Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

begåvningstest

Startat av Jonas9881, 28 november 2024 kl. 13:32:55

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders M Olsson

Citat från: Jonas9881 skrivet  6 december 2024 kl. 12:35:12Och konstigt att i skolan fick man höra "det är bara så, det räcker att du ska veta svaret inte hur man räknar det". Liksom vad är det för lärare som inte lär ut HUR man räknar utan bara vad svaret ska vara i frågan.
Det håller jag med om. Det viktiga måste väl vara att lära sig metoderna för hur man räknar ut olika saker, inte vad svaret blir på en enstaka uppgift (som kanske aldrig kommer igen).

Steffan Rudvall

Citat från: Jonas9881 skrivet  6 december 2024 kl. 12:35:12Och konstigt att i skolan fick man höra "det är bara så, det räcker att du ska veta svaret inte hur man räknar det". Liksom vad är det för lärare som inte lär ut HUR man räknar utan bara vad svaret ska vara i frågan.
Hoppas att det inte är så majoriteten jobbar, genom mina år som lärare har målet alltid varit att uppfylla läroplanens krav och det är ju det man måste jobba med, vi ska inte lära ut att något är som det är, utan meningen är ju att eleverna ska lära sig och förstå vad det är de har lärt sig.

Jonas9881

Någon som vet hur fråga 9 av 10 räknas ut?
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

tkabt06

Inte för att vara sån, men det var ett ganska enkelt test. 10/10 och tog max ett par minuter att klicka sig igenom..

Avseende fråga 9 så:
1000 *1,2 = 1200
Ökningen är 200 uniformer. 
200/50 = 4. 

Jonas9881

Citat från: tkabt06 skrivet  6 december 2024 kl. 15:59:52Inte för att vara sån, men det var ett ganska enkelt test. 10/10 och tog max ett par minuter att klicka sig igenom..

Avseende fråga 9 så:
1000 *1,2 = 1200
Ökningen är 200 uniformer.
200/50 = 4.
Jag tycker dtet är lättare att tänka hur mångar gånger får 50 plats i 200. Och det blir ju 4 gånger.

Istället för att dela med 50, som jag inte förstår varför man ska göra det även om man får svaret så är det obegripligt varför man ska dela på 50.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"

Anders M Olsson

Citat från: Jonas9881 skrivet  6 december 2024 kl. 14:52:08Någon som vet hur fråga 9 av 10 räknas ut?
CitatEtt arbetslag av skräddare har en produktion av 1000 uniformer per vecka. Produktionen ska öka med 20 procent, vilket kräver en ökning med 50 uniformer per skräddare. Hur många skräddare finns det i arbetslaget?
Man kan räkna på flera sätt.
50 uniformer motsvarar 20% (en femtedel) av EN skräddares veckoproduktion, alltså producerar en skräddare fem gånger så mycket under en vecka. 5 * 50 = 250 uniformer.
Om alla skräddarna producerar 1000 uniformer tillsammans under en vecka finns det 1000 / 250 = 4 skräddare.

Jonas9881

Citat från: Anders M Olsson skrivet  6 december 2024 kl. 17:42:44Man kan räkna på flera sätt.
50 uniformer motsvarar 20% (en femtedel) av EN skräddares veckoproduktion, alltså producerar en skräddare fem gånger så mycket under en vecka. 5 * 50 = 250 uniformer.
Om alla skräddarna producerar 1000 uniformer tillsammans under en vecka finns det 1000 / 250 = 4 skräddare.
När du säger "fem gånger så mycket under en vecka" så vill jag gärna ha klarhet i "än vad". Alltså 5 gånger så mycket än vadå?

Jag förstår svaret du skriver. Men blir fundersam att du säger "5 gånger så mycket" då du inte jämförde med något.

Jag förstår 5*50 och därav att du kanske tog 50 gånger fem. Men jag kan tycka att det är väl inte jätteklart fortfarande.

Steffan Rudvall

Citat från: Jonas9881 skrivet  6 december 2024 kl. 18:15:47När du säger "fem gånger så mycket under en vecka" så vill jag gärna ha klarhet i "än vad". Alltså 5 gånger så mycket än vadå?

Jag förstår svaret du skriver. Men blir fundersam att du säger "5 gånger så mycket" då du inte jämförde med något.

Jag förstår 5*50 och därav att du kanske tog 50 gånger fem. Men jag kan tycka att det är väl inte jätteklart fortfarande.
Produktionen ska ju öka så därför är det fem gånger mer än vanligt...

Jonas9881

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  6 december 2024 kl. 18:19:51Produktionen ska ju öka så därför är det fem gånger mer än vanligt...
Fast det är väl bara 20% ökning inte 5 gånger mer (500%) än vanligt utan bara 1/5 mer än vanligt?

Anders M Olsson

Citat från: Jonas9881 skrivet  6 december 2024 kl. 18:49:55Fast det är väl bara 20% ökning inte 5 gånger mer (500%) än vanligt utan bara 1/5 mer än vanligt?
Om ökningen är 1/5 av "vanligt" så är "vanligt" lika med fem gånger ökningen!

Jonas9881

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  6 december 2024 kl. 18:19:51Produktionen ska ju öka så därför är det fem gånger mer än vanligt...
Innan ökningen så var det ju 250 uniformer per skräddare, och efter ökning var det 300 uniformer per skräddare.

Alltså blir det ju 1000 uniformer innan ökningen och efter ökningen blev det 1200 uniformer.

Så "vanligt" innan ökning är på 1 skräddare 250 uniformer och efter ökning 300.
På alla 4 skräddare blir det 1000 uniformer innan ökningen och efter 1200.

Så hur jag än räknar kan jag omöjligt se att det kan bli 5 gånger mer än vanligt. 
Då vanligt är antingen 250 eller 300 per 1 skräddare, eller 1000 eller 1200 på 4 skräddare. så isåfall blir det 1250 eller 1500. Eller 5000 eller 6000.

Hur kan ni mena att det är en ökning med 5 gånger så mycket? Förklara gärna.

MB

Citat från: Jonas9881 skrivet  6 december 2024 kl. 23:17:21Innan ökningen så var det ju 250 uniformer per skräddare, och efter ökning var det 300 uniformer per skräddare.

Alltså blir det ju 1000 uniformer innan ökningen och efter ökningen blev det 1200 uniformer.

Så "vanligt" innan ökning är på 1 skräddare 250 uniformer och efter ökning 300.
På alla 4 skräddare blir det 1000 uniformer innan ökningen och efter 1200.

Så hur jag än räknar kan jag omöjligt se att det kan bli 5 gånger mer än vanligt.
Då vanligt är antingen 250 eller 300 per 1 skräddare, eller 1000 eller 1200 på 4 skräddare. så isåfall blir det 1250 eller 1500. Eller 5000 eller 6000.

Hur kan ni mena att det är en ökning med 5 gånger så mycket? Förklara gärna.
Strunta i det, räkna med förändringsfaktorn så blir det mycket enklare.

Jonas9881

Citat från: MB skrivet  8 december 2024 kl. 16:46:08Strunta i det, räkna med förändringsfaktorn så blir det mycket enklare.
Vad är förändringsfaktor?

Steffan Rudvall

Citat från: Jonas9881 skrivet  8 december 2024 kl. 16:47:21Vad är förändringsfaktor?
Förändringsfaktorn är ökningen eller minskningen i det här är den 1,2 då det ökar med 20%.

Jonas9881

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  8 december 2024 kl. 16:56:27Förändringsfaktorn är ökningen eller minskningen i det här är den 1,2 då det ökar med 20%.
Så hur ska jag räkna om jag ska räkna med 1,2?

Är det XX gånger 1,2? Isåfall vad är XX?