Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Tivoli

Startat av moviefan, 23 juli 2023 kl. 11:25:15

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

moviefan

Vilka attraktioner på Gröna Lund gillar ni ?  Jag gillar Jetline, Kvasten samt Katapulten. 

MOA

Citat från: moviefan skrivet 23 juli 2023 kl. 11:25:15Vilka attraktioner på Gröna Lund gillar ni ?  Jag gillar Jetline, Kvasten samt Katapulten.
Jetline som drabbades av hemska olyckan.När vi va där för 5 år sen blev min kompis galen i Kvasten,hon åkte den seriöst 15 gånger.Jag tror int att vi åkte katapulten men RockJet & Jetline var roliga,vi åkte också Eclipse.Vi kommer att återvända en dag i framtiden

Lillefot

Nu var det ganska längesedan som jag besökte Gröna Lund, men de jag har bäst minnen av är Nyckelpigan, samt Blå Tåget. Jag föredrar attraktioner som är lite långsammare.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

Fred

Nu var jag där senast 2004 och kommer bara ihåg att jag åkte Vilda Musen. Jag åkte också någon större berg-och-dalbana och fanns Jetline då så var det nog den. Skulle i ärlighetens namn aldrig mer åka till ett nöjesfält om det var högsäsong och helg. Det är allt för mycket köer så det är inte värt det.

moviefan

Jetline kommer att tas bort. Vad tycker ni om det ? 

MOA

Citat från: moviefan skrivet 16 juni 2024 kl. 19:44:43Jetline kommer att tas bort. Vad tycker ni om det ?
På grund av olyckan? Hoppas den ersätts med något annat

Steffan Rudvall

Citat från: MOA skrivet 16 juni 2024 kl. 20:00:11På grund av olyckan? Hoppas den ersätts med något annat
Man får ju hoppas på att det man byter ut den mot inte är fel konstruerat som Jetline var.

Daniel Hofverberg

Citat från: moviefan skrivet 16 juni 2024 kl. 19:44:43Jetline kommer att tas bort. Vad tycker ni om det ?
Av rent psykologiska skäl tycker jag det låter klokt. Oavsett hur mycket säkerheten förbättras, så kommer folk aldrig att kunna glömma vad som hände och därmed sannolikt heller inte våga åka igen; så då är det klokt att ta bort den helt.

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 16 juni 2024 kl. 20:10:53Man får ju hoppas på att det man byter ut den mot inte är fel konstruerat som Jetline var.
Precis, Jetline var ju tydligen både felkonstruerad av tillverkarna och att Gröna Lund själva inte hade till fullo haft tillräcklig översyn över monteringsprocessen; något som verkligen inte borde kunna hända.

Där måste Gröna Lund ta ett större ansvar, och inte förlita sig på att leverantörer och underleverantörer gör allting rätt. Åkattraktioner är ju trots allt så oerhört känsligt, så då kan man inte lita på att leverantörer följer ritningar till punkt och pricka utan att själv överse hela processen och dubbelkolla att allt blivit rätt. Det borde vara en självklarhet, men tydligen inte...

moviefan

Är olyckan på Gröna Lund den största tivoli olycka som hänt i Sverige ?  

moviefan

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/aklagare-presenterar-utredning-efter-dodsolyckan-pa-grona-lund

Gröna Lund ska tydligen, betala massa pengar i böter. 12 miljoner är mycket pengar. Det var ju fel på bärarmen till Jetline, som orsakade olyckan. 

Daniel Hofverberg

Citat från: moviefan skrivet 12 december 2024 kl. 19:34:04https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/aklagare-presenterar-utredning-efter-dodsolyckan-pa-grona-lund

Gröna Lund ska tydligen, betala massa pengar i böter. 12 miljoner är mycket pengar. Det var ju fel på bärarmen till Jetline, som orsakade olyckan.
Åklagaren yrkar på att Gröna Lund ska betala, rättare sagt - det har ju inte avgjorts i domstol än, så summan kan mycket väl förändras.

Gröna Lunds taktik på att de anser sig inte alls vara ansvariga lär dock knappast fungera - det är svårt att kunna hävda att de som beställt ett uppdrag och tagit fram specifikationerna inte alls ska vara ansvariga för resultatet, utan enbart de som utfört uppdraget...

moviefan

https://www.gronalund.com/pumpen

Grönan ska få en ny attraktion, som heter Pumpen. Den kommer att stå på lilla området. Vad anser ni om denna ? 

Lillefot

Citat från: moviefan skrivet  1 januari 2025 kl. 16:31:21https://www.gronalund.com/pumpen

Grönan ska få en ny attraktion, som heter Pumpen. Den kommer att stå på lilla området. Vad anser ni om denna ?
Låter som en mycket unik upplevelse utifrån deras beskrivning. Kommer nog inte åka den själv dock då jag inte är mycket för "hastiga" attraktioner.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

Daniel Hofverberg

Citat från: Lillefot skrivet  1 januari 2025 kl. 17:17:59Låter som en mycket unik upplevelse utifrån deras beskrivning. Kommer nog inte åka den själv dock då jag inte är mycket för "hastiga" attraktioner.
Låter inte som nånting för mig heller, det verkar för otäckt utifrån deras beskrivning och bilden...

moviefan

Vad gillar ni mest för typ av attraktioner, berg och dalbana eller vanlig karusell ?