Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Bo Bergstrand

Startat av gstone, 20 mars 2016 kl. 17:25:51

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

DingoPictures2005

Iallafall hittade det exakta dödsdatumet när Bosse gick bort.

Jonas9881

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  1 augusti 2024 kl. 12:27:56Jag har alltid undrat hur man hittar tidningsartiklar.
En Google sök Tidningsarkiv så får du upp att du måste åka till ett bibliotek i en större stad.

E.H. Brochmann måste ju vara känd han har ju spelat Kalle Anka.
Googla E.H. Brochmann så ser du att inget finns dokumenterat om denna människa.

Som Hedlund sa i videon jag länkade visa grejer går väldigt enkelt att hitta med en Google sök.

När jag säger det är sällan värt det så kan man sätta ihop 1+1 att det kostar om man glömmer att säga upp!
Om man själv är ekonomisk och själv inte prenumererar på saker, så tänker man inte exakt likadant som andra.

Så en sökning ger inte dom resultat man vill ha.

Sedan tycker jag också att man kan hjälpa varandra, för hur skulle världen se ut om ingen hjälper någon. Alla ska klara sig själv hela tiden, nej en sådan värld vill inte jag leva i.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Beck

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  1 augusti 2024 kl. 12:44:44Iallafall hittade det exakta dödsdatumet när Bosse gick bort.
Nej! Är Bosse borta sedan 1993?  :'(
Jag växte upp med hans insats som Michelangelo i Turtles på TV3 (Media Dubb)... vila i frid! :'(

Enligt Svensk Filmdatabas var Bosse med i Ronja Rövardotter (1984) - då spelade han en Mattisrövare som heter Joen! 
https://www.svenskfilmdatabas.se/sv/item/?type=person&itemid=165596

Beck

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  1 augusti 2024 kl. 00:41:59Började fundera på en sak?
Lever ens denne mystiska röstskådespelaren?
Enligt Sfdb är han född 10 Juli 1946 men hittar ingen Bo född detta datumet på Ratsit.....
Ja nu fattar jag att han kanske byt efternamn eller whatever.
Vill dock gärna se bild på denna mystiska röstskådespelaren.
Nej, det är fel månad, det ska vara 10 JUNI 1946 (1946-06-10), inte juli.
https://turtlepedia.fandom.com/wiki/Bosse_Bergstrand

BPS

Citat från: Beck skrivet  1 augusti 2024 kl. 14:01:47Nej, det är fel månad, det ska vara 10 JUNI 1946 (1946-06-10), inte juli.
https://turtlepedia.fandom.com/wiki/Bosse_Bergstrand
Ja det stämmer, men det är rätt person. I MyHeritage profilen står det "10 jun 1946"

MOA

Bra att få detta bekräftat så att vi inte behöver leta vidare. Synd att Bosse bara blev 47 år, dog utesluten av sjukdom fast jag är långt ifrån säker

DingoPictures2005

Citat från: MOA skrivet  1 augusti 2024 kl. 15:02:36Bra att få detta bekräftat så att vi inte behöver leta vidare. Synd att Bosse bara blev 47 år, dog utesluten av sjukdom fast jag är långt ifrån säker
Det är onödigt att spekulera i hur någon gått bort och det är ganska oviktigt att veta.
Personligen så tror jag att Bo Bergstrand troligtvis dog i en olycka eller att han tog självmord.

Han kan så klart också fått någon dödlig sjukdom men det är ju inte särskilt vanligt att folk dör i såpass ung ålder.
Chansen finns dock att han fick någon dödlig sjukdom och dog.

Han gjorde sin sista dubbroll i Bernard och Bianca i Australien som dubbades i slutet av 1991 från vad jag kan se.
Kan ej fastställa när Turtles säsong 2 blev dubbad men måste ha varit runt 89-90 någonstans.

BPS

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  1 augusti 2024 kl. 15:27:29Kan ej fastställa när Turtles säsong 2 blev dubbad men måste ha varit runt 89-90 någonstans.
Eftersom att första säsongen bara har 5 avsnitt så antar jag både första och andra säsongen dubbades tillsammans 1990 och visades tillsammans. 

DingoPictures2005

Citat från: BPS skrivet  1 augusti 2024 kl. 18:31:50Eftersom att första säsongen bara har 5 avsnitt så antar jag både första och andra säsongen dubbades tillsammans 1990 och visades tillsammans.
Då var nog Bernard och Bianca i Australien, Bosses sista roll.

Jabberjaw

Citat från: BPS skrivet  1 augusti 2024 kl. 18:31:50Eftersom att första säsongen bara har 5 avsnitt så antar jag både första och andra säsongen dubbades tillsammans 1990 och visades tillsammans.
Turtles dubbades i slutet av 1990 och fortsättningsvis 1991 för barntrean i TV3. Det var Gunnar Ernblad som översatte serien. Innan dess hade TV1000 visat Turtles men med amerikanska röster och svensk textning, skyltat i tv-tablåerna som
Citat"Turtles. Tecknat. Ej för små barn. "

DingoPictures2005

Citat från: Jabberjaw skrivet  1 augusti 2024 kl. 21:01:14Turtles dubbades i slutet av 1990 och fortsättningsvis 1991 för barntrean i TV3. Det var Gunnar Ernblad som översatte serien. Innan dess hade TV1000 visat Turtles men med amerikanska röster och svensk textning, skyltat i tv-tablåerna som
Stort tack för informationen 🙂

gstone

Han måste ju finnas vem annars spelar hans roller ⁉️⁉️⁉️😮😧😯🙄
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Mathilda Gustafsson

Citat från: gstone skrivet  1 augusti 2024 kl. 23:40:34Han måste ju finnas vem annars spelar hans roller ⁉️⁉️⁉️😮😧😯🙄
Såklart han fanns, men han är bortgången så finns inte längre.

Beck

Nu finns Turtles med Media Dubbs originaldubbning från TV3 - och Bo Bergstrand som Michelangelo!  :D
https://archive.org/details/teenage-mutant-hero-turtles-media-dubb

Anders M Olsson

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  1 augusti 2024 kl. 15:27:29Han kan så klart också fått någon dödlig sjukdom men det är ju inte särskilt vanligt att folk dör i såpass ung ålder.
Chansen finns dock att han fick någon dödlig sjukdom och dog.
Det är inte helt ovanligt att unga eller relativt unga personer dör i cancer.