Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Nickelodeon's Doug VS Disney's Doug

Startat av Adam Larsson, 13 augusti 2020 kl. 15:46:18

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nickelodeon eller Disneys Doug?

Nickelodeon's Doug
10 (83.3%)
Disney's Doug
2 (16.7%)

Antal personer som röstat: 12

Adam Larsson

Lilla My

gstone

Det var bra att Disney köpte Doug
Så dom inte bara ge serien en bättre dubbning men också förbättrar serien i allmänhet på alla sätt.
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

MOA

Citat från: gstone skrivet 17 oktober 2024 kl. 22:13:17Det var bra att Disney köpte Doug
Så dom inte bara ge serien en bättre dubbning men också förbättrar serien i allmänhet på alla sätt.
Förklara varför

gstone

gstone

gstone

Citat från: MOA skrivet 17 oktober 2024 kl. 23:32:02Förklara varför
Bättre och framförallt fler röstskådespelare än dubbningen av den gamla serien.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 18 oktober 2024 kl. 00:39:44Bättre och framförallt fler röstskådespelare än dubbningen av den gamla serien.
Det har ju dock ingenting med Nickelodeon att göra, eftersom de aldrig beställt någon dubbning av den gamla serien och heller inte äger rättigheterna till den - den svenska dubbningen av Nickelodeon-serien beställdes med största sannolikhet av TV1000 (säsong 1 och 2) respektive TV4 (säsong 3 och 4), och har aldrig ens sänts på Nickelodeon i de nordiska länderna.

Själv föredrar jag dock dubbningen av Nickelodeon-serien, inte minst då Dick Eriksson var outstanding i titelrollen, men smaken är som baken. :)
(Inget illa menat om Anders Öjebo, som är en utmärkt skådespelare och gjorde en fin insats i Disney-dubben, men jag tycker ändå att Dick var strået vassare)

gstone

Citat från: MOA skrivet 17 oktober 2024 kl. 23:32:02Förklara varför
Disney had bättre idéer, berättartekniker och värderingar än Nickelodeon som ibland producera skräp

( jag menar dom gav os Helga  ;D   ::))

BPS

Citat från: gstone skrivet 18 oktober 2024 kl. 01:22:12Disney had bättre idéer, berättartekniker och värderingar än Nickelodeon som ibland producera skräp

( jag menar dom gav os Helga  ;D  ::))
När det kommer till mycket annat, men när du nämner det om just Doug så börjar man undra hurvida du ens har sätt någon version av serien eller bara är ett Disney fan som älskar allt de gör. Hur som helst är det väl ganska uppenbart att produktionskvaliteten sjönk när Disney tog över...

Lillefot

Av det lilla jag har sett av båda serierna, så tycker jag att Nickelodeons version ser några strå vassare ut.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet 18 oktober 2024 kl. 03:44:00När det kommer till mycket annat, men när du nämner det om just Doug så börjar man undra hurvida du ens har sätt någon version av serien eller bara är ett Disney fan som älskar allt de gör. Hur som helst är det väl ganska uppenbart att produktionskvaliteten sjönk när Disney tog över...
Citat från: Lillefot skrivet 18 oktober 2024 kl. 15:52:35Av det lilla jag har sett av båda serierna, så tycker jag att Nickelodeons version ser några strå vassare ut.
Jag håller med er båda, men däremot övergick ju Disney till 22 minuter långa avsnitt - istället för två delavsnitt på 11 minuter vardera i varje avsnitt på Nickelodeons tid - vilket ibland kan vara en fördel storymässigt. Trots allt finns det ju mer tid för fördjupning när inte varje historia måste avslutas på 11 minuter, vilket ibland kräver att manusförfattarna kortar ned och förenklar ett och annat.

Nu säger jag inte att det alltid är så, men ibland kan det vara en fördel med ett långt avsnitt istället för två korta; upplevde åtminstone jag det så med vissa avsnitt.
(Dock med reservation för att det var väldigt länge sedan jag såg säsong 1 och 2 av Nickelodeons serie, som jag heller aldrig har sett på svenska; då ju de säsongerna aldrig verkar ha sänts på TV4 utan bara på TV1000)

Katiakisa

det verkar för mig som att allt här är så enkelt och tydligt som möjligt, i Disney ser allt för barnsligt ut, och Nickelodeon gestaltar karaktärerna mycket mer intressant och tydligt

MOA

Citat från: Katiakisa skrivet 30 oktober 2024 kl. 12:51:59det verkar för mig som att allt här är så enkelt och tydligt som möjligt, i Disney ser allt för barnsligt ut, och Nickelodeon gestaltar karaktärerna mycket mer intressant och tydligt
Spambot?