Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Brian Trueman (1932-2024)

Startat av Beck, 4 september 2024 kl. 11:35:59

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Beck

Den brittiske röstskådespelaren Brian Trueman har avlidit, 92 år gammal.
Han gjorde rösten till Nanny (Farmor) i Greve Duckula.

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/LM60GJ/dundermusens-skapare-dod

Disneyfantasten

Kände inte till personen men det var ändå tråkigt att höra, å andra sidan blev han ändå rätt gammal.

Må han vila i frid.

Beck

Ja, Greve Duckula visades bara med svenskt tal på TV3 och några avsnitt släpptes på VHS.
Enligt wikipedia visades serien även på TCC (The Children's Channel), jag minns kanalen under 90-talet.

Nannys (Farmors) svenska röst gjorde av Hasse Jonsson, som även dubbade Dr. Von Goosewing!

MOA

Citat från: Beck skrivet  4 september 2024 kl. 11:35:59Den brittiske röstskådespelaren Brian Trueman har avlidit, 92 år gammal.
Han gjorde rösten till Nanny (Farmor) i Greve Duckula.

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/LM60GJ/dundermusens-skapare-dod

Jag rankade Farmor förra månaden & råkade ta med Brian 2 gånger. Han var lika gammal som min morfars syrra som fortfarande lever. R.I.P Original Farmor :'(

Elios

Tråkigt självklart.
Men hör inte denna tråd hemma i en annan tavla då det inte är en svensk skådespelare som varit med i en svensk dubbning som har gått bort?

MOA

Citat från: Beck skrivet  4 september 2024 kl. 11:56:38Ja, Greve Duckula visades bara med svenskt tal på TV3 och några avsnitt släpptes på VHS.
Enligt wikipedia visades serien även på TCC (The Children's Channel), jag minns kanalen under 90-talet.

Nannys (Farmors) svenska röst gjorde av Hasse Jonsson, som även dubbade Dr. Von Goosewing!
Också en av Hasses bästa roller

Lillefot

Tråkigt att få veta, men han fick i alla fall leva till 90-års åldern.

Själv kan jag inte påstå att jag var alltför van vid honom, men det gör inte sorgen av hans bortgång mindre för det. Förhoppningsvis får hans nära och kära all tid de behöver för att få sörja och minnas honom.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

Skokaka

Skokaka

Citat från: Beck skrivet  4 september 2024 kl. 11:56:38Ja, Greve Duckula visades bara med svenskt tal på TV3 och några avsnitt släpptes på VHS.

Nåja, nu så vet jag åtminstone vem som dubbade Goosewing...

Daniel Hofverberg

Citat från: Elios skrivet  4 september 2024 kl. 13:47:36Tråkigt självklart.
Men hör inte denna tråd hemma i en annan tavla då det inte är en svensk skådespelare som varit med i en svensk dubbning som har gått bort?
Du har rätt, jag flyttar tråden till en lämpligare tavla.