Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Gnälltråden

Startat av Erika, 28 april 2020 kl. 14:21:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Mathilda Gustafsson

Citat från: MOA skrivet 26 januari 2025 kl. 16:36:23Systemfel? Bäst att starta via en USB sticka med boot system för att spara filerna
Jag har försökt, det går inte den är helt död.

MOA

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 26 januari 2025 kl. 16:37:06Jag har försökt, det går inte den är helt död.
Snacka med en IT Tekniker som kan förklara bättre än jag, hoppas inte att hårddisken är skadad

BPS

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 26 januari 2025 kl. 16:16:53Har försökt få igång min dator hela dagen, den kraschade av någon anledning i morse och går inte att få igång nu.
Vad var det du gjorde när den sluta fungera?

Lillefot

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 26 januari 2025 kl. 16:37:06Jag har försökt, det går inte den är helt död.
Att döma av det du säger så gissar jag att antingen moderkortet eller processorn har dött. Om det vore lagringsmediet borde du fortfarande kunna ha kommit in i BIOS, eller bootat andra lagringsenheter.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

Mathilda Gustafsson

Citat från: BPS skrivet 26 januari 2025 kl. 20:44:10Vad var det du gjorde när den sluta fungera?
Inget speciellt egentligen, jag höll på att ladda ner ett par filmer från Max jag kollade in tråden Program som kan användas för att avkryptera och ladda ner från tjänster och en guide jag fick av Jonas9881. När jag precis hade börjat så dog den bara. Jag var ju glad liksom jag hade lärt mig hur man kunde ladda ner och så men det slutade ju med en död dator och inga nerladdade filmer.

gstone

Tydligen kommer Wicked  inte ha svenskt tal på VOD heller 😮😧😯🤨

Vad på går 

Man kan vill inte göra en dubbning och sedan genast gömma undan den 🤨
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Som jag misstänkt släppte faktiskt inte Molly & Pelle på äventyr på DVD :(

Hittar igen DVD på Ginza

Idag är 27 Januari 
https://www.scanbox.com/sv/movies/molly-och-pelle-paa-aventyr/
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 27 januari 2025 kl. 08:21:56Som jag misstänkt släppte faktiskt inte Molly & Pelle på äventyr på DVD :(

Hittar igen DVD på Ginza

Idag är 27 Januari
https://www.scanbox.com/sv/movies/molly-och-pelle-paa-aventyr/
Att inte Ginza har med en DVD är inga bevis för att den faktiskt inte har släppts - det kan ju vara så att Ginza har valt att inte ta in filmen, eller att de inte har fått in den än. Eller att utgåvan är försenad...

Molly & Pelle på äventyr verkar i alla fall ha släppts på DVD i Danmark idag:
https://www.laserdisken.dk/html/visvare.dna?vare=5944565341164342

Den danska utgåvan verkar ha ett heldanskt omslag (fram- och baksida), men har svenskt, norskt, danskt och finskt tal och text.

MB

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 26 januari 2025 kl. 21:07:49Inget speciellt egentligen, jag höll på att ladda ner ett par filmer från Max jag kollade in tråden Program som kan användas för att avkryptera och ladda ner från tjänster och en guide jag fick av Jonas9881. När jag precis hade börjat så dog den bara. Jag var ju glad liksom jag hade lärt mig hur man kunde ladda ner och så men det slutade ju med en död dator och inga nerladdade filmer.
Du borde ta hjälp av någon eller be någon ladda ner åt dig nästa gång. Någon på forumet kan väl ladda ner åt dig eller hjälpa dig om du förstör din dator varje gång du försöker.

Daniel Hofverberg

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 26 januari 2025 kl. 21:07:49Inget speciellt egentligen, jag höll på att ladda ner ett par filmer från Max jag kollade in tråden Program som kan användas för att avkryptera och ladda ner från tjänster och en guide jag fick av Jonas9881. När jag precis hade börjat så dog den bara. Jag var ju glad liksom jag hade lärt mig hur man kunde ladda ner och så men det slutade ju med en död dator och inga nerladdade filmer.
Dekryptering och nedladdning är inte särskilt krävande, så med allra största sannolikhet var det bara en tillfällighet att datorn dog just då - man använder ju inga särskilda programvaror för det, så jag har svårt att tro att något där skulle kunna orsaka hårdvarumässiga problem med en dator; utan det värsta som kan hända borde vara att hårddiskutrymmet tar slut.

Citat från: MB skrivet 27 januari 2025 kl. 22:58:23Du borde ta hjälp av någon eller be någon ladda ner åt dig nästa gång. Någon på forumet kan väl ladda ner åt dig eller hjälpa dig om du förstör din dator varje gång du försöker.
Då samma metod fungerar för flertalet andra personer, och det heller inte är något direkt avancerat eller krävande, så har jag svårt att tro att det var just det hon gjorde som resulterade i att datorn dog. Mest troligt var det bara en tillfällighet, så att det lika gärna kunnat hända vid vanligt surfande.

Har man överklockat datorn kan det väl möjligen inträffa om datorn överbelastas när den arbetar med dekryptering och dylikt, men de allra flesta har nog inte varit inne och överklockat sin dator.

Mathilda Gustafsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 januari 2025 kl. 08:33:56Dekryptering och nedladdning är inte särskilt krävande, så med allra största sannolikhet var det bara en tillfällighet att datorn dog just då - man använder ju inga särskilda programvaror för det, så jag har svårt att tro att något där skulle kunna orsaka hårdvarumässiga problem med en dator; utan det värsta som kan hända borde vara att hårddiskutrymmet tar slut.
Då samma metod fungerar för flertalet andra personer, och det heller inte är något direkt avancerat eller krävande, så har jag svårt att tro att det var just det hon gjorde som resulterade i att datorn dog. Mest troligt var det bara en tillfällighet, så att det lika gärna kunnat hända vid vanligt surfande.

Har man överklockat datorn kan det väl möjligen inträffa om datorn överbelastas när den arbetar med dekryptering och dylikt, men de allra flesta har nog inte varit inne och överklockat sin dator.
Jag har inte överklockat den och jag förstår inte vad som hände, jag har lämnat in den hos en lokal reparatör men han sa att det inte är fel på hårdvaran den har bara bestämt sig för att inte starta.

MOA

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 28 januari 2025 kl. 13:19:04Jag har inte överklockat den och jag förstår inte vad som hände, jag har lämnat in den hos en lokal reparatör men han sa att det inte är fel på hårdvaran den har bara bestämt sig för att inte starta.
Könstigt det där, något är fel men om dom bara kan komma på vad

Daniel Hofverberg

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 28 januari 2025 kl. 13:19:04Jag har inte överklockat den och jag förstår inte vad som hände, jag har lämnat in den hos en lokal reparatör men han sa att det inte är fel på hårdvaran den har bara bestämt sig för att inte starta.
Om det inte är fel på hårdvaran, så måste det i så fall vara Windows som har lagt av.

Tar du dig så pass långt, så att du kan starta Windows i felsäkert läge? Eller är datorn stendöd?

Är datorn stendöd, så måste det vara hårdvarufel, då inget mjukvarumässigt fel kan orsaka att den inte startar alls - kommer du inte ens så långt så att du hör datorn gå upp i varv och piper eller liknande (även om du inte ser något på skärmen), så är nog nätaggregatet det mest sannolika. Det har hänt mig, och i så fall brukar det inte vara så dyrt att skaffa ett nytt nätaggregat.

Är det en stationär eller bärbar dator?

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 januari 2025 kl. 14:50:24Om det inte är fel på hårdvaran, så måste det i så fall vara Windows som har lagt av.

Tar du dig så pass långt, så att du kan starta Windows i felsäkert läge? Eller är datorn stendöd?

Är datorn stendöd, så måste det vara hårdvarufel, då inget mjukvarumässigt fel kan orsaka att den inte startar alls - kommer du inte ens så långt så att du hör datorn gå upp i varv och piper eller liknande (även om du inte ser något på skärmen), så är nog nätaggregatet det mest sannolika. Det har hänt mig, och i så fall brukar det inte vara så dyrt att skaffa ett nytt nätaggregat.

Är det en stationär eller bärbar dator?
Nätaggregat börjar också låta om man haft dom under en längre tid, vi bytte ut mitt innan jul för att det lät så fruktansvärt. Om Windows råkar vara dött måste man göra som jag blev tvungen att göra, installera om Windows

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet 28 januari 2025 kl. 15:19:34Om Windows råkar vara dött måste man göra som jag blev tvungen att göra, installera om Windows
Ja, om datorn går igång rent fysiskt då är det säkerligen Windows som har blivit korrupt på något sätt. Går det inte alls att boota från Windows, och datorn inte går igång i Felsäkert läge, kan man i så fall behöva lägga Windows på ett USB-minne eller en skiva och sen boota från den för att kunna installera om Windows.