Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Nalle Puh-dubbningar

Startat av TonyTonka, 23 juli 2008 kl. 21:25:04

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

BPS

Citat från: gstone skrivet 26 juli 2024 kl. 23:09:36Lekstund med nalle puh har svenskt tal och svenska creduts på Disney Plus i USA :D ;)

pappa slog på VPN
Så det är två nya Nalle Puh serier?

gstone

Citat från: BPS skrivet 26 juli 2024 kl. 23:31:04Så det är två nya Nalle Puh serier?
Som med Ariel är det jätte korta klipp och den vanliga serien  ;)
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 26 juli 2024 kl. 23:09:36Lekstund med nalle puh har svenskt tal och svenska creduts på Disney Plus i USA :D ;)

pappa slog på VPN
Ja, både Lekstund med Nalle Puh och Jag och Nalle Puh har tydligen fått svenskt, norskt och danskt tal nu på Disney+ i USA; och nordiska dubbcredits - det hade de inte när jag kollade häromveckan.

Citat från: gstone skrivet 27 juli 2024 kl. 00:34:39Som med Ariel är det jätte korta klipp och den vanliga serien  ;)
Verkligen...? Själv kan jag inte se någon skillnad alls i längden mellan Lekstund med Nalle Puh och Jag och Nalle Puh på Disney+ - om det verkligen är skillnad måste den i så fall vara väldigt hårfin. Jag har kollat på några avsnitt, och båda serierna verkar klocka in på ganska exakt 2 minuter per avsnitt exklusive dubbcredits (och sen ungefär lika lång tid för dubbcreditsen på alla språk)...

Eller finns det någon längre version av någon av serierna som inte finns på Disney+?

Lekstund med Nalle Puh verkar dock i mina ögon inte riktigt vara lika barnslig som Jag och Nalle Puh, även om båda serierna riktar sig till de yngre barnen.

Oskar

Vem gör nalle puh? Vem gör kanin och Charlie elvegård är död då blir ny röst åt kanin.

Daniel Hofverberg

Citat från: Oskar skrivet 27 juli 2024 kl. 04:05:13Vem gör nalle puh? Vem gör kanin och Charlie elvegård är död då blir ny röst åt kanin.
De här två nya serierna går inte att jämföra med tidigare Nalle Puh-produktioner, då de utspelar sig för länge sedan med Nalle Puh, Tigger/Tiger, Nasse, Kanin och Kängu som barn; långt innan Ru föddes. Så alla har fått nya röster, både i Norden och i USA.

I de här två serierna spelas Nalle Puh av Carl-Michael Schnell vid dialog och Leon Söderberg vid sång. Kanin spelas av Love Dahl Alling (som för övrigt är son till Morgan Alling) vid dialog och Orlando Wahlsteen vid sång. Tyvärr har både Nalle Puh, Nasse, I-or och Kanin olika röster vid dialog och vid sång; vilket inte direkt är optimalt (Tiger och Kängu har dock samma röster vid dialog och vid sång).

Ingen av de här rösterna skulle fungera för de mer vuxna inkarnationerna, så om det kommer nya "normala" Nalle Puh-produktioner framöver lär Nalle Puh med största sannolikhet få ännu en ny röst.

TonyTonka

Jag undrar över en sak, jag har aldrig riktigt fått klart för mig när originaldubbningen av Nalle Puh och den skuttande tiggern gjordes, visa källor har nämnt 1974 (alltså då kortfilmen kom ut i USA), medan andra har nämnt 1979 (vilket även är året som musiksagan gjordes om jag minns rätt), vilket är rätt?

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 juli 2024 kl. 05:42:18Ingen av de här rösterna skulle fungera för de mer vuxna inkarnationerna, så om det kommer nya "normala" Nalle Puh-produktioner framöver lär Nalle Puh med största sannolikhet få ännu en ny röst.
Så det är 100% bekräftat att Jan Jönson inte längre är Nalle Puhs svenska röst?  ???
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Steffan Rudvall

Citat från: TonyTonka skrivet  9 november 2024 kl. 20:55:41Så det är 100% bekräftat att Jan Jönson inte längre är Nalle Puhs svenska röst?  ???
Nalle Puh spelas ju av ett barn i de nya serierna så därför är det väl ovist men Jan Jönsson blir ju inte yngre. Så om det dröjer så pass många år som det gjorde mellan tidigare Nalle Puh projekt och det här kommer ett röstbyte behövas.

Disneyfantasten

Citat från: TonyTonka skrivet  9 november 2024 kl. 20:55:41Jag undrar över en sak, jag har aldrig riktigt fått klart för mig när originaldubbningen av Nalle Puh och den skuttande tiggern gjordes, visa källor har nämnt 1974 (alltså då kortfilmen kom ut i USA), medan andra har nämnt 1979 (vilket även är året som musiksagan gjordes om jag minns rätt), vilket är rätt?
Så det är 100% bekräftat att Jan Jönson inte längre är Nalle Puhs svenska röst?  ???
Enligt WILLDUBGURU hade Nalle Puh och Tigger Sverigepremiär oktober 1977.

På det sista du sa: Janne är nu 77 och har heller inte dubbat särskilt mycket, så det är mycket möjligt att han slutat som Nalle Puh då han gått i pension i och med ålder.

Att Olli Markenros gjorde inhopp i förra årets jubileumsfilm kan vara kombination mellan att Janne gått i pension och att man velat anlita honom för nostalgins skull i och med att han gjorde rollen dels i första långfilmen (som egentligen är tre kortfilmer som buntades ihop) och dels i första TV-serien) och så är hans efterträdare Guy De La Berg inte längre i livet.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet  9 november 2024 kl. 21:43:41Enligt WILLDUBGURU hade Nalle Puh och Tigger Sverigepremiär oktober 1977.

På det sista du sa: Janne är nu 77 och har heller inte dubbat särskilt mycket, så det är mycket möjligt att han slutat som Nalle Puh då han gått i pension i och med ålder.

Att Olli Markenros gjorde inhopp i förra årets jubileumsfilm kan vara kombination mellan att Janne gått i pension och att man velat anlita honom för nostalgins skull i och med att han gjorde rollen dels i första långfilmen (som egentligen är tre kortfilmer som buntades ihop) och dels i första TV-serien) och så är hans efterträdare Guy De La Berg inte längre i livet.
Disney kankse låtit Nalle Puh  gå i pension  med.

för utom som litet barn

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet  9 november 2024 kl. 21:47:45Disney kankse låtit Nalle Puh  gå i pension  med.

för utom som litet barn
Ropa inte hej för tidigt, man vet aldrig.

TonyTonka

Nu när jag ändå frågar om Nalle Puh, vem sjunger "Heffalumps and Woozles" i originaldubbningen?  ???
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Disneyfantasten

Citat från: TonyTonka skrivet  9 november 2024 kl. 22:09:01Nu när jag ändå frågar om Nalle Puh, vem sjunger "Heffalumps and Woozles" i originaldubbningen?  ???
Jag undrar samma sak, liksom körerna i kortfilmernas originaldubbningar överlag.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet  9 november 2024 kl. 21:48:35Ropa inte hej för tidigt, man vet aldrig.
Skriver detta pga av public domain grejen :D

gstone

Citat från: gstone skrivet 10 november 2024 kl. 01:18:10Skriver detta pga av public domain grejen :D
När alla är Nalle Puh är ingen Nalle Puh

Oskar

vi får se om det blir nalle puh och hans vänner som vuxna kommer tillbaka eller inte det beror på hur Disney vill göra. kaninen är utbytt eftersom Charlie elvegård har gått bort. man vet aldrig om röster till andra karaktärer blir utbytt eller inte det beror på om svenska röster måste göra nya röstprov eller inte.