Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

(Fråga) SVT play

Startat av TBT_STR_QR, 4 augusti 2017 kl. 20:20:06

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Rufus

Citat från: Jonas9881 skrivet 24 maj 2024 kl. 11:12:43Hur länge måste ni vänta på svar från SVT Play, och mailen ?

Jag skickade ett mail den 2 maj och har inte hört någonting från dom, jag skickar rätt så många frågor och undrar en massa men det kan ju inte vara anledning till att dom medvetet ignorerar mig.

Dom har ändå ett ansvar att hjälpa sin användare och jag är en flitig användare som uppskattar deras hemsida så då tycker jag att dom ska svara mig. Då det har tagit 22 dagar så bör det var något annat än att dom inte har haft tid.

Dom får nog en hel del mejl, så det kan ta tid innan man får svar på frågor. Min erfarenhet är att det kan ta några veckor.

Och jag tror att det är bättre att bara ställa en fråga åt gången istället flera. Kanske måste dom göra efterforskningar för att kunna svara på en av frågorna, och så blir hela mejlet liggande.  

Marcusen

Om man har skickat väldigt många mail hamnar man nog som spam så det är inget de ser

Anders M Olsson

Citat från: Rufus skrivet 25 maj 2024 kl. 09:40:25Dom får nog en hel del mejl, så det kan ta tid innan man får svar på frågor. Min erfarenhet är att det kan ta några veckor.

Och jag tror att det är bättre att bara ställa en fråga åt gången istället flera. Kanske måste dom göra efterforskningar för att kunna svara på en av frågorna, och så blir hela mejlet liggande. 
Jag har oftast fått svar inom några dagar när jag har ställt frågor till SVT, även om svaren kanske inte alltid har varit speciellt bra.

Men jag brukar inte precis bombardera dem med frågor. Det är som regel minst ett par månader mellan gångerna.

Jag misstänker att chansen till svar minskar om man är alltför påstridig och skickar in många frågor. Om det sen beror på något spamfilter som slår till, eller om de helt enkelt tröttnar på att lägga mycket tid på en och samma tittare...

Jonas9881

Citat från: Anders M Olsson skrivet 25 maj 2024 kl. 11:01:14Jag har oftast fått svar inom några dagar när jag har ställt frågor till SVT, även om svaren kanske inte alltid har varit speciellt bra.

Men jag brukar inte precis bombardera dem med frågor. Det är som regel minst ett par månader mellan gångerna.

Jag misstänker att chansen till svar minskar om man är alltför påstridig och skickar in många frågor. Om det sen beror på något spamfilter som slår till, eller om de helt enkelt tröttnar på att lägga mycket tid på en och samma tittare...
Fast har inte jag också rätt till ett svar på mina frågor, även om det är fler än normalt?

Att dom tröttnar på en och medvetet ignorerar en är ju nästan på mobbning-nivå tycker jag, då det är SVT och bör bete sig på ett vänligt sätt även till folk som inte fattar och därav ställer frågor.

Man kan liksom inte bara bry sig om folk som är smarta och fattar exakt hur SVT fungerar. Då blir SVT inte uppskattade, iallafall inte från mig.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Mathilda Gustafsson

Hur kan en serie producerat specifikt för Viaplay dyka upp på SVT Play?

https://www.svtplay.se/threesome

MOA

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 26 juni 2024 kl. 18:13:38Hur kan en serie producerat specifikt för Viaplay dyka upp på SVT Play?

Hade Dinosaurietåget funnits på SVT hade det varit lättare att streama

Daniel Hofverberg

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 26 juni 2024 kl. 18:13:38Hur kan en serie producerat specifikt för Viaplay dyka upp på SVT Play?

Threesome är en av flertalet serier som Viaplay beställde för sin egen tjänst, men som de "tvingats" sälja ut till vem som än ville ha dem när de fick stora ekonomiska problem i höstas/vintras. Viaplay hade sannolikt gått i konkurs om inte franska Canal+ hade gått in som ny majoritetsägare, så innan dess dumpade de ut ett antal serier för att försöka att snabbt tjäna pengar. Säsong 1 av Threesome hann släppas på Viaplay (och tagits bort därifrån), medan säsong 2 nu har premiär på SVT Play direkt.

Andra Viaplay-serier som råkade ut för samma öde såldes ut till annat håll - Ronja Rövardotter köpte Netflix upp, svenska Jana - Märkta för livet och danska Bullshit köptes av Amazon Prime Video och Veronika köptes upp av SkyShowtime.

Dessbättre tror jag dock att alla serier som Viaplay tog bort har köpts upp av andra aktörer, så det är bättre ställt än med de många egenproduktioner på Disney+ som togs bort ifjol för att sen (åtminstone till dags dato) aldrig dyka upp någon annanstans...

Dubintrested

Varför försöker SVT inbilla oss att säsong 5 av serien Pepparkornen är säsong 1?

Steffan Rudvall

Citat från: Dubintrested skrivet 11 augusti 2024 kl. 18:13:59Varför försöker SVT inbilla oss att säsong 5 av serien Pepparkornen är säsong 1?
De började med att dubba den säsongen, säsongerna som SVT använder sig av är dock helt ologiska deras säsong 1 är till exempel säsong 5 med vissa avsnitt av säsong 6 adderade. Det vill säga att det bara är några få avsnitt av säsong 6 som finns dubbade till svenska.

Historielektions Soveren

En kille som ångrar att han sov på lektionerna

Tintin

Citat från: Historielektions Soveren skrivet 18 december 2024 kl. 21:11:37Sen när sänder public service Netflix serier?

https://www.svtplay.se/ronja-rovardotter-1
Nej det är ovanligt (då jag inte kan se att de står med som produktionsbolag) men jag kan tänka mig att SVT haft ett intressse av Ronja Rövardotter, dels då de både visat en förlängd version av biofilmen julen 1986 på TV och animen tidigare.

Erika

Citat från: Tintin skrivet 19 december 2024 kl. 06:43:49Nej det är ovanligt (då jag inte kan se att de står med som produktionsbolag) men jag kan tänka mig att SVT haft ett intressse av Ronja Rövardotter, dels då de både visat en förlängd version av biofilmen julen 1986 på TV och animen tidigare.
Vill minnas SVT även har sänt en tv-version av en teaterpjäs (eller var det en musikal?) baserad på Ronja Rövardotter. Detta var i början av 90-talet, om jag minns rätt.

Daniel Hofverberg

Citat från: Historielektions Soveren skrivet 18 december 2024 kl. 21:11:37Sen när sänder public service Netflix serier?

https://www.svtplay.se/ronja-rovardotter-1
Ronja Rövardotter är egentligen inte en Netflix-serie, då den producerades av och för Viaplay. Det blev ett av "offren" när Viaplay ifjol fick enorma ekonomiska problem, och tvingades dra in och sälja ut ett antal egenproduktioner för att snabbt få in pengar. Den här serien köpte Netflix upp, och andra serier tog SkyShowtime, Amazon Prime Video och SVT över.

Netflix har ju dock också haft en del ekonomiska problem, och Ronja Rövardotter är ju en väldigt påkostad produktion (*) som säkert kostade en hel del för dem att köpa loss från Viaplay (med tanke på att Viaplay skrutit över serien i åratal, så lär de knappast ha gjort sig av med den för några små summor) - så jag kan tänka mig att Netflix varit mer angelägna än vanligt att licensiera ut serien till SVT för att få in lite extra pengar. Och SVT har ju som sagt varit intresserade av Ronja Rövardotter och Astrid Lindgren i allmänhet, så de var nog inte motvilliga om Netflix erbjöd dem.

Det kan nog Netflix också tjäna på, i och med att SVT i nuläget bara ska sända/släppa den första halvsäsongen från i våras; medan ju Netflix nyligen släppt även den andra halvan - med andra ord är det nog troligt att en del tittare kommer abonnera på Netflix enkom för att kunna se resten av serien på en gång, och inte behöva vänta tills någon gång i framtiden när fortsättningen kommer på SVT.

(*): Jag har inte sett några konkreta siffror, men innan premiären skrev flera tidningar att det är en av de dyraste svenska serierna genom tiderna.

A

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 december 2024 kl. 08:51:54Ronja Rövardotter är egentligen inte en Netflix-serie, då den producerades av och för Viaplay. Det blev ett av "offren" när Viaplay ifjol fick enorma ekonomiska problem, och tvingades dra in och sälja ut ett antal egenproduktioner för att snabbt få in pengar. Den här serien köpte Netflix upp, och andra serier tog SkyShowtime, Amazon Prime Video och SVT över.

Netflix har ju dock också haft en del ekonomiska problem, och Ronja Rövardotter är ju en väldigt påkostad produktion (*) som säkert kostade en hel del för dem att köpa loss från Viaplay (med tanke på att Viaplay skrutit över serien i åratal, så lär de knappast ha gjort sig av med den för några små summor) - så jag kan tänka mig att Netflix varit mer angelägna än vanligt att licensiera ut serien till SVT för att få in lite extra pengar. Och SVT har ju som sagt varit intresserade av Ronja Rövardotter och Astrid Lindgren i allmänhet, så de var nog inte motvilliga om Netflix erbjöd dem.

Det kan nog Netflix också tjäna på, i och med att SVT i nuläget bara ska sända/släppa den första halvsäsongen från i våras; medan ju Netflix nyligen släppt även den andra halvan - med andra ord är det nog troligt att en del tittare kommer abonnera på Netflix enkom för att kunna se resten av serien på en gång, och inte behöva vänta tills någon gång i framtiden när fortsättningen kommer på SVT.

(*): Jag har inte sett några konkreta siffror, men innan premiären skrev flera tidningar att det är en av de dyraste svenska serierna genom tiderna.
Ändå konstigt att den går 21.30 på SVT1 när det är ett barnprogram

MB

Är bilden till Whiskey On The Rocks AI genererad? Det ser ju ut lite som Rolf Lassgård men skeptisk blir man när man ser på de andra två.