Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Den trevliga och positiva tråden!

Startat av Adam Larsson, 25 februari 2022 kl. 21:31:04

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Nu när en medicin mot alzheimers har godkänts så har Nina Gunke fått vård.  :)

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet 18 november 2024 kl. 12:51:07Nu när en medicin mot alzheimers har godkänts så har Nina Gunke fått vård.  :)
Vad är det för medicin? Kan Nina Gunke räddas? Hoppas att den inte är medicin som ger andra biverkningar

MOA

Är så tacksam över att min engelska version av 11 Svenska Mansröster fått 153 visningar

PatoskyeIII

Citat från: MOA skrivet 18 november 2024 kl. 15:15:34Är så tacksam över att min engelska version av 11 Svenska Mansröster fått 153 visningar
Själv är jag tacksam för alla gamla serier och dubbningar som kommer fram genom forumet

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 18 november 2024 kl. 12:51:07Nu när en medicin mot alzheimers har godkänts så har Nina Gunke fått vård.  :)
Nja, riktigt så enkelt är det tyvärr inte. Först måste EU-kommissionen godkänna läkemedlet, vilket visserligen främst är en formalitet när den nu godkänts av EMA, men det förväntas ändå dröja till i januari. Därefter ska NT-rådet i Sverige ge riktlinjer för hur läkemedlet ska användas, och förhandla med tillverkaren om priset - för att regionerna ska ha råd med det krävs det ju att de lyckas komma överens om ett acceptabelt pris. Både Svenska Dagbladet och Aftonbladet rapporterar att det förmodligen dröjer till början av 2025 innan läkemedlet faktiskt finns tillgängligt i Sverige, så det är alltså över ett år bort.

Dessutom har EMA satt som krav att man inte får ha två ApoE4-gener för att kunna få läkemedlet, vilket innebär att man inte får ha arvsanlag för Alzheimer från båda föräldrarna (en förälder går bra, men inte båda). Jag har ingen aning om Nina Gunke uppfyller de kriterierna.

Citat från: MOA skrivet 18 november 2024 kl. 13:14:16Vad är det för medicin? Kan Nina Gunke räddas? Hoppas att den inte är medicin som ger andra biverkningar
Ja, läkemedlet kan tyvärr ge biverkningar - det är just därför som EMA ställt väldigt specifika krav på godkännandet, som att patienterna inte får ha dubbla ApoE4-gener och att regionerna måste göra MR-röntgen på hjärnan med jämna mellanrum medan läkemedlet ges, för att se till att det inte uppstår problem.

Det är heller inget mirakelmedel, utan i snitt har forskning visat att medicinen kan minska problemen med 30% - men troligen mer om man är i ett tidigt stadium av Alzheimer.

Så det är långt ifrån något botemedel, men trots allt ett viktigt första steg och första gången något faktiskt har kunnat förbättra minnet och inte bara bromsa förloppet.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 november 2024 kl. 21:14:23Nja, riktigt så enkelt är det tyvärr inte. Först måste EU-kommissionen godkänna läkemedlet, vilket visserligen främst är en formalitet när den nu godkänts av EMA, men det förväntas ändå dröja till i januari. Därefter ska NT-rådet i Sverige ge riktlinjer för hur läkemedlet ska användas, och förhandla med tillverkaren om priset - för att regionerna ska ha råd med det krävs det ju att de lyckas komma överens om ett acceptabelt pris. Både Svenska Dagbladet och Aftonbladet rapporterar att det förmodligen dröjer till början av 2025 innan läkemedlet faktiskt finns tillgängligt i Sverige, så det är alltså över ett år bort.

Dessutom har EMA satt som krav att man inte får ha två ApoE4-gener för att kunna få läkemedlet, vilket innebär att man inte får ha arvsanlag för Alzheimer från båda föräldrarna (en förälder går bra, men inte båda). Jag har ingen aning om Nina Gunke uppfyller de kriterierna.
Allan Svensson dog ändå :'(
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 november 2024 kl. 21:14:23Nja, riktigt så enkelt är det tyvärr inte. Först måste EU-kommissionen godkänna läkemedlet, vilket visserligen främst är en formalitet när den nu godkänts av EMA, men det förväntas ändå dröja till i januari. Därefter ska NT-rådet i Sverige ge riktlinjer för hur läkemedlet ska användas, och förhandla med tillverkaren om priset - för att regionerna ska ha råd med det krävs det ju att de lyckas komma överens om ett acceptabelt pris. Både Svenska Dagbladet och Aftonbladet rapporterar att det förmodligen dröjer till början av 2025 innan läkemedlet faktiskt finns tillgängligt i Sverige, så det är alltså över ett år bort.

Ja, läkemedlet kan tyvärr ge biverkningar - det är just därför som EMA ställt väldigt specifika krav på godkännandet, som att patienterna inte får ha dubbla ApoE4-gener och att regionerna måste göra MR-röntgen på hjärnan med jämna mellanrum medan läkemedlet ges, för att se till att det inte uppstår problem.

Det är heller inget mirakelmedel, utan i snitt har forskning visat att medicinen kan minska problemen med 30% - men troligen mer om man är i ett tidigt stadium av Alzheimer.

Så det är långt ifrån något botemedel, men trots allt ett viktigt första steg och första gången något faktiskt har kunnat förbättra minnet och inte bara bromsa förloppet.
Nina kan ha otur & hon är sorgligt nog i ett sent stadium, vill nästan säga R.I.P i förskottsväg

gstone

MOA

gstone

gstone

Vaiana 2 och Mufasa:Lejonkungen kommer att rädda Disney !! :D :D

https://alongmainstreet.com/moana-and-mufasa-poised-to-lead-holiday-box-office-with-billion-dollar-grosses-01jbf7jsdk6c

dom kommer återhämtas sig efter all pengar förlorade på Önskan ! :D

Lillefot

Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

MOA

Citat från: Lillefot skrivet 21 november 2024 kl. 12:40:04Grattis, då har du öppnat en mängd nya dörrar. :)
Ja nu kommer jag hälsa på min kompis i Skellefteå & många andra resor, mycket spännande att se fram emot

Disneyfantasten

gstone

Jag ska börja gå på ett ställ där do, hjälper personer med NPD diagnoser( interkulturella funktionsnedsättningar fast det har inte jag) att få jobb, dom ska hjälpa mig hitta ett jobb som passar mig ☺️❤️🥹🥹