Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Sago-stereotyper

Startat av Disneyfantasten, 30 januari 2023 kl. 22:05:56

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 19 december 2024 kl. 14:05:41Var det med en clown i The Nightmare Before Christmas? Nu var det ett bra tag sedan jag såg filmen så jag minns inte att det var en clown med i den...
Ja, och han är ju också förstås tekniskt sett ett monster, då han bor i Halloween Town. Kanske för att clowner är ett vanligt rädsla som folk har, men, ja, han är med i filmen.

Skokaka

Citat från: Skokaka skrivet 19 december 2024 kl. 01:01:38Okej, för det första så glömde jag att ta upp Navi från The Legend of Zelda och Spryte från den tecknade serien hos goda älvor och Mr. Bean hos goda utomjordingar.

Men nu när jag har lagt till mer djur i den andra tråden så kan jag väl även komma på nya karaktärsroller i denna tråden...

Jägare:

Den mest kändaste jägaren i fiktion måste nog vara Helmer Mudd från Looney Tunes, ja... Medan han är en vanlig antagonist i franchisen så... Ja, han ÄR ju en Looney Tunes antagonist, som sagt, och jag har ju redan förklarat hur dessa är... Han verkar nog mest korkad och lättlurad än ett riktigt hot, eftersom Snurre Sprätt lyckas med att lura honom hela tiden, och ibland leder honom även till att skjuta Daffy Anka istället... Dock så verkar Helmer tydligen suga på att skjuta, med tanke på att han bara träffar Daffys näbb hela tiden och han överlever alltid det där. Så... När det kommer till andra jägare:...

Goda: Kommer inte på...

Onda: Jägaren från Bambi, Buldeo från Djungelboken (Han är dock bortklippt från filmen...), Amos Slade från Micke och Molle, McLeach från Bernard och Bianca i Australien, Gaston från Skönheten och odjuret, William Cecil Clayton från Tarzan, Reggie, Darnell och Tvåfinger från Prinsessan och grodan, Victor Quartermaine från Wallace & Gromit: Varulvskaninens förbannelse och Shaw och Jägarna från Boog & Elliot - Vilda vänner.

Vikingar:

Nåja, dessa fanns till exempel i Draktränaren eller Asterix och vikingarna, för att nämna då några just nu...

Clowner:

Goda: Ronald McDonald (McDonald's Clownen), Skrattis från Toy Story 3, Clownen från The Nightmare Before Christmas och Stubbs från Rex och hans vänner.

Onda: Rassel från Insidan Ut, Jokern från Batman och Dimentio från Super Paper Mario.

Angående Krusty från The Simpsons och Binky från Katten Gustaf så är det ärligt talat mer komplicerat...

Pedofiler:

Goda: SIKE! Trodde du verkligen att det fanns goda såna? Inte en chans! ALLA är onda 100%!

Onda: Herbert från Family Guy och ALLA pedofiler för övrigt...

Åh, wow. Japp, det blev kortare här. ;)
Okej, ni kanske tror att jag driver runt när jag kallar Mr. Bean för en utomjording. Men i introt i live-action serien så faller han ner från ett ljus, som från ett ufo, eller något... (Rolig fakta: De sjunger "Skåda mannen som är en böna" och "Bean" betyder ju böna.) Detta förklarar nog säkert varför Bean gör en massa konstiga saker, om han verkligen är en mycket mänsklig utomjording... Även i den tecknade serien där han träffar på ett klon utav sig själv så visar det sig att han kommer från ett ufo med en massa Mr. Beans i den. Bakgrundsmusiken medan de flyger upp är väl melodin till live-action seriens intro, plus så gjorde de en tydlig referens till introt när Beans klon skickar tillbaks honom till marken, då det lyser medan det gamla introt spelas för en kort stund. Detta VAR nog också menat att vara den tecknade seriens sista avsnitt, tror jag, men några år senare så fortsattes det med nya avsnitt. Men om han faktiskt är en utomjording eller inte vet nog förmodligen ingen... 

Och, jag vet, pedofiler är inget att skämta om. Och de är nog inte direkt "sagofigurer" eftersom... Kom igen, vem sjutton läser sagor med såna typer till barn?... Men jag ville bara säga fakta om att alla pedofiler är hemska. Jag gör nämligen bildspel på jobbet där jag tog upp alla djur och sagofigurer som togs upp i båda trådarna med bilder utav dessa och tänker över om de brukar vara goda, onda eller neutrala oftast i fiktion. Och som bakgrundsbilder för alla tre sidor så har jag: Moln för goda (Representerar Himlen), eld för onda (Representerar Helvetet) och helt enkelt bara en grå bild för neutrala (Eftersom "grey/gray area" syftar på att vara neutral). Men jag har uppenbarligen INTE med pedofiler i bildspelet, eftersom det är olämpligt och jag skulle bara få skäll för att jag drar upp det, mycket riktigt...

Jag minns att jag gjorde en sketch där jag lärde en äckel lärare en läxa genom att få en sten i vattnet att se ut som en tjej som drunknar och ropar på hjälp, och när han hoppar i vattnet för att rädda "henne" så krockar han huvudet på stenen. (Detta är förresten en referens till Tom och Jerry, då Jerry använde denna tricket på Tom i en kortfilm.) Personalen på jobbet tog direkt bort denna texten, dock. Men mycket senare så gjorde jag en remake där jag gjorde denna tricket på en lärare igen, men den här gången så var det för att han var elak mot mig, och jag fortsätter att göra en massa hyss som karma.

Och det skulle nog också vara trams om jag tog upp "svampar" som en sago-stereotyp, och att jag har Toad, Toadette, Toadsworth och andra Toads från Super Mario som goda, och även svamparna från Trolltyg i tomteskogen. (Skillnaden är ju förstås att Toads är karaktärer, men de andra svamparna är bara helt vanliga svampar, så de räknas inte...) Och KANSKE Goombas är också svampar (ser ut som champinjoner för mig), de är onda, men det finns en del snälla, precis som med andra fiender i spelen... Men... Här är saken: Svampar är INTE varelser, utan... Bara något som växer i skogen. Så, nej. Jag har varken med pedofiler ELLER svampar i bildspelet på jobbet.

Skokaka

Och nu som samma sak med den andra tråden och vart jag placerade dessa i mitt bildspel i jobbet. Vad jag tror att dessa sagofigurerna oftast brukar vara i fiktion, och det är mindre här, denna gången: 

Utomjordingar: Neutrala 

Robotar: Neutrala 

Älvor: Goda 

Bybor: Goda 

Jägare: Onda 

Vikingar: Goda 

Clowner: Neutrala

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet 17 oktober 2023 kl. 15:03:23Tillägg: Kung Magnifico är en ond kung.
Och på tal om det, så har jag ett tillägg till drottningar: Drottning Amaya, i samma film som karaktären i det citerade inlägget, nämligen Önskan.

Och hon är, till skillnad från kungen, på den goda sidan.

Erika

Citat från: Erika skrivet 19 december 2024 kl. 12:43:50Jägaren i Rödluvan brukar vara god i både sagan och stort sett alla filmatiseringar.
Kom att tänka på jägaren i Snövit brukar (i den viss mån han ens förekommer) också porträtteras som (egentligen) sympatisk, speciellt i den amerikanska stumfilmen från 1916.

Disneyfantasten

Citat från: Erika skrivet 20 december 2024 kl. 12:12:02Kom att tänka på jägaren i Snövit brukar (i den viss mån han ens förekommer) också porträtteras som (egentligen) sympatisk, speciellt i den amerikanska stumfilmen från 1916.
Precis vad jag tänkte på.

I både Disney-filmen och spelfilmen som ska komma nästa år så är han också sympatisk, han vill aldrig döda Snövit utan befalls att göra det av drottningen, hon vill dock ha hennes hjärta i skrinet som bevis på att han utförde hennes befallning, men han väljer att istället ta med ett grishjärta, det hjälps dock inte eftersom hon som alltid frågar spegeln vem som vackrast i landet är varpå spegeln svarar att Snövit lever och att det är hjärtat av ett djur hon har i sin hand, och spegeln har aldrig fel.

Skokaka

Citat från: Erika skrivet 20 december 2024 kl. 12:12:02Kom att tänka på jägaren i Snövit brukar (i den viss mån han ens förekommer) också porträtteras som (egentligen) sympatisk, speciellt i den amerikanska stumfilmen från 1916.
Tänkte faktiskt också på honom, men jag var dock osäker på om han skulle placeras som god eller neutral. 

Disneyfantasten

Jag kom att tänka på något som jag glömde ta upp förut, nämligen;

Kejsare;

Goda: Kuzco samt Kejsaren från Kejsarens Nya Kläder

Onda: Julius Ceasar, Kejsare Zurg

Är det någon har glömt?  (och kejsare brukar vara goda i fiktion)

Erika

Citat från: Disneyfantasten skrivet 10 februari 2025 kl. 19:29:26Är det någon har glömt?  (och kejsare brukar vara goda i fiktion)
Du har även kejsaren i H.C. Andersens saga Näktergalen, och han får väl anses vara ganska reko. Annat är det med kejsar Palpatine från Star Wars...

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 10 februari 2025 kl. 19:29:26Jag kom att tänka på något som jag glömde ta upp förut, nämligen;

Kejsare;

Goda: Kuzco samt Kejsaren från Kejsarens Nya Kläder

Onda: Julius Ceasar, Kejsare Zurg

Är det någon har glömt?  (och kejsare brukar vara goda i fiktion)
Kejsarens nya stil är väl inspirerad utav Kejsarens Nya Kläder, förutom att storyn i dessa är olika. 

Jag minns en bok där Kejsaren är Prins John och skräddarna är Ärlige John och Gideon. (Så Robin Hood är då inte den enda räven som lyckades med att lura Prins John...) Och när han är "naken" så var han bara i sin pyjamas, precis som när han blev rånad i början av filmen och när han sover senare i sin säng.