Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Bo Bergstrand

Startat av gstone, 20 mars 2016 kl. 17:25:51

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  1 augusti 2024 kl. 00:41:59Började fundera på en sak?
Lever ens denne mystiska röstskådespelaren?
Enligt Sfdb är han född 10 Juli 1946 men hittar ingen Bo född detta datumet på Ratsit.....
Ja nu fattar jag att han kanske byt efternamn eller whatever.
Ja, det är en mycket bra fråga. Jag hittar heller ingen Bo Bergstrand i folkbokföringen född det datumet, så under förutsättning att Svensk Filmdatabas födelsedatum stämmer kan jag bara komma på tre rimliga förklaringar:
1. Han är inte längre i livet
2. Han har bytt efternamn
3. Han har flyttat utomlands (om man emigrerar permanent, och inte längre betalar skatt i Sverige, tas man bort från folkbokföringen)

Någon av de två förstnämnda känns väl mer sannolika - visserligen händer det ju då och då att framförallt pensionärer flyttar till varmare länder (exempelvis Spanien), men det är väl vanligare att de bara bor delar av året i något annat land och fortfarande betalar skatt i Sverige. Jag gissar att det ska till ganska mycket innan någon väljer att registrera sig som emigrerad; då ska man väl vara ganska säker på att man inte kommer vilja flytta tillbaka till Sverige igen...

Så tyvärr är det väl mycket som tyder på att han inte längre är i livet, även om vi kanske inte bör dra den slutsatsen riktigt än.

DingoPictures2005

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 augusti 2024 kl. 07:39:46Ja, det är en mycket bra fråga. Jag hittar heller ingen Bo Bergstrand i folkbokföringen född det datumet, så under förutsättning att Svensk Filmdatabas födelsedatum stämmer kan jag bara komma på tre rimliga förklaringar:
1. Han är inte längre i livet
2. Han har bytt efternamn
3. Han har flyttat utomlands (om man emigrerar permanent, och inte längre betalar skatt i Sverige, tas man bort från folkbokföringen)

Någon av de två förstnämnda känns väl mer sannolika - visserligen händer det ju då och då att framförallt pensionärer flyttar till varmare länder (exempelvis Spanien), men det är väl vanligare att de bara bor delar av året i något annat land och fortfarande betalar skatt i Sverige. Jag gissar att det ska till ganska mycket innan någon väljer att registrera sig som emigrerad; då ska man väl vara ganska säker på att man inte kommer vilja flytta tillbaka till Sverige igen...

Så tyvärr är det väl mycket som tyder på att han inte längre är i livet, även om vi kanske inte bör dra den slutsatsen riktigt än.
Det finns tjänster du kan kolla avlidna personer på som Ancestry och MyHeritage men de kostar pengar och jag har lärt mig att provperioder inte är värda att starta.
Om någon dock har någon sådan här tjänst så kan de dock kolla upp Bo Bergstrand.

Jonas9881

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  1 augusti 2024 kl. 08:01:39Det finns tjänster du kan kolla avlidna personer på som Ancestry och MyHeritage men de kostar pengar och jag har lärt mig att provperioder inte är värda att starta.
Om någon dock har någon sådan här tjänst så kan de dock kolla upp Bo Bergstrand.
MyHeritage har ju 14 dagars prövoperiod, så på den stunden bör man väl hinna med att söka upp hans namn?

Eller varför är det inte värt det?
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

DingoPictures2005

Citat från: Jonas9881 skrivet  1 augusti 2024 kl. 08:32:15MyHeritage har ju 14 dagars prövoperiod, så på den stunden bör man väl hinna med att söka upp hans namn?

Eller varför är det inte värt det?
Varför kommer du alltid med onödiga frågor?
Det är ju ganska self explanatory, glömmer du säga upp en provperiod som jag gjort några gånger så dras pengarna på autogiro.

Jonas9881

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  1 augusti 2024 kl. 09:12:04Varför kommer du alltid med onödiga frågor?
Det är ju ganska self explanatory, glömmer du säga upp en provperiod som jag gjort några gånger så dras pengarna på autogiro.
Vadå onödiga?

Får man inte fråga längre på ett forum. Om jag nu undrar ska jag söka upp det har du tänkt?

Kanske stör du dig extra mycket på mig av någon anledning.

Själv skulle jag säga upp det direkt, då jag själv tänker på sådant, och bara för att det är självklart för mig betyder det inte att det var en onödig fråga utan en helt vanlig fråga som detta forum är fyllda med.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"

DingoPictures2005

Citat från: Jonas9881 skrivet  1 augusti 2024 kl. 09:17:09Vadå onödiga?

Får man inte fråga längre på ett forum. Om jag nu undrar ska jag söka upp det har du tänkt?

Kanske stör du dig extra mycket på mig av någon anledning.

Själv skulle jag säga upp det direkt, då jag själv tänker på sådant, och bara för att det är självklart för mig betyder det inte att det var en onödig fråga utan en helt vanlig fråga som detta forum är fyllda med.
Allt du frågar om kan googlas enkelt.
https://youtube.com/shorts/_dYcURLj8Sw?si=k87J3DbsuG0ysblX
Som Hedlund sa i en video.
Visserligen så är det ibland bra att fråga för att få diskussioner men typ att skicka dm om hur man hittar tidningsartiklar och liknande tar typ en Google sök.

Erika

Man kan komma åt delar av MyHeritage även gratis, och jag hittade åt ett släktträd via en googlesökning.

Vet inte om jag bör länka och dessutom är det inte till 100% säkert om det verkligen är han (även om utifrån de små bilderna som finns där liknar honom om man jämför med bilderna här i tråden), men om det är samma person verkar det som han gick bort redan 1993.

Skriver på mobilen, och ber om ursäkt om något låter tokigt.

BPS

Citat från: Erika skrivet  1 augusti 2024 kl. 10:17:44Man kan komma åt delar av MyHeritage även gratis, och jag hittade åt ett släktträd via en googlesökning.

Vet inte om jag bör länka och dessutom är det inte till 100% säkert om det verkligen är han (även om utifrån de små bilderna som finns där liknar honom om man jämför med bilderna här i tråden), men om det är samma person verkar det som han gick bort redan 1993.

Om han gick bort 1993 kan det förklara varför han är utbytt i senare säsonger av Teenage Mutant Hero Turtles.

MOA

Citat från: Erika skrivet  1 augusti 2024 kl. 10:17:44Man kan komma åt delar av MyHeritage även gratis, och jag hittade åt ett släktträd via en googlesökning.

Om det är sant så R.I.P Bosse, en av Sveriges mest okända VA

BPS

Det borde nog vara rätt, då det finns en bild på sidan där jag hittade de tidigare bifogade bilderna som är identisk med den på MyHeritage.

DingoPictures2005

Stod det att han var född 10 Juli 1946?
Isåfall så är det han.

BPS

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  1 augusti 2024 kl. 10:55:24Stod det att han var född 10 Juli 1946?
Isåfall så är det han.
Ja det gjorde det, och det såg ut att vara samma person som på bilderna jag delade.

DingoPictures2005

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  1 augusti 2024 kl. 10:55:24Stod det att han var född 10 Juli 1946?
Isåfall så är det han.
Yes det är han kollade upp det

Jonas9881

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  1 augusti 2024 kl. 09:22:12Allt du frågar om kan googlas enkelt.
https://youtube.com/shorts/_dYcURLj8Sw?si=k87J3DbsuG0ysblX
Som Hedlund sa i en video.
Visserligen så är det ibland bra att fråga för att få diskussioner men typ att skicka dm om hur man hittar tidningsartiklar och liknande tar typ en Google sök.
Så du menar att jag ska google på "varför tycker inte Dingopictures2005 att prövoperioden är väda att starta?"

Det är ju precis därför jag frågar, och om du nu har valt att vara medlem i ett forum där man diskuterar så får man väl ändå acceptera frågor till en.

DingoPictures2005

Citat från: Jonas9881 skrivet  1 augusti 2024 kl. 12:12:55Så du menar att jag ska google på "varför tycker inte Dingopictures2005 att prövoperioden är väda att starta?"

Det är ju precis därför jag frågar, och om du nu har valt att vara medlem i ett forum där man diskuterar så får man väl ändå acceptera frågor till en.
Jag har alltid undrat hur man hittar tidningsartiklar.
En Google sök Tidningsarkiv så får du upp att du måste åka till ett bibliotek i en större stad.

E.H. Brochmann måste ju vara känd han har ju spelat Kalle Anka.
Googla E.H. Brochmann så ser du att inget finns dokumenterat om denna människa.

Som Hedlund sa i videon jag länkade visa grejer går väldigt enkelt att hitta med en Google sök.

När jag säger det är sällan värt det så kan man sätta ihop 1+1 att det kostar om man glömmer att säga upp!