Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Frågor om dubbningar

Startat av Disneyfantasten, 29 april 2023 kl. 21:50:05

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 21 oktober 2024 kl. 11:41:41Sant, Törnrosa fick behålla sin originaldubb 4 år längre.
Och Dumbo fick behålla sin första omdubbning i 24 år, 4 år yngre än vad jag själv är nu med andra ord.

Förresten så var både Taran och Den Magiska Kitteln och framförallt Oliver och Gänget yngst när de dubbades om, den sistnämnda var bara 8 när omdubbningen gjordes.

DingoPictures2005

Citat från: Disneyfantasten skrivet 21 oktober 2024 kl. 12:50:12Och Dumbo fick behålla sin första omdubbning i 24 år, 4 år yngre än vad jag själv är nu med andra ord.

Förresten så var både Taran och Den Magiska Kitteln och framförallt Oliver och Gänget yngst när de dubbades om, den sistnämnda var bara 8 när omdubbningen gjordes.
Yes tyvärr, då någon ville ha extra betalt.
Jag tycker personligen att Oliver & Gängets omdub är betydligt sämre.
Taran är dock förståeligt då den första dubben var censurerad dock har jag bara sett filmen på Engelska så tänker inte uttala mig om de svenska dubbningarna.

Törnrosa har en väldigt bra omdubbning enligt mig men inget slår det Engelska originalet då sångerna är fantastiska på Engelska.

gstone

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 21 oktober 2024 kl. 00:16:14Hur kommer det sig att Törnrosa dubbades om efter såpass kort tid?

Undrar även om Jan Malmsjö, Sif Ruud, Yvonne Lombard, Bengt Eklund och Birgitta Valberg var kända redan 1959?
Yes nyfiken då alla namn i rollistan med undantag för Liz-Beth Olsson, Gun Hellberg och Margit Andelius är väldigt välkända svenska skådespelare.

Yes jag vet att Lasse Lönndahl var känd redan 1959 och Alf Kjellin hade spelat huvudrollen i Hets och även haft stora roller i bland annat Sommarlek, plus regi på diverse filmer som Flickan i Regnet.
Gustaf Molander var ju en legendarisk Svensk regissör som gjorde massor av internationella storfilmer som exempelvis Intermezzo, En Kvinnas Ansikte och Swedenhielms.
Så de var som sagt kända redan då.
Margit Andelius var nog långvarig än känd hon är en sådan skådespelerska sommar var aktiv i typ hundra år.
Liz-Beth Olsson var rätt okänd och kan nog har valts främst för som sin sångröst.
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 21 oktober 2024 kl. 00:16:14Yes jag vet att Lasse Lönndahl var känd redan 1959 och Alf Kjellin hade spelat huvudrollen i Hets och även haft stora roller i bland annat Sommarlek, plus regi på diverse filmer som Flickan i Regnet.
Gustaf Molander var ju en legendarisk Svensk regissör som gjorde massor av internationella storfilmer som exempelvis Intermezzo, En Kvinnas Ansikte och Swedenhielms.
Alf Kjellin Blev senare ganska stor i Hollywood, dock främst bakom kameran med avsnitt av bland annat Mission Impossible

gstone

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 21 oktober 2024 kl. 00:16:14Hur kommer det sig att Törnrosa dubbades om efter såpass kort tid?

Undrar även om Jan Malmsjö, Sif Ruud, Yvonne Lombard, Bengt Eklund och Birgitta Valberg var kända redan 1959?
Yes nyfiken då alla namn i rollistan med undantag för Liz-Beth Olsson, Gun Hellberg och Margit Andelius är väldigt välkända svenska skådespelare.

Yes jag vet att Lasse Lönndahl var känd redan 1959 och Alf Kjellin hade spelat huvudrollen i Hets och även haft stora roller i bland annat Sommarlek, plus regi på diverse filmer som Flickan i Regnet.
Från vad jag vet börja  Jan Malmsjö, agera på scen ivf början av 50-talet.

gstone

Ursäkta att mina svar är lite knapphändiga 

gstone

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 21 oktober 2024 kl. 01:00:22Tack det skulle uppskattas🙂
Det växte också fram olika grupper med en ny sorts humoristiska filmer i Sverige på 50 talet.
Yvonne Lombard var del av detta.

DingoPictures2005

Citat från: gstone skrivet 21 oktober 2024 kl. 14:08:13Margit Andelius var nog långvarig än känd hon är en sådan skådespelerska sommar var aktiv i typ hundra år.
Liz-Beth Olsson var rätt okänd och kan nog har valts främst för som sin sångröst.

Stort tack då var alla i originaldubben kända förrutom Gun-Hellberg Kjellin och Liz-Beth Olsson🙂.

gstone

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 21 oktober 2024 kl. 14:48:33Stort tack då var alla i originaldubben kända förrutom Gun-Hellberg Kjellin och Liz-Beth Olsson🙂.
Gun-Hellberg Kjellin var nog mest med för att Alf var hennes make.

Steffan Rudvall

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 21 oktober 2024 kl. 14:48:33Stort tack då var alla i originaldubben kända förrutom Gun-Hellberg Kjellin och Liz-Beth Olsson🙂.
Många av dem som medverkar i de här äldre dubbningarna kan också vara lokala talanger som inte är rikskända men kända inom vissa grupper och platser.

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 21 oktober 2024 kl. 16:00:33Många av dem som medverkar i de här äldre dubbningarna kan också vara lokala talanger som inte är rikskända men kända inom vissa grupper och platser.
ja det fanns ju inga professionella röstskådespelare i Sverige på den tiden.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 21 oktober 2024 kl. 16:35:35ja det fanns ju inga professionella röstskådespelare i Sverige på den tiden.
De kom väl på 1980-talet i samband med att Kit Sumdqvists Videobolaget eller Lasse Svenssons MediaDubb grundades?

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 22 oktober 2024 kl. 20:28:24De kom väl på 1980-talet i samband med att Kit Sumdqvists Videobolaget eller Lasse Svenssons MediaDubb grundades?
Egentligen kan man väl kanske säga att Monica Forsberg och hennes ensemble var först de började ju i början av 80-talet till skillnad från Kit och Lasse som började i slutet. 

Erika

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 22 oktober 2024 kl. 20:44:02Egentligen kan man väl kanske säga att Monica Forsberg och hennes ensemble var först de började ju i början av 80-talet till skillnad från Kit och Lasse som började i slutet.
Lasse Svensson var lite tidigare än så (typ 1983-1984), men annars var Monica Forsberg & co (som du säger) först.

Annars kanske SVT:s egna dubbningar, som gjordes inhouse, även räknas? Det var visserligen kända skådespelare med i deras dubbningar, men man hade ett gäng skådespelare som dubbade regelbundet (med den tidens mått mätt, förstås).

Steffan Rudvall

Citat från: Erika skrivet 22 oktober 2024 kl. 21:06:23Lasse Svensson var lite tidigare än så (typ 1983-1984), men annars var Monica Forsberg & co (som du säger) först.

Annars kanske SVT:s egna dubbningar, som gjordes inhouse, även räknas? Det var visserligen kända skådespelare med i deras dubbningar, men man hade ett gäng skådespelare som dubbade regelbundet (med den tidens mått mätt, förstås).
Professionella röstskådespelare är ju en ganska lös term egentligen alla regissörer har ju haft skådespelare som de valt att arbeta med mycket Doreen Denning hade ju många återkommande till exempel...