Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Den nya röstprovstråden

Startat av TonyTonka, 2 november 2024 kl. 23:16:17

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

I kväll har jag lagt upp alla röstprover (på olika röstskådespelares insatser alltså, inte röstprov till CV) jag har på min dator (1863 stycken) till min Dropbox, och länken till den mappen finns här:

https://www.dropbox.com/scl/fo/2o6q7dxdnpebtz06qp5lg/AN10954BRfAtNEtWa2lF5zQ?rlkey=d3ep8kk3ue61yf6wxut8p2ylz&st=qogmaqat&dl=0

Nu kommer det fiffiga, om ni har Dropbox själva, och vill lägga till något/några röstprov i mappen, skriv här eller skicka ett pm, så får ni en länk som gör att ni kan lägga in röstprover själva.

Några disclaimers dock:

1. Om länken slutar fungera, säg till.

2. Majoriteten av röstproverna har jag gjort själv från 2009 fram tills idag, dock har jag "lånat" röstprover från olika trådar på det här forumet och från Dubbningshemsidans frågesport. Om någon av er inte är okej med det, säg till, så tar jag bort dem direkt.

3. Tänk på att röstprovernas ljudkvalité och volym varierar, då dessa klippen som sagt är inspelade under en period på 15 år, där jag haft ett antal olika datorer, vhs-spelare, och ljudupptagningsutrustning under dessa åren.

4. Till sist vill jag ägna en tanke åt alla röstprover jag gjort som försvunnit i diverse hårddisk och datorkraschar, då mitt klantiga arsle aldrig verkar lära sig att göra en backup. xD

OBS. Om detta missbrukas kommer jag att sluta dela mappen publikt. DS.
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Lillefot

Ett väldigt lovvärt initiativ av dig, får jag säga. Det är onekligen många ljudklipp i mappen, och den kan absolut hjälpa folk att få koll på hur skådespelarna låter och hur deras insatser är.

För min del är det också helt okej att du använder ljudklipp som jag har postat här, då jag såg några av de på länken. De är trots allt användna i ett positivt syfte.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

TonyTonka

Citat från: Lillefot skrivet  2 november 2024 kl. 23:47:35Ett väldigt lovvärt initiativ av dig, får jag säga. Det är onekligen många ljudklipp i mappen, och den kan absolut hjälpa folk att få koll på hur skådespelarna låter och hur deras insatser är.

För min del är det också helt okej att du använder ljudklipp som jag har postat här, då jag såg några av de på länken. De är trots allt användna i ett positivt syfte.
Ja precis, det är via röstprover från andra filmer/serier som jag lyckas identifiera röster i olika dubbningar. Det har hjälpt mig att bli mycket bättre på röstidentifiering. :)

Mathilda Gustafsson

Vet inte om det är till nytta för någon men här är ett ihopkok av Anna Sophocleous roller för det är inte så många som verkar ha koll på hennes röst.

Skokaka

Glad att Andreas Nilsson använde sin Kalle Anka röst till Yakky Doodle, så låter ju hans engelska röst. :)

TonyTonka

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  3 november 2024 kl. 00:34:01Vet inte om det är till nytta för någon men här är ett ihopkok av Anna Sophocleous roller för det är inte så många som verkar ha koll på hennes röst.

Varifrån kommer klippen? 

Citat från: Skokaka skrivet  3 november 2024 kl. 01:12:51Glad att Andreas Nilsson använde sin Kalle Anka röst till Yakky Doodle, så låter ju hans engelska röst. :)
Håller med. :)

Mathilda Gustafsson

MOA

Citat från: Skokaka skrivet  3 november 2024 kl. 01:12:51Glad att Andreas Nilsson använde sin Kalle Anka röst till Yakky Doodle, så låter ju hans engelska röst. :)
Måste också säga att han låter bra som Daffy, ingen aning om vem som spelar honom nu men Andreas hade varit en bra ersättare för Mikael. Ingen aning om vart Andreas spelar Miraculix men han låter bra. Önskar att vi hade mer av Yakky Doodle men nu har Andreas använt Kalle Anka rösten vid ett annat tillfälle

Mathilda Gustafsson

Citat från: MOA skrivet  3 november 2024 kl. 12:47:01Måste också säga att han låter bra som Daffy, ingen aning om vem som spelar honom nu men Andreas hade varit en bra ersättare för Mikael. 
Fast Göran Gillinger gör också ett bra jobb så de skulle inte byta ut honom i första laget

TonyTonka

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  3 november 2024 kl. 12:53:06Fast Göran Gillinger gör också ett bra jobb så de skulle inte byta ut honom i första laget
Håller med, han är en av de bästa i den nuvarande ensamblen. :)