Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Skådespelare som skulle passa en viss roll

Startat av Gustav Jonsson, 15 juni 2020 kl. 23:03:53

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 augusti 2024 kl. 13:15:02Karaktärer från en Disney-film som till viss del hjälpte företaget genom att göras billigare, nämligen;

Lilo och Stitch (2002) + Lilo och Stitch TV-serien (2003-2006) (inkl. Stitch The Movie (2003) & Leroy och Stitch (2006)) & Lilo och Stitch 2 (2005)

Lilo Pelekai;
- Matilda Smedius
- Valerie Tocca

Stitch;
- Steve Kratz

Nani Pelekai;
- Malin Olsson
- Sara Edwardsson
- Ylva Hällen
- Ayla Kabaca
- Nina Hjelmkvist
- Doreen Månsson
- Philoméne Grandin
- Anna Rydgren
- Myrra Malmberg
- Pernilla Wahlgren

Yumba;
- ?

Pleakley;
- Johan Ulveson
- Andreas Nilsson
- Kim Sulocki

David;
- Simon Peyron
- Alex Hermansson
- Joakim Jennefors
- Niclas Wahlgren

Kapten Gantu;
- Torsten Wahlund

Högsta Rådsdamen;
- Irene Lindh
- Eva Funck
- Astrid Assefa
- Ewa Fröling

Cobra Bubbles;
- Fredrik Hiller
- Jan Åström
- Adam Fietz

Kumu;
- Kjell Bergqvist

Dr Hämstervuul;
- Andreas Nilsson
- Figge Norling

Angel;
- ?

Victoria;
- ?

Har jag glömt någon viktig karaktär här nu?

Några fler förslag?
Och jag har förvisso kommit med förslag förut när Will Siv tog upp detta, men, ja...

Men för att ta upp detta igen:

Lilo Pelekai:
Jasmine Heikura

Stitch:
Hasse Jonsson

Nani Pelekai:
Annica Smedius 

Yumba:
Håkan Hagegård 

Pleakley:
Anders Öjebo 

Kapten Gantu:
Jan Åström 
Gunnar Ernblad 

Högsta Rådsdamen:
Marie Richardson 

Cobra Bubbles:
Johan Schinkler

Också Simon Peyron som David, men du har ju med detta i listan. Och ja, jag inspirerades utav dig. Hade även med Irene Lindh som Mrs. Hasagawa och David Sundin som Puloki förut.

Will Siv

Citat från: Disneyfantasten skrivet  7 december 2024 kl. 18:49:31De två förstnämnda (Jörgen Lantz och Michael Blomqvist) är lätta att lista ut: båda har liksom Pontus Gustafsson dubbat Nasse, och Kurt Löf är i den kombinationen att han liksom Jörgen och Pontus är Björne, alla tjejer du listar är uppenbarligen för att en kvinna dubbar karaktären i 2an, och de två sistnämnda är t.o.m. denna kvinnas döttrar.

Dina val för Ferdinand skulle jag gissa att det är av olika orsaker: Anders Öjebo och Steve Kratz för att båda liksom Andreas Nilsson är duktiga på röster, Per-Erik Hallin för att han liksom Andreas dubbat Kalle Anka, Mikael Roupé som inspiration från Daffy Anka (detsamma gäller nog även Staffan Hallerstam), Hasse Jonsson som inspiration från Doofus, då återstår Robert Gustafsson och Claes Malmberg, jag gissar att det är för att de båda är komiker?

Dina val för Fly för att de dubbat liknande karaktärer?

(edit: kan väl passa på att slänga in Lena Endre, Louise Raeder och Sara Lindh för Fly samt Torsten Wahlund som Rex)

Rachel Mohlin som Kossan som inspiration från Mamma Mu samt Anna Norberg som inspiration från Klarabella Ko?

Christina Schollin som Esme för att hennes man Hans Wahlgren dubbade Hoggett i 2an?

Lizette Pålsson som Duchess för att hon dubbade Mimmi Pigg som liksom Duchess också är gjord av Russi Taylor, Margareta Sjödin för att hon har samma namn som karaktären i Aristocats, Irene Lindh för att både hon och Ewa Fröling dubbade Häxan från Modig samt Mikaela Tidermark Nelson för att hon dubbade Anki i DuckTales som också gjordes av Russi Taylor?

Slutligen gissar jag att du tog Bengt Feldreich som Berättaren dels som referens till att Arne Weise var berättarrösten i 2an och dels som referens till att han själv var berättarrösten i Grinchen Julen Är Stulen?
Det stämmer.  :)

Angående "alla tjejerna" så är det lite mer invecklat......

Som @Skokaka nämnde så spelades Babe i första filmen av Christine Cavanaugh och i den andra av E.G Daily.

Gizela dubbade Christine i "Dexter's Laboratorium" (som titel karaktären) och Dominique i dom nydubbade avsnitten av "Darkwing Duck" (som Gåsalyn) + om Lizette spelade Duchess så hade den scenen blivit lite extra rolig.

Elin dubbade E.G i "PowerpuffPinglorna" (som Buttran) och Annica i "Rugrats" (som Tommy Pickles), ironiskt nog var Christine även med i den serien (som Chuckie, som på svenska spelades av Hasse Jonsson), men i "All Grown Up" spelades Chuckie (ironiskt nog) av Nancy "Bart Simpson" Cartwright och på svenska av Anna (är inte säker på att Hasse hade passat som Babe).

Och Mia dubbade E.G i "Quack Pack" (som Tjatte, ironiskt nog tillsammans med Monica), därför tog jag även med Mariam, samt Jenny och Jessica (om KM hade dubbat filmerna)

(kunde nog tagit med fler, men det hade tagit för tid att hitta alla som dubbat E.G, inte säker om Maria har gjort det, men hade med henne för hon hade ändå funkat)

Både Susie och Anita har dubbat Miriam Margoyles.

Alla 3 för Rex har dubbat Hugo Weaving, både Peter och Göran B i "Legenden om Ugglornas Rike" (där Hugo spelar 2 karaktärer) och ironiskt nog samma film som Anita dubbar Miriam.

Förresten, även om jag inte hört dubbningen än så känns det märkligt att man valde Pontus för rollen, visst är han bra på att föreställa rösten, men eftersom Babe ska låta som ett barn och spelas av en kvinna i originalet så var det kanske inte rätt, sen att man ändrade det i uppföljaren och faktiskt hade en tjej i rollen (fast där verkar ju alla rösterna ha bytts ut)

Och att samma hände med samma röst (Christine) i "Rugrats" som även byttes ut i båda uppföljarna.

PS; en till jag kunde haft med som Duchess;

Siw Malmqvist.

- what.

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 augusti 2024 kl. 13:25:20Karaktärer från en Disney-film med skattsökarfärd men istället för i havet utspelar sig i rymden, nämligen;

Skattkammarplaneten (2002) + den nedlagda uppföljaren Skattkammarplaneten 2

Jim Hawkins;
- Alex Hermansson
- Anton Olofsson Raeder

Sarah Hawkins;
- Malin Olsson
- Myrra Malmberg
- Lizette Pålsson
- Vanna Rosenberg
- Sandra Caménisch
- Birgitta Larsson
- Anna-Lotta Larsson
- Ayla Kabaca
- Sara Edwardsson
- Ylva Hällen
- Nina Hjelmkvist
- Doreen Månsson
- Philoméne Grandin

John Silver;
- Leif Liljeroth

Kapten Amelia;
- Vanna Rosenberg
- Alexandra Goncalves Alm
- Angelika Prick
- Elisabeth Carlsson

Dr Doppler;
- Dan Bratt

BEN;
- Johan Ulveson

Scroop;
- Johan Hedenberg
- Jan Åström
- Gunnar Ernblad

Kapten Nathaniel Flynt;
- ?

Billy Bones;
- ?

Onus;
- ?

Mr Arrow;
- Torsten Wahlund
- Gunnar Ernblad

Berättaren;
- Stefan Ljungqvist
- Leif Liljeroth

Turnbuckle;
- Dan Bratt

Meltdown;
- Niclas Ekholm

Kate Blake;
- Ellen Bergström
- Ida On
- Carro Hermansson-Persson

Järnskägg;
- ?

Några fler förslag?
Kapten Amelia:
My Holmsten
Annica Smedius

Dr Doppler:
Roger Storm

BEN:
Andreas Nilsson

Mr Arrow:
Peter Wanngren
Benke Skogholt

Berättaren:
Olof Thunberg

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet  7 december 2024 kl. 20:57:48Gregorio spelades utav Antonio Banderas, som också var Mästerkatten i stövlar och Burgarskägg, och Rafael Edholm dubbade båda utav dessa karaktärerna. Johan Lindell dubbade Putte Perser... Öh, jag menar Sir Roland från Gustaf spelfilmen. (Jag hade för mig att det stod förut att Johan Lindqvist dubbade honom, men det kan ha varit falsk info...) Både Fegan Floop och Roland spelades utav Alan Cumming. Anders Öjebo är Felix uppenbarligen för att Cheech Marin spelade honom. (Tito och Banzai.) Jan Mybrand är Romero på grund utav Steve "Randall Boggs" Buscemi. Och Monica Forsberg är Mormor för att Holland Taylor spelade både henne och Beatrice Stanhope. Kan väl då ha med Gunilla Orvelius på grund utav samma anledning. (Åh, detta är nog därför någon kom på Irene Lindh som Beatrice förut. Kanske gstone hade denna tanken, igen.)
Jaså, att det var samma skådespelare till de i Spy Kids filmerna som de du nämnde var faktiskt mer än jag visste...

Disneyfantasten

Citat från: Will Siv skrivet  7 december 2024 kl. 20:59:19Stephan och Hans var egentligen för att vargen spelas av Billy Bletcher

Förresten, en jag glömde ha med, som vargen:

Anders Lönbro.
Okej, Svartepetters ursprungliga röst.

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet  7 december 2024 kl. 21:07:25Samma anledning som med Stuart Little förut, Michael J. Fox är både Milo och Chance från Den otroliga vandringen. Jennie Jahns dubbade Cree Summer, därför hade jag med henne hos Kida. Loa Falkman som Vinny var på grund utav att i den sista Ice Age filmen så troddes det att Diego hade samma svensk röst som Vinny, men det kanske är fel. Kan kanske ha med Reine Brynolfsson på grund utav samma anledning. Torsten Wahlund som Preston Whitmore är för att både han och Papi från Kronks nya stil spelades utav John Mahoney. Peter Sjöquist har dubbat Thomas F. Wilson. Och ja, Edgar Volgud spelades utav Clancy "Herr Krabba" Brown, vilket är just därför jag hade med krabbans två svenska röster.
Var dubbade Jennie Jahns Cree Summer nu igen? Jag kommer bara på Minai Bambi 2 som görs av Sara Lindh och så Prinsessan Kida förstås.

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet  7 december 2024 kl. 21:29:35Mr Waternoose:
Hans Wahlgren
Rickard Sjöberg

Yeti:
Peter Harryson

Needleman & Smitty:
Linus Lindman

Art:
Christian Hedlund
Joakim Tidermark

Kladdis:
Göran Gillinger
Edvin Törnblom

Don Carlton:
Claes Malmberg

Terri & Terry:
Andreas Rothlin Svensson och Björn Kjellman

Johnny Worthington:
Magnus Mark

Fru Scribbles:
Anna Book
Vem är Rickard Sjöberg och Edvin Törnblom?

Peter Harryson som Yeti för att han dubbade John Ratzenberger i Ett Småkryps Liv?

Hans Wahlgren är väl antagligen inspirerat från Stinky Pete?

Valen hos Art och Göran som Kladdis för att rösterna passar?

Då undrar jag: hur kom du på resten?

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet  7 december 2024 kl. 21:42:39Manfred:
Ingemar Carlehed
Bengt Järnblad
Ole Ornered

Sid:
Rennie Mirro
Kim Sulocki
Nassim Al Fakir
Joachim Bergström
Jonas Bergström

Diego:
Kaj Stenberg

Zeke:
Kim Sulocki
Lawrence Mackrory

Ellie:
Pernilla Wahlgren

Crash & Eddie:
Linus Wahlgren och Niclas Wahlgren (Osäker på vem som ska vara vem...)

Buck:
Tommy Nilsson

Kiwi:
Yamineth Dyall

Shira:
Annika Rynger

Sids Mormor:
Gladys del Pilar
Dina två första val för Manfred av samma orsaker som du tidigare nämnde i tråden? Samt Ole Ornered för att han tog över rollen som Ilska som Björn Granath gjorde?

Dina val som Zeke för att de dubbat Jack Black?

Dina val för Ellie och Crash & Eddie för att de är syskon?

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet  7 december 2024 kl. 21:46:48Spirit:
Kristian Ståhlgren
Mattias Knave
Kim Sulocki

Översten:
Tomas Bolme
Kristian Ståhlgren som Spirit p.g.a. Patrick i Kogänget? Kim Sulocki för att både han och Martin Stenmarck dubbat Blixten McQueen?

Tomas Bolme som Översten av samma orsak som du nämnde tidigare i tråden?

Då återstår Mattias Knave som Spirit: hur kom du på detta?

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet  7 december 2024 kl. 21:59:25Och jag har förvisso kommit med förslag förut när Will Siv tog upp detta, men, ja...

Men för att ta upp detta igen:

Lilo Pelekai:
Jasmine Heikura

Stitch:
Hasse Jonsson

Nani Pelekai:
Annica Smedius

Yumba:
Håkan Hagegård

Pleakley:
Anders Öjebo

Kapten Gantu:
Jan Åström
Gunnar Ernblad

Högsta Rådsdamen:
Marie Richardson

Cobra Bubbles:
Johan Schinkler

Också Simon Peyron som David, men du har ju med detta i listan. Och ja, jag inspirerades utav dig. Hade även med Irene Lindh som Mrs. Hasagawa och David Sundin som Puloki förut.
Ja, ni har väl diskuterat saken tidigare, och Will Siv hade med Leif Andrée som Puloki och både han och David Sundin har likadana röster.

Plus, Håkan Hagegård som Yumba är för att både han och Biskopen i Ringaren i Notre Dame görs av David Ogden Stiers.

Disneyfantasten

Citat från: Will Siv skrivet  7 december 2024 kl. 22:01:38Det stämmer.  :)

Angående "alla tjejerna" så är det lite mer invecklat......

Som @Skokaka nämnde så spelades Babe i första filmen av Christine Cavanaugh och i den andra av E.G Daily.

Gizela dubbade Christine i "Dexter's Laboratorium" (som titel karaktären) och Dominique i dom nydubbade avsnitten av "Darkwing Duck" (som Gåsalyn) + om Lizette spelade Duchess så hade den scenen blivit lite extra rolig.

Elin dubbade E.G i "PowerpuffPinglorna" (som Buttran) och Annica i "Rugrats" (som Tommy Pickles), ironiskt nog var Christine även med i den serien (som Chuckie, som på svenska spelades av Hasse Jonsson), men i "All Grown Up" spelades Chuckie (ironiskt nog) av Nancy "Bart Simpson" Cartwright och på svenska av Anna (är inte säker på att Hasse hade passat som Babe).

Och Mia dubbade E.G i "Quack Pack" (som Tjatte, ironiskt nog tillsammans med Monica), därför tog jag även med Mariam, samt Jenny och Jessica (om KM hade dubbat filmerna)

(kunde nog tagit med fler, men det hade tagit för tid att hitta alla som dubbat E.G, inte säker om Maria har gjort det, men hade med henne för hon hade ändå funkat)

Både Susie och Anita har dubbat Miriam Margoyles.

Alla 3 för Rex har dubbat Hugo Weaving, både Peter och Göran B i "Legenden om Ugglornas Rike" (där Hugo spelar 2 karaktärer) och ironiskt nog samma film som Anita dubbar Miriam.

Förresten, även om jag inte hört dubbningen än så känns det märkligt att man valde Pontus för rollen, visst är han bra på att föreställa rösten, men eftersom Babe ska låta som ett barn och spelas av en kvinna i originalet så var det kanske inte rätt, sen att man ändrade det i uppföljaren och faktiskt hade en tjej i rollen (fast där verkar ju alla rösterna ha bytts ut)

Och att samma hände med samma röst (Christine) i "Rugrats" som även byttes ut i båda uppföljarna.

PS; en till jag kunde haft med som Duchess;

Siw Malmqvist.
För att både hon och Ewa Fröling dubbade Yzma?

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet  7 december 2024 kl. 22:16:01Kapten Amelia:
My Holmsten
Annica Smedius

Dr Doppler:
Roger Storm

BEN:
Andreas Nilsson

Mr Arrow:
Peter Wanngren
Benke Skogholt

Berättaren:
Olof Thunberg
Roger Storm för att han dubbade originalrösten i Ett Småkryps Liv?

Andreas Nilsson för att han dubbade Martin Short i Prinsen av Egypten?

Dina val för Mr Arrow, jag minns det du var inne på förut, karaktären har samma röst i original som Francis i Oliver och Gänget, därav ditt val?

Olof Thunberg som Berättaren för att Tony Jay som gör berättarrösten också är Shere Khan i Luftens Hjältar, ramberättelsen till Lilla Djungelboken, datorspelet Djungelboken Groove Party och inte minst Djungelboken 2 i vilken Olof Thunberg upprepade sin roll som Shere Khan.

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet  7 december 2024 kl. 22:42:00Var dubbade Jennie Jahns Cree Summer nu igen? Jag kommer bara på Minai Bambi 2 som görs av Sara Lindh och så Prinsessan Kida förstås.
I Kodnamn Grannungarna.

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet  7 december 2024 kl. 22:45:48Vem är Rickard Sjöberg och Edvin Törnblom?

Peter Harryson som Yeti för att han dubbade John Ratzenberger i Ett Småkryps Liv?

Hans Wahlgren är väl antagligen inspirerat från Stinky Pete?

Valen hos Art och Göran som Kladdis för att rösterna passar?

Rickard Sjöberg är en journalist och programledare. Jag har för mig att det var Elios som kom på honom som Waternoose när frågan om vem som skulle dubba honom i Monsters University OM han var med och talade. (Han är bara med i en bild i slutet, dock...) Och ja, antingen i den första eller andra filmen var det tänkt att Kelsey Grammer skulle spela honom, har jag för mig, så då tänkte jag på Stinky Pete. Jag antar att Kelsey tyckte att det redan räckte att vara en Pixar antagonist, kanske...

Och det är precis så jag tänkte med Yeti, förstås. 

Linus Lindman som Needleman & Smitty är inspiration för att han dubbade Squeaky Voiced Teen i The Simpsons: Filmen, då deras röster är baserade på denna karaktären. 

Mina val för Art var nog dock för att båda dubbade Charlie Day. Christian i Lego-filmen och Joakim i Super Mario Bros. Filmen.

Och Kladdis spelades utav Peter Sohn, och han var ju också Emile i Råttatouille och Sox i Lightyear. (Och ja, Edvin dubbade den andra karaktären, så där har du svaret på frågan.)

Don Carlton dubbades utav Adde Malmberg... Kan det möjligen vara så att han och Claes är släkt? Samma efternamn. Jag tror också att han kunde passa som Art, förresten. Så, ja, att det passar.

Terri och Terry spelades utav Sean Hayes och Dave Foley. Den första var Fisken från Katten (2003) medan den andra var Flip från Ett småkryps liv.

Johnny Worthington spelades utav Nathan Fillion, och han dubbades utav Magnus i Bilar 3.

Och Fru Scribbles spelades utav Julia Sweeney, och Anna Book dubbade henne i Stuart Little.

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet  7 december 2024 kl. 22:49:20Dina två första val för Manfred av samma orsaker som du tidigare nämnde i tråden? Samt Ole Ornered för att han tog över rollen som Ilska som Björn Granath gjorde?

Dina val som Zeke för att de dubbat Jack Black?

Dina val för Ellie och Crash & Eddie för att de är syskon?

Exakt. 

Rennie Mirro som Sid är för att både han och Bruno från Encanto spelades utav John Leguizamo. De andra valen är inspirationer från liknande karaktärer. Kim är på grund utav SvampBob Fyrkant, Nassim på grund utav Olof och Joachim är på grund utav Stefano. Plus Jonas för att han och Joachim är släkt.

Jag tog nog upp Kaj Stenberg som Diego förut, och det är för att han och Francis från Ett småkryps liv båda spelades utav Denis Leary.

Tommy Nilsson som Buck var dock nog en gammal idé. Tyckte att han kunde passa.

Yamineth Dyall som Kiwi är förstås för att hon dubbade Keke Palmer i Lightyear.

Annika Rynger som Shira är för att Jennifer Lopez är både henne och Azteca från Antz, som Annika dubbade.

Och Gladys del Pilar är Sids Mormor för att hon dubbade Wanda Sykes i Bondgården.