Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Röstlistor till filmer och tv-serier

Startat av TonyTonka, 18 februari 2022 kl. 18:11:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: TonyTonka skrivet 16 oktober 2024 kl. 01:06:53Är inte 100% säker, men tror att det är två utgåvor av samma film med samma dubbning.
Nu kasstade jag bort pengar  :'( :'(
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Citat från: TonyTonka skrivet 16 oktober 2024 kl. 01:06:53Nej, där förekommer en annan dubbning gjord av Mediadubb International.

Jättebra att veta 

tack 🙏

Oscar Isaksson

Citat från: TonyTonka skrivet 24 februari 2022 kl. 16:53:16Jag har ingen aning om vem som gör rösten till Rödluvan, Mormor, Snövit och Drottningen, så jag bifogar röstprover på dem, men spontant tycker jag att det låter som samma skådis i alla klippen, förresten, visst ser "Snövit" i denna serien (se bild jag bifogade) ut som en exakt kopia av Prinsessan Aurora/Törnrosa?  ???

För övrigt så kommer röstprover från vhs gå att göra mycket lättare nu eftersom att jag äntligen efter många års letande fixat en fungerande utrustning för överföring av VHS-band. :D
Vad jag kan avgöra så är det Gunilla Backman.

gstone

Will Siv

Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 mars 2024 kl. 14:01:20I själva verket gjordes originaldubbningen av Prinsen och Tiggerpojken redan 1991, den infon fick vi av Oscar Isaksson under 2022.

Jag tror anledningen att Birgitta Fernström tog över rollen som Kajsa kan ha att göra med att hon är bosatt i västra Sverige och Görel Crona är bosatt i Stockholm så med andra ord kan man säga att det är av praktiska skäl.
Det här kanske Oscar kan svara på, men visades "Prinsen och Tiggarpojken" på bio 1991  ???

Och det förklarar inte varför man behöll Sven Erik Vikström, Per-Erik Hallin, Hans Lindgren och Åsa Bjerkerot, eller ansågs Kajsa inte lika viktig som dom  ???

Detsamma för Svarte Petter, fast att Stephan Karlsén var godkänd roterade KM med Roger Storm, Jan Koldenius, Hans Gustafsson och Anders Lönbro i rollen, visserligen gjorde Media Dubb det med i "DuckTales" med Per Sandborgh, Gunnar Ernblad, Carl-Johan Rehbinder och Hasse Jonsson.
- what.

BPS

Citat från: Will Siv skrivet 17 oktober 2024 kl. 20:59:08Det här kanske Oscar kan svara på, men visades "Prinsen och Tiggarpojken" på bio 1991  ???

Och det förklarar inte varför man behöll Sven Erik Vikström, Per-Erik Hallin, Hans Lindgren och Åsa Bjerkerot, eller ansågs Kajsa inte lika viktig som dom  ???

Detsamma för Svarte Petter, fast att Stephan Karlsén var godkänd roterade KM med Roger Storm, Jan Koldenius, Hans Gustafsson och Anders Lönbro i rollen, visserligen gjorde Media Dubb det med i "DuckTales" med Per Sandborgh, Gunnar Ernblad, Carl-Johan Rehbinder och Hasse Jonsson.
I Ducktales är det ju inte uppenbart att det är han dock det syns ju mest på designen.

Disneyfantasten

Citat från: Will Siv skrivet 17 oktober 2024 kl. 20:59:08Det här kanske Oscar kan svara på, men visades "Prinsen och Tiggarpojken" på bio 1991  ???

Gällande Prinsen och Tiggarpojken så skulle jag nog gissa att det är en situation likvärdig En Extremt Långbent Film.

Du har rätt i att det inte förklarar det där med de du nämnde, men det är möjligt att man valt att begränsa Stockholm-skådespelarna av ekonomiska skäl. (förresten så blev Sven-Erik Vikström ganska snart utbytt mot Anders Öjebo)

(om jag minns rätt så behöll man Charlie Elvegård, Jörgen Lantz, John Harryson, Carl Billquist och Hans Lindgren när dubbningen av Nalle Puh flyttades över till KM Studio medans man bytte ut Steve Kratz och Karin Miller, samma med DuckTales där man behöll John Harryson, Lena Ericsson, Stig Grybe, Irene Lindh, Gunnar Ernblad, Carl-Johan Rehbinder, Per Sandborgh och Steve Kratz men bytte ut Staffan Hallerstam när dubbningen flyttades till KM Studio, å andra sidan var MediaDubbs dubbningar inte beställda av Disney utan av TV3 och rösterna provspelades inte så det kanske inte är rättvist att jämföra dessa egentligen)

A

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 18 januari 2024 kl. 02:04:16Har kollat i mina knappa kopior och renskrivit vad som går att läsa sig till, sen märker jag att jag måste kolla om hela materialet på nytt när jag är tillbaka i Stockholm för att kunna ge mer svar. För som ni ser så står det inte alltid vad personen var inne och testade för i schemat, även att det skickades röstprovsklipp från tidigare dubbningar
Så här långt går att läsa:

Winnie the Pooh - Tor Isedal (från A Day for Eeyore)
Tigger - Anders Beckman (från A Day for Eeyore)
Owl - Åke Lagergren (från A Day for Eeyore)
Gopher - Hans Lindgren (från Blustery Day)
Rabbit - Hans Lindgren (klipp*)

förtydligar att dessa var inne i studion:

Per-Erik Hallin
Jörgen Lantz - Piglet
Hans Lindgren - Goofy
John Harryson
Gunnel Fred
Charlie Elvegård
Stephan Karlsén
Åsa Bjerkerot
Karin Miller
Görel Crona - Daisy Duck
Samuel Elers-Svensson - Christoffer Robin
Andreas Nilsson*
Suzanne Reuter - Minnie Mouse
Carl Billquist - Owl + Tigger

På en annan lapp står det ganska intetsägande nerklottrat som måste utredas vidare:

Daisy Duck - Gunilla Norling

(*står något antecknat men för otydligt skrivet att kunna läsa ut vad det gällde)
Så Disney godkände två Kalle Anka samtidigt? För det måste väl vara därför Per Erik Hallin och Andreas Nilsson står med

A

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 18 januari 2024 kl. 02:04:16Har kollat i mina knappa kopior och renskrivit vad som går att läsa sig till, sen märker jag att jag måste kolla om hela materialet på nytt när jag är tillbaka i Stockholm för att kunna ge mer svar. För som ni ser så står det inte alltid vad personen var inne och testade för i schemat, även att det skickades röstprovsklipp från tidigare dubbningar
Så här långt går att läsa:

Winnie the Pooh - Tor Isedal (från A Day for Eeyore)
Tigger - Anders Beckman (från A Day for Eeyore)
Owl - Åke Lagergren (från A Day for Eeyore)
Gopher - Hans Lindgren (från Blustery Day)
Rabbit - Hans Lindgren (klipp*)

förtydligar att dessa var inne i studion:

Per-Erik Hallin
Jörgen Lantz - Piglet
Hans Lindgren - Goofy
John Harryson
Gunnel Fred
Charlie Elvegård
Stephan Karlsén
Åsa Bjerkerot
Karin Miller
Görel Crona - Daisy Duck
Samuel Elers-Svensson - Christoffer Robin
Andreas Nilsson*
Suzanne Reuter - Minnie Mouse
Carl Billquist - Owl + Tigger

På en annan lapp står det ganska intetsägande nerklottrat som måste utredas vidare:

Daisy Duck - Gunilla Norling

(*står något antecknat men för otydligt skrivet att kunna läsa ut vad det gällde)
Gjordes de här innan eller efter Media Dubb började dubba Ducktales och Nalle Puh för TV3?

gstone

Jag önskar veta dom svenska rösterna i denna film ?

gstone

Jag önskar veta rösterna i Inte-Disney mulan 

Mer specifikt denna Mulan 

Vem spelar vem ?

Mathilda Gustafsson

Citat från: gstone skrivet 27 oktober 2024 kl. 19:49:44Jag önskar veta rösterna i Inte-Disney mulan

Mer specifikt denna Mulan

Vem spelar vem ?
Vem som spelar vem vet jag inte men det är en köpenhamns dubbning

gstone

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 27 oktober 2024 kl. 20:14:54Vem som spelar vem vet jag inte men det är en köpenhamns dubbning
Det är rätt många människor som hör till dom sp vilka är med här ?

TonyTonka

Citat från: gstone skrivet 27 oktober 2024 kl. 20:24:43Det är rätt många människor som hör till dom sp vilka är med här ?

Helen Sjöholm spelar Mulan, övriga röster är Kenneth Milldoff och Håkan Mohede.
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

gstone

Citat från: TonyTonka skrivet 28 oktober 2024 kl. 13:57:36Helen Sjöholm spelar Mulan, övriga röster är Kenneth Milldoff och Håkan Mohede.
tack