Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Jultomtens Lärling.

Startat av Will Siv, 3 december 2022 kl. 12:54:28

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

BPS

Från vilken kanal har SVT köpt in dubbningen? Om dubbningen är beställd av SVT förstår jag inte varför det inte finns några credits dessutom har serien engelsk bildversion och inte den franska originalversionen...

Will Siv

Citat från: BPS skrivet  2 december 2024 kl. 16:36:14Från vilken kanal har SVT köpt in dubbningen? Om dubbningen är beställd av SVT förstår jag inte varför det inte finns några credits dessutom har serien engelsk bildversion och inte den franska originalversionen...
Jag vet att serien har visats på Nickelodeon.
- what.

Jonas9881

Vem är det som har dubbat Jultomtens lärling?

Är det Eurotroll som har gjort det?

För jag kontaktade dom angående det, men jag får inget svar. Kan tycka det är en skyldighet att svara när man är ett stort svenskt bolag. Hur annars ska man komma i kontakt med Eurotroll, brev?
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

MB

Citat från: Jonas9881 skrivet  4 december 2024 kl. 15:20:30Vem är det som har dubbat Jultomtens lärling?
Svårt att veta när det inte finns credits, men baserat på rösterna skulle jag tro det...

Jonas9881

Citat från: MB skrivet  4 december 2024 kl. 16:14:37Svårt att veta när det inte finns credits, men baserat på rösterna skulle jag tro det...
Vilka är ens rösterna?

Hon tjejen som bor i tomtens hus, det är väl hon från Beck va och även var med i Rederiet? Avled för några årsen, kanske till och med i år.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"

MB

Citat från: Jonas9881 skrivet  4 december 2024 kl. 16:16:16Vilka är ens rösterna?

Hon tjejen som bor i tomtens hus, det är väl hon från Beck va och även var med i Rederiet? Avled för några årsen, kanske till och med i år.
Tyvärr finns det ju inga credits så det enda vi vet med säkerhet är ju det som SVT skrivit i beskrivningen...

Jonas9881

Citat från: MB skrivet  4 december 2024 kl. 16:30:28Tyvärr finns det ju inga credits så det enda vi vet med säkerhet är ju det som SVT skrivit i beskrivningen...
Men du säger ju "baserat på rösterna" isåfall bör du ha någon tanke på vilka det är ju?

MB

Citat från: Jonas9881 skrivet  4 december 2024 kl. 16:43:13Men du säger ju "baserat på rösterna" isåfall bör du ha någon tanke på vilka det är ju?
Jag har en tanke på vilka jag tror det är men jag vill inte sprida falsk information om jag skulle ha fel...

Will Siv

Citat från: Jonas9881 skrivet  4 december 2024 kl. 16:43:13Men du säger ju "baserat på rösterna" isåfall bör du ha någon tanke på vilka det är ju?
Citat från: MB skrivet  4 december 2024 kl. 17:19:13Jag har en tanke på vilka jag tror det är men jag vill inte sprida falsk information om jag skulle ha fel...
Förutom Sture Ström (Tomten) och Felix Dryselius (Nicolas) har vi följande (som tagit upp tidigare).

Valter (renen) - Steve Kratz.

Holger (tomtenissen ) - Anders Öjebo.

Sen gör Tommy Nilsson några övriga röster, i ett avsnitt spelas en tjej av Sandra Kassman, i ett annat avsnitt medverkar Annelie Bhagavan, vissa karaktärer är bara med i ett avsnitt.

Inte säker på vilka som spelar eskimo barnen.....
- what.

Disneyfantasten

Citat från: Will Siv skrivet  4 december 2024 kl. 17:30:10Förutom Sture Ström (Tomten) och Felix Dryselius (Nicolas) har vi följande (som tagit upp tidigare).

Valter (renen) - Steve Kratz.

Holger (tomtenissen ) - Anders Öjebo.

Sen gör Tommy Nilsson några övriga röster, i ett avsnitt spelas en tjej av Sandra Kassman, i ett annat avsnitt medverkar Annelie Bhagavan, vissa karaktärer är bara med i ett avsnitt.

Inte säker på vilka som spelar eskimo barnen.....
Jepp, jag hörde också Steve Kratz hos renen och Anders Öjebo hos nissen.

Mathilda Gustafsson

Har vi riktig otur så kan det vara en SVT dubbning som är utförd av Riviera Sound & Post och då blir det ju omöjligt med credits.

Daniel Hofverberg

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  4 december 2024 kl. 20:06:52Har vi riktig otur så kan det vara en SVT dubbning som är utförd av Riviera Sound & Post och då blir det ju omöjligt med credits.
Eftersom det saknas dubbcredits, så borde dubben inte vara beställd av SVT utan inköpt från annat håll - det är väl bara då som dubbcredits brukar saknas, medan SVT alltid brukar ha någon form av credits i alla fall. Jag har i alla fall inget minne av att SVT någonsin helt saknat dubbcredits vid dubbningar de beställt; bara att de varit mer eller mindre ofullständiga...

Citat från: Will Siv skrivet  2 december 2024 kl. 18:00:10Jag vet att serien har visats på Nickelodeon.
När sändes serien egentligen på Nickelodeon? Jag har letat i KBs tidningstjänst, men alla förekomster av titeln "Jultomtens lärling" där verkar tillhöra tablåsidor för SVT1, Barnkanalen eller SVT Barn. Hette serien något annat i Nickelodeons tablåer, och sändes serien på Nickelodeon före eller efter att SVT började sända den...? Första förekomsten i KBs tidningstjänst är från slutet av oktober 2008, vilket överensstämmer ganska väl med det äldsta resultatet i Svensk Mediedatabas (tillhörande SVT1)

Citat från: Jonas9881 skrivet  4 december 2024 kl. 15:20:30Vem är det som har dubbat Jultomtens lärling?

Är det Eurotroll som har gjort det?

För jag kontaktade dom angående det, men jag får inget svar. Kan tycka det är en skyldighet att svara när man är ett stort svenskt bolag. Hur annars ska man komma i kontakt med Eurotroll, brev?
Inga företag har skyldighet att svara på mail, oavsett hur stora de är. Man kan tycka att de flesta borde det, men någon skyldighet har de förstås inte.

Men om min teori stämmer att SVT inte har beställt dubbningen, så är nog sannolikheten inte så stor att Eurotroll gjort dubben. Annars borde det som sagt ha funnits utsatta dubbcredits, att döma av tidsperioden sannolikt i form av rullande credits i sidled under eftertexterna; som SVT gjorde på den tiden när Jultomtens lärling först sändes (2008).

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 december 2024 kl. 09:34:13Men om min teori stämmer att SVT inte har beställt dubbningen, så är nog sannolikheten inte så stor att Eurotroll gjort dubben. Annars borde det som sagt ha funnits utsatta dubbcredits, att döma av tidsperioden sannolikt i form av rullande credits i sidled under eftertexterna; som SVT gjorde på den tiden när Jultomtens lärling först sändes (2008).
Det skulle vara bra om du har möjligheten att fråga Eurotroll, Stina Rautelin har ju oftast anlitas av just Eurotroll och medverkar som hushållerskan i serien...

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  5 december 2024 kl. 10:05:33Det skulle vara bra om du har möjligheten att fråga Eurotroll, Stina Rautelin har ju oftast anlitas av just Eurotroll och medverkar som hushållerskan i serien...
Just nu vet jag tyvärr inte vem jag ska prata med på Eurotroll, då receptionisten som tidigare hjälpt mig tydligen har slutat; och jag har inte lyckats hitta åt rätt kontaktperson i övrigt... :(

Vilka skådespelare känner vi oss hyfsat säkra på medverkar? Tänkte om det går att få tag i och fråga någon av dessa - även om det var minst 16 år sedan dubbningen gjordes, så finns det väl ändå en hyfsad chans att skådespelarna kommer ihåg åtminstone dubbningsstudio. Att minnas regissör/tekniker eller översättare är väl avsevärt mindre chans efter så lång tid, men var de spelade in dubben kanske skådespelarna kan komma ihåg...

MB

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 december 2024 kl. 10:52:12Vilka skådespelare känner vi oss hyfsat säkra på medverkar? 
Sture Ström, Felix Dryselius, Steve Kratz, Anders Öjebo, Vivian Cardinal, Tommy Nilsson är några...

Jag vet dock inte hur skarpt Sture Ströms minne är vid 96-års ålder.