Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Diverse frågor

Startat av Disneyfantasten, 26 februari 2022 kl. 21:56:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 14 februari 2025 kl. 00:02:14Letar efter originaltiteln på en film, som SVT sände 25 december 1960 under titeln Mikaels julafton.
Svensk berättare: Hans Lindgren (enbart det svenska ljudet finns bevarat hos SVT)

Tablåtexten ger tyvärr inte så mycket att gå på:
Gick många Tjeckiska och sovetiska barnprogram på den tiden verkar det som( från vad min mamma sagt)

sverige måste gillat öst staterna :-\
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Oscar Isaksson

Citat från: Erika skrivet 14 februari 2025 kl. 15:46:09Precis, bara den detaljen borde göra det lätt att hitta rätt film... Hittills är Malá zimní pohádka (1958) det närmaste jag har lyckats hitta, men baserat på titeln (betyder ungefär En liten vintersaga) och de fåtalet bilder som finns att skåda här, är det nog inte den...
Filmen är 37min i den form den existerar i SVTs arkiv. Det är en lektordubbning, utspelar sig i en småstad.

gstone

Har ni hört om Prequel Spin Off filmen som Disney tänkte göra om dom sju dvärgarna ?

Disneyfantasten

Frågor;

(jag tror jag vet vad några av dem betyder men frågar för att vara på den säkra sidan)

- vad betyder "sekt"?

- vad betyder "vill inte höra på det örat"? ( https://www.youtube.com/watch?v=f2dcZJHLn5w&list=PLSg_QLulsSMjN6XUluC6sxUiNUMhHezRl&index=5 )

(kommer kanske på flera av frågorna jag hade i tanken senare...)

BPS

Citat från: Disneyfantasten skrivet 15 februari 2025 kl. 20:25:59Frågor;

(jag tror jag vet vad några av dem betyder men frågar för att vara på den säkra sidan)

- vad betyder "sekt"?

- vad betyder "vill inte höra på det örat"? ( https://www.youtube.com/watch?v=f2dcZJHLn5w&list=PLSg_QLulsSMjN6XUluC6sxUiNUMhHezRl&index=5 )

(kommer kanske på flera av frågorna jag hade i tanken senare...)
En sekt är en grupp oftast något slags trosamfund som försöker hålla sig skilda från alla andra utanför gruppen. Vill inte höra på det örat innebär att man inte lyssnar eller inte vill ta in något som sägs.

Anders M Olsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 13 februari 2025 kl. 15:39:57Provade idag igen men det var svårare än jag trodde, får försöka igen nästa vecka, jag kommer fortsätta experimentera.
Du ska kanske börja med att gå igenom någon handledning i hur man använder kommandofönstret, t.ex. här:

https://www.youtube.com/playlist?list=PL6gx4Cwl9DGDV6SnbINlVUd0o2xT4JbMu
Det finns totalt nio avsnitt, men det bör räcka med de 4-5 första för att ge dig lite hum om hur kommandoraden fungerar.

Om du fortfarande har problem, berätta var du kör fast, så kan vi säkert hjälpa dig vidare.

Disneyfantasten

Citat från: Anders M Olsson skrivet 16 februari 2025 kl. 09:13:40Du ska kanske börja med att gå igenom någon handledning i hur man använder kommandofönstret, t.ex. här:

https://www.youtube.com/playlist?list=PL6gx4Cwl9DGDV6SnbINlVUd0o2xT4JbMu

Om du fortfarande har problem, berätta var du kör fast, så kan vi säkert hjälpa dig vidare.
Tackar, ser framemot att försöka igen på måndag.  :)

gstone

Om jag beställer Zoron Media filmer från Ginza kommer jag att få hem dom ?

Svara bara ja eller nej.

PatoskyeIII

Citat från: gstone skrivet 16 februari 2025 kl. 09:55:28Om jag beställer Zoron Media filmer från Ginza kommer jag att få hem dom ?

Svara bara ja eller nej.
Det går inte att svara ja eller nej men vill du ha ett enkelt svar så får det bli kanske.

Viktor

Varför har Apoteket börjat kalla sig Apoteket Apoteket? 

Daniel Hofverberg

Citat från: Viktor skrivet 18 februari 2025 kl. 14:56:04Varför har Apoteket börjat kalla sig Apoteket Apoteket?
Det första A:et ska vara litet, så tanken är alltså att det är ett apotek som heter Apoteket. Så "apoteket Apoteket" och inte "Apoteket Apoteket"...

Det är väl deras subtila sätt i marknadsföring att betona att det är det "ursprungliga" och statligt ägda apoteket, innan andra apotek kom på marknaden. De får förmodligen inte skryta över att någonting är statligt ägt i reklam, och dessutom kan de inte med sanning påstå att det är det äldsta apoteket; i och med att Kronans Apotek (det som tidigare hette Kronans Droghandel) faktiskt fanns innan Apoteket och grundades redan 1907 (Kronans Apotek drev förstås ingen traditionell apoteksverksamhet mot slutkonsumenter innan statens monopol upphörde 2009, men företaget i sig hade alltså funnits länge då). Så därför fick det väl bli den här lite skämtsamma metoden istället.

Disneyfantasten

Kom på en till fråga som jag glömde ställa förut;

- vad betyder "de åsikterna får stå för sig"?

(jag tror jag vet ungefär vad det betyder men frågar för att vara säker)

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=14321.msg216774#msg216774

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 februari 2025 kl. 09:14:56Tackar, ser framemot att försöka igen på måndag.  :)
Förlåt, det blev inget i måndags eller idag för jag hade så mycket att stå i...

Jag försöker imorgon istället.

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 18 februari 2025 kl. 16:17:06Kom på en till fråga som jag glömde ställa förut;

- vad betyder "de åsikterna får stå för sig"?

(jag tror jag vet ungefär vad det betyder men frågar för att vara säker)

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=14321.msg216774#msg216774
"De åsikterna får stå för dig", inte sig. Det betyder som det låter - att alla har rätt till sin åsikt, men att man inte nödvändigtvis själv håller med om dem. Man brukar säga så om någon framför någon åsikt, som man antingen inte själv håller med om eller som man tror att många inte kommer hålla med om.

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet 18 februari 2025 kl. 16:18:18Förlåt, det blev inget i måndags eller idag för jag hade så mycket att stå i...

Jag försöker imorgon istället.
Det blev inget försök igår och inte idag heller, för jag hade fullt upp med annat.

Jag ska försöka imorgon istället.