Forumnyheter:

På grund av kraftiga återkommande överbelastningsattacker har jag tvingats införa automatiska blockeringar av besök som laddar många sidor under kort tid. Förhoppningsvis ska inga oskyldiga besökare drabbas av detta, men om du får felmeddelanden eller märker att sajten är död i en timme, så skicka e-post till , så får jag skruva ner inställningarna.

Huvudmeny

Niko - Norrskenets hemlighet

Startat av gstone, 11 oktober 2024 kl. 12:19:50

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Sabelöga

Houba !

gstone

Sabelöga

Citat från: gstone skrivet 11 oktober 2024 kl. 16:17:56Hur menar du ?
Dubbning är ju inte bara att översätta, det är ju också att ha en inspelningsstudio, regissera dialog, mm. Varför inte göra sånt i en befintlig ljudstudio?
Houba !

gstone

Citat från: Sabelöga skrivet 11 oktober 2024 kl. 16:19:59Dubbning är ju inte bara att översätta, det är ju också att ha en inspelningsstudio, regissera dialog, mm. Varför inte göra sånt i en befintlig ljudstudio?
då fattar jag

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 11 oktober 2024 kl. 12:19:50Eurotroll gör tydligen dom finska rösterna , trodde bara dom sysslade med dubbning
Inte enbart, Eurotroll har även spelat in ljudböcker och liknande. Så i jämförelse med det är det väl inte så långsökt att även vilja spela in finska originalröster där...

Dessutom gjorde ju Eurotroll den svenska röstinspelningen till Jul med Astrid Lindgren, som väl var i gränslandet mellan dubbning och original - den är ju animerad utifrån norska slaskröster där bara 1 - 2 skådespelare gör alla röster, och sen är den rollbesatt i Sverige. Så där blir ju dubbningsförfarandet som en "vanlig" dubbning, men att rollbesättningen sker "från scratch" och inte utifrån en originalversion.

Citat från: Sabelöga skrivet 11 oktober 2024 kl. 16:19:59Dubbning är ju inte bara att översätta, det är ju också att ha en inspelningsstudio, regissera dialog, mm. Varför inte göra sånt i en befintlig ljudstudio?
Man hade väl kunnat tycka att den "vanlig" ljudstudio är bättre lämpad när man inte behöver tajma in repliker mot bild, då jag förmodar att animationen skett efter röstinspelningen även vid denna film så att man alltså inte haft någonting att spela upp på bildskärmarna i studion. Men vad vet jag, det finns kanske inte så jättemånga vanliga ljudstudior i Helsingfors-trakten...?

Det kan ju också finnas fördelar med att inte spela in i exempelvis en skivstudio (som jag förmodar finns en del av även i Finland), då ju sådana är anpassade med akustik just för sång och inte för dialog - jag kan tänka mig att det inte nödvändigtvis blir riktigt jämförbart.

Sabelöga

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 oktober 2024 kl. 20:28:14Inte enbart, Eurotroll har även spelat in ljudböcker och liknande. Så i jämförelse med det är det väl inte så långsökt att även vilja spela in finska originalröster där...

Dessutom gjorde ju Eurotroll den svenska röstinspelningen till Jul med Astrid Lindgren, som väl var i gränslandet mellan dubbning och original - den är ju animerad utifrån norska slaskröster där bara 1 - 2 skådespelare gör alla röster, och sen är den rollbesatt i Sverige. Så där blir ju dubbningsförfarandet som en "vanlig" dubbning, men att rollbesättningen sker "från scratch" och inte utifrån en originalversion.
Man hade väl kunnat tycka att den "vanlig" ljudstudio är bättre lämpad när man inte behöver tajma in repliker mot bild, då jag förmodar att animationen skett efter röstinspelningen även vid denna film så att man alltså inte haft någonting att spela upp på bildskärmarna i studion. Men vad vet jag, det finns kanske inte så jättemånga vanliga ljudstudior i Helsingfors-trakten...?

Det kan ju också finnas fördelar med att inte spela in i exempelvis en skivstudio (som jag förmodar finns en del av även i Finland), då ju sådana är anpassade med akustik just för sång och inte för dialog - jag kan tänka mig att det inte nödvändigtvis blir riktigt jämförbart.
Jag har inte riktigt tänkt på att det skulle vara mågon skillnad mellan dubbningsstudio, ljudstudio och musikstudio och bara klumpat ihop dom som just ljudstudior. Men som du säjer skulle det absolut kunna skilja sej med utrustning och ackustik. Sen kanske Eurotroll har studior för både allmän ljudinspelning, tramp och dubbning.
Houba !