Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Ovanliga dubbningar på archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 23 februari 2022 kl. 19:51:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Tyccker någon kan lägga om den svenska dubbningen av dem här filmen och äve Lånarna(1997)
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  2 oktober 2024 kl. 00:35:33Önskar någon la up Babe – en gris kommer till stan  med svensk dubbningen.

Alltså uppföljare som så vit jag vet inte finns på SkyShowtime med svensk tal  ;)
Du har rätt i att Babe - En gris kommer till stan inte finns på SkyShowtime, men däremot finns den som digital hyr- och köpfilm med den svenska dubbningen - så den är inte aktuell att lägga upp. :)

Såvitt jag kan se har filmen åtminstone på SF AnytimeViaplay och Amazon Prime Video svenskt tal - på Apple iTunes däremot har den bara svensk text, och inte svenskt tal.
(Dock med den lilla brasklappen att jag inte själv har hyrt eller köpt filmen, men när det står svenska som tillgängligt ljudspår så litar jag på att det faktiskt stämmer)

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 oktober 2024 kl. 00:52:40Du har rätt i att Babe - En gris kommer till stan inte finns på SkyShowtime, men däremot finns den som digital hyr- och köpfilm med den svenska dubbningen - så den är inte aktuell att lägga upp. :)

Såvitt jag kan se har filmen åtminstone på SF Anytime, Viaplay och Amazon Prime Video svenskt tal - på Apple iTunes däremot har den bara svensk text, och inte svenskt tal.
(Dock med den lilla brasklappen att jag inte själv har hyrt eller köpt filmen, men när det står svenska som tillgängligt ljudspår så litar jag på att det faktiskt stämmer)
Ursäkta att jag fråga  :-[

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  2 oktober 2024 kl. 09:10:26Ursäkta att jag fråga  :-[
Du behöver inte ursäkta, det är alls inte lätt att hålla koll på alla tjänster som finns och ljudspår/textspår på alla dessa. :)

gstone

Skulle gärna vilja att någon la upp Snödrottningen  :)

DingoPictures2005

Citat från: gstone skrivet  2 oktober 2024 kl. 00:33:36Tyccker någon kan lägga om den svenska dubbningen av dem här filmen och äve Lånarna(1997)
Om du talar om filmen med John Goodman så har jag för mig att den finns på Dvd med Svensk dub?

Snödrottningen kan jag försöka fixa och skicka till @BPS om jag kan hitta en vhs att digitalisera.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  2 oktober 2024 kl. 09:27:59Skulle gärna vilja att någon la upp Snödrottningen  :)
Jag digitaliserade både Snödrottningen och Snödrottningens återkomst från VHS-utgåvorna för några år sedan. DVD-skivan med den sistnämnda har jag inte lyckats hitta åt än, men den förstnämnda hittade jag igår och kan ladda upp när jag kommer hem från jobbet. :)

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 oktober 2024 kl. 11:20:28Jag digitaliserade både Snödrottningen och Snödrottningens återkomst från VHS-utgåvorna för några år sedan. DVD-skivan med den sistnämnda har jag inte lyckats hitta åt än, men den förstnämnda hittade jag igår och kan ladda upp när jag kommer hem från jobbet. :)
Blir intressant, dom filmerna är mer trogna originalet än vad Frost är

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  2 oktober 2024 kl. 09:27:59Skulle gärna vilja att någon la upp Snödrottningen  :)
Nu har jag satt på uppladdning av Snödrottningen, så om inte Archive strular på samma sätt som det gjorde under helgen så borde den vara färdig om några timmar. :)

Citat från: MOA skrivet  2 oktober 2024 kl. 11:50:09Blir intressant, dom filmerna är mer trogna originalet än vad Frost är
Ja, med god marginal. Snödrottningen har även den tagit sig en del friheter gentemot H.C. Andersens saga, men det går inte jämföra med Frost där det ärligt talat inte är jättemycket kvar från sagan...

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 oktober 2024 kl. 02:48:35Nu har jag satt på uppladdning av Snödrottningen, så om inte Archive strular på samma sätt som det gjorde under helgen så borde den vara färdig om några timmar. :)
Ja, med god marginal. Snödrottningen har även den tagit sig en del friheter gentemot H.C. Andersens saga, men det går inte jämföra med Frost där det ärligt talat inte är jättemycket kvar från sagan...
Tack 

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 oktober 2024 kl. 02:48:35Nu har jag satt på uppladdning av Snödrottningen, så om inte Archive strular på samma sätt som det gjorde under helgen så borde den vara färdig om några timmar. :)
Ja, med god marginal. Snödrottningen har även den tagit sig en del friheter gentemot H.C. Andersens saga, men det går inte jämföra med Frost där det ärligt talat inte är jättemycket kvar från sagan...
Samma sak med den ryska filmatiseringen från 50-Talet, Elsa är egentligen ond & Anna skulle egentligen hetat Greta för att vara närmare Gerda

gstone

tack så mycket :D

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  3 oktober 2024 kl. 09:20:25tack så mycket :D
Nu verkar Snödrottningen vara uppladdad och färdigbehandlad - ovanligt snabbt, sett till hur det varit på sistone. :)
https://archive.org/details/snodrottningen

Fortfarande återstår för mig att hitta åt uppföljaren Snödrottningens återkomst, som jag har digitaliserat men där jag ännu inte lyckats hitta åt DVD-skivan...

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 oktober 2024 kl. 09:49:45Fortfarande återstår för mig att hitta åt uppföljaren Snödrottningens återkomst, som jag har digitaliserat men där jag ännu inte lyckats hitta åt DVD-skivan...
ändå inte liks bra dubbning

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  3 oktober 2024 kl. 10:05:11ändå inte liks bra dubbning
Det håller jag med om, och det är synd med helt nya röster plus en mindre ensemble. Men Snödrottningens återkomst verkar ha dubbats direkt för VHS, medan Snödrottningen verkar ha återanvänt en TV-dubbning från 1996.

Jag lyckas inte helt utröna vilken kanal filmen gick på, men utifrån det lilla jag kan se i Kungliga Bibliotekets tidningsarkiv skulle jag gissa på TV1000. Det verkar också logiskt med tanke på stilen på dubbcredits - rullande dubbcredits på svenska, norska och danska i början - som ser precis ut som hur TV3 och TV1000 brukade visa dubbcredits. Valet av dubbningsstudio tyder ju också på TV3 eller TV1000.