Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Bidra med creditlistor

Startat av Henrik, 28 januari 2008 kl. 16:27:41

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders M Olsson

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 15 december 2024 kl. 15:59:01@Anders M Olsson  spelades visa masterband in i Longplay? Det står VHS LP TVS97-05776--05778
i exemplar grejen.

Isåfall varför gjordes detta?, Longplay är hemskt kvalitetsmässigt......
Sedan så går det inte att snabbspola och pausa och se en bild om man använder skiten.
Det är inget jag har reflekterat över, men det är väl inte helt omöjligt att vissa tv-kanaler kan ha skickat in referensband i LP-format. Om så skedde var det sannolikt för att hålla nere antalet band som skickades in, så att det blev mera lätthanterligt.

Men jag håller med om att det är en dålig idé av flera skäl. Bildkvalitén blir lidande, och det brukade varnas för att band inspelade i longplay på en spelare inte nödvändigtvis går att spela upp på en annan, även om den andra spelaren också har longplay. Det behövs bara små mekaniska skillnader för att det ska bli inkompatibelt.

DingoPictures2005

Citat från: Anders M Olsson skrivet 15 december 2024 kl. 16:29:12Det är inget jag har reflekterat över, men det är väl inte helt omöjligt att vissa tv-kanaler kan ha skickat in referensband i LP-format. Om så skedde var det sannolikt för att hålla nere antalet band som skickades in, så att det blev mera lätthanterligt.

Men jag håller med om att det är en dålig idé av flera skäl. Bildkvalitén blir lidande, och det brukade varnas för att band inspelade i longplay på en spelare inte nödvändigtvis går att spela upp på en annan, även om den andra spelaren också har longplay. Det behövs bara små mekaniska skillnader för att det ska bli inkompatibelt.
Intressant de band jag har i Longplay går dock att spela i alla mina spelare.
Förutom Esselte och JVC spelaren....

Har flertal tv inspelad longplay band jag fått tag på...

Anders M Olsson

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 15 december 2024 kl. 16:39:22Intressant de band jag har i Longplay går dock att spela i alla mina spelare.
Förutom Esselte och JVC spelaren....
Får du "bra" bild då? Jag menar då jämfört med hur longplay normalt ser ut vid in- och uppspelning på samma spelare.

Det jag typiskt har sett är att om man flyttar ett longplay-band till en annan spelare än där det har spelats in kan det vara svårt eller omöjligt att ställa in trackingen så att man får en helt stabil bild utan störningslinjer.

Eller så kan man kanske ställa in trackingen så att bilden blir bra, men då försvinner hifi-ljudet... :)

DingoPictures2005

Citat från: Anders M Olsson skrivet 15 december 2024 kl. 16:45:32Får du "bra" bild då? Jag menar då jämfört med hur longplay normalt ser ut vid in- och uppspelning på samma spelare.

Det jag typiskt har sett är att om man flyttar ett longplay-band till en annan spelare än där det har spelats in kan det vara svårt eller omöjligt att ställa in trackingen så att man får en helt stabil bild utan störningslinjer.

Eller så kan man kanske ställa in trackingen så att bilden blir bra, men då försvinner hifi-ljudet... :)
Nej bilden är inte bra tyvärr.

Oskar

Citat från: BPS skrivet 15 december 2024 kl. 15:44:20Antagligen är dubbningen gjord för TV1000 och licensierad av SVT...
det betyder att tv1000 sänder först sedan Svt med samma dubbning.

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 15 december 2024 kl. 16:06:44Varför refernsbandade TV1000 saker i Longplay? Om LP står för Longplay (som jag gissar på)
Longplay suger ju för bevarande syften, och är bandet inspelat med linjärt ljud så blir de i princip oslyssnigsbart i LP.

https://youtu.be/VOB_11bA4k4
Band jag digitaliserat som var inspelat i Longplay dock hade detta band hifi ljud och därför är inte ljudkvaliten olyssnigsbar.
Ja, både TV1000, Kanal 5 och en del andra kanaler brukade tyvärr referensbanda i Long Play. Garanterat för att få ner antalet band, då det ju inte är något som TV-kanalerna vill göra utan bara att de måste referensbanda enligt lagen om pliktexemplar.

Mest märkbart är det med TV1000, då många av deras inspelningar hos Kungliga Biblioteket överhuvudtaget inte går att se på; med totalförstört ljud och liknande...

DingoPictures2005

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 december 2024 kl. 20:23:28Ja, både TV1000, Kanal 5 och en del andra kanaler brukade tyvärr referensbanda i Long Play. Garanterat för att få ner antalet band, då det ju inte är något som TV-kanalerna vill göra utan bara att de måste referensbanda enligt lagen om pliktexemplar.

Mest märkbart är det med TV1000, då många av deras inspelningar hos Kungliga Biblioteket överhuvudtaget inte går att se på; med totalförstört ljud och liknande...
Slarvigt inspelade?

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 15 december 2024 kl. 21:31:30Slarvigt inspelade?
Hur de har burit sig åt vet jag inte, men många av TV1000s referensband har ljud från en helt annan dag än bilden; så att ljud och bild inte alls stämmer överens. På andra band saknas ljud helt och hållet, eller finns bara kvar extremt tyst; och så vidare...

Alla andra kanalers referensband från KB är i alla fall fullt sebara och duger för att studera dubbningar och liknande, men det är ofta omöjligt från TV1000.

Anders M Olsson

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 15 december 2024 kl. 21:31:30Slarvigt inspelade?
Kanske, men det kan också bero på att LP-inspelningar har sämre kompatibilitet och sämre lagringsbeständighet än inspelningar i normal hastighet. Om inspelningarna dessutom är på 4-timmarsband är det ytterligare en faktor som kan påverka spelbarheten.

Själv har jag aldrig använt longplay-läget annat än för att testa, och resultatet har aldrig varit speciellt uppmuntrande.

Det som skenbart tilltalar mest med LP-läget är att det skulle göra det billigt att spara ett stort antal program, t.ex. TV-serier med många avsnitt. Men med kännedom om den dåliga kompatibiliteten och lagringsbeständigheten känns det som ett väldigt osäkert kort, något jag upptäckte redan vid mina första tester.

Så det enda man med fördel kan använda LP-läget till är för tillfälliga inspelningar av mycket långa eller många program som man tänker titta på inom en snar framtid, för att sen radera eller spela över.

Men för de allra flesta tillfälliga inspelningar, t.ex. med timer, räcker SP-läget gott. Och då spelar det inte så stor roll vad ett band kostar, för det kan återanvändas många gånger.

Till inspelningar som man vill spara kan jag inte annat än att alltid rekommendera SP och starkt avråda från LP.

DingoPictures2005

Citat från: Anders M Olsson skrivet 15 december 2024 kl. 22:10:50Kanske, men det kan också bero på att LP-inspelningar har sämre kompatibilitet och sämre lagringsbeständighet än inspelningar i normal hastighet. Om inspelningarna dessutom är på 4-timmarsband är det ytterligare en faktor som kan påverka spelbarheten.

Själv har jag aldrig använt longplay-läget annat än för att testa, och resultatet har aldrig varit speciellt uppmuntrande.

Det som skenbart tilltalar mest med LP-läget är att det skulle göra det billigt att spara ett stort antal program, t.ex. TV-serier med många avsnitt. Men med kännedom om den dåliga kompatibiliteten och lagringsbeständigheten känns det som ett väldigt osäkert kort, något jag upptäckte redan vid mina första tester.

Så det enda man med fördel kan använda LP-läget till är för tillfälliga inspelningar av mycket långa eller många program som man tänker titta på inom en snar framtid, för att sen radera eller spela över.

Men för de allra flesta tillfälliga inspelningar, t.ex. med timer, räcker SP-läget gott. Och då spelar det inte så stor roll vad ett band kostar, för det kan återanvändas många gånger.

Till inspelningar som man vill spara kan jag inte annat än att alltid rekommendera SP och starkt avråda från LP.
Från vad jag hört så är det mest med VHS-C kameror som LP kan göra inspelningar osplebara.
video99 på yt nämnde detta i sin video om VHS-C....

Detta var då VHS-C var ett väldigt dåligt format, och om något gick mekaniskt fel i kameror så kunde det ofta hända att vhs-c band inspelade i Longplay kunde bli ospelbara i en annan spelare.....

Därför tror jag det är något slarv.
Jag har nästan aldrig stött på helt ospelbara vhs band och jag har gått igenom ganska många band.
Jag har visserligen hittat band som varit svåra att spela men det är en annan sak....

Anders M Olsson

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 15 december 2024 kl. 22:21:30Från vad jag hört så är det mest med VHS-C kameror som LP kan göra inspelningar osplebara.
video99 på yt nämnde detta i sin video om VHS-C....

Detta var då VHS-C var ett väldigt dåligt format, och om något gick mekaniskt fel i kameror så kunde det ofta hända att vhs-c band inspelade i Longplay kunde bli ospelbara i en annan spelare.....

Därför tror jag det är något slarv.
Jag har nästan aldrig stött på helt ospelbara vhs band och jag har gått igenom ganska många band.
Jag har visserligen hittat band som varit svåra att spela men det är en annan sak....
Jag har aldrig haft någon VHS-C-kamera, eller något sådant band överhuvud taget, så det kan jag inte uttala mig om. Däremot har jag under åren haft 7-8 vanliga VHS-spelare, plus tillgång till ytterligare några på jobbet. (Just nu har jag tre, varav en S-VHS.)

Jag kan hålla med om att band sällan blir helt ospelbara, men av egen erfarenhet vet jag att band inspelade i LP på en maskin ofta fungerar dåligt på en annan. Det vanliga brukar vara att hur man än försöker ställa trackingen blir det inte bra.

gstone

Här är credits till Mufasa:Lejonkungen 
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Mer Mufasa credits

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 18 december 2024 kl. 18:10:29Här är credits till Mufasa:Lejonkungen
Tack, men är det ingenting som saknas här...? Jag ser ingenting om regissör, översättare eller sångtextförfattare...

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 december 2024 kl. 20:39:37Tack, men är det ingenting som saknas här...? Jag ser ingenting om regissör, översättare eller sångtextförfattare...
ge mig en sek