Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Julkalendern

Startat av TonyTonka, 1 december 2011 kl. 13:02:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Brukar ni se svenska, norska och danska julkalendrar? (En röst per land = 3 röster per person)

SVENSKA: Ja, alla eller de flesta år
13 (50%)
SVENSKA: Nej, sällan eller aldrig
5 (19.2%)
SVENSKA: Ibland, om den verkar sevärd
8 (30.8%)
NORSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (7.7%)
NORSKA: Nej, sällan eller aldrig
10 (38.5%)
NORSKA: Ibland, om den verkar sevärd
6 (23.1%)
NORSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (3.8%)
DANSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (7.7%)
DANSKA: Nej, sällan eller aldrig
10 (38.5%)
DANSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (19.2%)
DANSKA: Bara om de sänds i svensk TV
2 (7.7%)

Antal personer som röstat: 26

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 december 2024 kl. 10:41:13Jag får testa det när jag kommer hem från jobbet. Det är ju dock lite bökigare, då man inte kan ta alla avsnitt på en gång per automatik, på samma sätt som med yle-dl.
Å andra sidan blir det inte speciellt "klockrent" med yle-dl heller, eftersom man måste muxa om avsnitten i efterhand för att slippa synkproblemet med undertexterna.

Med följande inställningar i The Stream Detector Plus kan man få helt färdiga kommandorader till N_m3u8DL-RE så att det manuella arbetet blir minimalt:

Välj "Copy stream URL as:"  N_m3u8DL-RE command.
Bocka i "Ignore subtitles" och "Use tab title as filename".
Ta bort bocken för "Include additional headers".
Sätt en bock i "Additional command line parameters" och fyll i följande:
-sv best -sa best -ss lang=swe -M format=mp4:skip_sub=trueHär finns vissa valmöjligheter beroende på egna önskemål:
-ss all laddar ner både svenska och finska undertexter.
-ss lang=swe laddar bara ner svenska undertexter.
-M format=mkv ger .mkv-format med inmuxade undertexter.
-M format=mp4:skip_sub=true ger .mp4-format med undertexterna i separata .srt-filer.

Dessutom kan man, om man vill, skriva in texten
 _ Yle Arenani rutan "Remove website branding", så slipper man få med den texten i filnamnen. (D.v.s. börja med ett mellanslag och fortsätt med understrykningstecken och mellanslag på respektive ställen.)

Observera att man måste klicka in sig på sidan om varje avsnitt och spela lite på varje avsnitt. Man ska inte spela avsnitten från huvudsidan för serien, för då får alla avsnitten samma namn vid nerladdning.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 12 december 2024 kl. 12:18:20Å andra sidan blir det inte speciellt "klockrent" med yle-dl heller, eftersom man måste muxa om avsnitten i efterhand för att slippa synkproblemet med undertexterna.

Med följande inställningar i The Stream Detector Plus kan man få helt färdiga kommandorader till N_m3u8DL-RE så att det manuella arbetet blir minimalt:

Välj "Copy stream URL as:"  N_m3u8DL-RE command.
Bocka i "Ignore subtitles" och "Use tab title as filename".
Ta bort bocken för "Include additional headers".
Sätt en bock i "Additional command line parameters" och fyll i följande:
-sv best -sa best -ss lang=swe -M format=mp4:skip_sub=trueHär finns vissa valmöjligheter beroende på egna önskemål:
-ss all laddar ner både svenska och finska undertexter.
-ss lang=swe laddar bara ner svenska undertexter.
-M format=mkv ger .mkv-format med inmuxade undertexter.
-M format=mp4:skip_sub=true ger .mp4-format med undertexterna i separata .srt-filer.

Dessutom kan man, om man vill, skriva in texten
_ Yle Arenani rutan "Remove website branding", så slipper man få med den texten i filnamnen. (D.v.s. börja med ett mellanslag och fortsätt med understrykningstecken och mellanslag på respektive ställen.)

Observera att man måste klicka in sig på sidan om varje avsnitt och spela lite på varje avsnitt. Man ska inte spela avsnitten från huvudsidan för serien, för då får alla avsnitten samma namn vid nerladdning.
Okej, det var faktiskt inte så tidsödande som jag trodde, när jag väl lyckats lista ut hur The Stream Detector Plus funkade. Jag letade förgäves efter någon slags OK-knapp för att faktiskt få ut allting, och fattade inte att man skulle klicka på index.m3u8 för att kopiera den tillsammans med N_m3U8DL-RE-sökvägen...

Nu har jag lyckats få ner alla sex avsnitten, och med N_m3U8DL-RE fungerade allt utan problem, så filerna blev kompletta och inte samma felmeddelande som med yle-dl.

Tintin

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 december 2024 kl. 23:25:56Nu har jag lyckats få ner alla sex avsnitten, och med N_m3U8DL-RE fungerade allt utan problem, så filerna blev kompletta och inte samma felmeddelande som med yle-dl.
Jag kollade igenom hela ikväll.

Dagar i december är en egen och lättsam julkalender. Den kanske inte kommer att bli någon klassiker, men jag tycker ändå att den hade något som fick en att fortsätta vilja titta. Det bästa var ledmotivet och de isländska julsångerna. I slutet av eftertexterna finns dubbcredits. Vill man se mer julkalender i år, så går det även att ladda ned Tandfens julkalender från YLE Arenan på samma sätt med yle-dl. Den är på svenska (med finska undertexter).

https://arenan.yle.fi/1-70703299

Lite mer om julkalendrar i Kulturpodden Från Snöfall till Smugglarens skatt – vad kännetecknar en bra julkalender? från i Lördags.

https://arenan.yle.fi/poddar/1-72125062

Anders M Olsson

Jag har kikat lite på hur yle-dl kan ladda ner program från Yle Arenan utan VPN. Det hela är faktiskt mycket enkelt, och går lätt att göra i t.ex. Chrome så att man kan titta på vilka program man vill utan VPN.

Installera tillägget ModHeader från Chrome Web Store.

Skriv sen in "X-Forwarded-For" under Request headers och en IP-adress i Finland, vilken som helst, som på bilden nedan:
Skärmklipp 2024-12-13 18.43.21.png
Obs att exempeladressen ovan inte fungerar. Det måste vara en riktig ip-adress i Finland. Sådana kan man hitta på den här sidan:
https://lite.ip2location.com/finland-ip-address-ranges

Jag vill inte ge någon riktig fungerande adress i exemplet, utan var och en får hitta sin egen. Man kan plocka en adress slumpmässigt ur någon av adressrymderna i listan, dock ska man inte använda en som slutar på 0 eller 255, utan något däremellan. Om det inte fungerar med en viss adress, testa med en annan. Byt gärna adressen dagligen för att förhindra att en viss adress överutnyttjas och kanske blir blockerad.

Eventuellt kan man använda knappen Filter för att göra så att tillägget bara är aktivt på vissa webbplatser. Problemet är att Yle Arenan använder flera olika domäner, så man måste i så fall kartlägga exakt vilka som används. Kanske är det lättare att bara deaktivera tillägget när det inte behövs.

Det går att göra samma sak vid nerladdning med N_m3u8DL-RE. Lägg bara till -H "X-Forwarded-For: xxx.xxx.xxx.xxx" på kommandoraden, där xxx.xxx.xxx.xxx ska bytas mot en ip-adress i Finland.

Tintin

En fråga om julkalendern Snödrömmar. 

Ligger det med något effektljud i någon av kanalerna (om man tittar med surroundljud) när titeln kommer fram i förtexterna ?. Om jag väljer x-tydligare tal hörs ett svepande ljud och musiken "duckar" när titeln växlar mellan den samiska och den svenska titeln. Tittar man med det vanliga ljudet händer det inte. Jag tycker annars inte att de olika ljudalternativen gör så stor skillnad när man tittar, men bra att det finns där. 

I helgen har jag tittat ikapp alla avsnitt av Tandfens julkalender på Yle Arenan fram till dagens datum. Den är också på svenska och ny för i år. Lättsam med inslag av en klassisk julhistoria

Jonas9881

Citat från: Tintin skrivet 16 december 2024 kl. 16:15:27En fråga om julkalendern Snödrömmar.

Ligger det med något effektljud i någon av kanalerna (om man tittar med surroundljud) när titeln kommer fram i förtexterna ?. Om jag väljer x-tydligare tal hörs ett svepande ljud och musiken "duckar" när titeln växlar mellan den samiska och den svenska titeln. Tittar man med det vanliga ljudet händer det inte. Jag tycker annars inte att de olika ljudalternativen gör så stor skillnad när man tittar, men bra att det finns där.

I helgen har jag tittat ikapp alla avsnitt av Tandfens julkalender på Yle Arenan fram till dagens datum. Den är också på svenska och ny för i år. Lättsam med inslag av en klassisk julhistoria
Visste inte att Yle sände svenskspråkiga julkalendrar.

Så när gick Tandfens julkalender i Sverige, och var någonstans sändes den isåfall?
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Tintin

Citat från: Jonas9881 skrivet 16 december 2024 kl. 17:15:31Visste inte att Yle sände svenskspråkiga julkalendrar.

Så när gick Tandfens julkalender i Sverige, och var någonstans sändes den isåfall?
Det finns några svenskspråkiga julkalendrar från tidigare år. Tandfens julkalender har inte visats i Sverige, men kan laddas ned med yle-dl.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Julkalendern_i_Yle

https://arenan.yle.fi/1-70703299

Daniel Hofverberg

Citat från: Tintin skrivet 16 december 2024 kl. 17:29:58Det finns några svenskspråkiga julkalendrar från tidigare år. Tandfens julkalender har inte visats i Sverige, men kan laddas ned med yle-dl.
De allra flesta finländska julkalendrarna genom åren - både finsk- och svenskspråkiga - har inte visats i Sverige. Enda undantaget jag kommer ihåg på rak arm är svenskspråkiga Den vita haren, som sändes på SVT 2000. Den hade jag för övrigt gärna velat återse, men det verkar lättare sagt än gjort - senast den fanns på YLE Arenan verkar ha varit 2018...

Erika

Tidsrejsen 2 får en spin-off i form av Heksejagten.

Tintin

Citat från: Erika skrivet 17 december 2024 kl. 04:41:08Tidsrejsen 2 får en spin-off i form av Heksejagten.
Troligen som påskkalender då. Det finns ju även en dansk bok (som kom ut strax före Tidsrejsen 2) som förklarar händelserna mellan säsong 1 och 2. Inget om handlingen i Heksejagten än, men med tanke på titeln så för det tankarna till Oskar & Josefine (2005) dvs filmen som kom efter julkalendern Jesus och Josefine (2003).

Daniel Hofverberg

Citat från: Erika skrivet 17 december 2024 kl. 04:41:08Tidsrejsen 2 får en spin-off i form av Heksejagten.
Det verkar intressant och lovande, då Tidsrejsen 2 är väldigt bra så här långt. Verkar dock lite oroväckande att artikeln anger att den ska vara helt fristående, och att det inte är klart om någon av skådespelarna från julkalendern återkommer - jag tycker att det hade varit smartare med en fristående berättelse med samma rollfigurer och skådespelare som julkalendern...

Anders M Olsson

I dagens avsnitt av Snödrömmar får vi se att Lena Britén har ett kassaskåp av märket Franz Jäger på sitt kontor. 

Snoedroemmar-Franz-Jaeger.jpg

Det kan förstås ses som en lustighet och blinkning till Olsenbanden (Jönssonligan), men faktum är att kassaskåpet är ett riktigt kassaskåp av just det fabrikatet.

https://www.franzjager.no/products/franz-jager-brannsafe-fig-19-l

Märkligt nog tycks en norsk tillverkare ha snott firmanamnet och gjort det till sitt eget. I filmerna är Franz Jäger en fiktiv tysk tillverkare i Berlin.

Disneyfantasten

Citat från: Anders M Olsson skrivet 17 december 2024 kl. 10:19:12I dagens avsnitt av Snödrömmar får vi se att Lena Britén har ett kassaskåp av märket Franz Jäger på sitt kontor.

Snoedroemmar-Franz-Jaeger.jpg

Det kan förstås ses som en lustighet och blinkning till Olsenbanden (Jönssonligan), men faktum är att kassaskåpet är ett riktigt kassaskåp av just det fabrikatet.

https://www.franzjager.no/products/franz-jager-brannsafe-fig-19-l

Märkligt nog tycks en norsk tillverkare ha snott firmanamnet och gjort det till sitt eget. I filmerna är Franz Jäger en fiktiv tysk tillverkare i Berlin.
Lena Britén? Menar du Kommun-Lena? Hon som spelas av Christine Meltzer?

Anders M Olsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 17 december 2024 kl. 10:22:50Lena Britén? Menar du Kommun-Lena? Hon som spelas av Christine Meltzer?
Har det gått dig förbi att hon heter Britén i efternamn? :)

Briten.jpg

Disneyfantasten

Citat från: Anders M Olsson skrivet 17 december 2024 kl. 10:34:12Har det gått dig förbi att hon heter Britén i efternamn? :)

Briten.jpg
Jag har nog inte tänkt på hennes efternamn om jag ska vara helt ärlig.