Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

VHS smörjning?

Startat av Jabberjaw, 4 augusti 2024 kl. 01:03:32

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

BPS

Det kanske låter dumt att säga men jag vill understryka att man absolut inte ska använda handsprit som substitut för isopropylalkohol. Många verkar tro att det är samma sak men använder du handsprit kommer du garanterat att skada komponenterna.

Elios

Citat från: Jabberjaw skrivet  4 augusti 2024 kl. 14:54:53Precis som steffan säger så fortsatte produktion väldigt länge. Jag köpte en helt ny från LG på CDON omkring 2013 - 2014. Och hade jag varit smart skulle man då köpt två..

Men fick tag på en nu idag för 1350:- med HDMI och vhs>DVD dubbing funktion. Som jag föredrar då man slipper converters och scart och allt vad det är...  Min Samsung tv har inte ens något annat än DP och HDMI så blir ännu fler adaptrar som försämrar bilden isåfall. :(
Kan man få VHS filmer att få bra HD i Samsung TV? 

Steffan Rudvall

Citat från: Elios skrivet  4 augusti 2024 kl. 18:01:54Kan man få VHS filmer att få bra HD i Samsung TV?
VHS kan aldrig bli HD däremot kan tv-apparaterna skala upp VHS bild med blandade resultat.

DingoPictures2005

Citat från: BPS skrivet  4 augusti 2024 kl. 17:52:55Det kanske låter dumt att säga men jag vill understryka att man absolut inte ska använda handsprit som substitut för isopropylalkohol. Många verkar tro att det är samma sak men använder du handsprit kommer du garanterat att skada komponenterna.
Exakt det måste vara ren 99% procentig isopropylalkohol.

DingoPictures2005

För problemet @Jabberjaw beskriver så tror jag dock han måste rengöra mode switchen eller byta drivremmar eller den så kallade idlern, då detta oftasts är vad som behöver återgärdas om en spelare tuggar band.

Jabberjaw

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  5 augusti 2024 kl. 10:31:25För problemet @Jabberjaw beskriver så tror jag dock han måste rengöra mode switchen eller byta drivremmar eller den så kallade idlern, då detta oftasts är vad som behöver återgärdas om en spelare tuggar band.
Tack! Då vet jag iallafall vad jag kan börja med. Tänkte skruva isär med hjälp av pappa. Han e duktig på sånt

DingoPictures2005

Citat från: Jabberjaw skrivet  5 augusti 2024 kl. 13:57:52Tack! Då vet jag iallafall vad jag kan börja med. Tänkte skruva isär med hjälp av pappa. Han e duktig på sånt
Hoppas du får i ordning på vhs:en🙂.
Länkar 2 tutorials så du får en idé om hur man rengör mode switchen och byter drivremmar mode switch videon är tidsstämplad då den är lång och det är bara i någon minut som den viktiga delen visas.
Notera också att visa vhs spelare använder en optisk mode switch och endel spelare kan du ej ta isär mode switchen på.
Men bara för att ge dig en idé.
Om du undrar något så kan självklart fråga då jag gärna hjälper till och svarar på frågor🙂.

https://youtu.be/ct-WUgmKvD4?si=XxA_0XoFOJTE7YKg&t=447

https://youtu.be/4b1X2Pm7uEM?si=mN8o1O4aNxY5HQva