Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Viktigast i en dubbning

Startat av Lilla My, 27 juni 2011 kl. 00:25:07

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Vad anser ni är viktigast i en (svensk) dubbning om ni får välja ett av följande alternativ;

Känd röstskådespelare
1 (3.7%)
Passande röst till karaktär
13 (48.1%)
Rösten är så lik orginal-rösten till karaktären som möjligt
0 (0%)
Inlevelse
13 (48.1%)
Inget av dem / Övrigt
0 (0%)

Antal personer som röstat: 25

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 juli 2024 kl. 01:16:14Jag vet inte om det beror på hur bra språköron man har eller var i landet man befinner sig, men jag tycker absolut inte att Sissel Kyrkjebøs insats är något problem i Den lilla sjöjungfrun. Vid dialog hör jag i princip ingen brytning överhuvudtaget, och vid sång hör jag en svag norsk brytning - tillräckligt för att lägga märke till det, men inte tillräckligt för att det ska vara störande. Som barn reagerade jag inte ens på det, och jag har frågat mina syskonbarn som inte har reagerat alls. :)

Jag tycker hursomhelst aldrig att det blir det minsta störande, även fast brytningen vid sång är märkbar och hon betonar vissa ord fel i enlighet med svenskt uttal.
I ärlighetens namn tror jag inte att barn bryr sig förrän de blir lite äldre, iallafall såbörjade jag märka de norska hintarna när jag blev vuxen, både vid tal och sång, hur mycket man stör sig på det varierar väl från person till person, men personligen störs jag inte alls av det och har inga problem alls med det.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 juli 2024 kl. 01:16:14Inget illa menat om Myrra Malmberg, som är en utmärkt skådespelerska, men jag tycker ärligt talat inte riktigt att hon passade som Ariel.
Ett enormt agree to disagree på den punkten isåfall, då jag tvärtemot tycker att Myrra Malmberg passar alldeles utmärkt som Ariel, och jag tycker att hon både är lik originalrösten och bibehåller rätt röstkaraktär, hon får till alla varianter av Ariel och anpassar sig mycket bra, faktum är enligt min åsikt att jag på senare år börjat tycka att hon är den bästa svenska Ariel tätt följd av Johanna Ljungberg Di Sivo som gjorde rollen i TV-serien och Lizette Pålsson som gjorde rollen i Hos Musse.

Monica Forsberg tycker jag däremot var INTE ALLS bra som Ariel, då hon alldeles uppenbart lät på tok för gammal för rollen;

https://www.youtube.com/watch?v=oFWtZU4pvcw

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet 22 juli 2024 kl. 01:19:37Att jämföra med uppföljaren kan ju vara lite missvisande dock eftersom att karaktärerna är mycket äldre.
Förvisso sant, och det påverkas också mycket av vad man är van vid och ens referensramar. När jag först såg Den lilla sjöjungfrun 2 stod jag inte ut med Ariels nya röst, då jag bara jämförde med Sissel och inte kunde acceptera att Ariel inte lät "som hon borde göra".

Nuförtiden tycker jag inte alls det är så illa, men jag tycker fortfarande inte att Myrra är någon alltför lyckad voice-match; men dock helt okej. Men jag tycker fortfarande att Sissel varit den bästa rösten för Ariel i Sverige, trots antydningar till norsk brytning.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 juli 2024 kl. 07:25:45Förvisso sant, och det påverkas också mycket av vad man är van vid och ens referensramar. När jag först såg Den lilla sjöjungfrun 2 stod jag inte ut med Ariels nya röst, då jag bara jämförde med Sissel och inte kunde acceptera att Ariel inte lät "som hon borde göra".

Nuförtiden tycker jag inte alls det är så illa, men jag tycker fortfarande inte att Myrra är någon alltför lyckad voice-match; men dock helt okej. Men jag tycker fortfarande att Sissel varit den bästa rösten för Ariel i Sverige, trots antydningar till norsk brytning.
Hellre henne än Mikaela Tidermark Nelson iallafall, då jag inte tycker Mikaelas röst direkt passar till Disneys huvud-prinsessor (med undantag för Giselle i Förtrollad där hon gjorde en överraskande bra insats)

Will Siv

Citat från: Disneyfantasten skrivet 22 juli 2024 kl. 08:21:24Hellre henne än Mikaela Tidermark Nelson iallafall, då jag inte tycker Mikaelas röst direkt passar till Disneys huvud-prinsessor (med undantag för Giselle i Förtrollad där hon gjorde en överraskande bra insats)
Har hon faktiskt spelat Ariel, eller vad menar du  ???

Och jag håller inte med.

Om Lizette (eller Dominique) kan , så kan Mikaela.
- what.

Steffan Rudvall

Citat från: Will Siv skrivet 22 juli 2024 kl. 13:11:13Har hon faktiskt spelat Ariel, eller vad menar du  ???

Och jag håller inte med.

Om Lizette (eller Dominique) kan , så kan Mikaela.
Ja, eller vi tror i alla fall att det är hon i Det var en gång en filmstudio.

Will Siv

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 22 juli 2024 kl. 13:16:32Ja, eller vi tror i alla fall att det är hon i Det var en gång en filmstudio.
aha, har inte sett den än, men det verkar vara väldigt rörigt med rösterna.

Förresten, det är ju inget dåligt val för Mikaela har ju spelat en av Ariels systrar och Ariel ska ju ha en "vacker röst"
- what.

Will Siv

Citat från: Disneyfantasten skrivet 22 juli 2024 kl. 07:19:20Monica Forsberg tycker jag däremot var INTE ALLS bra som Ariel, då hon alldeles uppenbart lät på tok för gammal för rollen;

https://www.youtube.com/watch?v=oFWtZU4pvcw
Några andra "märkligheter" med den annars väl gjorda musik-sagan.

1. Varför står Christel Körner som berättaren när det uppenbarligen är Ingemar Carlehed.

2. Per använder knappt nån brytning för Sebastian och talar mest "normalt"

Sen kan man undra om det inte fanns nån annan än Monica som kunde spela Ariel här, att Sissel inte var tillgänglig är lätt att förstå, vet inte om Johanna var aktiv och Myrra hade inte börjat dubba......

Lizette kunde kanske, i.o.m det inte bara är KM "stammisar" med.

(fast det här var ju innan nån av dom 3 ens godkändes) 
- what.

Disneyfantasten

Citat från: Will Siv skrivet 13 december 2024 kl. 15:03:13Några andra "märkligheter" med den annars väl gjorda musik-sagan.

1. Varför står Christel Körner som berättaren när det uppenbarligen är Ingemar Carlehed.

Sen kan man undra om det inte fanns nån annan än Monica som kunde spela Ariel här, att Sissel inte var tillgänglig är lätt att förstå, vet inte om Johanna var aktiv och Myrra hade inte börjat dubba......

Myrra Malmbergs första dubbning var 1992-års omdubbning av Peter Pan.

Johanna däremot började dubba redan på 1980-talet.

Och jag reagerade också på felcrediteringen.

Will Siv

Citat från: Will Siv skrivet 13 december 2024 kl. 15:03:13Några andra "märkligheter" med den annars väl gjorda musik-sagan.

Citat från: Disneyfantasten skrivet 13 december 2024 kl. 15:07:39Myrra Malmbergs första dubbning var 1992-års omdubbning av Peter Pan.

Johanna däremot började dubba redan på 1980-talet.

Och jag reagerade också på felcrediteringen.
Ja det var det jag menade.

Nånting annat jag märkte, tydligen så är Ariel runt 14 här, men hon varken ser eller "låter" annorlunda (ok, det är väl ingen jättestor skillnad egentligen, men ändå), om hon hade en "yngre röst" hade kanske Mia Kihl funkat.

Förresten, det står inte vilka som spelade dom 2 barnen, tycker en av dom låter som Jimmy Björndahl.
- what.