Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

VHS band ljudspår

Startat av Jabberjaw, 2 juli 2024 kl. 13:13:50

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jabberjaw

Om ett VHS band fungerar i en spelare med Mono-ljudspår. Finns då möjligheten att det istället även klarar spela upp Hi-Fi ljudspåret felfritt i en helt annan spelare?

Eller är ljudpåret mer känsligt mot åldrande än bilden och Mono ljudspåret. Vet inte tekniken bakom, men är det någon här på forumet som har koll vad som orsakar felen på olika frekvenser genom det magnetiska bandet. :)

Finns det att läsa om detta någonstans? Även nyfiken på om det går att 'tvätta' upp bandet så att ljudspåren blir bättre igen. Eller har det degraderats för gott när man märker att Hi-Fi spåret knastrar. Brukar spela upp såna inspelningar på datorn med MPC och plugin som tar bort frekvenser som är oönskade. Resultatet blir ok, men inget proffs arbete.

DingoPictures2005

Citat från: Jabberjaw skrivet  2 juli 2024 kl. 13:13:50Om ett VHS band fungerar i en spelare med Mono-ljudspår. Finns då möjligheten att det istället även klarar spela upp Hi-Fi ljudspåret felfritt i en helt annan spelare?

Eller är ljudpåret mer känsligt mot åldrande än bilden och Mono ljudspåret. Vet inte tekniken bakom, men är det någon här på forumet som har koll vad som orsakar felen på olika frekvenser genom det magnetiska bandet. :)

Finns det att läsa om detta någonstans? Även nyfiken på om det går att 'tvätta' upp bandet så att ljudspåren blir bättre igen. Eller har det degraderats för gott när man märker att Hi-Fi spåret knastrar. Brukar spela upp såna inspelningar på datorn med MPC och plugin som tar bort frekvenser som är oönskade. Resultatet blir ok, men inget proffs arbete.
Sent svar, men bättre än inget, hittade tråden då jag letade efter en vhs tråd.
I min upplevelse så är ljudspåren med Hifi ljud super känsligt mot lite slitage.
Detta då Hifi ljud spelas in under bild signalen, finns en video här som förklarar.

Har dock knappt stött på några band inspelade i Hifi.
Hittat ett gäng inspelningar i Hifi som exempelvis denna, men inte många.
De flesta spelare som konsumenter köpte var mono spelare och de flesta spelade in från antenn.
Om jag minns rätt så har jag för mig att man behövde ha en tv box för att få in stereo ljud(?).

@Anders M Olsson vet med säkerhet så pingar honom.

Anders M Olsson

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 14 januari 2025 kl. 14:52:21Har dock knappt stött på några band inspelade i Hifi.
Hittat ett gäng inspelningar i Hifi som exempelvis denna, men inte många.
De flesta spelare som konsumenter köpte var mono spelare och de flesta spelade in från antenn.
Om jag minns rätt så har jag för mig att man behövde ha en tv box för att få in stereo ljud(?).
Hifi-ljud på VHS kom omkring 1984, så innan dess var alla inspelningar med linjärt ljud. Det fanns iofs en del VHS-spelare redan 1982 som kunde spela in i stereo, men det berodde på att man delade monospåret i två smalare ljudspår, så det blev inget hifi-ljud. När man införde hifi-ljud övergav man det delade linjära ljudspåret, så även om man skulle råka hitta gamla linjära stereoinspelningar finns det knappast några spelare idag som kan spela upp dem annat än i mono.

Jag är lite förvånad över att du har stött på så få band med hifi-ljud, men det är möjligt att det såldes många enklare VHS-spelare utan den möjligheten.

Företagen som kopierade upp hyr- och köpfilmer bytte regelbundet sin maskinpark p.g.a. att de rent fysiskt slet upp maskinerna inom något år. Så redan från mitten av 80-talet hade praktiskt taget alla hyr- och köpfilmer hifi-ljud.

Det dröjde dock till slutet av 80-talet innan SVT började sända program i stereo, och de valde då ett system - NICAM - som de befintliga VHS-maskinerna inte kunde spela in. Så även om ljudet på privatinspelningar var i hifi var det ändå i mono, taget från det analoga TV-ljudet.

Så småningom, i början av 90-talet kom det förstås VHS-bandare som både kunde avkoda NICAM-stereo och spela in hifi-ljud.

DingoPictures2005

Citat från: Anders M Olsson skrivet 14 januari 2025 kl. 15:46:30Hifi-ljud på VHS kom omkring 1984, så innan dess var alla inspelningar med linjärt ljud. Det fanns iofs en del VHS-spelare redan 1982 som kunde spela in i stereo, men det berodde på att man delade monospåret i två smalare ljudspår, så det blev inget hifi-ljud. När man införde hifi-ljud övergav man det delade linjära ljudspåret, så även om man skulle råka hitta gamla linjära stereoinspelningar finns det knappast några spelare idag som kan spela upp dem annat än i mono.

Jag är lite förvånad över att du har stött på så få band med hifi-ljud, men det är möjligt att det såldes många enklare VHS-spelare utan den möjligheten.

Företagen som kopierade upp hyr- och köpfilmer bytte regelbundet sin maskinpark p.g.a. att de rent fysiskt slet upp maskinerna inom något år. Så redan från mitten av 80-talet hade praktiskt taget alla hyr- och köpfilmer hifi-ljud.

Det dröjde dock till slutet av 80-talet innan SVT började sända program i stereo, och de valde då ett system - NICAM - som de befintliga VHS-maskinerna inte kunde spela in. Så även om ljudet på privatinspelningar var i hifi var det ändå i mono, taget från det analoga TV-ljudet.

Så småningom, i början av 90-talet kom det förstås VHS-bandare som både kunde avkoda NICAM-stereo och spela in hifi-ljud.
Yes har såklart köp och hyr filmer i Hifi.
Har dock gått igenom cirka 200 band och typ 10 av dem var i Hifi.
Vet att jag blev chockad när jag digitaliserade Svt sändningen jag länkade när jag såg att den var i Hifi.