Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Den Långa Flykten (Watership Down) 1999

Startat av E, 11 november 2024 kl. 15:44:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

E

Tror du Daniel att det går att gräva fram info om vilka det var som dubbade denna serie? 9 avsnitt finns utgivna på 3 DVD/VHS utgåvor med 3 avsnitt på varje.

Alla 9 avsnitt finns uppladdade på denna kanal👇🏻

Den Långa Flykten (2000) Resan Till Det Förlovade Landet VHS

Den långa flykten 2 - Flykten från Efrafa (2000) VHS

Den Långa Flykten-Vinteräventyr (2000) VHS

Dom röster jag lyckats identifiera själv var följande👇🏻

Hazel: Andreas Nilsson
Femman: Dick Eriksson
Bigwig: Gunnar Ernblad
Blackberry: Annelie Bhagavan
Hawkbit: Nick Atkinson
Dandelion: Staffan Hallerstam
Kehaar: Fredrik Dolk
Frith: Torsten Wahlund
Kapten Holly: Staffan Hallerstam
Vesslan: Staffan Hallerstam
General Woundwort: Fredrik Dolk
Primrose: Annica Smedius

Pipkins röst kände jag inte igen. Musen Hanna lät bekant men kan inte komma på vem

Och att döma av namnen så gissar jag på att det spelats in hos Eurotroll men jag kan ha fel

Jag har alltid tyckt det e konstigt att inte alla avsnitt dubbats. Jag tror många hade gillat den om alla var på svenska och visats på tv

gstone

Citat från: E skrivet 11 november 2024 kl. 15:44:52Tror du Daniel att det går att gräva fram info om vilka det var som dubbade denna serie? 9 avsnitt finns utgivna på 3 DVD/VHS utgåvor med 3 avsnitt på varje.

Pipkins röst kände jag inte igen. Musen Hanna lät bekant men kan inte komma på vem

Att döma av namnen så gissar jag på att det spelats in hos Eurotroll men jag kan ha fel

Jag har alltid tyckt det e konstigt att inte alla avsnitt dubbats. Jag tror många hade gillat den om alla var på svenska och visats på tv
tack
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

MOA

Citat från: E skrivet 11 november 2024 kl. 15:44:52Tror du Daniel att det går att gräva fram info om vilka det var som dubbade denna serie? 9 avsnitt finns utgivna på 3 DVD/VHS utgåvor med 3 avsnitt på varje.

Den långa flykten 2 - Flykten från Efrafa (2000) VHS

Den Långa Flykten-Vinteräventyr (2000) VHS

Och att döma av namnen så gissar jag på att det spelats in hos Eurotroll men jag kan ha fel

Lätt & fatta varför filmen är odubbad, aldrig sett något av programmet men detta låter väldigt könstigt, hur många avsnitt blev odubbade?

E

Citat från: MOA skrivet 11 november 2024 kl. 16:01:03hur många avsnitt blev odubbade?
Det finns 3 säsonger av denna serie så ganska många avsnitt dubbades aldrig

MOA

Citat från: E skrivet 11 november 2024 kl. 16:20:34Det finns 3 säsonger av denna serie så ganska många avsnitt dubbades aldrig
Hade tydligen sett 9 minuter av första videon men minns ingenting

Daniel Hofverberg

Citat från: E skrivet 11 november 2024 kl. 15:44:52Och att döma av namnen så gissar jag på att det spelats in hos Eurotroll men jag kan ha fel
Den långa flykten gavs väl ut av Pan-Vision, några år innan företaget köptes upp av Scanbox. Om inte mitt minne sviker mig vill jag minnas att Pan-Vision oftast brukade anlita Pangljud/Pangstudios, så i så fall är nog dem min bästa gissning.

Pangstudios finns förstås inte längre, men om det var dem kanske Hans-Henrik Engström kan tänkas ha kvar uppgifter. Kan vara värt ett försök att kontakta någon av skådespelarna, för att höra om de kommer ihåg vilken studio som gjorde dubben, och i bästa fall även vem som regisserade.

E

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 november 2024 kl. 19:57:51Den långa flykten gavs väl ut av Pan-Vision, några år innan företaget köptes upp av Scanbox. Om inte mitt minne sviker mig vill jag minnas att Pan-Vision oftast brukade anlita Pangljud/Pangstudios, så i så fall är nog dem min bästa gissning.

Pangstudios finns förstås inte längre, men om det var dem kanske Hans-Henrik Engström kan tänkas ha kvar uppgifter. Kan vara värt ett försök att kontakta någon av skådespelarna, för att höra om de kommer ihåg vilken studio som gjorde dubben, och i bästa fall även vem som regisserade.
Jodå det var Pan Vision som gav ut dom. Och när du väl frågar dom så kan du väl passa på o fråga varför hela serien inte dubbades?

Daniel Hofverberg

Citat från: E skrivet 11 november 2024 kl. 20:25:24Jodå det var Pan Vision som gav ut dom. Och när du väl frågar dom så kan du väl passa på o fråga varför hela serien inte dubbades?
Jag kan inte fråga Pan-Vision, då de inte finns längre... Pan-Vision köptes som sagt upp av Scanbox 2011, varpå de lade ner och drog in nästan allt som Pan-Vision hade gett ut. :(

Just därför är man väldigt begränsad, och tvingas mest troligt försöka pussla ihop uppgifter från flera håll. Så första steget är att fråga någon eller några av skådespelarna i dubbningen, för att höra vad de eventuellt kommer ihåg om dubbningen och var dubben gjordes. Om min teori stämmer med Pangstudios, så kan det möjligtvis finnas en liten chans att Hans-Henrik Engström (som numera driver Nordic United) kan ha kvar uppgifter från den tiden, men det är väl tyvärr inte särskilt sannolikt.

Varför Pan-Vision inte släppte fler avsnitt på VHS/DVD beror väl mest troligt på att de befintliga utgåvorna inte sålde tillräckligt bra - tyvärr är det ofta ekonomin som är orsaken till sådana beslut, och sen brukade väl ärligt talat Pan-Vision inte satsa jättemycket på marknadsföring heller...

E

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 november 2024 kl. 20:44:18Just därför är man väldigt begränsad, och tvingas mest troligt försöka pussla ihop uppgifter från flera håll. Så första steget är att fråga någon eller några av skådespelarna i dubbningen, för att höra vad de eventuellt kommer ihåg om dubbningen och var dubben gjordes. Om min teori stämmer med Pangstudios, så kan det möjligtvis finnas en liten chans att Hans-Henrik Engström (som numera driver Nordic United) kan ha kvar uppgifter från den tiden, men det är väl tyvärr inte särskilt sannolikt
Det var typ det jag menade när jag sa DOM😉 

Daniel Hofverberg

Citat från: E skrivet 11 november 2024 kl. 20:51:18Det var typ det jag menade när jag sa DOM😉
De kommer inte veta något om varför inte fler avsnitt dubbades, då dubbningsstudior bara dubbar det de får i uppdrag av sina kunder att dubba; varken mer eller mindre. :)

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 november 2024 kl. 19:57:51Den långa flykten gavs väl ut av Pan-Vision, några år innan företaget köptes upp av Scanbox. Om inte mitt minne sviker mig vill jag minnas att Pan-Vision oftast brukade anlita Pangljud/Pangstudios, så i så fall är nog dem min bästa gissning.

Vilken skådespelare kan vara mest tänkbara valet när Gunnar varit död i 3 år?