Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Ovanliga dubbningar på archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 23 februari 2022 kl. 19:51:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 februari 2025 kl. 08:43:05Tyvärr är det många liknande enheter som inte längre säljs, i takt med att upphovsrättsindustrin försökt få bort allt liknande från affärer. Jag har som sagt en Grex, och enligt deras webbsida ska den fortfarande finnas i sortimentet - men om det stämmer låter jag vara osagt, då webbsidan inte verkar ha uppdaterats på länge.
De verkar ha två webbplatser, den gamla på
http://www.xdimax.com/

Och en nyare på
https://www.xdimax.io/

På den senare står det Copyright 2023 längst ner. Så det är väl troligt att företaget fortfarande har verksamhet, och att det går att köpa deras produkter.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  3 februari 2025 kl. 12:30:49De verkar ha två webbplatser, den gamla på
http://www.xdimax.com/

Och en nyare på
https://www.xdimax.io/

På den senare står det Copyright 2023 längst ner. Så det är väl troligt att företaget fortfarande har verksamhet, och att det går att köpa deras produkter.
Mycket intressant, den gamla webbsajten verkar inte vara uppdaterad sedan 2012; vilket var vad jag baserade mitt uttalande på.

På den nya sidan står det för övrigt också att det är "a global company headquartered in Israel" - lite luddigt om det betyder att varorna också skickas från Israel eller inte...?

Det kan hursomhelst vara ett intressant alternativ för andra som är i behov av sätt att ta sig förbi Macrovision-skydd på, nu när det inte längre finns så många alternativ. Även om det blir dyrt med moms och ockeravgift, så är det åtminstone en tillförlitlig produkt; om man inte hittar liknande produkter inom EU. :)

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 januari 2025 kl. 01:53:49Det är också problematiskt med VHS-filmer som är kopieringsskyddade (Macrovision), som långt ifrån alla lyckas att komma runt för att kunna digitalisera. Det rör sig förvisso främst om de största filmbolagen (huvudsakligen Disney och till viss del Warner Bros.), men kan ställa till problem när det händer. Jag har förvisso "bildförbättrare" för att filtrera bort Macrovision, men den har inte varit inkopplad på flera år så jag är inte ens säker på att den fortfarande fungerar. :(
Det är en vanlig missuppfattning att Macrovision förhindrar digitalisering av videoband. Så är det inte. Digitala inspelare bryr sig överhuvud taget inte om Macrovision. Macrovision påverkar bara inspelning på VHS, t.ex. kopiering från VHS till VHS eller från DVD till VHS.

Det som kan ställa till problem vid digitalisering är istället ett annat system som heter CGMS-A (Copy Generation Management System - Analog). Det är bara två databitar som är inbakade i videosignalen:
0 0 CopyFreely Unlimited copies may be made of the content.
0 1 CopyNoMore One generation of copies has already been made; no further copying is allowed.
1 0 CopyOnce One generation of copies may be made
1 1 CopyNever No copies may be made of the content.

Men Macrovision och CGMS-A förekommer oftast tillsammans, därav missuppfattningen. Och boxar för att ta bort Macrovision tar oftast bort CGMS-A också.

Digitala inspelare tittar på de båda databitarna, och om de är satta i kombinationerna "CopyNoMore" eller "CopyNever" vägrar inspelaren att starta. Om kombinationen är "CopyOnce" går det bra att spela in, men inspelaren ändrar bitarna till "CopyNoMore" i den inspelade videon.

Detekteringen av CGMS-A görs oftast i mjukvara, så det finns inget i hårdvaran som påverkas. Därav kan man ibland hitta mjukvara till t.ex. USB-inspelare som gladeligen spelar in vad som helst och struntar i skyddet.

gstone

har fullt på datorn kan inte ladda ner mer :-\
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Jabberjaw

Citat från: Anders M Olsson skrivet  4 februari 2025 kl. 15:05:22Det är en vanlig missuppfattning att Macrovision förhindrar digitalisering av videoband. Så är det inte. Digitala inspelare bryr sig överhuvud taget inte om Macrovision. Macrovision påverkar bara inspelning på VHS, t.ex. kopiering från VHS till VHS eller från DVD till VHS.

Det som kan ställa till problem vid digitalisering är istället ett annat system som heter CGMS-A (Copy Generation Management System - Analog). Det är bara två databitar som är inbakade i videosignalen:
0 0 CopyFreely Unlimited copies may be made of the content.
0 1 CopyNoMore One generation of copies has already been made; no further copying is allowed.
1 0 CopyOnce One generation of copies may be made
1 1 CopyNever No copies may be made of the content.

Men Macrovision och CGMS-A förekommer oftast tillsammans, därav missuppfattningen. Och boxar för att ta bort Macrovision tar oftast bort CGMS-A också.

Digitala inspelare tittar på de båda databitarna, och om de är satta i kombinationerna "CopyNoMore" eller "CopyNever" vägrar inspelaren att starta. Om kombinationen är "CopyOnce" går det bra att spela in, men inspelaren ändrar bitarna till "CopyNoMore" i den inspelade videon.

Detekteringen av CGMS-A görs oftast i mjukvara, så det finns inget i hårdvaran som påverkas. Därav kan man ibland hitta mjukvara till t.ex. USB-inspelare som gladeligen spelar in vad som helst och struntar i skyddet.

Finns det någon av de nämnda som med 100% säkerhet går igenom Warner Bros gamla VHS filmer från slutet av 80-talet och början på 90-talet? Vill inte gärna köpa en produkt för 99 dollar som sedan inte fungerar till det jag tänkt använda den till. Har cirka 10 filmer från Warner och några Disney som ändamålet är tänkt till. :)

DingoPictures2005

Citat från: Jabberjaw skrivet  4 februari 2025 kl. 17:22:13Finns det någon av de nämnda som med 100% säkerhet går igenom Warner Bros gamla VHS filmer från slutet av 80-talet och början på 90-talet? Vill inte gärna köpa en produkt för 99 dollar som sedan inte fungerar till det jag tänkt använda den till. Har cirka 10 filmer från Warner och några Disney som ändamålet är tänkt till. :)
Min Haupagge Usb-Live2 funkar till att digitalisera köp och hyrfilmer med.

https://youtu.be/XCwenYYFsLY?si=6ceyFwxj3LGgICIj
Ganska bra resultat i mitt tycke.

Adam Larsson

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  4 februari 2025 kl. 18:15:28Min Haupagge Usb-Live2 funkar till att digitalisera köp och hyrfilmer med.

https://youtu.be/XCwenYYFsLY?si=6ceyFwxj3LGgICIj
Ganska bra resultat i mitt tycke.
Problemet med den är ju att det är komposit video man hade fått bättre resultat om det var Scart.

DingoPictures2005

Citat från: Adam Larsson skrivet  4 februari 2025 kl. 18:30:42Problemet med den är ju att det är komposit video man hade fått bättre resultat om det var Scart.
Blir ingen större skillnad vhs stödjer inte RGB via scart.

Daniel Hofverberg

Citat från: Jabberjaw skrivet  4 februari 2025 kl. 17:22:13Finns det någon av de nämnda som med 100% säkerhet går igenom Warner Bros gamla VHS filmer från slutet av 80-talet och början på 90-talet? Vill inte gärna köpa en produkt för 99 dollar som sedan inte fungerar till det jag tänkt använda den till. Har cirka 10 filmer från Warner och några Disney som ändamålet är tänkt till. :)
Grex har fungerat utan problem med de VHS-filmer från Warner Bros. som jag testat med - jag kan inte garantera till 100% att den fungerar med alla (även om jag inte ser någon anledning till att den inte skulle det), men alla filmer från Warner och Disney som jag har gått utmärkt. :)

Anders M Olsson

Vad är det du vill göra? Digitalisera VHS till datorn eller till en DVD-inspelare?

Testa först utan någon extrautrustning! CGMS-A infördes inte förrän i mitten av 1990-talet, och om det är filmer från 80-talet och början på 90-talet är chansen mycket stor att det kommer att fungera direkt, oavsett vad du använder för digital inspelningsutrustning. Eventuell Macrovision påverkar som sagt inte digital inspelning.

Om det däremot är senare filmer har de sannolikt CGMS-A, och då behöver du något sätt att komma runt det. Det känns igen på att inspelningen inte startar alls.

Jag har inte själv testat den Grex som Daniel använder, men jag är övertygad om att den fungerar. Min Velleman har i alla fall fungerat klanderfritt med alla band jag har testat den med. Tyvärr går den inte längre att köpa om man inte råkar ha turen att hitta en begagnad.

Anders M Olsson

Citat från: Adam Larsson skrivet  4 februari 2025 kl. 18:30:42Problemet med den är ju att det är komposit video man hade fått bättre resultat om det var Scart.
Inte bara komposit. Den har även S-videoingång om man nu skulle ha en spelare med sådan utgång.

salle

Citat från: Goliat skrivet  3 februari 2025 kl. 07:05:40Man skulle kunna gå igenom gammal undertext.
Tanken är god. Tyvärr lite omfattande att göra om alla vobsubs filer till srt för att göra dem sökbara.

Samtidigt så är jag rätt säker på att det bara är dessa två avsnitt som blev censurerade.

Goliat

Citat från: salle skrivet  5 februari 2025 kl. 20:09:05Tanken är god. Tyvärr lite omfattande att göra om alla vobsubs filer till srt för att göra dem sökbara.

Samtidigt så är jag rätt säker på att det bara är dessa två avsnitt som blev censurerade.
Jag tror det också.

A

Citat från: salle skrivet  5 februari 2025 kl. 20:09:05Tanken är god. Tyvärr lite omfattande att göra om alla vobsubs filer till srt för att göra dem sökbara.

Jag är ganska säker på att hon refererar till sin pappa som bara kung även i originalversionen av något avsnitt så det har väl inte behövt censureras då.

Goliat

Citat från: A skrivet  5 februari 2025 kl. 22:05:09Jag är ganska säker på att hon refererar till sin pappa som bara kung även i originalversionen av något avsnitt så det har väl inte behövt censureras då.
Nej, hon säger n-ordet, den andra censuren är en scen där hon gör narr av asiatiskt folk.