Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Stallkompisar (Saddle Club)

Startat av PatoskyeIII, 2 augusti 2024 kl. 23:09:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Jonas9881 skrivet 20 februari 2025 kl. 22:09:24Var det på en stor skärm (som bio) eller på en dator, eller hur fungerade det på plats?
I det här fallet var det på en storbildsskärm (typ större TV) kopplad till en dator.

Biblioteket har vissa grupprum med storbildsskärm och vissa grupprum med projektor och filmduk. Jag brukar föredra TV om jag kan välja, just för att bibblan har väldigt begränsade mörkläggningsmöjligheter (inga mörkläggningsgardiner eller dylikt), så att det inte brukar synas så bra med projektor om det är ljust ute; och nu börjar vi ju sakta komma in på en ljusare årstid då det faktiskt ibland är sol på dagarna.

Jonas9881

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 februari 2025 kl. 01:07:42I det här fallet var det på en storbildsskärm (typ större TV) kopplad till en dator.

Biblioteket har vissa grupprum med storbildsskärm och vissa grupprum med projektor och filmduk. Jag brukar föredra TV om jag kan välja, just för att bibblan har väldigt begränsade mörkläggningsmöjligheter (inga mörkläggningsgardiner eller dylikt), så att det inte brukar synas så bra med projektor om det är ljust ute; och nu börjar vi ju sakta komma in på en ljusare årstid då det faktiskt ibland är sol på dagarna.
Okej, men hur många avsnitt såg du totalt, och även kollade du bara på eftertexterna och om den var dubbad, eller kollade du igen hela avsnitt?
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Daniel Hofverberg

Citat från: Jonas9881 skrivet 21 februari 2025 kl. 09:28:29Okej, men hur många avsnitt såg du totalt, och även kollade du bara på eftertexterna och om den var dubbad, eller kollade du igen hela avsnitt?
Jag hade inte tid att se hela avsnitt, då det var så mycket annat att granska och serien ju har släppts på DVD i textad originalversion - så jag kollade bara början och slutet på de avsnitt jag hade beställt, vilket var 2 - 3 avsnitt per visningsomgång mellan 2009 och 2011 (åtminstone början och slutet av varje reprisomgång); för att säkerställa att inte delar av en säsong var dubbad. :)

Jonas9881

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 februari 2025 kl. 09:50:59Jag hade inte tid att se hela avsnitt, då det var så mycket annat att granska och serien ju har släppts på DVD i textad originalversion - så jag kollade bara början och slutet på de avsnitt jag hade beställt, vilket var 2 - 3 avsnitt per visningsomgång mellan 2009 och 2011 (åtminstone början och slutet av varje reprisomgång); för att säkerställa att inte delar av en säsong var dubbad. :)
Okej, lite förvånnande ändå att en ungdomserie som gått på SVT inte är dubbad.

Måste vara att den inte var så populär, eller att rättigheterna var bara på några år så det inte var lönt att dubba.

Kanske en fråga man kan ställa till SVT, men det är nog ingen som vet det ändå, då det inte är säkert att personerna som beställde serien jobbar kvar, då det trots allt är runt 15 årsen.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"

Daniel Hofverberg

Citat från: Jonas9881 skrivet 21 februari 2025 kl. 12:44:42Okej, lite förvånnande ändå att en ungdomserie som gått på SVT inte är dubbad.

Måste vara att den inte var så populär, eller att rättigheterna var bara på några år så det inte var lönt att dubba.

Kanske en fråga man kan ställa till SVT, men det är nog ingen som vet det ändå, då det inte är säkert att personerna som beställde serien jobbar kvar, då det trots allt är runt 15 årsen.
När Stallkompisar började sändas 2002 är det inte det minsta anmärkningsvärt, för på den tiden dubbades ju nästan inga live-actionserier. Men när serien slutade sändas 2011 är det lite förvånansvärt, för vid det laget hade ju mycket på Barnkanalen börjat dubbas till svenska. Kanske visste SVT 2010 - 2011 att rättigheterna/licensperioden snart skulle gå ut, så att det därför inte var lönt att beställa dubbning för bara enstaka kvarvarande visningsomgångar...?

Jag såg dock att Becky Richards regerar tydligen heller inte var dubbad 2011, som hade kommit med ett par avsnitt av på biblioteket och som var i textad originalversion, så tydligen gjordes dubbningen av den serien någon gång efter det. Troligen från juni 2012, för från och med det ser jag att tablåerna anger "Textat sid 793" - om serien är i textad originalversion borde det ju inte finnas något behov av text-TV-textning...

Så överlag verkar SVT inte ha varit riktigt lika snabba på banan när det gäller dubbning av live-action än Disney Channel, där ju nästan allt dubbades redan 2008 - 2009.

Jonas9881

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 februari 2025 kl. 13:20:16När Stallkompisar började sändas 2002 är det inte det minsta anmärkningsvärt, för på den tiden dubbades ju nästan inga live-actionserier. Men när serien slutade sändas 2011 är det lite förvånansvärt, för vid det laget hade ju mycket på Barnkanalen börjat dubbas till svenska. Kanske visste SVT 2010 - 2011 att rättigheterna/licensperioden snart skulle gå ut, så att det därför inte var lönt att beställa dubbning för bara enstaka kvarvarande visningsomgångar...?

Jag såg dock att Becky Richards regerar tydligen heller inte var dubbad 2011, som hade kommit med ett par avsnitt av på biblioteket och som var i textad originalversion, så tydligen gjordes dubbningen av den serien någon gång efter det. Troligen från juni 2012, för från och med det ser jag att tablåerna anger "Textat sid 793" - om serien är i textad originalversion borde det ju inte finnas något behov av text-TV-textning...

Så överlag verkar SVT inte ha varit riktigt lika snabba på banan när det gäller dubbning av live-action än Disney Channel, där ju nästan allt dubbades redan 2008 - 2009.
Så du får gå igenom andra serier som du inte har bokat, om serierna finns tillgänglig på biblioteket?
Du har alltså frihet att ta för dig av det som finns eller?

Daniel Hofverberg

Citat från: Jonas9881 skrivet 21 februari 2025 kl. 13:34:26Så du får gå igenom andra serier som du inte har bokat, om serierna finns tillgänglig på biblioteket?
Du har alltså frihet att ta för dig av det som finns eller?
Det beror på att program från Barnkanalen referensbandas och skickas per timme, där varje fil är exakt en timme lång - så därför kommer det med alla program som sänts under samma timme som det program som jag har beställt. Med andra ord har jag beställt ett program från Barnkanalen som sändes 15:35 - 15:55, så skickas en fil som innehåller allt mellan 15:00 och 16:00.

Om man bor i Stockholm och kan besöka Kungliga Bibliotekets lokaler direkt kan man spela upp allt som finns digitaliserat, vilket för SVTs del innebär i stort sett allt som sänts i alla SVTs kanaler sedan 1979. Men bor man på annan ort måste man beställa specifika program (som man lägger i en kundvagn, ungefär som med vanliga nätbutiker), som skickas på DVD-skivor med posten till något av de bibliotek som KB samarbetar med.

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 februari 2025 kl. 14:27:48Det beror på att program från Barnkanalen referensbandas och skickas per timme, där varje fil är exakt en timme lång - så därför kommer det med alla program som sänts under samma timme som det program som jag har beställt. Med andra ord har jag beställt ett program från Barnkanalen som sändes 15:35 - 15:55, så skickas en fil som innehåller allt mellan 15:00 och 16:00.

Om man bor i Stockholm och kan besöka Kungliga Bibliotekets lokaler direkt kan man spela upp allt som finns digitaliserat, vilket för SVTs del innebär i stort sett allt som sänts i alla SVTs kanaler sedan 1979. Men bor man på annan ort måste man beställa specifika program (som man lägger i en kundvagn, ungefär som med vanliga nätbutiker), som skickas på DVD-skivor med posten till något av de bibliotek som KB samarbetar med.
Det låter lite väl krångligt och någon måste väl sitta och bränna DVD skivorna också krypterade filer borde väl vara en bättre lösning 2025.

Jonas9881

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 21 februari 2025 kl. 14:56:37Det låter lite väl krångligt och någon måste väl sitta och bränna DVD skivorna också krypterade filer borde väl vara en bättre lösning 2025.
Varför ska man kryptera filerna, är det verkligen folk som stjäl material från biblioteket utan att någon märker det?

Jonas9881

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 februari 2025 kl. 14:27:48Det beror på att program från Barnkanalen referensbandas och skickas per timme, där varje fil är exakt en timme lång - så därför kommer det med alla program som sänts under samma timme som det program som jag har beställt. Med andra ord har jag beställt ett program från Barnkanalen som sändes 15:35 - 15:55, så skickas en fil som innehåller allt mellan 15:00 och 16:00.

Hur var det nu, kunde vem som helst spela upp material som har digitaliserats om man bor i Stockholm, eller var det bara specifika personer som du som handhåller denna sidan och behöver info av forskningsyfte?

gstone

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 21 februari 2025 kl. 18:22:11finns den på DVD med svenskt tal ?
Det kan ju inte finnas svenskt tal på DVD utgåvorna när det visat sig att det inte ens finns någon svensk dubbning.

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 21 februari 2025 kl. 18:37:36Det kan ju inte finnas svenskt tal på DVD utgåvorna när det visat sig att det inte ens finns någon svensk dubbning.
Flytta ämnena då 😒

jag blir lite förvirrad annars 😅

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 21 februari 2025 kl. 18:37:36Det kan ju inte finnas svenskt tal på DVD utgåvorna när det visat sig att det inte ens finns någon svensk dubbning.
Vad var det då som jag såg på barnkanalen om hästar och tjetjer som gillade hästar ?!

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 21 februari 2025 kl. 20:17:55Vad var det då som jag såg på barnkanalen om hästar och tjetjer som gillade hästar ?!
Stallkompisar har ju gått på Barnkanalen men bevisligen inte dubbat.