut anser jag dock att Monica Forsbergs ljusa röst passar bättre till karaktärerna.

clash

Jag har hört originalen och tycker Monica faktiskt e mer lik originalet. Femenim säger du...tycker inte jag det låter...däremot kan man ju poängtera att hon låter likadan som Gåsalin. Och Knatte i Quack Pack(fast lite mognare möjligen).

ddubbning

Jo,det är sant att flera av Monica Forsbergs karaktärer har likartade röster,fast det finns även karaktärer där hon går lite längre från sin "vanliga" dubbningsröst.
För övrigt kan jag som en kul grej (ber om ursäkt om jag går en smula off topic nu) berätta att jag minns att Monica berättade när hon var gäst i ett tv-program för rätt länge sedan att innan hon ska göra knattarnas röster äter hon (eller hon gjorde i alla fall det då) syrliga karameller eftersom de gjorde det lättare för henne att få till knattarnas röster.Fast i den intervjun gjorde hon och hon har även i senare intervjuer så att säga gjort deras röster "live" så hon klarar det även utan syrliga karameller.