Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Diverse frågor

Startat av Disneyfantasten, 26 februari 2022 kl. 21:56:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 18 december 2024 kl. 16:17:56Framförallt är Pinocchio rent ut sagt bedrövlig, med sin omåttligt barnsliga ton.

jag kan se varför du och andra tycker det

Det är faktiskt en försåtlig åsikt
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Citat från: Lillefot skrivet 18 december 2024 kl. 15:31:00De animerade är betydligt jämnare när det kommer till kvalitet.

Några av nyinspelningarna är sevärda, men de flesta skulle jag påstå är sömnpiller.
du är i alla fall rätt konstruktive men din kirik

gstone

Citat från: Lillefot skrivet 18 december 2024 kl. 15:31:00De animerade är betydligt jämnare när det kommer till kvalitet.

Några av nyinspelningarna är sevärda, men de flesta skulle jag påstå är sömnpiller.
Ja har ändå svårt att tycka illa om många av dom för dubbningarna oftast är väldigt hög kavliet.

Men det kankse reflekterar mer på vilken usel smak jag :'( :'( :'(

Lillefot

Citat från: gstone skrivet 18 december 2024 kl. 19:01:48Ja har ändå svårt att tycka illa om många av dom för dubbningarna oftast är väldigt hög kavliet.

Men det kankse reflekterar mer på vilken usel smak jag :'( :'( :'(
Nej, du har rätt att tycka om dem för all del. Smak är som många saker subjektivt.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

Disneyfantasten

Citat från: Lillefot skrivet 18 december 2024 kl. 19:58:44Nej, du har rätt att tycka om dem för all del. Smak är som många saker subjektivt.
Precis, även breda och allmänna åsikter är subjektiva.

Daniel Hofverberg

Citat från: moviefan skrivet 18 december 2024 kl. 14:54:00Vilket gillar ni mest, de animerade disneyfilmerna eller dessa live action remakes ?
Jag tycker det är väldigt vanskligt att dra alla filmer över samma kam - alla remakes håller ju trots allt inte samma kvalitet, för att uttrycka saken milt.

Men som tidigare sagts: de animerade filmerna håller överlag en jämnare kvalitet, medan live-actionversionerna varierar betydligt mer.

Annars finns det väl oftast för- och nackdelar med både de tecknade versionerna och live-actionversionerna, om än inte alltid - spelfilmsversionen av Aladdin har ju exempelvis fördelen att Jasmin får ett större utrymme och blir mer mångfacetterad, och spelfilmsversionen av Den lilla sjöjungfrun ligger åtminstone delvis bättre i tiden där den tecknade versionen kan uppfattas som sexistisk med dagens mått mätt. Det betyder verkligen inte att allt med den är bättre än den tecknade, men vissa aspekter kan upplevas så just för att inte allt har åldrats så bra som man hade kunnat önska.

Dumbo skiljer sig så pass mycket i handling, så att det är svårt att jämföra rakt av.

Citat från: Disneyfantasten skrivet 18 december 2024 kl. 16:17:56Framförallt är Pinocchio rent ut sagt bedrövlig, med sin omåttligt barnsliga ton.
Jag måste medge att jag ännu inte har sett hela Pinocchio, så jag kan inte uttala mig om den än - men den har ju överlag inte fått någon lysande kritik, så det förvånar mig inte om jag tycker likadant.

Får se om jag kanske tar mig tid att se filmen nu under julledigheten - om inte annat, så åtminstone för att kolla dubbningen...

Citat från: gstone skrivet 18 december 2024 kl. 19:01:48Men det kankse reflekterar mer på vilken usel smak jag :'( :'( :'(
Det finns inget som heter usel smak, utan all smak är subjektiv. Man kan ha en smak/åsikter som skiljer sig från den stora massan, men det betyder inte att det är något fel med det. :)

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 december 2024 kl. 22:42:47Jag tycker det är väldigt vanskligt att dra alla filmer över samma kam - alla remakes håller ju trots allt inte samma kvalitet, för att uttrycka saken milt.

Men som tidigare sagts: de animerade filmerna håller överlag en jämnare kvalitet, medan live-actionversionerna varierar betydligt mer.

Annars finns
Jag tycker också det är väldigt vanskligt att dra alla filmer över samma kam - alla remakes håller ju inte samma kvalitet så du själv sa

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 december 2024 kl. 22:42:47Jag tycker det är väldigt vanskligt att dra alla filmer över samma kam - alla remakes håller ju trots allt inte samma kvalitet, för att uttrycka saken milt.

Annars finns det väl oftast för- och nackdelar med både de tecknade versionerna och live-actionversionerna, om än inte alltid - spelfilmsversionen av Aladdin har ju exempelvis fördelen att Jasmin får ett större utrymme och blir mer mångfacetterad, och spelfilmsversionen av Den lilla sjöjungfrun ligger åtminstone delvis bättre i tiden där den tecknade versionen kan uppfattas som sexistisk med dagens mått mätt. Det betyder verkligen inte att allt med den är bättre än den tecknade, men vissa aspekter kan upplevas så just för att inte allt har åldrats så bra som man hade kunnat önska.
På tal om live-action  remakes , jag såg Mufasa:Lejonkungen idag :)

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 december 2024 kl. 22:42:47Dumbo skiljer sig så pass mycket i handling, så att det är svårt att jämföra rakt av.
Jag måste medge att jag ännu inte har sett hela Pinocchio, så jag kan inte uttala mig om den än - men den har ju överlag inte fått någon lysande kritik, så det förvånar mig inte om jag tycker likadant.
bajs humor hör inte hemma i Pinocchio

fiskmåsen var också något onödig till handlingen 

Disneyfantasten

Kan man någonstans få höra hela norska Djungelboken LP-musiksagan? Är nyfiken på att höra Hathis röst i den, har hittills bara hört Baloos, Bagheeras och Mowglis insatser via denna;

https://m.youtube.com/watch?v=FMFF5_9AD5M&pp=ygUUSnVuZ2VsYm9rZW4gbm9yc2sgbHA%3D

Tycker rösterna till Baloo och Bagheera i 1990-talsdubbningen är godkända även om jag finner LP-rösterna snäppet vassare.

Skokaka

Citat från: MOA skrivet 18 december 2024 kl. 11:04:13Han är ett barn i en vuxen mans kropp
Eller en mänsklig utomjording. (Men det förklaras nog aldrig, men alla hans dumheter är mest för att han är korkad istället för taskig, tror jag...)

Steffan Rudvall

Citat från: Skokaka skrivet 19 december 2024 kl. 21:45:20Eller en mänsklig utomjording. (Men det förklaras nog aldrig, men alla hans dumheter är mest för att han är korkad istället för taskig, tror jag...)
Han är ju en alien, han trillar ner från en ljustråle i himlen i introt...

Skokaka

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 19 december 2024 kl. 22:12:07Han är ju en alien, han trillar ner från en ljustråle i himlen i introt...
Det är det jag tänkte på, plus avsnittet från den tecknade serien där han träffar på kloner utav sig själv i ett ufo.

MOA

Citat från: Skokaka skrivet 19 december 2024 kl. 22:16:21Det är det jag tänkte på, plus avsnittet från den tecknade serien där han träffar på kloner utav sig själv i ett ufo.
Dom hade nog egentligen tänkt att göra det avsnittet i live action men det blev aldrig av. Återanvänd idé till det avsnittet

gstone