Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Wallace & Gromit: Hämnden har vingar (Vengeance Most Fowl, 2024)

Startat av gstone, 20 januari 2022 kl. 16:59:16

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 21 november 2024 kl. 18:45:11Problemet jag har med Hasses insats i den första långfilmen är att han förställer sin röst om han hade pratat med sin vanliga talröst skulle det vara en röst som var men passande och till viss del även mer lik Claes Månsson...
Han Kankse blev beordrade att förställa rösten.
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Will Siv

- what.

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet 21 november 2024 kl. 16:15:08Kan bara vara en temporär trailerröst
När det bara är en månad kvar till premiären känns det lite sent för att vara tillfälliga slaskröster, så det mesta tyder nog på att det är autentiskt ljud från den färdiga dubbningen i trailern.

Men man kan ju verkligen undra varför Claes Månsson inte fick/kunde reprisera rollen...? Är han upptagen med något annat projekt just nu...?

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 november 2024 kl. 20:59:27När det bara är en månad kvar till premiären känns det lite sent för att vara tillfälliga slaskröster, så det mesta tyder nog på att det är autentiskt ljud från den färdiga dubbningen i trailern.

Men man kan ju verkligen undra varför Claes Månsson inte fick/kunde reprisera rollen...? Är han upptagen med något annat projekt just nu...?
Eftersom han just nu är 74 (fyller 75 i februari) så kan det också ha varit ett eget beslut att vilja trappa ned litegrann.

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet 21 november 2024 kl. 21:00:52Eftersom han just nu är 74 (fyller 75 i februari) så kan det också ha varit ett eget beslut att vilja trappa ned litegrann.
Pension låter rimligt

BPS

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 november 2024 kl. 20:59:27När det bara är en månad kvar till premiären känns det lite sent för att vara tillfälliga slaskröster, så det mesta tyder nog på att det är autentiskt ljud från den färdiga dubbningen i trailern.

Men man kan ju verkligen undra varför Claes Månsson inte fick/kunde reprisera rollen...? Är han upptagen med något annat projekt just nu...?
Han skådespelar ju fortfarande så det måste ju ha varit någon slags förhinder eller schemakrock för han är väl den första man logiskt bör ha frågat om att spela Wallace... det är ju väldigt konstigt att man lyckats få in Claes till alla "novellfilmerna" samt korta tre minuters klipp som visats på SVT men inte till filmerna som borde ha högre budget och bättre framförhållning...

Citat från: gstone skrivet 21 november 2024 kl. 21:09:44så du tror inte det är Claes Månsson ?
I trailern är det ju Andreas Rothlin Svensson så det bör ju vara han som spelar Wallace även i filmen.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 november 2024 kl. 20:59:27När det bara är en månad kvar till premiären känns det lite sent för att vara tillfälliga slaskröster, så det mesta tyder nog på att det är autentiskt ljud från den färdiga dubbningen i trailern.

Men man kan ju verkligen undra varför Claes Månsson inte fick/kunde reprisera rollen...? Är han upptagen med något annat projekt just nu...?
så du tror inte det är Claes Månsson ?
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 21 november 2024 kl. 21:00:52Eftersom han just nu är 74 (fyller 75 i februari) så kan det också ha varit ett eget beslut att vilja trappa ned litegrann.
Om det gäller regelbunden dubbning en längre tid, exempelvis en långvarig TV-serie på flera dussin avsnitt, så hade det låtit som en rimlig teori. Men för en enskild långfilm vid ett enda tillfälle (det finns väl inget just nu som tyder på att Wallace & Gromit kommer komma tillbaka med nya produktioner alltför ofta...?) har jag svårt att tro det. Han var ju trots allt med i fjolårets julkalender, och det måste ju vara 10 gånger mer ansträngande än att sitta ensam i en studio och prata...

Citat från: BPS skrivet 21 november 2024 kl. 21:06:58Han skådespelar ju fortfarande så det måste ju ha varit någon slags förhinder eller schemakrock för han är väl den första man logiskt bör ha frågat om att spela Wallace... det är ju väldigt konstigt att man lyckas få in Claes till alla "novellfilmerna" samt korta tre minuters klipp som visats på SVT men inte till filmerna som borde ha högre budget och bättre framförhållning...
Precis min tanke, rimligtvis bör han vara den första man frågar; oavsett vilken dubbstudio som gjort dubben. Kanske är han med i någon teater som jag inte kan hitta något om, eller spelar in någon film på annan ort än Stockholm...? Trots allt spelas ju svenska filmer ofta in på annat håll än Stockholm, inte sällan Trollhättan, och då är det ju förståeligt att han omöjligen kan ta sig däremellan regelbundet.

Om man repeterar inför en ny teaterpjäs är det också rimligt att det vanligtvis är på dagtid, och därmed lär ställa till det - när en pjäs väl har premiär är det ju vanligtvis på kvällstid och bör inte ställa till det för medverkan i en dubbning på dagtid, men innan en teater har premiär sker repetitioner som regel under dagtid.

Citat från: gstone skrivet 21 november 2024 kl. 21:09:44så du tror inte det är Claes Månsson ?
Nej, det är knappast troligt att man använt en tillfällig dubbning med slaskröster till en trailer bara en månad innan premiären.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 november 2024 kl. 21:15:33Om det gäller regelbunden dubbning en längre tid, exempelvis en långvarig TV-serie på flera dussin avsnitt, så hade det låtit som en rimlig teori. Men för en enskild långfilm vid ett enda tillfälle (det finns väl inget just nu som tyder på att Wallace & Gromit kommer komma tillbaka med nya produktioner alltför ofta...?) har jag svårt att tro det. Han var ju trots allt med i fjolårets julkalender, och det måste ju vara 10 gånger mer ansträngande än att sitta ensam i en studio och prata...
Precis min tanke, rimligtvis bör han vara den första man frågar; oavsett vilken dubbstudio som gjort dubben. Kanske är han med i någon teater som jag inte kan hitta något om, eller spelar in någon film på annan ort än Stockholm...? Trots allt spelas ju svenska filmer ofta in på annat håll än Stockholm, inte sällan Trollhättan, och då är det ju förståeligt att han omöjligen kan ta sig däremellan regelbundet.
han kankse började ogilla dubbning.
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 november 2024 kl. 21:15:33Nej, det är knappast troligt att man använt en tillfällig dubbning med slaskröster till en trailer bara en månad innan premiären.
Menar i trailern hörde helt definitivt att det inte är han ??!
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

BPS

Ganska bra film, tycker dock den hade varit bättre om de inte avslöjade så mycket i trailern. Det är en uppdaterad Wallace & Gromit men inte allt för mycket så man känner fortfarande igen karaktärerna.

gstone

Citat från: BPS skrivet 25 december 2024 kl. 21:46:39Ganska bra film, tycker dock den hade varit bättre om de inte avslöjade så mycket i trailern. Det är en uppdaterad Wallace & Gromit men inte allt för mycket så man känner fortfarande igen karaktärerna.
såg du den på svenska eller ?
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"


gstone

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 25 december 2024 kl. 23:06:24såg du den på svenska eller ?
Filmen verkar inte ska släppas i Sverige förrän den 3 januari - kanske ingenstans utanför Storbritannien...?