Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Sago-stereotyper

Startat av Disneyfantasten, 30 januari 2023 kl. 22:05:56

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Skokaka

Citat från: Soscla skrivet  4 mars 2023 kl. 22:59:00Det här är en klurig indelning, då de grekiska gudarna har en så lång historia av att porträtteras med allehanda mänskliga drag och de bråkar, slåss, är otrogna till höger och vänster, så jag vet inte om man kan rita upp en så här skarp linje mellan "goda" och "onda". Om man utgår från Disney-filmen, ja absolut, men du skrev i första inlägget "varelser som *brukar* vara hjältar" och Hera beskrivs sällan i goda ordalag haha! I grekisk mytologi är väl Hades oftast en knegare som försöker hålla ordning i sin underjord? Fast jo, då blir han oftast en stand-in för en djävulsfigur, inte den bästa looken för honom...

Jag tycker också ordvalet med "varelser" är lite konstigt, då du har tagit med cowboys, detektiver, SAMER OCH INUITER. Det ena är en yrkesroll och det andra är folkgrupper. Varför skriver du inte lika gärna upp läkare, poliser och amerikaner (goda) och tjuvar, mördare och ryssar (onda)?

Men jag visste inte att Ursula var en cacaelia, så då fick jag lära mig nåt nytt, tackar tackar!  ;D ;D
Nja, läkare är egentligen onda.

Skokaka

Citat från: Skokaka skrivet  1 februari 2023 kl. 16:48:24Jo, jag syftade på Shantae. Var osäker på om någon annan var bekant med henne, dock...
Förresten, Risky Boots som är antagonisten i hennes spel är även en ond pirat. 

Monika är också en demon. (Ond, förstås...) 

Och nu när jag förresten talar om spel...

Några karaktärer i WarioWare spelen tycker jag passar in här. Eftersom karaktärerna är vänner med varandra så är väl de alla goda. Så: 

Ashley (En häxa).

Red (En demon... Nämen, ser man på, det verkar som att det finns goda demoner trots allt).

Mike (En robot).

Orbulon (En utomjording).

Tycker också att många karaktärer från Cuphead (Inklusive serien) passar med här också... Jag skulle dock se karaktärerna i denna som neutrala då de har ju sina anledningar till varför de slåss... Tyvärr så vet jag inte alla Svenska namn, då några namn har försvenskats i serien... Men i hela fall:

Djimmi (En ande). 

Captain Brineybeard (En pirat). 

Dr. Kahl's Robot (En robot). 

Cala Maria (En sjöjungfru). 

Spökena i "Phantom Express" nivån och de tre spökena i ett avsnitt (Spöken).

Henchman, Stickler och de andra demonerna. (Demoner. Dessa är dock onda... Tja, Henchman kanske inte är "ond" men han är ju bokstavligen Djävulens assistent...)

Cyklopen (En cyklop). (Osäker på om cyklopen i serien är samma eller inte...)

MOA

En annan häxa e Vera Verrue eller Vera The Weird Warty Witch,hon e inte elak,bara galen på grund av dammsugare

Disneyfantasten

Tillägg: Kung Magnifico är en ond kung.

MOA

Broken Bones e ett deprimerat skelett som inte kan följa med på turné på grund av sin rematism

Skokaka

Då jag tog upp mina förslag i den andra tråden i en ultimat lista och tog även upp andra exempel, genom att vara mer specifik vart de kommer ifrån samt om de är goda, onda eller neutrala... Ja, jag kan väl göra så med detta också, förhoppningsvist så blir det inte lika långt...

Okej, först av allt... En del "prinsessor och prinsar" som jag tog upp räknas nog kanske inte, men några utav dom har ju liknande roller, så det var nog därför jag tog med dom. Förresten, om man följer denna logik... Betyder det att Mario, Luigi och Link är prinsar? ???... Nåja, men nu till listan.

Sjöjungfrur:

De som jag nämnde:

Goda: Mindy från SvampBob Fyrkant - Filmen.

Feér:

De som jag nämnde:

Goda: Tandis från De fem legenderna och Sprixies från Super Mario 3D World.

Trollkarlar:

De som jag nämnde:

Onda: Fredrik från Sofia den första.

Gudar:

Goda: Självaste Gud.

Änglar:

Goda: Angelique från Skönheten och Odjuret - Den förtrollande julen och Pit från Kid Icarus.

Onda: Dark Pit från Kid Icarus.

Andar:

De som jag nämnde:

Goda: Shantae.

Nya tillägg:

Anden från Captain N: The Game Master skulle jag säga är nog mer neutral...

Riddare/Alver:

Och så tog jag upp Link som ett exempel hos riddare, men undrar om han även är en alv, han har ju spetsiga öron, så... Han är dock en hjälte.

Häxor:

De som jag nämnde:

Goda: Beatie & Hildie från The Tom and Jerry Show (2014).

Onda: Maleficent från Törnrosa. (Jag tyckte nog att hon hade bara en liknande roll, hon är ju dock egentligen en ond fé, så...)

Angående Häxan från Looney Tunes, ja... Hon är en antagonist i kortfilmerna och heter Hazel, men i Space Jam och The Looney Tunes Show så ser man en snällare sida utav henne. I den andrenämnda så heter hon dock Lezah... Och ja, det är bokstavligen bara hennes förra namn baklänges...

Demoner:

Onda: Självaste Djävulen. (Eller, okej... Det beror på vad man egentligen kan kalla honom. Han är ju ändå en "fallen ängel" och kan också ses som Helvetets Gud, så... Komplicerat lite...)

Spöken:

De som jag nämnde:

Onda: Den Flygande Holländaren från SvampBob Fyrkant, King Boo från Super Mario och Spökena från Pac-Man.

Nya tillägg:

Goda: Skrämmo, Skriko och Spako från Scooby-Doo möter bröderna Bu, Fantasma från Scooby-Doo och Ghoulskolan och Mr. Boo från Scooby-Doo som valp.

Onda: Bogel och Weerd från Scooby-Doo och de 13 gastarna.

Monster:

Det finns ju mer media om monster. Till exempel i: The Nightmare Before Christmas, Monsters vs Aliens, Hotell Transylvanien och Scooby-Doo och Ghoulskolan. De flesta i dessa är dock snälla, men Oogie Boogie från den förstnämnda är ju ond. Även i Minecraft så är det värt att nämna att det kommer en massa monster när det är natt och är fiender, förstås... Och så förstås Gossamer från Looney Tunes brukade vara en antagonist först, men han är snäll till exempel i The Looney Tunes Show och Space Jam: A New Legacy. I den förstnämnda så är han förresten även ett barn, kan tala och heter "Gustavsson" på Svenska, dock... 

Pirater:

De som jag nämnde:

Goda: Metalskägg från Lego-filmen, Huvudfigurerna från Piraterna! och Svartlappen från SvampBob Fyrkant.

Onda: Burgar-Skägg från SvampBob Fyrkant: Äventyr på torra land.

Troll:

Goda: Trollen från Frost.

Onda: Trollen från Trolltyg i tomteskogen.

Jättar:

Onda: Gustav från Musse Pigg kortfilmen Den Tappre Lille Skräddaren och Ograoum Papas från Mr. Nutz.

Västern-banditer:

De som jag nämnde:

Råbarkar Sam från Looney Tunes är ju förstås oftast en antagonist. Men precis som med de andra antagonisterna i franchisen så är det väl ändå inte meningen att man ska ta honom på allvar, även om han brukar vara kriminell och har ilskaproblem. Kanske han är ändå mer utav en neutral karaktär, ja? ???

Utomjordingar:

De som jag nämnde:

Nåja, jag vet att jag tog upp Mars-Marvin från Looney Tunes hos "onda" utomjordingar, men precis som de andra "antagonisterna", som sagt, så är väl han ändå inte en som man ska ta på allvar. Fast med tanke på att han vill spränga jorden så är han dock mer farlig än de andra karaktärerna. Åtminstone så är han snäll i The Looney Tunes Show eller är neutral i en del sammanhang, men, ja... Är rätt komplicerat här, ja...

Nya tillägg:

Goda: E.T..

Robotar:

Goda: Roz från Den vilda roboten.

Onda: Vontra från Den Vilda Roboten och Karin från SvampBob Fyrkant.

Okej, wow. Här var det kortare än min andra ultimata lista... Kan vara för att det var inte lika mycket "varelser" i denna. Nåja, jag började med denna en dag. (Söndagen från förra veckan, egentligen...) Och idag är den redan klar. Så var nog inte lika mycket karaktärer som jag behövde nämna igen eller som jag senare kom på, men, nåja... Hoppas dock att jag inte glömde några mer exempel här också, men det kan jag kanske ta upp senare om jag behöver...

MOA

Citat från: Skokaka skrivet 11 december 2024 kl. 22:06:16Då jag tog upp mina förslag i den andra tråden i en ultimat lista och tog även upp andra exempel, genom att vara mer specifik vart de kommer ifrån samt om de är goda, onda eller neutrala... Ja, jag kan väl göra så med detta också, förhoppningsvist så blir det inte lika långt...

Okej, först av allt... En del "prinsessor och prinsar" som jag tog upp räknas nog kanske inte, men några utav dom har ju liknande roller, så det var nog därför jag tog med dom. Förresten, om man följer denna logik... Betyder det att Mario, Luigi och Link är prinsar? ???... Nåja, men nu till listan.

Luigi: Vi är rörmokare, inte prinsar
En häxa i Mr Nutz medverkar också som andra boss & hon kastar många dödskallar. Osäker om Yeti är ett djur eller sagofigur men Mr Blizzard som är sista bossen i spelet är en Yeti

gstone

Jag gillar " fractured fairy tales"
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

MOA

Citat från: gstone skrivet 12 december 2024 kl. 09:12:44Jag gillar " fractured fairy tales"
Är inte det Bubsy? (Inte för att jag bryr mig)

Skokaka

Citat från: MOA skrivet 11 december 2024 kl. 23:38:29Luigi: Vi är rörmokare, inte prinsar
En häxa i Mr Nutz medverkar också som andra boss & hon kastar många dödskallar. Osäker om Yeti är ett djur eller sagofigur men Mr Blizzard som är sista bossen i spelet är en Yeti
Ja, jag vet att de är egentligen det, uppenbarligen. Men om de blev ihop med sina prinsessor, kanske de blir till prinsar, då? ??? 

Är detta något som Luigi har sagt i någon avsnitt från någon utav serierna? Kan kanske ha glömt det, i så fall... 

Tja, jag tror att Yetis kan tolkas som monster, kanske...

MOA

Citat från: Skokaka skrivet 12 december 2024 kl. 22:12:26Ja, jag vet att de är egentligen det, uppenbarligen. Men om de blev ihop med sina prinsessor, kanske de blir till prinsar, då? ???

Är detta något som Luigi har sagt i någon avsnitt från någon utav serierna? Kan kanske ha glömt det, i så fall...

Tja, jag tror att Yetis kan tolkas som monster, kanske...
I avsnittet Rain Storm efter alla invånare i Svampriket krävde tillbaka prinsessan
Ej att förväxla med snögubbarna i Mario serien

Skokaka

Okej, för det första så glömde jag att ta upp Navi från The Legend of Zelda och Spryte från den tecknade serien hos goda älvor och Mr. Bean hos goda utomjordingar.

Men nu när jag har lagt till mer djur i den andra tråden så kan jag väl även komma på nya karaktärsroller i denna tråden...

Jägare:

Den mest kändaste jägaren i fiktion måste nog vara Helmer Mudd från Looney Tunes, ja... Medan han är en vanlig antagonist i franchisen så... Ja, han ÄR ju en Looney Tunes antagonist, som sagt, och jag har ju redan förklarat hur dessa är... Han verkar nog mest korkad och lättlurad än ett riktigt hot, eftersom Snurre Sprätt lyckas med att lura honom hela tiden, och ibland leder honom även till att skjuta Daffy Anka istället... Dock så verkar Helmer tydligen suga på att skjuta, med tanke på att han bara träffar Daffys näbb hela tiden och han överlever alltid det där. Så... När det kommer till andra jägare:...

Goda: Kommer inte på...

Onda: Jägaren från Bambi, Buldeo från Djungelboken (Han är dock bortklippt från filmen...), Amos Slade från Micke och Molle, McLeach från Bernard och Bianca i Australien, Gaston från Skönheten och odjuret, William Cecil Clayton från Tarzan, Reggie, Darnell och Tvåfinger från Prinsessan och grodan, Victor Quartermaine från Wallace & Gromit: Varulvskaninens förbannelse, Shaw och Jägarna från Boog & Elliot - Vilda vänner och Nate och Otis Grimes från Hacke Hackspett (2017).

Vikingar:

Nåja, dessa fanns till exempel i Draktränaren eller Asterix och vikingarna, för att nämna då några just nu...

Clowner:

Goda: Ronald McDonald (McDonald's Clownen), Skrattis från Toy Story 3, Clownen från The Nightmare Before Christmas och Stubbs från Rex och hans vänner.

Onda: Rassel från Insidan Ut, Jokern från Batman och Dimentio från Super Paper Mario.

Angående Krusty från The Simpsons och Binky från Katten Gustaf så är det ärligt talat mer komplicerat...

Pedofiler:

Goda: SIKE! Trodde du verkligen att det fanns goda såna? Inte en chans! ALLA är onda 100%!

Onda: Herbert från Family Guy och ALLA pedofiler för övrigt...

Åh, wow. Japp, det blev kortare här. ;)

MOA

Citat från: Skokaka skrivet 19 december 2024 kl. 01:01:38Okej, för det första så glömde jag att ta upp Navi från The Legend of Zelda och Spryte från den tecknade serien hos goda älvor och Mr. Bean hos goda utomjordingar.

Men nu när jag har lagt till mer djur i den andra tråden så kan jag väl även komma på nya karaktärsroller i denna tråden...

Jägare:

Den mest kändaste jägaren i fiktion måste nog vara Helmer Mudd från Looney Tunes, ja... Medan han är en vanlig antagonist i franchisen så... Ja, han ÄR ju en Looney Tunes antagonist, som sagt, och jag har ju redan förklarat hur dessa är... Han verkar nog mest korkad och lättlurad än ett riktigt hot, eftersom Snurre Sprätt lyckas med att lura honom hela tiden, och ibland leder honom även till att skjuta Daffy Anka istället... Dock så verkar Helmer tydligen suga på att skjuta, med tanke på att han bara träffar Daffys näbb hela tiden och han överlever alltid det där. Så... När det kommer till andra jägare:...

Onda: Jägaren från Bambi, Buldeo från Djungelboken (Han är dock bortklippt från filmen...), Amos Slade från Micke och Molle, McLeach från Bernard och Bianca i Australien, Gaston från Skönheten och odjuret, William Cecil Clayton från Tarzan, Reggie, Darnell och Tvåfinger från Prinsessan och grodan, Victor Quartermaine från Wallace & Gromit: Varulvskaninens förbannelse och Shaw och Jägarna från Boog & Elliot - Vilda vänner.

Vikingar:

Nåja, dessa fanns till exempel i Draktränaren eller Asterix och vikingarna, för att nämna då några just nu...

Clowner:

Goda: Ronald McDonald (McDonald's Clownen), Skrattis från Toy Story 3, Clownen från The Nightmare Before Christmas och Stubbs från Rex och hans vänner.

Onda: Rassel från Insidan Ut, Jokern från Batman och Dimentio från Super Paper Mario.

Angående Krusty från The Simpsons och Binky från Katten Gustaf så är det ärligt talat mer komplicerat...

Pedofiler:

Goda: SIKE! Trodde du verkligen att det fanns goda såna? Inte en chans! ALLA är onda 100%!

Little Clown & framförallt Pennywise är onda clowner

Erika

Citat från: Skokaka skrivet 19 december 2024 kl. 01:01:38Jägare:

Onda: Jägaren från Bambi, Buldeo från Djungelboken (Han är dock bortklippt från filmen...), Amos Slade från Micke och Molle, McLeach från Bernard och Bianca i Australien, Gaston från Skönheten och odjuret, William Cecil Clayton från Tarzan, Reggie, Darnell och Tvåfinger från Prinsessan och grodan, Victor Quartermaine från Wallace & Gromit: Varulvskaninens förbannelse och Shaw och Jägarna från Boog & Elliot - Vilda vänner.
Vill minnas det finns någon enstaka kortfilm där Helmer Mudd är faktiskt mer åt det goda (nåväl...) hållet.

Jägaren i Rödluvan brukar vara god i både sagan och stort sett alla filmatiseringar.

Spoiler
Tror det enda undantaget är Vargarnas natt och dess förlaga, men där är han och Vargen en och samma... Faktum är han är en varulv.
[close]

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet 19 december 2024 kl. 01:01:38Okej, för det första så glömde jag att ta upp Navi från The Legend of Zelda och Spryte från den tecknade serien hos goda älvor och Mr. Bean hos goda utomjordingar.

Jägare:

Vikingar:

Clowner:

Pedofiler:

Var det med en clown i The Nightmare Before Christmas? Nu var det ett bra tag sedan jag såg filmen så jag minns inte att det var en clown med i den...