Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Allan Svensson (1951-2024)

Startat av Beck, 17 november 2024 kl. 21:26:14

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Elios

Jaha åh fan. Den var tung. Var därför dom hade gjort en artikel med honom. Fyfan. Jag har ju nästan växt upp mest med hans röst överallt.
Hade ju hört att han hade blivit dement och sätts på ett hem. Det är vad jag har hört.

Men av alla hans röster så har det ju varit allt ifrån: 

Obelix från Asterix & Obelix (Liveactionfilmerna)

McLeach från Bernard och Bianca i Australien

Basketbollscoachen Wagner från De magiska skorna

Don Lino från Hajar som Hajar

Apan från Djungel-George

Hagrid från Harry Potter Franchisen

Hajen från Hjälp! Jag är en fisk

Soto från Ice Age

Pacha från Kejsarens Nya Stil

James P. Sullivan från Monsters Inc, Monsters University (You name it.)

Skrället från Mästerdetektiven Basil Mus

Einstein från Originaldubbningen av Oliver och Gänget

Tiger från Resan till Amerika filmerna

Randolph från Rädda Willy filmerna

Bob/Mr. Incredible från Superhjältarna

Herr Mullvad från Tummelisa

Med många, många, många fler.  :'(

TonyTonka

Det verkar som att många glömmer bort att Allan Svensson inte bara gjort Obelix i spelfilmerna, utan också i de animerade filmerna som släppts efter Ulf Larssons bortgång 2009. :)
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Anders

Ej att förglömma, McLeach från Bernard och Bianca i Australien - den mest underskattade Disneyfilmen någonsin!

Vila i frid! :'(
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Disneyfantasten

Citat från: TonyTonka skrivet 18 november 2024 kl. 17:07:20Det verkar som att många glömmer bort att Allan Svensson inte bara gjort Obelix i spelfilmerna, utan också i de animerade filmerna som släppts efter Ulf Larssons bortgång 2009. :)
Jepp, så var det, och Ulf Larsson tog över rollen efter Håkan Serner (samt Börje Ahlstedt, som dock fortfarande är i livet men har inte varit aktiv efter 2011).

Sen har både Jan Koldenius och Kenneth Milldoff gjort Obelix en gång var, även dessa är bortgångna, personligen tycker jag inte att de var riktigt lika bra som de andra nämnda, men utav alla som var tillgängliga i respektive studio så var nog dessa de mest logiska valen.

A

Citat från: Disneyfantasten skrivet 18 november 2024 kl. 18:27:39Jepp, så var det, och Ulf Larsson tog över rollen efter Håkan Serner (samt Börje Ahlstedt, som dock fortfarande är i livet men har inte varit aktiv efter 2011).

Sen har både Jan Koldenius och Kenneth Milldoff gjort Obelix en gång var, även dessa är bortgångna, personligen tycker jag inte att de var riktigt lika bra som de andra nämnda, men utav alla som var tillgängliga i respektive studio så var nog dessa de mest logiska valen.
Jan Koldenius var inte det logiska valet Sten Carlberg hade varit det.

Disneyfantasten

Citat från: A skrivet 18 november 2024 kl. 18:40:57Jan Koldenius var inte det logiska valet Sten Carlberg hade varit det.
Du tänker på Averell Dalton, va?

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet 18 november 2024 kl. 18:27:39Jepp, så var det, och Ulf Larsson tog över rollen efter Håkan Serner (samt Börje Ahlstedt, som dock fortfarande är i livet men har inte varit aktiv efter 2011).

Så sorgligt att nästan alla Obelix VA är döda, man kan fälla tårar över alla bortgångar

Disneyfantasten

Citat från: MOA skrivet 18 november 2024 kl. 19:00:57Så sorgligt att nästan alla Obelix VA är döda, man kan fälla tårar över alla bortgångar
Det kan man definitivt, och den sista överlevande utan dem, Börje Ahlstedt, har som sagt inte varit aktiv efter 2011 och är dessutom 85 (fyller 86 i februari).

A

Citat från: Disneyfantasten skrivet 18 november 2024 kl. 19:04:10Det kan man definitivt, och den sista överlevande utan dem, Börje Ahlstedt, har som sagt inte varit aktiv efter 2011 och är dessutom 85 (fyller 86 i februari).
Andreas Rothlin Svensson är inte bortgångnen

Disneyfantasten

Citat från: A skrivet 18 november 2024 kl. 19:19:09Andreas Rothlin Svensson är inte bortgångnen
Nej det har du rätt i, jag hade glömt vem som var senaste etablerade Obelix-rösten, och han är fortfarande mycket aktiv i dubbningssammanhang, har fortfarande inte hört insatsen och kan därför inte uttala mig.

MOA

Citat från: A skrivet 18 november 2024 kl. 19:19:09Andreas Rothlin Svensson är inte bortgångnen
Han kände jag inte till men hoppas han är en bra ersättare till Allan

MB

En fråga, hur fick SVT rättigheterna till att lägga upp båda Svensson Svensson filmerna efter Allans dödsbesked? Tar inte sånt lång tid och planeras i förväg vad som ska finnas på SVT Play?

Skokaka

Nåja, Johan Wahlström har också dubbat John Goodman. John har förvisso spelat Fred Flinta, men om Johan dubbade honom här så är det nog förstås inte på grund utav hur John Goodman låter, utan att Johan repriserar sin roll. Men Johan Wahlström som John Goodman blev väl till verklighet. 

Kanske Urban Wrethagen kunde göra John Goodman, också. (Disneyfantastens förslag.)

Erika

Citat från: Disneyfantasten skrivet 18 november 2024 kl. 19:22:59Nej det har du rätt i, jag hade glömt vem som var senaste etablerade Obelix-rösten, och han är fortfarande mycket aktiv i dubbningssammanhang, har fortfarande inte hört insatsen och kan därför inte uttala mig.
Han är riktigt bra som Obelix och skulle även passa göra rösten i de animerade filmerna.

Citat från: MOA skrivet 18 november 2024 kl. 19:49:14Han kände jag inte till men hoppas han är en bra ersättare till Allan
Tro mig, det är han. ☺️

Daniel Hofverberg

Citat från: MB skrivet 18 november 2024 kl. 19:52:15En fråga, hur fick SVT rättigheterna till att lägga upp båda Svensson Svensson filmerna efter Allans dödsbesked? Tar inte sånt lång tid och planeras i förväg vad som ska finnas på SVT Play?
I normala fall, ja - men i fallet med Svensson, Svensson (både TV-serien och filmerna) var SVT medproducent, så då kan det nog ha varit enklare.

Det här innebär alltså att just nu finns Svensson, Svensson - Filmen både på SVT Play, TV4 Play och Netflix, vilket måste vara väldigt ovanligt. Men på SVT Play finns den "bara" kvar till i början av januari, på de andra tjänsterna troligtvis längre än så.