Forumnyheter:

På grund av kraftiga återkommande överbelastningsattacker har jag tvingats införa automatiska blockeringar av besök som laddar många sidor under kort tid. Förhoppningsvis ska inga oskyldiga besökare drabbas av detta, men om du får felmeddelanden eller märker att sajten är död i en timme, så skicka e-post till , så får jag skruva ner inställningarna.

Huvudmeny

Råttkungens röst i Media Dubbs Teenage Mutant Hero Turtles

Startat av Anders, 2 september 2024 kl. 16:04:48

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders

Hejsan! Jag ser att Råttkungen inte står med i kreditlistan över Media Dubbs TMHT-dubbning, så jag tänkte bidra med den informationen. Det är Peter Sjöquist som gör hans röst, och här är ett referensklipp:
https://www.youtube.com/watch?v=1tUzdwKOeLk

Det bör tilläggas att när figuren gjorde sin debut i säsong 3 så hade Peter redan ersatt Bosse Bergstrands i alla hans roller, så det är alltså bara Peter som gör Råttkungens röst i denna dubbning till skillnad från Michelangelo och Rocksteady som Bosse gjorde i början.

Obs! Klippen är inte mina egna!
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

MOA

Citat från: Anders skrivet  2 september 2024 kl. 16:04:48Hejsan! Jag ser att Råttkungen inte står med i kreditlistan över Media Dubbs TMHT-dubbning, så jag tänkte bidra med den informationen. Det är Peter Sjöquist som gör hans röst, och här är ett referensklipp:
https://www.youtube.com/watch?v=1tUzdwKOeLk

Det bör tilläggas att när figuren gjorde sin debut i säsong 3 så hade Peter redan ersatt Bosse Bergstrands i alla hans roller, så det är alltså bara Peter som gör Råttkungens röst i denna dubbning till skillnad från Michelangelo och Rocksteady som Bosse gjorde i början.

Obs! Klippen är inte mina egna!
Om Bosse var död när säsong 3 dubbades förklaras röstbytet

Historielektions Soveren

Citat från: MOA skrivet  2 september 2024 kl. 16:13:51Om Bosse var död när säsong 3 dubbades förklaras röstbytet
Peter Sjöquist skulle ha fått Bosses roller från början då han är en erfaren röstskådespelare till skillnad från Bosse.
En kille som ångrar att han sov på lektionerna

Steffan Rudvall

Citat från: Historielektions Soveren skrivet  2 september 2024 kl. 16:17:07Peter Sjöquist skulle ha fått Bosses roller från början då han är en erfaren röstskådespelare till skillnad från Bosse.
Så erfaren var ju dock inte Peter heller 1990...

MOA

Steffan Rudvall

Citat från: MOA skrivet  2 september 2024 kl. 17:37:50Vad var hans första dubbning ens?
Det vet jag inte, men det var väl någon gång 1990 kanske 89 till och med för han var ju inte med från starten 1987.

Anders

Erik Friman

Peter Sjöquist var även tidigast med i alla tretton avsnitt av Hanna Barberas serie Bibelns äventyr, som gavs ut i VHS-samlingar för varje avsnitt tidigast 1989 fram till omkring 1992.

DingoPictures2005

Citat från: Historielektions Soveren skrivet  2 september 2024 kl. 16:17:07Peter Sjöquist skulle ha fått Bosses roller från början då han är en erfaren röstskådespelare till skillnad från Bosse.
⬆️
Exakt.
Skulle dock gärna vilja se Säsong 3.....
Tror den är lost media dock☹️.

DingoPictures2005

Citat från: MOA skrivet  2 september 2024 kl. 16:13:51Om Bosse var död när säsong 3 dubbades förklaras röstbytet
Bosse dog 1993 har dödsannonsen här.

MOA

Anders

Jag har litet blandade åsikter gällande röstbytena i säsong 3. Jag tycker att både Bosse och Peter passar som både Michelangelo och Rocksteady. De får båda till den där flummiga och relativt ungdomliga rösten till Michelangelo och den där elaka hantlangarrösten till Rocksteady. Gällande Staffans mantlande av Andreas roller tycker jag att han är helt okej som Krang eftersom han låter ganska lik Andreas version. Som Rafael var han däremot ingen höjdare då han inte låter tillräckligt tuff och alldeles för pojkaktigt. Gällande att Sven-Åke ersatte Johan tycker jag att han var bättre som Leonardo då han låter mer ungdomlig. Som Shredder var han däremot mindre bra eftersom han låter alldeles för nasal och långt ifrån lika ondskefull.

Jag gjorde förresten en kartläggning av säsong 3 där jag observerade vilka avsnitt rösterna var utbytta i med hjälp av avsnitten jag har fått tillgång till. Intressant nog kom Andreas Nilsson tillbaka mot slutet av säsongen. Av mönstret att döma skulle jag gissa på att "Beneath These Streets" har alla originalrösterna kvar medan resterande omarkerade har Sven-Åke och Peter medan Andreas är kvar.

DingoPictures2005

På tal om Turtles.
Kan du också lägga in Gunnar Ernblad som övrig röst?
Han spelar en av soppbilarna i säsong 3 avsnitt 17.
Gunnars röst är lätt att känna igen.
Bifogar klipp.
@Daniel Hofverberg 

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 11 september 2024 kl. 12:00:01På tal om Turtles.
Kan du också lägga in Gunnar Ernblad som övrig röst?
Han spelar en av soppbilarna i säsong 3 avsnitt 17.
Gunnars röst är lätt att känna igen.
Det ordnar jag. :)