Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Svenska Röster till Power Rangers

Startat av jimstrom, 24 augusti 2013 kl. 23:30:48

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 13 februari 2025 kl. 07:15:29Där står inget om regissör.
Tyvärr stod det nästan aldrig utsatt regissör eller tekniker på någonting som Mediadubb International dubbade, men om det beror på direktiv från MTG (TV3 och TV1000) eller på att Mediadubb International själva inte ville sätta ut det låter jag vara osagt.

Enda gången jag kan minnas att det faktiskt stod utsatt regissör var på Brisby och NIMHs hemlighet - kanske då det verkar ha varit en ovanligt påkostad dubbning.

Det är mycket möjligt, eller rentav troligt, att alla eller de flesta serier på TV3 och TV1000 hade flera regisserande tekniker - kanske rentav att alla som var tekniker på företaget spelade in olika skådespelare för de flesta serier - så att det därför blev svårt att creditera regissör.

Jag vet dock inte vilka fler som brukade vara tekniker på Mediadubb International utöver Morgan Elfving och Tobias Derwinger...? Någon annan som har koll på det?

DingoPictures2005

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 februari 2025 kl. 09:52:46Tyvärr stod det nästan aldrig utsatt regissör eller tekniker på någonting som Mediadubb International dubbade, men om det beror på direktiv från MTG (TV3 och TV1000) eller på att Mediadubb International själva inte ville sätta ut det låter jag vara osagt.

Enda gången jag kan minnas att det faktiskt stod utsatt regissör var på Brisby och NIMHs hemlighet - kanske då det verkar ha varit en ovanligt påkostad dubbning.

Det är mycket möjligt, eller rentav troligt, att alla eller de flesta serier på TV3 och TV1000 hade flera regisserande tekniker - kanske rentav att alla som var tekniker på företaget spelade in olika skådespelare för de flesta serier - så att det därför blev svårt att creditera regissör.

Jag vet dock inte vilka fler som brukade vara tekniker på Mediadubb International utöver Morgan Elfving och Tobias Derwinger...? Någon annan som har koll på det?
Hoppas Peter Sjöquist kan svara på det🙂. 

Kan även försöka kontakta andra som medverkade i Power Rangers annars.
Annica Smedius, Vendela Duclos eller Mattias Knave borde gå att kontakta, då det är relativt okända.

Kim Sulocki, Peter Sjöquist och Johan Hedenberg är ju ganska kända då de haft flera huvudroller i diverse filmer och serier.
Har fortfarande förhoppningar att Peter ser min ping dock.
Vicki Benckert var en välkänd sångerska på 80-talet och därav nog svår att kontakta.

Erika

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 februari 2025 kl. 09:52:46Jag vet dock inte vilka fler som brukade vara tekniker på Mediadubb International utöver Morgan Elfving och Tobias Derwinger...? Någon annan som har koll på det?
Vill minnas Oscar Harryson har nämnt att han var tekniker på Mediadubb International. 

Daniel Hofverberg

Citat från: Erika skrivet 13 februari 2025 kl. 12:41:05Vill minnas Oscar Harryson har nämnt att han var tekniker på Mediadubb International.
Låter rimligt. Men Mediadubb International borde väl ha haft fler än dessa tre tekniker, antingen anställda eller frilans...?
(Jag gissar att Mediadubb International till största delen körde på regisserande tekniker, i och med att de mest dubbade TV-serier och filmer för TV; inte så ofta biofilmer)

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 13 februari 2025 kl. 11:53:03Hoppas Peter Sjöquist kan svara på det🙂.

Annica Smedius, Vendela Duclos eller Mattias Knave borde gå att kontakta, då det är relativt okända.

Kim Sulocki, Peter Sjöquist och Johan Hedenberg är ju ganska kända då de haft flera huvudroller i diverse filmer och serier.
Vicki Benckert var en välkänd sångerska på 80-talet och därav nog svår att kontakta.
Problemet är ju att det är väldigt länge sedan, och vem/vilka som var regissör/tekniker på en specifik dubbning för 30 år sedan lär vara lättare sagt än gjort att minnas om man medverkat i miljontals dubbningar sedan dess...

Var det något särskilt med just Power Rangers kommer man kanske ihåg det - typ om det var den första dubbningen en viss skådespelare medverkade i eller liknande - men i annat fall är nog inte chansen så jättestor. Som exempel kom Mattias Knave tydligt ihåg sydkoreanska Koni och rymdgänget, som ingen annan skådespelare jag frågat haft något som helst minne av; just för att det var hans debutroll.

Möjligen att Vendela Duclos kan vara större chans än de andra, då hon medverkat i färre dubbningar överlag; så mindre risk att hon blandar ihop med någon annan dubbning.

Vicki Benckert har jag haft en del kontakt med genom åren, så jag kan fråga henne; men har som sagt inga större förhoppningar att hon ska minnas. :)

DingoPictures2005

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 februari 2025 kl. 13:27:12Låter rimligt. Men Mediadubb International borde väl ha haft fler än dessa tre tekniker, antingen anställda eller frilans...?
(Jag gissar att Mediadubb International till största delen körde på regisserande tekniker, i och med att de mest dubbade TV-serier och filmer för TV; inte så ofta biofilmer)
Problemet är ju att det är väldigt länge sedan, och vem/vilka som var regissör/tekniker på en specifik dubbning för 30 år sedan lär vara lättare sagt än gjort att minnas om man medverkat i miljontals dubbningar sedan dess...

Var det något särskilt med just Power Rangers kommer man kanske ihåg det - typ om det var den första dubbningen en viss skådespelare medverkade i eller liknande - men i annat fall är nog inte chansen så jättestor. Som exempel kom Mattias Knave tydligt ihåg sydkoreanska Koni och rymdgänget, som ingen annan skådespelare jag frågat haft något som helst minne av; just för att det var hans debutroll.

Möjligen att Vendela Duclos kan vara större chans än de andra, då hon medverkat i färre dubbningar överlag; så mindre risk att hon blandar ihop med någon annan dubbning.

Vicki Benckert har jag haft en del kontakt med genom åren, så jag kan fråga henne; men har som sagt inga större förhoppningar att hon ska minnas. :)
Det speciella med Power Rangers är ju dramat som kom i samband med Silje mordet.
Vilket kanske gör att man lägger produktionen på minnet.

Disneyfantasten

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 13 februari 2025 kl. 11:53:03Hoppas Peter Sjöquist kan svara på det🙂.

Vendela Duclos har ju ändå varit sångartist eller något i den stilen, hon blev tillfrågad 1990 i Den Lilla Sjöjungfrun men tackade nej för att hon inte kände sig redo för att dubba, hon började senare, dock har hon nu inte dubbat på länge, vet inte vilken hennes senaste dubbning var.

Peter Sjöquist sysslar förresten mest med dubbning.

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet 13 februari 2025 kl. 15:41:39Vendela Duclos har ju ändå varit sångartist eller något i den stilen, hon blev tillfrågad 1990 i Den Lilla Sjöjungfrun men tackade nej för att hon inte kände sig redo för att dubba, hon började senare, dock har hon nu inte dubbat på länge, vet inte vilken hennes senaste dubbning var.

Det var krav på Sissel så Vendela fick in spela Ariel även fast dom försökte

DingoPictures2005

Citat från: Disneyfantasten skrivet 13 februari 2025 kl. 15:41:39Vendela Duclos har ju ändå varit sångartist eller något i den stilen, hon blev tillfrågad 1990 i Den Lilla Sjöjungfrun men tackade nej för att hon inte kände sig redo för att dubba, hon började senare, dock har hon nu inte dubbat på länge, vet inte vilken hennes senaste dubbning var.

Intressant det visste jag inte.

Dubbning är det Peter främst jobbar med, dock så har Peter synts i flera huvudroller i bland annat, Anmäld försvunnen, Padeldrömmar, Lackalänga och Fadden.

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 13 februari 2025 kl. 14:03:27Det speciella med Power Rangers är ju dramat som kom i samband med Silje mordet.
Vilket kanske gör att man lägger produktionen på minnet.
Ja, det är inte omöjligt - i synnerhet om nu dubbningen lades ned i förtid på grund av den våldshysteri som bröt ut.

Och som ju dessutom var helt oförtjänt, då det nu i efterhand har visat sig att pojkarna som ansågs ha begått mordet med största sannolikhet var helt oskyldiga... :(

DingoPictures2005

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 februari 2025 kl. 20:37:41Ja, det är inte omöjligt - i synnerhet om nu dubbningen lades ned i förtid på grund av den våldshysteri som bröt ut.

Och som ju dessutom var helt oförtjänt, då det nu i efterhand har visat sig att pojkarna som ansågs ha begått mordet med största sannolikhet var helt oskyldiga... :(
Får se om Annica Smedius svarar skickade henne ett dm på Messenger🙂.

Annars vet jag att @Disneyfantasten varit i kontakt med henne så han kanske kan fråga annars?

Daniel Hofverberg

Jag har fått ett mycket snabbt svar av Vicki Benckert - hon kommer ihåg serien, och minns att hon översatte och hade ett vagt minne av att hon spelade Kimberly.

Hon skriver att på den tiden fanns inga fasta regissörer eller tekniker på Mediadubb International, utan alla tekniker var inblandade i alla serier (ungefär som jag trodde). Men hon kommer ihåg att åtminstone Morgan Elfving och Bjarne Lundgren (numera Heuser) var tekniker på Mediadubb International under den tidsperioden.

Hon föreslog att jag bör prata med Annica Smedius och Bjarne Heuser, som hon tror ska minnas mer.

Jag måste medge att jag trodde att Bjarne fortfarande jobbade på Eurotroll 1994, men han kanske frilansade och var på båda ställena...?

DingoPictures2005

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 februari 2025 kl. 20:37:41Ja, det är inte omöjligt - i synnerhet om nu dubbningen lades ned i förtid på grund av den våldshysteri som bröt ut.

https://tv.nrk.no/serie/brennpunkt-drapet-i-akebakken/sesong/1/episode/MDDP11000521 Är detta denna dokumentären du syftar på?
Är den på nynorsk eller vad det nu kallas? har väldigt svårt att förstå det som sägs i dokumentären.....

DingoPictures2005

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 februari 2025 kl. 22:27:01Jag har fått ett mycket snabbt svar av Vicki Benckert - hon kommer ihåg serien, och minns att hon översatte och hade ett vagt minne av att hon spelade Kimberly.

Hon skriver att på den tiden fanns inga fasta regissörer eller tekniker på Mediadubb International, utan alla tekniker var inblandade i alla serier (ungefär som jag trodde). Men hon kommer ihåg att åtminstone Morgan Elfving och Bjarne Lundgren (numera Heuser) var tekniker på Mediadubb International under den tidsperioden.

Hon föreslog att jag bör prata med Annica Smedius och Bjarne Heuser, som hon tror ska minnas mer.

Jag måste medge att jag trodde att Bjarne fortfarande jobbade på Eurotroll 1994, men han kanske frilansade och var på båda ställena...?
Får hoppas Annica svarar då

Adam Persson

Hej får inte ihop allt 100%?

Kan du dubbelkolla med Vicki benckert?

För på wikipedia
Står det att denna svenska dubben
Vicki benckert - rita repulsa

Här en youtube till Intro
Hon borde minns sin egen röst haha 🤣

https://youtu.be/kVHaCLG8SUE?feature=shared

Som du kan visa henne .
Vill bara vara 100 att är hon som Gjurde den svenska dubben till Rita Rapulsa.

Och minns hon eller någon hur många avsnitt som blev dubbelde på svenska?

BPS

Citat från: Adam Persson skrivet 13 februari 2025 kl. 23:00:09Hej får inte ihop allt 100%?

Kan du dubbelkolla med Vicki benckert?

För på wikipedia
Står det att denna svenska dubben
Vicki benckert - rita repulsa

Här en youtube till Intro
Hon borde minns sin egen röst haha 🤣

https://youtu.be/kVHaCLG8SUE?feature=shared

Som du kan visa henne .
Vill bara vara 100 att är hon som Gjurde den svenska dubben till Rita Rapulsa.

Och minns hon eller någon hur många avsnitt som blev dubbelde på svenska?
Har svårt att tro att det inte skulle vara Vicki...