Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Pilsnerfilmer

Startat av DingoPictures2005, 20 november 2024 kl. 20:40:05

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

DingoPictures2005

Tänkte gör en tråd om pilsnerfilmer dvs, gamla svartvita filmer😅......

Iallafall undrar om någon har pilsnerfilmerna Simon i Backbo och Det var en gång att lägga ut?
Båda blev visade på SVT 1999 men båda är helt otillgängliga......

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 20 november 2024 kl. 20:40:05Iallafall undrar om någon har pilsnerfilmerna Simon i Backbo och Det var en gång att lägga ut?
Min numera bortgångne kontakt hade (enligt egen utsago) nästan alla svenska filmer som någonsin gjorts (*), så han hade nästan garanterat båda filmerna och mycket mer därtill. En del hann jag få av honom innan han gick bort, men långt ifrån allt. När jag får tid över ska jag leta och se vad det är jag fått av honom, och se om de där två filmerna råkar vara med bland dessa.

(*): Det är förmodligen en överdrift, men han hade i alla fall många filmer som inte släppts på vare sig VHS eller DVD; och hade en del filmer som aldrig ens sänts på TV.

DingoPictures2005

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 november 2024 kl. 21:15:37Min numera bortgångne kontakt hade (enligt egen utsago) nästan alla svenska filmer som någonsin gjorts (*), så han hade nästan garanterat båda filmerna och mycket mer därtill. En del hann jag få av honom innan han gick bort, men långt ifrån allt. När jag får tid över ska jag leta och se vad det är jag fått av honom, och se om de där två filmerna råkar vara med bland dessa.

(*): Det är förmodligen en överdrift, men han hade i alla fall många filmer som inte släppts på vare sig VHS eller DVD; och hade en del filmer som aldrig ens sänts på TV.
Stort tack hoppas att du kan hitta ovannämnda 🙂.

Will Siv

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 november 2024 kl. 21:15:37Min numera bortgångne kontakt hade (enligt egen utsago) nästan alla svenska filmer som någonsin gjorts (*), så han hade nästan garanterat båda filmerna och mycket mer därtill. En del hann jag få av honom innan han gick bort, men långt ifrån allt. När jag får tid över ska jag leta och se vad det är jag fått av honom, och se om de där två filmerna råkar vara med bland dessa.

Vet du vem som har samling nu  ???
- what.

Daniel Hofverberg

Citat från: Will Siv skrivet 20 november 2024 kl. 21:29:09Vet du vem som har samling nu  ???
Nej, det vet jag tyvärr inte. Finns väl en viss risk att anhöriga kan ha kastat bort allt... :(

Han hade även mycket intressant från TV3 på VHS - Piff & Puff - Privatdetektiver, alla Chuck Jones halvtimmeslånga kortfilmer, m.m.

Rotwang

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 20 november 2024 kl. 20:40:05Tänkte gör en tråd om pilsnerfilmer dvs, gamla svartvita filmer😅......

Iallafall undrar om någon har pilsnerfilmerna Simon i Backbo och Det var en gång att lägga ut?
Om du menar "Det var en gång" från 1945, så finns den på cultpix.com. Där finns även en hel del andra filmer från Nordisk Tonefilm.

https://www.cultpix.com/movie/det-var-en-gang/806

DingoPictures2005

Citat från: Rotwang skrivet 21 november 2024 kl. 09:10:43Om du menar "Det var en gång" från 1945, så finns den på cultpix.com. Där finns även en hel del andra filmer från Nordisk Tonefilm.

Tack ska fixa ett konto där då

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 november 2024 kl. 22:22:47Nej, det vet jag tyvärr inte. Finns väl en viss risk att anhöriga kan ha kastat bort allt... :(

Han hade även mycket intressant från TV3 på VHS - Piff & Puff - Privatdetektiver, alla Chuck Jones halvtimmeslånga kortfilmer, m.m.
Gud så sorgligt! Hatar när folk gör så utan att visa minsta lilla intresse

DingoPictures2005

Citat från: MOA skrivet 21 november 2024 kl. 10:51:36Gud så sorgligt! Hatar när folk gör så utan att visa minsta lilla intresse
Väldigt mycket användbara saker slängs tyvärr.
Och det är många personer som slänger anhöriga personers prylar när de går bort...... Utan att ta hänsyn till att prylarna betytt mycket för personen.

Ibland har jag dock tagit saker på tippen😅.
Sharp vhs:en jag använt vid flera digitaliseringar, Den nästintill nya Datorn jag använder och mitt Pioneer kassettdäck kan nämnas, bland användbara saker jag hittat på tippen som någon dum människa slängt utan att fatta att de går att använda och att de kan glädja andra🫤.
Yes inte elektronik relaterat men mitt tv bord kommer från en flyttcontainer😅, Jag tog med bordet hem då jag behövde det och har haft det i typ ett år nu.....

Och yes jag håller med dig, jag önskar att folk bara slängde saker som inte går att laga🫤.

DingoPictures2005

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 21 november 2024 kl. 12:03:19Väldigt mycket användbara saker slängs tyvärr.
Och det är många personer som slänger anhöriga personers prylar när de går bort...... Utan att ta hänsyn till att prylarna betytt mycket för personen.

Ibland har jag dock tagit saker på tippen😅.
Sharp vhs:en jag använt vid flera digitaliseringar, Den nästintill nya Datorn jag använder och mitt Pioneer kassettdäck kan nämnas, bland användbara saker jag hittat på tippen som någon dum människa slängt utan att fatta att de går att använda och att de kan glädja andra🫤.
Yes inte elektronik relaterat men mitt tv bord kommer från en flyttcontainer😅, Jag tog med bordet hem då jag behövde det och har haft det i typ ett år nu.....

Och yes jag håller med dig, jag önskar att folk bara slängde saker som inte går att laga🫤.
Sedan så hade saker inte kunnat bli lost media om folk inte hade slängt prylar.
Om, Typ RosaMannen hade tänkt på de som är tecknat intresserade så hade saker som hela Turtles säsong 3, MediaDubbs Räddningspatrullen, Lady och Lufsens originaldubb, exempelvis funnits att tillgå.
Istället så slänger RosaMannen alla sina vhs band när de är digitaliserade, och allt med tecknat går direkt i hans trash bin, gör mig förbannad att han slängt 20 000 vhs band (enligt utsago) då typ allt du någonsin kan tänka dig som är lost media har blivit slängt av honom.

MOA

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 21 november 2024 kl. 12:08:44Sedan så hade saker inte kunnat bli lost media om folk inte hade slängt prylar.
Om, Typ RosaMannen hade tänkt på de som är tecknat intresserade så hade saker som hela Turtles säsong 3, MediaDubbs Räddningspatrullen, Lady och Lufsens originaldubb, exempelvis funnits att tillgå.
Istället så slänger RosaMannen alla sina vhs band när de är digitaliserade, och allt med tecknat går direkt i hans trash bin, gör mig förbannad att han slängt 20 000 vhs band (enligt utsago) då typ allt du någonsin kan tänka dig som är lost media har blivit slängt av honom.
Anklagar mig för att ha snott hans video när han kastat bort det mesta på soptippen, vilket asshole

DingoPictures2005

Citat från: Rotwang skrivet 21 november 2024 kl. 09:10:43Om du menar "Det var en gång" från 1945, så finns den på cultpix.com. Där finns även en hel del andra filmer från Nordisk Tonefilm.

Är hemsidan säker förresten?
Är försiktig med suspcious sidor om du undrar på grund av tidigare upplevelser.

PatoskyeIII

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 21 november 2024 kl. 19:01:36Är hemsidan säker förresten?
De kräver att man ska registrera sig via telefonnummer för att ens komma in så jag tror inte du ska försöka.

DingoPictures2005

Citat från: PatoskyeIII skrivet 21 november 2024 kl. 19:13:16De kräver att man ska registrera sig via telefonnummer för att ens komma in så jag tror inte du ska försöka.
Vill inte ta några risker så får hoppas att Daniel kan fixa fram filmen.

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 21 november 2024 kl. 19:01:36Är hemsidan säker förresten?
Cultpix är en etablerad och seriös streamingtjänst, som har funnits i flera år - jag har inte själv använt mig av den, men många stora tidningar har tipsat om den genom åren, så det finns inget som tyder på att tjänsten skulle vara skum.

Däremot verkar det inte gå att teckna upp för den just nu - det är en betaltjänst, men i och med att de har en del erotiskt innehåll har tydligen deras betalförmedlare backat ur; så i dagsläget verkar det bara gå att se på filmen om man redan är medlem och började abonnera innan problemen började. :(

Har du abonnemang där, så att du kan komma åt filmen? Jag försökte, men fick bara felmeddelande att de på grund av problem med betalning inte kan ta emot nya medlemmar. :(