Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Örebro.

Startat av Will Siv, 4 februari 2025 kl. 18:50:06

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Will Siv

Vad är det som händer med landet..... :-\

(Var inte säker på om jag skulle skriva om det här i en annan tråd)
- what.

DingoPictures2005

Citat från: Will Siv skrivet  4 februari 2025 kl. 18:50:06Vad är det som händer med landet..... :-\

(Var inte säker på om jag skulle skriva om det här i annan tråd)
Om vi ska snacka politik så är det väl SD som ligger bakom typ all skit.

Nazistiska rötter, Björn Söder har också skakat hand med Waffen SS veteranen Franz Schönhuber.

SD har fått igenom mycket dumt i riksdagen så att säga.

Will Siv

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  4 februari 2025 kl. 19:01:31Om vi ska snacka politik så är det väl SD som ligger bakom typ all skit.

Nazistiska rötter, Björn Söder har också skakat hand med Waffen SS veteranen Franz Schönhuber.

Inte för att "peka finger", men deras anhängare försöker (som vanligt) att skylla på "invandrare" och någon påstod att vi behöver en ledare som HAN i USA (där det sker fler skjutningar)

Jag kan inte förstå mig på dom........
- what.

Steffan Rudvall

Om man bortser från politiken så får det här mig att tänka på pojken som dödade två lärare på en gymnasieskola här i Malmö och hur skärrade vi alla blev speciellt vi lärare. Så mina sympatier går ut till alla drabbade men också alla som berörs av det här på andra sätt.

DingoPictures2005

Citat från: Will Siv skrivet  4 februari 2025 kl. 19:04:17Inte för att "peka finger", men deras anhängare försöker (som vanligt) att skylla på "invandrare" och någon påstod att vi behöver en ledare som HAN i USA (där det sker fler skjutningar)

Alla har olika åsikter.
Jag tycker personligen att Trump är en riktigt vidrig person och jag tycker det är skamligt att sd hamnat i riksdagen.
För mig så är det också omöjligt att förstå varför man blir racist, men det är väl typ någon slags hämnd skit(?), någon idiot har dragit alla i ett folkslag över en kant efter att någon invandrare gjort något dumt och sedan pushas detta av personer som Jimmie.
Bästa förklaringen jag kan ge.

Will Siv

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  4 februari 2025 kl. 19:16:11Alla har olika åsikter.
Men en "åsikt" borde aldrig gå så långt.....

Tillexempel: som vi konstaterat, du föredrar Staffan Hallerstam medan jag föredrar Monica Forsberg (som Knattarna)

simple, och våra olika åsikter berör oss inte allvarligt, så länge vi inte tar några hårda uttalanden........
- what.

DingoPictures2005

Citat från: Will Siv skrivet  4 februari 2025 kl. 19:38:45Men en "åsikt" borde aldrig gå så långt.....

Tillexempel: som vi konstaterat, du föredrar Staffan Halletstam medan jag föredrar Monica Forsberg (som Knattarna)

simple, och våra olika åsikter berör oss inte allvarligt, så länge vi inte tar några hårda uttalanden........
Politik går liksom ut på att folk försöker driva igenom sina åsikter.
Visst är det tråkigt att SD kommit i riksdagen men det är tyvärr sådant som kan hända i en demokrati.
Jag tror också att de som röster SD lockas av andra saker som SD vill driva igenom och att de som röstar bortser från det rasistiska, då jag vet att 95% av svenskar inte är racister.
I fallet med Trump så tror jag mest det är oallmänbildning som ligger bakom att han van valet.

Yes och jag respekterar självklart din åsikt.
Jag vet att jag är hård i kritik och att jag ibland kan gå för långt men det är inget illa menat mot personer utan mer min åsikt och kritik som kan låta allvarligare än den är ibland.

Zebastian

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  4 februari 2025 kl. 19:12:06Om man bortser från politiken så får det här mig att tänka på pojken som dödade två lärare på en gymnasieskola här i Malmö och hur skärrade vi alla blev speciellt vi lärare. Så mina sympatier går ut till alla drabbade men också alla som berörs av det här på andra sätt.
Jobbar du på den skolan där det hände?

Daniel Hofverberg

Helt klart väldigt tragiskt det som hänt, och det borde verkligen inte kunna hända i Sverige.

Jag förstår heller inte hur gärningsmannen har kunnat få tag i automatvapen (som han enligt uppgift hade) - även om man har jaktlicens kan man väl inte utan vidare köpa automatvapen i Sverige, såvitt jag vet...?

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  4 februari 2025 kl. 19:01:31Om vi ska snacka politik så är det väl SD som ligger bakom typ all skit.

Citat från: Will Siv skrivet  4 februari 2025 kl. 19:04:17Inte för att "peka finger", men deras anhängare försöker (som vanligt) att skylla på "invandrare" och någon påstod att vi behöver en ledare som HAN i USA (där det sker fler skjutningar)

Generellt sett håller jag absolut med er, men när det gäller det här dådet är det väl för tidigt att uttala sig om hur det kunnat hända, när nu polisen inte vet något motiv än och inte har gått ut med mer information än att den misstänkta gärningsmannen är en 35-årig man som inte var känd av polisen. Men i och med att det hände på en vuxenskola som bl.a. har SFI måste jag medge att jag också har tänkt tanken att dådet kan ha rasistiska förtecken... :(

Men som sagt, vi får avvakta lite tills polisen går ut med något mer konkret om motivbild och vem gärningsmannen är.

Rufus

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 februari 2025 kl. 14:51:49Helt klart väldigt tragiskt det som hänt, och det borde verkligen inte kunna hända i Sverige.

Jag förstår heller inte hur gärningsmannen har kunnat få tag i automatvapen (som han enligt uppgift hade) - även om man har jaktlicens kan man väl inte utan vidare köpa automatvapen i Sverige, såvitt jag vet...?
Generellt sett håller jag absolut med er, men när det gäller det här dådet är det väl för tidigt att uttala sig om hur det kunnat hända, när nu polisen inte vet något motiv än och inte har gått ut med mer information än att den misstänkta gärningsmannen är en 35-årig man som inte var känd av polisen. Men i och med att det hände på en vuxenskola som bl.a. har SFI måste jag medge att jag också har tänkt tanken att dådet kan ha rasistiska förtecken... :(

Men som sagt, vi får avvakta lite tills polisen går ut med något mer konkret om motivbild och vem gärningsmannen är.
Det finns många invandrare på komvux ja. Men såsom jag har uppfattat det, så finns det även etniskt svenska personer bland skadade och dödsoffer. Det är förmodligen ganska blandat. Och motivet är fortfarande väldigt oklart. Kanske mådde han bara väldigt dåligt och offren är helt slumpmässigt utvalda.

Och om man nu ska dra några politiska slutsatser av detta, så är det i så fall att det borde satsas mer på psykiatrin.

BPS

Ska man verkligen räkna gärningsmannen som ett offer? I början sa man ju att det var 10 offer men nu har man i vissa tidningsartiklar börjat skriva 11 eftersom att han även sköt sig själv.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4BlVgo/stor-polisinsats-i-orebro-misstankt-grovt-vald

BPS

Hur pass pålitligt är det här? Jag menar varför skulle han attackera en Komvux skola om det var socialen han var ute efter?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lwaLLM/uppgifter-skolskjutningen-i-orebro-kan-ha-varit-riktad-mot-socialen

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet  5 februari 2025 kl. 21:34:18Hur pass pålitligt är det här? Jag menar varför skulle han attackera en Komvux skola om det var socialen han var ute efter?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lwaLLM/uppgifter-skolskjutningen-i-orebro-kan-ha-varit-riktad-mot-socialen
Jag tycker också att det verkar väldigt märkligt, om nu inte socialen har någon verksamhet i skollokalerna som inte jag känner till.

Det som gör mig lite fundersam till att de kan tänkas ha det är att socialchefen svarat "Det vill jag inte svara på" på Aftonbladets fråga om socialtjänsten har någon verksamhet i lokalerna - om så inte vore fallet skulle de väl genast ha svarat nej på frågan...?

Vi får väl se vad som framkommer framöver, och om fler medier bekräftar Aftonbladets uppgifter. 

Daniel Hofverberg

Citat från: Rufus skrivet  5 februari 2025 kl. 15:48:51Det finns många invandrare på komvux ja. Men såsom jag har uppfattat det, så finns det även etniskt svenska personer bland skadade och dödsoffer. Det är förmodligen ganska blandat. Och motivet är fortfarande väldigt oklart. Kanske mådde han bara väldigt dåligt och offren är helt slumpmässigt utvalda.
Det som förstärker misstankarna om rasistiska förtecken är Aftonbladets uppgifter att gärningsmannen tydligen inte sköt alla på måfå utan verkar ha valt ut vissa personer:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0VqOLA/uppgifter-skolskytten-i-orebro-skonade-vissa-gick-bara-forbi

Alltså verkar han inte ha varit ute efter att skjuta så många som möjligt, utan har gjort någon form av "urvalsprocess". Om det sen innebär att han valt offer på grund av hudfärg, religion eller rentav att han kände eller kände igen vissa personer sedan innan låter jag vara osagt, men låter han vissa passera verkar han ju åtminstone i sin eget eget huvud ha haft någonting som gjorde att han sköt vissa och lät vissa vara. Alltså inte bara en "helt vanlig galning" som velat ha ihjäl så många som möjligt...

Sen kan säkert fler personer ha skadats eller dödats än vad som var meningen - om uppgiften nu stämmer att han hade automatvapen så lär det inte vara så lätt att skjuta specifika personer när många skott avlossas i tät följd, så är man inte en väldigt duktig skytt kan säkert någon person ha blivit offer som inte var meningen.

Citat från: Rufus skrivet  5 februari 2025 kl. 15:48:51Och om man nu ska dra några politiska slutsatser av detta, så är det i så fall att det borde satsas mer på psykiatrin.
Ja, utan tvekan. Psykiatrin har absolut varit underfinansierad i flera decennier, och förmodligen dessutom inte jämlik över hela landet.

Dessutom ställer det här dådet frågan om hur gärningsmannen egentligen har kunnat få jaktlicens och vapenlicens för fyra vapen. I synnerhet efter att ha läst Aftonbladets och Expressens artiklar om honom:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/W0XXWa/klasskompisarna-om-misstankte-skytten-i-orebro-rickard-andersson
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/rickard-andersson-35-misstanks-for-massmordet-i-orebro/

Om ens en bråkdel av det tidningarna skriver är sant, så kan man verkligen börja undra hur i allsindar som han kunnat få jaktlicens och vapenlicens...? Det är trots allt inte lätt att få i Sverige, så det borde inte ha varit möjligt efter omständigheterna. Finns olika måttstockar i olika delar av landet, eller har någon myndighet klantat sig...?
(Såvitt jag vet har polisen ännu inte gått ut med om vapnen som användes var vapen han hade licens för eller helt andra vapen, men oavsett vilket är det en högst berättigad fråga hur han kunnat få vapenlicenser utifrån vad som har rapporterats.)

Rufus

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 februari 2025 kl. 01:51:53Dessutom ställer det här dådet frågan om hur gärningsmannen egentligen har kunnat få jaktlicens och vapenlicens för fyra vapen. I synnerhet efter att ha läst Aftonbladets och Expressens artiklar om honom:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/W0XXWa/klasskompisarna-om-misstankte-skytten-i-orebro-rickard-andersson
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/rickard-andersson-35-misstanks-for-massmordet-i-orebro/

Om ens en bråkdel av det tidningarna skriver är sant, så kan man verkligen börja undra hur i allsindar som han kunnat få jaktlicens och vapenlicens...? Det är trots allt inte lätt att få i Sverige, så det borde inte ha varit möjligt efter omständigheterna. Finns olika måttstockar i olika delar av landet, eller har någon myndighet klantat sig...?
(Såvitt jag vet har polisen ännu inte gått ut med om vapnen som användes var vapen han hade licens för eller helt andra vapen, men oavsett vilket är det en högst berättigad fråga hur han kunnat få vapenlicenser utifrån vad som har rapporterats.)

Ja, det känns väldigt märkligt, och särskilt med tanke på att han nekades att göra militärtjänst.