Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Skådespelare som skulle passa en viss roll

Startat av Gustav Jonsson, 15 juni 2020 kl. 23:03:53

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Jag har ett tillägg till Mark Levengood;

Sniff i Mumin.

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 21 oktober 2024 kl. 09:47:19Karaktärer från en Disney live-action adaption med Emma Watson, nämligen;

Skönheten och Odjuret (2017)

Belle;
- Anna Bergendahl

Odjuret/Prinsen;
- ?

Lumiere;
- ?

Clocksworth;
- ?

Mrs Potts;
- Jessica Zandén
- Elisabet Carlsson

Chip;
- Adrian Macéus

Gaston;
- ?

LeFou;
- Nassim Al Fakir

Maurice;
- Bengt Järnblad

Plumette;
- ?

Madame De Garderobe;
- ?

Maestro Cadenza;
- ?

Belles Mamma;
- ?

Några fler förslag?
Belle:
Annika Barklund 

Lumiere:
Emil Almen 

Clocksworth:
Raymond Björling 

Mrs Potts:
My Holmsten 
Annica Smedius 

Maurice:
Anders Öjebo

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet  3 januari 2025 kl. 21:06:36Belle:
Annika Barklund

Lumiere:
Emil Almen

Clocksworth:
Raymond Björling

Mrs Potts:
My Holmsten
Annica Smedius

Maurice:
Anders Öjebo
Fråga: hur kom du på dessa? (utom Clocksworth, där jag minns att du tycker att Raymond Björling låter lik Per-Arne Wahlgren)

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet  3 januari 2025 kl. 09:26:40Dina val hos Joakim Beulter, Julia Hede och Ulf Hasseltorp är baserade på förslagen i mina inlägg.

Ditt val med Fiskande Björnen som Paul-Åge Johannessen är baserat på att jag hade med Lille John vilket i sin tur beror på att han också var Baloo i Djungelboken och båda gjordes av Phil Harris, och Fiskande Björnen har samma design som de karaktärerna, resten av valen i mitt inlägg beror på att de också är Phil Harris karaktärer precis som Baloo och Thomas O'Malley som Paul-Åge Johannessen dubbade.

(och ja, jag tog en skådespelare från en norsk dubbning som en sista minuten nödlösning när det var så svårt att hitta klippmålningar Isabelle Grip eller vem hon var, jag brukar söka efter personer att anteckna och spara till att det göra inlägg med i denna tråd, tyvärr kommer jag inte ihåg varifrån jag antecknade Isabelle Grip)

Överste Hathi är väl för att jag hade med Kungen från Askungen och båd dubbades av Arne Källerud?
Ja.

Så, angående resten...

Gösta Krantz som Miraculix: Eftersom du hade med Merlin som ett förslag, som inspiration.

Toiwo Pawlo som Hertigen: Eftersom du hade bara med Muminpappan som ett förslag, och det är som inspiration för att Stellan Skarsgård är engelsk röst till både Muminpappan i Mumintrollet och kometjakten och Hertigen i Berättelsen om Askungen... Nåja, nu är det ju som så att Toiwo Pawlo var ju tyvärr död för länge sedan just då, men som referens så kan han väl vara Hertigen i den tecknade varianten.

Zeine Mourtada som Velma: Eftersom du hade bara med Miss Crawly som ett förslag, och båda utav dom dubbades utav Annica Smedius.

Kalle Rydberg som Diego: Eftersom du hade bara med Vinny som ett förslag, och det är ju på grund utav att det troddes först att Michalis Koutsogiannakis var Diego i den (nuvarande) sista filmen, men det var nog någon annan...

Och Anna Björk som Zarina: Eftersom både hon och Gabby Gabby spelades utav Christina Hendricks.

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet  3 januari 2025 kl. 21:20:48Ja.

Så, angående resten...

Gösta Krantz som Miraculix: Eftersom du hade med Merlin som ett förslag, som inspiration.

Toiwo Pawlo som Hertigen: Eftersom du hade bara med Muminpappan som ett förslag, och det är som inspiration för att Stellan Skarsgård är engelsk röst till både Muminpappan i Mumintrollet och kometjakten och Hertigen i Berättelsen om Askungen... Nåja, nu är det ju som så att Toiwo Pawlo var ju tyvärr död för länge sedan just då, men som referens så kan han väl vara Hertigen i den tecknade varianten.

Zeine Mourtada som Velma: Eftersom du hade bara med Miss Crawly som ett förslag, och båda utav dom dubbades utav Annica Smedius.

Kalle Rydberg som Diego: Eftersom du hade bara med Vinny som ett förslag, och det är ju på grund utav att det troddes först att Michalis Koutsogiannakis var Diego i den (nuvarande) sista filmen, men det var nog någon annan...

Och Anna Björk som Zarina: Eftersom både hon och Gabby Gabby spelades utav Christina Hendricks.
Då kan jag väl lägga till Kungen från Askungen hos Toivo Pawlo, med samma stämma som till Karl-Bertils pappa.

Anledningen till att jag tog med Muminpappan hos Toivo Pawlo är för att just stämman han använder med sin "vanliga" röst (som han använder till både Jul i Mumindalen och Kalles Klätterträd) hade passat perfekt till Muminpappan.

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet  3 januari 2025 kl. 21:10:20Fråga: hur kom du på dessa? (utom Clocksworth, där jag minns att du tycker att Raymond Björling låter lik Per-Arne Wahlgren)
Det var nog egentligen för att både Clocksworth och Paddan från Bortspolad spelades utav Ian McKellen.

Först och främst, Annika Barklund dubbade Emma Watson och Anders Öjebo dubbade Kevin Kline både i Sagan om Despereaux. Och ja, plus så har Anders Öjebo dubbat Maurice i Hos Musse.

Emil Almen som Lumiere är för att han dubbade Ewan McGregor i Christoffer Robin & Nalle Puh.

Och My Holmsten dubbade Emma Thompson i Harry Potter och Annica Smedius i Dolittle.

Skokaka

Betty Tuvén:
Faster Sara 

Maj-Britt Lindholm:
Lillefots mamma 

Oscar Zia:
Larry Daley 

Gerd Hagman:
Winifred 

Jan-Erik Lindqvist:
Generalmajor Sir Brian Teagler 

Ellika Lindén:
Lady Tremaine 

Lottie Ejebrant:
Snövit 

Lennart Gregor:
Sir Hector 

Manne Grünberger:
Droopy 

Mariann Nordwall:
Nanny

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet  3 januari 2025 kl. 22:02:09Betty Tuvén:
Faster Sara

Maj-Britt Lindholm:
Lillefots mamma

Oscar Zia:
Larry Daley

Gerd Hagman:
Winifred

Jan-Erik Lindqvist:
Generalmajor Sir Brian Teagler

Ellika Lindén:
Lady Tremaine

Lottie Ejebrant:
Snövit

Lennart Gregor:
Sir Hector

Manne Grünberger:
Droopy

Mariann Nordwall:
Nanny
Får se nu...

Tant Sara för att jag hade med Matriarken, Hjärter Dam och Winifred i mitt inlägg och alla fyra görs av Verna Felton?

Winifred för att jag hade med Gudmodern och Flora och alla tre görs av Verna Felton? (som sagt)

Lady Tremaine för att jag hade med Maleficent i mitt inlägg och båda görs av Eleanor Audley samt att jag hade med Drottningen och båda är onda styvmödrar?

Sir Hector för att jag hade med Bagheera och båda görs av Sebastian Cabot?

Då är jag nyfiken: hur kom du på resten?

Vidare är jag nyfiken: du skrev Generalmajor Sir Brian Teagler, då är jag nyfiken: kan det möjligtvis vara så att du syftar på karaktären General Teagler från Sängknoppar och Kvastskaft? Och är det där isåfall hans fullständiga namn?

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet  3 januari 2025 kl. 22:19:41Får se nu...

Tant Sara för att jag hade med Matriarken, Hjärter Dam och Winifred i mitt inlägg och alla fyra görs av Verna Felton?

Winifred för att jag hade med Gudmodern och Flora och alla tre görs av Verna Felton? (som sagt)

Lady Tremaine för att jag hade med Maleficent i mitt inlägg och båda görs av Eleanor Audley samt att jag hade med Drottningen och båda är onda styvmödrar?

Sir Hector för att jag hade med Bagheera och båda görs av Sebastian Cabot?

Då är jag nyfiken: hur kom du på resten?

Vidare är jag nyfiken: du skrev Generalmajor Sir Brian Teagler, då är jag nyfiken: kan det möjligtvis vara så att du syftar på karaktären General Teagler från Sängknoppar och Kvastskaft? Och är det där isåfall hans fullständiga namn?
Ja och ja, det är den karaktären jag tänker på, och det är hans namn. Både han och Admiral Boom (ditt förslag) är Reginald Owen, därav mitt val. 

Maj-Britt Lindholm som Lillefots mamma: Eftersom du hade med Matte som ett förslag, och båda dubbades utav Gunnel Fred. 

Oscar Zia som Larry Daley: Eftersom du hade med Flynn Rider som ett förslag, och båda spelades utav Zachary Levi. (Han spelar Larry i den fjärde och tecknade filmen.) 

Lottie Ejebrant som Snövit: Eftersom det är nog för att jag försökte att komma på någon som är lik Snorkfröken, så hon kom då upp i tanken. 

Manne Grünberger som Droopy: Eftersom dina förslag spelades utav Bill Thompson. (Nåja, Joe och Taxi, i hela fall...)

Och Mariann Nordwall som Nanny: Eftersom du hade bara med Giddy som ett förslag, och båda dubbades utav Birgitta Fernström.

Disneyfantasten

Rebecca Pawlo hade passat till följande karaktärer;

(det är hon som spelar Ekorren i 1973-års julkalender Mumindalen)

- Prissy = Dumbo

- Falines Mamma, Mamma Vaktel, Mamma Pungråtta & Fasan 1 = Bambi

- Prästkragen = Alice i Underlandet

- Fina = Törnrosa

- Abigail = Aristocats

Några fler förslag?

Disneyfantasten

Inga-Lill Åhström hade passat till följande karaktärer;

(det är hon som spelar "En Gäst" i 1973-års julkalender Mumindalen, som antagligen är den med grönt ansikte)

- Prissy = Dumbo

- Prästkragen = Alice i Underlandet

- Fina = Törnrosa

Några fler förslag?

Disneyfantasten

Inger Granath hade passat till följande karaktärer;

(det är hon som spelar Ninni i 1973-års julkalender Mumindalen)

- Marie = Aristocats

- Storasyster Kanin = Robin Hood

Några fler förslag?

Disneyfantasten

Maria Johansson hade passat till följande karaktärer;

(det är hon som spelar Tjorven i Saltkråkan från 1960-talet)

- Marie = Aristocats

- Storasyster Kanin = Robin Hood

Några fler förslag?

Disneyfantasten

Bengt Eklund hade passat till följande karaktärer;

- Jock = Lady och Lufsen

- Onkel Waldo = Aristocats

Några fler förslag?

Disneyfantasten

Louise Edlind hade passat till följande karaktärer;

(det är hon som spelar Malin i Saltkråkan)

- Petronella = Askungen

- "Lilla Syster" = Robin Hood

- Smurfan = Smurfarna

Några fler förslag?