Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Personliga bekännelser

Startat av Adam, 11 juni 2022 kl. 01:35:15

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

BPS

Citat från: Disneyfantasten skrivet  1 januari 2025 kl. 09:50:06Jag kan inte tyda asiatiska bokstäver (t.ex. Arabiska, Kinesiska, Japanska, osv.)
Behöver du bekänna det? Du bor ju i Sverige så om du inte har asiatiska rötter finns det ju ingen som förväntar sig att du ska kunna det...

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet  1 januari 2025 kl. 13:15:17Behöver du bekänna det? Du bor ju i Sverige så om du inte har asiatiska rötter finns det ju ingen som förväntar sig att du ska kunna det...
Precis min tanke, har man inte släkt eller anhöriga i Asien är det nog väldigt få européer som kan tyda något av det.

Disneyfantasten

Citat från: BPS skrivet  1 januari 2025 kl. 13:15:17Behöver du bekänna det? Du bor ju i Sverige så om du inte har asiatiska rötter finns det ju ingen som förväntar sig att du ska kunna det...
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 januari 2025 kl. 13:19:45Precis min tanke, har man inte släkt eller anhöriga i Asien är det nog väldigt få européer som kan tyda något av det.
Anledningen till att jag tog upp det var för att det nyss kom två stycken anslag till den kommande filmen Zootropolis 2;

https://static.wikia.nocookie.net/disney/images/b/bd/Zootopia_2_New_Year_China_Poster.jpeg/revision/latest?cb=20250101000805

https://static.wikia.nocookie.net/disney/images/e/ef/Zootopia_2_China_Gary_Poster.jpeg/revision/latest?cb=20250101000911

Varav den andra handlar mer specifikt om ormen Gary, det enda jag kan tyda är att det står 10, betyder det att han är 10 meter lång kanske?

Om någon kunde tyda bokstäverna så skulle jag få svaret på gåtan...

Hoppas att ännu mer info om den filmen kommer snart för jag ser så framemot den filmen.

Skokaka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 januari 2025 kl. 02:35:32Då antar jag att du bor söderöver...? För här har det varit snö sen början/mitten av november, och väldigt mycket snö sen slutet av november/början av december.
Måste vara anledningen.

Skokaka

Jag önskar att jag inte var så blyg...

Skokaka

Jag erkänner att jag inte alls har något emot ormar, det är bara giftormar som jag har svårt för. Visst, andra ormar kan också bitas, men risken att man dör utav deras bett är mycket liten. ;) 

De har många fina mönster, även. Och jag har nog klappat på en orm, känns ganska trevligt, faktiskt.

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet  2 januari 2025 kl. 20:49:49Jag erkänner att jag inte alls har något emot ormar, det är bara giftormar som jag har svårt för. Visst, andra ormar kan också bitas, men risken att man dör utav deras bett är mycket liten. ;)

De har många fina mönster, även. Och jag har nog klappat på en orm, känns ganska trevligt, faktiskt.
Jag har heller inget emot ormar, jag har både hållit och klappat ormar.

Jag har aldrig varit rädd för ormar och har aldrig förstått varför många är så rädda för ormar.

Lillefot

Citat från: Skokaka skrivet  2 januari 2025 kl. 20:49:49Jag erkänner att jag inte alls har något emot ormar, det är bara giftormar som jag har svårt för. Visst, andra ormar kan också bitas, men risken att man dör utav deras bett är mycket liten. ;)

Har också klappat ormar, samt även fått hålla i några under livets gång. Allting är subjektivt, men jag tycker det var så fascinerande.

Rädsla för ormar kan hos vissa att de, saknar ben jämfört med andra reptiler, och därför krälar sig fram. Kommer man över det så är det en hjälp på traven dock.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

Skokaka

Citat från: Lillefot skrivet  2 januari 2025 kl. 21:20:24Har också klappat ormar, samt även fått hålla i några under livets gång. Allting är subjektivt, men jag tycker det var så fascinerande.

Rädsla för ormar kan hos vissa att de, saknar ben jämfört med andra reptiler, och därför krälar sig fram. Kommer man över det så är det en hjälp på traven dock.
Jag gissade på att folk är förmodligen rädda för ormar för att dom inte har ben. Det som kan vara otäckt är när dom attackerar, då de har snabba reflexer, men som sagt, det är bara giftiga som är verkligen farliga. 

Förresten, själv så föredrar jag inga ben över för många ben. (Spindlar kan vara otäcka, även om jag inte har extrem rädsla för dom, men det kan bero på...)

Fred

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 januari 2025 kl. 13:19:45Precis min tanke, har man inte släkt eller anhöriga i Asien är det nog väldigt få européer som kan tyda något av det.
Arabiska har bokstäver så det är ett begränsat antal tecken man behöver lära så det språket är inte jättesvårt att tyda. Kinesiska och japanska har betydligt fler tecken, tusentals, så det tar betydligt längre tid att tyda dessa språk.

Steffan Rudvall

Citat från: Fred skrivet  2 januari 2025 kl. 21:31:17Arabiska har bokstäver så det är ett begränsat antal tecken man behöver lära så det språket är inte jättesvårt att tyda. Kinesiska och japanska har betydligt fler tecken, tusentals, så det tar betydligt längre tid att tyda dessa språk.
Arabiska är ju också svårt, man måste vara vaksam överför enda lite streck och punkt och hur bokstäverna sitter ihop för att få fram rätt ord.

MOA

Har haft en majsorm runt min hals för över 10 år sedan, har aldrig varit riktigt rädd för ormar

Disneyfantasten

Personligen tycker jag bättre om Jul i Mumindalen än övriga adaptioner av Mumin, men förmodligen är jag nog ensam om den åsikten...

Jag har aldrig sett långfilmerna som kom de senare åren*, men tycker att den japanska 1990-talsserien är rätt bra, medans långfilmen Kometen Kommer mest är sådär.

Alltså, de som kom efter ovannämnda adaptioner.

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet  3 januari 2025 kl. 19:05:14Personligen tycker jag bättre om Jul i Mumindalen än övriga adaptioner av Mumin, men förmodligen är jag nog ensam om den åsikten...

Jag har aldrig sett långfilmerna som kom de senare åren*, men tycker att den japanska 1990-talsserien är rätt bra, medans långfilmen Kometen Kommer mest är sådär.

Alltså, de som kom efter ovannämnda adaptioner.
Har bara sett anime programmet & då måste jag säga att det är det bästa. Jul I Mumindalen är inte en av dom mest populära julkalendrarna precis & har aldrig sett den. Är den svårttillänglig?

Disneyfantasten

Citat från: MOA skrivet  3 januari 2025 kl. 19:18:27Har bara sett anime programmet & då måste jag säga att det är det bästa. Jul I Mumindalen är inte en av dom mest populära julkalendrarna precis & har aldrig sett den. Är den svårttillänglig?
Beror väl på, finns utgiven på VHS och DVD, har man tur kan man hitta exemplar begagnade eller ännu mera tur nu på julen i affärerna.

För tillfället finns den tillgänglig på SVT Play fram till 31 januari.

Jag har börjat kolla på de julkalendrar som finns tillgängliga fram till 31 januari medans det nu är möjligt att göra det, kände att just Mumindalen kändes perfekt att börja med.

En mycket underskattad julkalender enligt mig.

Min favoritkalender kan nog vara Fem Myror, å andra sidan var den inte julkalender från början utan ett program inspirerat efter Sesam, man tog utvalda sekvenser från serien och gjorde den till julkalender med nyinspelad lucköppning.