Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

begåvningstest

Startat av Jonas9881, 28 november 2024 kl. 13:32:55

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas9881

Jag blir chokad av att jag har fel på ganska lätta frågor.

Det verkar som att man måste vara ett mattesnille för att klara av det, då vanlig + inte verkar funka.

Ni kan testa er här: https://www.svt.se/special/monstring-begavningstest/

Men jag kan säga vad en av frågorna är och sedan kommer säga svaret och jag begriper inte varför det inte är
Spoiler
20 minuter
[close]
som är det faktiska svaret.

Fråga 1: Om det tar 10 minuter att såga ett vedträ i sex delar, en bit i taget – hur lång tid tar det att såga ett vedträ i tolv delar?

Skulle någon kunna berätta varför svaret är 
Spoiler
22 minuter
[close]
och inte
Spoiler
20 minuter
[close]
?
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Steffan Rudvall

Citat från: Jonas9881 skrivet 28 november 2024 kl. 13:32:55Jag blir chokad av att jag har fel på ganska lätta frågor.

Det verkar som att man måste vara ett mattesnille för att klara av det, då vanlig + inte verkar funka.

Ni kan testa er här: https://www.svt.se/special/monstring-begavningstest/

Men jag kan säga vad en av frågorna är och sedan kommer säga svaret och jag begriper inte varför det inte är
Spoiler
20 minuter
[close]

Fråga 1: Om det tar 10 minuter att såga ett vedträ i sex delar, en bit i taget – hur lång tid tar det att såga ett vedträ i tolv delar?

Spoiler
22 minuter
[close]
och inte
Spoiler
20 minuter
[close]
?
Jag ska försöka förklara... Du sågar 5 gånger för att få 6 bitar, så att såga tar 2 minuter per bitt och för att få 12 bittar sågar du 11 gånger och multiplicerar man 11 med 2 alltså den tid varje sågning tar blir det 22 min.

MOA

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 28 november 2024 kl. 14:04:26Jag ska försöka förklara... Du sågar 5 gånger för att få 6 bitar, så att såga tar 2 minuter per bitt och för att få 12 bittar sågar du 11 gånger och multiplicerar man 11 med 2 alltså den tid varje sågning tar blir det 22 min.
Så komplicerat, hade aldrig klarat det

Steffan Rudvall

Citat från: MOA skrivet 28 november 2024 kl. 14:33:05Så komplicerat, hade aldrig klarat det
Min son fick den på ett prov för ett par år sen när han gick Matematik 2b där ska majoriteten ha svarat 20 min...

Anders M Olsson

Citat från: Jonas9881 skrivet 28 november 2024 kl. 13:32:55Jag blir chokad av att jag har fel på ganska lätta frågor.

Ni kan testa er här: https://www.svt.se/special/monstring-begavningstest/

Spoiler
20 minuter
[close]

Fråga 1: Om det tar 10 minuter att såga ett vedträ i sex delar, en bit i taget – hur lång tid tar det att såga ett vedträ i tolv delar?

Spoiler
22 minuter
[close]
och inte
Spoiler
20 minuter
[close]
?
Ja, det där är ett riktigt roligt problem! :) Det gäller att tänka rätt - man måste räkna med att det är antalet snitt som tar tid, 2 minuter per snitt, inte antalet delar. Och antalet snitt blir i båda fallen ett mindre än antalet delar!

Nu när det snart är jul kommer jag att tänka på ett liknande, men svårare, problem som gavs i Tinka och kungaspelet avsnitt 11:
 "Om det tar en och en halv dag för en och en halv höna att värpa ett och ett halvt ägg, hur många ägg värper då 37 och en halv höna på fyra dagar?"

Det rätta svaret är
Spoiler
100 ägg!

Man kan ha lite olika angreppssätt, men en metod är att först räkna ut hur många ägg en höna värper på en dag.

Om 1½ höna värper 1½ ägg på 1½ dag så tar det 1½ dag för en höna att värpa ett ägg. Följaktligen värper en höna två tredjedels ägg på en dag.

37½ höna som vardera värper två tredjedels ägg per dag blir 37½ * 2/3 = 25 ägg per dag. Men nu handlade det inte om en dag utan om fyra, alltså ska vi multiplicera med 4 vilket blir 100.
[close]

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 28 november 2024 kl. 14:40:43Min son fick den på ett prov för ett par år sen när han gick Matematik 2b där ska majoriteten ha svarat 20 min...
Det lät invecklat, jag skulle då själv ha svarat 20 minuter...

MB

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 november 2024 kl. 15:06:51Det lät invecklat, jag skulle då själv ha svarat 20 minuter...
Ja, det skulle man men det är ju meningen att det ska vara invecklat annars hade det ju varit en väldigt lätt fråga för ett matteprov eller i det här fallet ett begåvningstest.

PatoskyeIII

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 28 november 2024 kl. 14:40:43Min son fick den på ett prov för ett par år sen när han gick Matematik 2b där ska majoriteten ha svarat 20 min...
Va? Lär de sig sån där matematik i grundskolan? ??? Men de är ju bara 7 år hur kan de få så komplicerade frågor?

Steffan Rudvall

Citat från: PatoskyeIII skrivet 28 november 2024 kl. 15:31:15Va? Lär de sig sån där matematik i grundskolan? ??? Men de är ju bara 7 år hur kan de få så komplicerade frågor?
Han var inte 7 han var 17,  Matematik 2 läser man ju andra året på gymnasiet inte andra året i grundskolan...

Jonas9881

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 28 november 2024 kl. 14:04:26Jag ska försöka förklara... Du sågar 5 gånger för att få 6 bitar, så att såga tar 2 minuter per bitt och för att få 12 bittar sågar du 11 gånger och multiplicerar man 11 med 2 alltså den tid varje sågning tar blir det 22 min.
Ja det verkar inte som att man behöver vara ett mattesnille men det verkar ju vara svårt när man inte vet hur man ska tänka. Speciellt nu när man har gått ur skolan och inte fick med sig någon vidare mattekunskap. 

Kan även tycka det är konstigt varför soldater ska behöva veta detta för att klara av ett prov. 
Och så står det även att "Testet på mönstringen mäter generell begåvning och det ska inte gå att träna sig till ett bättre resultat".

Jag tycker att jag kan svaret nu och förstår hur man ska tänka, alltså har jag tränat på det och blivit bättre. Så att dom skriver att man inte kan träna på frågorna, hur har dom egentligen resonerat där. Det är ju helt enkelt fel då man kan bli bättre på frågorna.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"

Steffan Rudvall

Citat från: Jonas9881 skrivet 28 november 2024 kl. 15:43:48Ja det verkar inte som att man behöver vara ett mattesnille men det verkar ju vara svårt när man inte vet hur man ska tänka. Speciellt nu när man har gått ur skolan och inte fick med sig någon vidare mattekunskap.

Kan även tycka det är konstigt varför soldater ska behöva veta detta för att klara av ett prov.
Och så står det även att "Testet på mönstringen mäter generell begåvning och det ska inte gå att träna sig till ett bättre resultat".

Jag tycker att jag kan svaret nu och förstår hur man ska tänka, alltså har jag tränat på det och blivit bättre. Så att dom skriver att man inte kan träna på frågorna, hur har dom egentligen resonerat där. Det är ju helt enkelt fel då man kan bli bättre på frågorna.
För att man inte får exakt samma frågor utan bara liknande så även om man försöker att träna så kommer man aldrig kunna utnyttja det till 100 %.

PatoskyeIII

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 28 november 2024 kl. 15:46:39För att man inte får exakt samma frågor utan bara liknande så även om man försöker att träna så kommer man aldrig kunna utnyttja det till 100 %.
Matematik 2 är det något nytt?

Steffan Rudvall

Citat från: PatoskyeIII skrivet 28 november 2024 kl. 15:49:49Matematik 2 är det något nytt?
Matematik 2 motsvarar sedan 2011 Matematik B så inte så nytt...

Jonas9881

Hur räknar man ut fråga 6 av 10?

Frågan lyder: Om det i en armé finns en officer per 16 värnpliktiga, hur många officerare finns det i en armé bestående av 1105 officerare och värnpliktiga?

Jonas9881

Citat från: Jonas9881 skrivet  3 december 2024 kl. 18:23:48Hur räknar man ut fråga 6 av 10?

Frågan lyder: Om det i en armé finns en officer per 16 värnpliktiga, hur många officerare finns det i en armé bestående av 1105 officerare och värnpliktiga?
Nu kom jag på hur man räknade ut frågan. Var inte jättesvår när man väl tänkte efter.

Spoiler
Det blir 65 som svar då man tar får dela 1105 med 17. Då per 16 värnpliktga är det 1 officer. Alltså får man dela 1105 med 17. 

Skulle förresten aldrig kunna räkna ut det utan att 16 var med i frågan.
Förstår knappt varför det blir 65 då det verkar så svårt att förstå.
[close]

Och konstigt att i skolan fick man höra "det är bara så, det räcker att du ska veta svaret inte hur man räknar det". Liksom vad är det för lärare som inte lär ut HUR man räknar utan bara vad svaret ska vara i frågan.