Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Bidra med creditlistor

Startat av Henrik, 28 januari 2008 kl. 16:27:41

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

DingoPictures2005

@Daniel Hofverberg 
Kan du lägga in denna creditlista?

Stort tack till @Oscar Isaksson för länken och uppgifterna😊.

BPS

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 17 januari 2025 kl. 22:44:14@Daniel Hofverberg

Stort tack till @Oscar Isaksson för länken och uppgifterna😊.
Du glömde att nämna vad det är credits till. 

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 17 januari 2025 kl. 23:07:49
https://www.youtube.com/watch?v=viB5sb_8MZY
Den filmen måste jag medge att jag helt missat, vad är det för originaltitel och produktionsår på den? I och med att filmen hade svensk bildversion med svensk titel, så står ingen originaltitel utsatt...

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 17 januari 2025 kl. 22:44:14@Daniel Hofverberg

Stort tack till @Oscar Isaksson för länken och uppgifterna😊.
Visst kan jag det. Ska man tolka detta som att dubbningen producerats av Sveriges Television själva, som hyrt in sig i Eurotrolls studior...?

Erika

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 januari 2025 kl. 03:10:57Den filmen måste jag medge att jag helt missat, vad är det för originaltitel och produktionsår på den? I och med att filmen hade svensk bildversion med svensk titel, så står ingen originaltitel utsatt...
Kollade både Svensk Mediedatabas och IMDB, filmen heter The Last Polar Bears i original och är från 2000.

Oscar Isaksson

Jag trodde jag hade en färdig lista skriven över De sista isbjörnarna (The Last Polar Bears) , för jag vet att jag kollade upp filmen i SVT-katalogen för att kolla producent m.m. men men.

----

Från den till något annat. Här är lite knapphändiga uppgifter till en SVT-dubbning som inte existerar längre.
Sändes den 18 december 1977 i TV1.

En hink fisk och en visselpipa (Bucket of fish and a whistle) BBC (30min)

Berättare: Jonas Bergström
Benji: Richard Asker
Dana: Nadja Sandberg

Svensk bearbetning: Doreen Denning

DingoPictures2005

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 18 januari 2025 kl. 14:46:46Från den till något annat. Här är lite knapphändiga uppgifter till en SVT-dubbning som inte existerar längre.
Sändes den 18 december 1977 i TV1.

En hink fisk och en visselpipa (Bucket of fish and a whistle) BBC (30min)

Berättare: Jonas Bergström
Benji: Richard Asker
Dana: Nadja Sandberg

Svensk bearbetning: Doreen Denning
VCR formatet fanns 77, så kan finnas någon bortglömd inspelning liggandes bortglömd någonstans eller hos någon teknik samlare som är ointresserad av tecknat.

DingoPictures2005

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 18 januari 2025 kl. 14:58:42VCR formatet fanns 77, så kan finnas någon bortglömd inspelning liggandes bortglömd någonstans eller hos någon teknik samlare som är ointresserad av tecknat.
Visa tv visade grejer däribland Kalle Anka Julafton med Törnrosas originaldubb är saker som aldrig kommer att hittas då ingen spelade in det. (1970 var 2 år innan konsumenter kunde spela in tv).
Men det finns en chans att hitta allt som har blivit sänt från 72 och framåt, vist få personer ägde vcr spelare, banden spelades också över om och om igen, och band var svindyra då, men finns alltid en chans.

Oscar Isaksson

Credits till SVT-dubbningen av Puff och Peter i Fantaversum (Puff and the Incredible Mr. Nobody)
Tyvärr så är den dokumenterad lite knepigt i SVT-katalogen, när det gäller den svenska bearbetningen. Gissningsvis har Lars Heleander skött dialoginspelningen och Jan Erik Zotterman ljudläggningen men inget säkert.

Svenska röster:
pojken Peter - Oscar Hagelbäck
Puff den gröna draken - Peter Harryson
Ankan Ingen - Jan Nygren

Övriga röster:
Karin Bryngelsson
Niklas Cederborg
Per-Olof Eriksson
Jonas Fornelius
Emilia Nyblom
Helena Reuterblad

Svensk bearbetning:
Annika Cederborg
Lars Heleander
Ragna Nyblom (programansvarig)
Annika Sundgren
Jan-Erik Zotterman

Oscar Isaksson

Credits till dockserien Kapten Björnbärs skepparhistorier (Käpt´n Blaubär - Seemannsgarn) som visades i SVT.

Svenska röster:
John Harryson - Kapten Björnbär
Johan Schildt
Trolle Carlsson
Peter Eggers
Hanna Wieselberg

Svensk versionering:
Jan Erik Wieselberg (producent)

gstone

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 19 januari 2025 kl. 19:08:06Credits till SVT-dubbningen av Puff och Peter i Fantaversum (Puff and the Incredible Mr. Nobody)

Övriga röster:
Karin Bryngelsson
Niklas Cederborg
Per-Olof Eriksson
Jonas Fornelius
Emilia Nyblom
Helena Reuterblad

får googla dessa människor
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 19 januari 2025 kl. 19:08:06Credits till SVT-dubbningen av Puff och Peter i Fantaversum (Puff and the Incredible Mr. Nobody)
Tyvärr så är den dokumenterad lite knepigt i SVT-katalogen, när det gäller den svenska bearbetningen. Gissningsvis har Lars Heleander skött dialoginspelningen och Jan Erik Zotterman ljudläggningen men inget säkert.

Svenska röster:
pojken Peter - Oscar Hagelbäck
Puff den gröna draken - Peter Harryson
Ankan Ingen - Jan Nygren

Övriga röster:
Karin Bryngelsson
Niklas Cederborg
Per-Olof Eriksson
Jonas Fornelius
Emilia Nyblom
Helena Reuterblad

Svensk bearbetning:
Annika Cederborg
Lars Heleander
Ragna Nyblom (programansvarig)
Annika Sundgren
Jan-Erik Zotterman
på vhs är det säkert helt andra röster,men daniel äger VHS dubbningern av alla tre Puff filmerna , han kan kolla

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 19 januari 2025 kl. 20:07:08på vhs är det säkert helt andra röster,men daniel äger VHS dubbningern av alla tre Puff filmerna , han kan kolla
Ja, både Puff the Magic Dragon och Puff and the Incredible Mr. Nobody är omdubbade för VHS med helt andra röster - tyvärr står dock inga utsatta dubbcredits på VHS-utgåvan. :(

Märkligt nog verkar den andra kortfilmen aldrig ha sänts på SVT, utan bara den första och tredje filmen i serien...?

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 januari 2025 kl. 20:31:00Ja, både Puff the Magic Dragon och Puff and the Incredible Mr. Nobody är omdubbade för VHS med helt andra röster - tyvärr står dock inga utsatta dubbcredits på VHS-utgåvan. :(
Vilka kan ha dubblat dom 

känner du igen någon av rösterna ?

A

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 januari 2025 kl. 20:31:00Ja, både Puff the Magic Dragon och Puff and the Incredible Mr. Nobody är omdubbade för VHS med helt andra röster - tyvärr står dock inga utsatta dubbcredits på VHS-utgåvan. :(

Märkligt nog verkar den andra kortfilmen aldrig ha sänts på SVT, utan bara den första och tredje filmen i serien...?
Jag har för mig att det är Gunnar Ernblad som spelar draken Puff.