Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Denver - den siste dinosaurien (Denver, the Last Dinosaur)

Startat av Beck, 9 september 2007 kl. 23:38:01

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tintin

Jabberjaw

Citat från: Tintin skrivet 30 juni 2024 kl. 18:22:21Verkar som de hittat några DVD-boxar med Denver - Den siste dinosaurien från nedlagda Audvid.

https://www.ginza.se/product/denver-den-siste-dinosaurien-box/319191/
Var tvungen köpa en för se. Och att tänka på vid köp av denna är

*verkar nytryckt men med väldigt dålig "svärta" och tryck i färgerna.
*kommer ej inplastad
*Annan bakgrund på baksidan än min andra box

Har inte hunnit testa uppspelning för kolla om meny alternativ och struktur är samma. Vad är oddsen att Audvid såhär flera år senare börjar trycka med annan menu. Brukar man i regel spara mallen för dvd-strukturen så länge som man äger rättigheterna till en serie, eller hur fungerar sånt. Med färgerna så menar jag ungefär som med Batman TAS boxarna. Som hade olika färgmättnad och kvalitet både på omslag och på skivornas tryck :-\

Varför trycker man med så dålig kontroll. Eller bryr man sig inte om 500 st kommer med riktigt bra tryck, och 500 därefter kommer med uselt..... 

TonyTonka

- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Tintin

Citat från: Jabberjaw skrivet  6 juli 2024 kl. 12:28:15Var tvungen köpa en för se. Och att tänka på vid köp av denna är

*verkar nytryckt men med väldigt dålig "svärta" och tryck i färgerna.
*kommer ej inplastad
*Annan bakgrund på baksidan än min andra box

Har inte hunnit testa uppspelning för kolla om meny alternativ och struktur är samma. Vad är oddsen att Audvid såhär flera år senare börjar trycka med annan menu. Brukar man i regel spara mallen för dvd-strukturen så länge som man äger rättigheterna till en serie, eller hur fungerar sånt. Med färgerna så menar jag ungefär som med Batman TAS boxarna. Som hade olika färgmättnad och kvalitet både på omslag och på skivornas tryck :-\

Varför trycker man med så dålig kontroll. Eller bryr man sig inte om 500 st kommer med riktigt bra tryck, och 500 därefter kommer med uselt.....
Troligen ett parti med andrahandssortering som Ginza kommit över billigt och säljer. Men håller med om att dålig kvalitetskontroll inte är kul som köpare, än mindre om man köpt sakerna utomlands.

Daniel Hofverberg

Citat från: Tintin skrivet 22 oktober 2024 kl. 12:45:17Troligen ett parti med andrahandssortering som Ginza kommit över billigt och säljer. Men håller med om att dålig kvalitetskontroll inte är kul som köpare, än mindre om man köpt sakerna utomlands.
Ja, mest troligt är det ett "misslyckat" parti som inte gått att sälja som Ginza köpt in billigt från antingen konkursförvaltaren eller någon grossist (då ju Audvid gick i konkurs för flera år sedan).

Lite svagt att inte upplysa om det, men när nu boxarna säljs för så billigt som 99 kr så kan man väl ha överseende med sådana brister; under förutsättning att själva skivorna (pressningarna) är identiska med vad som sålts medan Audvid ännu fanns. Boxen lär ju som sagt inte släppas igen, nu när distributören inte längre finns...

Citat från: Jabberjaw skrivet  6 juli 2024 kl. 12:28:15Har inte hunnit testa uppspelning för kolla om meny alternativ och struktur är samma.
Har du kollat själva skivorna än för att se att de är identiska som förut och felfria?

Jabberjaw

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 oktober 2024 kl. 13:22:03Ja, mest troligt är det ett "misslyckat" parti som inte gått att sälja som Ginza köpt in billigt från antingen konkursförvaltaren eller någon grossist (då ju Audvid gick i konkurs för flera år sedan).

Lite svagt att inte upplysa om det, men när nu boxarna säljs för så billigt som 99 kr så kan man väl ha överseende med sådana brister; under förutsättning att själva skivorna (pressningarna) är identiska med vad som sålts medan Audvid ännu fanns. Boxen lär ju som sagt inte släppas igen, nu när distributören inte längre finns...
Har du kollat själva skivorna än för att se att de är identiska som förut och felfria?
Det låter ju ffaktiskt väldigt troligt det ni säger båda två, att det är ett restlager man kommit över.  Troligtvis så har väl distributören tryckt upp alla skivor man haft kvar,  och bieffekten utav detta är det jag upptäckt hittils. Jag skall prova spela upp en på tv när jag är hemma och ledig. :) 

Som tur är så har jag mitt ex med den gamla boxen kvar i hyllan, ifall något inte stämmer med dessa "nya" exemplaren man har till försäljning på Ginza.

Jabberjaw

Varför saknas resuméerna för avsnitten på DVD, är det samma på VHS filmerna utav Wendros? :-[ Man vill ju gärna se på
serien så som den sändes på TV när man var yngre och såg den på Cartoon Network och Kanal 5. Och jag har långt ifrån alla avsnitten inspelade på gamla VHS band från Kanal 5 så kan omlöjligen komplettera.:(

Hade Filmnet resuméer på sina sändningar?

Daniel Hofverberg

Citat från: Jabberjaw skrivet 14 januari 2025 kl. 02:24:12Varför saknas resuméerna för avsnitten på DVD, är det samma på VHS filmerna utav Wendros? :-[ Man vill ju gärna se på
serien så som den sändes på TV när man var yngre och såg den på Cartoon Network och Kanal 5. Och jag har långt ifrån alla avsnitten inspelade på gamla VHS band från Kanal 5 så kan omlöjligen komplettera.:(

Hade Filmnet resuméer på sina sändningar?
Vad menar du med resuméer? Menar du puffen under öppningsvinjetten, med vad som ska hända under avsnittet? För det förekom väl nästan aldrig tvådelade avsnitt med resuméer av vad som hände under den första delen; åtminstone bortsett från det extra långa pilotavsnittet som jag vill minnas sändes uppdelat som två halvtimmeslånga avsnitt...

Om du syftar på puffarna med vad som ska hända under avsnittet, så har jag inte ens reflekterat över om de saknas på DVD. Jag är i alla fall helt säker på att dessa fanns med på FilmNet, och det FilmNet sände var förmodligen 100% identiskt med sändningarna på Kanal 5. Trots allt var det väl med största sannolikhet FilmNet som beställde dubbningen, som sedan Kanal 5 licensierade. Oklart om alla avsnitt sedan köpts loss av annan aktör, eller om det numera råder rättighetsproblem med vissa avsnitt; när ju nu långt ifrån alla avsnitt släppts på DVD...?

Dock har jag ett vagt minne av att inte alla avsnitt hade sådana där puffar under vinjetten, utan bara vissa avsnitt medan andra istället hade sången i sin helhet - men jag kan minnas fel; det var inte igår jag såg serien senast... Jag ska i alla fall ha många avsnitt inspelat från FilmNet, i bästa fall rentav alla, så jag bör kunna kolla upp det här mer ordentligt när jag får tid och ork. :)

Att serien sänts på Cartoon Network var mer än jag visste - när var det, och sände de serien med samma dubbning...?

Jabberjaw

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 januari 2025 kl. 11:58:20Vad menar du med resuméer? Menar du puffen under öppningsvinjetten, med vad som ska hända under avsnittet? För det förekom väl nästan aldrig tvådelade avsnitt med resuméer av vad som hände under den första delen; åtminstone bortsett från det extra långa pilotavsnittet som jag vill minnas sändes uppdelat som två halvtimmeslånga avsnitt...

Om du syftar på puffarna med vad som ska hända under avsnittet, så har jag inte ens reflekterat över om de saknas på DVD. Jag är i alla fall helt säker på att dessa fanns med på FilmNet, och det FilmNet sände var förmodligen 100% identiskt med sändningarna på Kanal 5. Trots allt var det väl med största sannolikhet FilmNet som beställde dubbningen, som sedan Kanal 5 licensierade. Oklart om alla avsnitt sedan köpts loss av annan aktör, eller om det numera råder rättighetsproblem med vissa avsnitt; när ju nu långt ifrån alla avsnitt släppts på DVD...?

Dock har jag ett vagt minne av att inte alla avsnitt hade sådana där puffar under vinjetten, utan bara vissa avsnitt medan andra istället hade sången i sin helhet - men jag kan minnas fel; det var inte igår jag såg serien senast... Jag ska i alla fall ha många avsnitt inspelat från FilmNet, i bästa fall rentav alla, så jag bör kunna kolla upp det här mer ordentligt när jag får tid och ork. :)

Att serien sänts på Cartoon Network var mer än jag visste - när var det, och sände de serien med samma dubbning...?

Ja jag menar nog egentligen "puffarna" och inte resuméer. Men dom verkar saknas på alla DVD avsnitten jag kollat hittils, och på de VHS filmer jag hade hemma utav Wendros. Men på Kanal 5 inspelningarna så finns dom där. Och man vill ju helst bevara serierna så som dom sänts i sin helhet.

På Cartoon Network minns jag att serien sändes samtidigt som Ren - Piraternas överman eller även kallad Pirater I Mörka Vatten (Pirates Of Dark Water) och Dink - Den lilla dinosaurien. Så det bör ha varit omkring 1998 - 2001 någon gång som Cartoon Network visade Denver. Men då jag var mindre på den tiden minns jag inte om där sändes med "puffarna" i introt.

För puffen var ju i själva introt, och varken före eller efter. Så det är märkligt att man inte fick med dom när man gav ut serien på VHS med samma dubbning :-[ ?

Daniel Hofverberg

Citat från: Jabberjaw skrivet 14 januari 2025 kl. 16:50:10För puffen var ju i själva introt, och varken före eller efter. Så det är märkligt att man inte fick med dom när man gav ut serien på VHS med samma dubbning :-[ ?
Ja, jag tycker också att det känns märkligt - om det nu inte är så att puffarna bara fanns med i vissa avsnitt, så att de inte råkar ha funnits på de DVD-släppta avsnitten. Verkar dock osannolikt att det varit så med alla avsnitten på DVD...

Hmm, det här tål att undersöka vidare och nysta vidare i; för att försöka bli klok på vad som hänt...