Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Dennis slår till igen (Dennis the Menace strikes again, 1998)

Startat av TonyTonka, 29 oktober 2024 kl. 21:11:56

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

Är det säkert att denna filmen inte har någon svensk dubbning? Den har ju både norsk och dansk dubbning. Tycker mig även minnas att jag sett den på svenska som barn, även om jag kanske blandar ihop den med första filmen.  ???
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Steffan Rudvall

Citat från: TonyTonka skrivet 29 oktober 2024 kl. 21:11:56Är det säkert att denna filmen inte har någon svensk dubbning? Den har ju både norsk och dansk dubbning. Tycker mig även minnas att jag sett den på svenska som barn, även om jag kanske blandar ihop den med första filmen.  ???
VHS utgåvan är textad, så det finns nog ingen svensk dubbning.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 29 oktober 2024 kl. 21:34:08VHS utgåvan är textad, så det finns nog ingen svensk dubbning.
Varför skulle en film dubbas till danska och norska, men inte svenska?  ???

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet 29 oktober 2024 kl. 22:17:35Varför skulle en film dubbas till danska och norska, men inte svenska?  ???
Låter helkösntigt, en finsk & isländsk dubb borde också finnas så att alla nordiska länder blir komplett

Disneyfantasten

Citat från: MOA skrivet 29 oktober 2024 kl. 22:43:26Låter helkösntigt, en finsk & isländsk dubb borde också finnas så att alla nordiska länder blir komplett
Man skulle kunna säga detsamma om Mupparnas Julsaga också, som dubbats till svenska, danska och norska men inte finska.

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet 29 oktober 2024 kl. 22:53:38Man skulle kunna säga detsamma om Mupparnas Julsaga också, som dubbats till svenska, danska och norska men inte finska.
Eller isländska? Orättvist för dom länderna

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 29 oktober 2024 kl. 22:17:35Varför skulle en film dubbas till danska och norska, men inte svenska?  ???
Det tillhör helt klart inte vanligheterna, men det händer i undantagsfall.

I det här fallet har de norska och danska VHS-utgåvorna (under titlarna Dennis slår til igjen respektive Jern-Henrik Slår Til Igen) norskt respektive danskt tal, medan DVD-utgåvorna bara har tyskt och engelskt ljudspår samt nordiska undertexter (det är samma DVD-utgåva i hela Norden, Tyskland plus några länder till).

Men den svenska VHS-utgåvan är, som Steffan redan påpekat, endast i textad originalversion. Varför Warner har fattat ett sådant beslut förstår jag inte riktigt, men kanske fanns det någon logik bakom det...

När nu varken VHS eller DVD har svenskt tal, så finns det väl knappast någon realistisk chans att det skulle finnas någon svensk dubbning som gått oss alla förbi. På TV har filmen sänts på TV3, Kanal 5 och Cinecinemas (på den sistnämnda kanalen under titeln Dennis busar igen). På TV3s sändningar står det i Svensk Mediedatabas i klartext "Språk: Engelska / Textad på svenska", men på de två andra kanalerna står ingenting alls. Jag vill minnas att Kanal 5 också sände filmen i textad originalversion, men Cinecinemas har jag aldrig haft tillgång till och kan således inte uttala mig om - men att filmen skulle ha varit dubbad just där men ingen annanstans, och utan att det står något om svenskt tal i SMDb, förefaller osannolikt.

Citat från: MOA skrivet 29 oktober 2024 kl. 22:43:26Låter helkösntigt, en finsk & isländsk dubb borde också finnas så att alla nordiska länder blir komplett
I Finland har de ju inte alls samma attityd till dubbning av spelfilmer som i Sverige, Norge och Danmark, så jag skulle bli mycket förvånad om filmen dubbats till finska. Min finska är dock obefintlig, så jag har svårt att kunna hitta något genom att googla, men jag hittar inget som tyder på att Dennis slår till igen dubbats till finska (i Finland heter filmen Ville Vallaton iskee jälleen).