Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Vem är bäst som Scooby-Dum?

Startat av TonyTonka, 5 november 2024 kl. 01:56:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ja, vem?

Bert-Åke Varg (LP-skiva, 1979)
1 (16.7%)
Peter Sjöquist (Mediadubbs dubbningar)
2 (33.3%)
Mikael Roupé (Sun Studios dubbning av The Scooby-Doo Show)
3 (50%)
Annan
0 (0%)

Antal personer som röstat: 6

TonyTonka

Vem är bäst som Scooby-Doos kusin Scooby-Dum? Själv röstar jag på Mikael Roupé, dels då han passar bäst i rollen, och dels för att jag växte upp med Sun Studios dubbning av The Scooby-Doo Show på Cartoon Network, så det är även den insatsen jag hört mest av.

Jag känner inte till att Scooby-Dum är med i något av avsnitten på SF/Transfers, Kanal 10 eller Musikservices vhs-filmer (den sistnämnda är jag nästan hundra på att Scooby-Dum inte är med i), men om han är med i någon mer dubbning och har någon annan röst som inte står med i listan, säg till så lägger jag till vederbörande i listan. :) 

Röstprover på alla tre rösterna finns i tråden, och som vanligt, kom ihåg att motivera era åsikter och undvika personangrepp (och det gäller både på röstskådespelare och personer som inte delar era åsikter :P )
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Lillefot

Skulle också säga att Mikael Roupé får till röstkaraktären bäst när det gäller Scooby-Dum, han låter riktigt klumpig och korkad.

Bert-Åke Varg kommer inte så långt efter han heller.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

MOA

Måste också säga Mikael Roupé även om jag kan ha hört Peter Sjöquist när jag var barn

Skokaka

Utav dessa tre så, även jag, tycker att Mikael Roupé är bäst i rollen. Nog för att jag minns mest utav hans insats som karaktären, osäker om jag dock har hört de andra förut, men Mikael passar mycket bra.

Steffan Rudvall

För mig är det Peter Sjöquist, Mikael Roupé är inte dålig men min nostalgi till TV3 dubbningarna samt att Peter faktiskt är den som är mest lik originalrösten får mig att välja honom.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  5 november 2024 kl. 19:36:22För mig är det Peter Sjöquist, Mikael Roupé är inte dålig men min nostalgi till TV3 dubbningarna samt att Peter faktiskt är den som är mest lik originalrösten får mig att välja honom.
Jag håller med. Jag föredrar också Peter Sjöquist, delvis tack vare nostalgi (då det var TV3-dubbningen jag hörde först) men även då han är mest lik originalrösten.

Mikael Roupé är dock heller inte alls dålig. Bert-Åke Varg har ingen slående likhet med originalrösten, men gör en bra insats om man betänker att det kommer från en LP-skiva - så mest troligt är den inspelad i Sverige, utan att direkt ha utgått ifrån någon originalröst.