Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Vem är bäst som Asterix?

Startat av Anders, 11 juni 2011 kl. 16:28:35

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Vem är bäst som Asterix?

Bert-Åke Varg
Bo Maniette
Håkan Mohede
Reine Brynolfsson
Tomas Bolme
Fredrik Hiller
Kim Sulocki

MOA

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 27 februari 2025 kl. 12:11:15Vem spelar Asterix i Super 8 filmerna?
https://smalfilmexperten.se/produkt/asterix-och-trolldrycken-super-8-ljud/
Är det Bert-Åke Varg?
Det där känner jag inte igen men man kan alltid hoppas
Bert Åke Varg kommer alltid vara Asterix för alla som hört honom

MOA

Nu till en ranking:
1.Bert-Åke Varg
Behöver knappast förklaras, har inte hört originalet men Bert-Åke pratar med riktigt bra inlevelse & kommer för evigt vara förknippad med Asterix. En riktig legend
2.Bo Maniette
Inte så dålig som andra säger, Bosses inlevelse är bra & rösten passar, inte lika ikonisk som Bert-Åke Varg men ändå ett värdigt alternativ
3.Håkan Mohede
Inlevelsen är bra men likt Fuskgubben så är Håkans röst för normal för att passa Asterix. Kenneth Milldoff är mycket bättre som Obelix & Julius Caesar, i övrigt så är detta sämsta dubbningen av en Asterix film
4.Reine Brynolfsson
Minns knappt hans röst för att filmen var så dålig
Tomas Bolme, Fredrik Hiller & Kim Sulocki har jag aldrig hört & kan därför inte skriva mer

Oscar Isaksson

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 27 februari 2025 kl. 12:11:15Vem spelar Asterix i Super 8 filmerna?
https://smalfilmexperten.se/produkt/asterix-och-trolldrycken-super-8-ljud/
Är det Bert-Åke Varg?
Nu har jag personligen inte sett/hört Super8-filmerna med Asterix men någon har sagt att det ska vara ljud taget från biofilm.

Monsieur Hulot

Bert-Åke Varg är ju perfekt i rollen, alla dagar i veckan. Bo Maniette är väl bra på sitt sätt, men det är en del saker den svenska versionen av Gallernas hjälte som inte imponerar mig. KM Studios skådespelare passar in i Disneys värld, inte i Asterix.

Är det förresten någon som vet varför KM bara gjorde en film? Och är det någon som vet varför värvades inte Bert-Åke Varg i rollen?

DingoPictures2005

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 27 februari 2025 kl. 19:28:36Bert-Åke Varg är ju perfekt i rollen, alla dagar i veckan. Bo Maniette är väl bra på sitt sätt, men det är en del saker den svenska versionen av Gallernas hjälte som inte imponerar mig. KM Studios skådespelare passar in i Disneys värld, inte i Asterix.

Är det förresten någon som vet varför KM bara gjorde en film? Och är det någon som vet varför värvades inte Bert-Åke Varg i rollen?
Monica var oerfaren och hon visste inget om tidigare Asterix röster etc.
Dock är jag ganska imponerad av det faktumet att dansband sångaren Sten Nilsson medverkar i dubben även om dubben i sig inte är någon höjdare.

DingoPictures2005

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 27 februari 2025 kl. 20:16:44Monica var oerfaren och hon visste inget om tidigare Asterix röster etc.
Dock är jag ganska imponerad av det faktumet att dansband sångaren Sten Nilsson medverkar i dubben även om dubben i sig inte är någon höjdare.
Förklaring från @Oscar Isaksson Copy pastetat från en annan tråd.

Det handlar väl mer om att Monica Forberg, helt enkelt inte hade så bra koll på vilka som tidigare hade dubbat Asterix och Obelix.

Egmont var ju filmens distributör, så då föll det sig naturligt att KM fick uppdraget. Eftersom de anlitades för de flesta av deras audiovisuella produkter. Kirsten Saabye är allra troligast med på ett hörn under arbetet med Asterix. 

DingoPictures2005

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 27 februari 2025 kl. 20:16:44Monica var oerfaren och hon visste inget om tidigare Asterix röster etc.
Jag tycker dock att Mathias Henrikson utan tvekan är den bästa som Julius Caesar.

DingoPictures2005

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 27 februari 2025 kl. 19:27:50Nu har jag personligen inte sett/hört Super8-filmerna med Asterix men någon har sagt att det ska vara ljud taget från biofilm.
Ahh då är det inget speciella tack för infon🙂.

Oscar Isaksson

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 27 februari 2025 kl. 20:21:51Ahh då är det inget speciella tack för infon🙂.
Kan ju fortfarande vara bra att få det helt bekräftat på något vis ändå.

gstone

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 27 februari 2025 kl. 19:28:36. KM Studios skådespelare passar in i Disneys värld, inte i Asterix.

Fast så kan man ju inte säga 
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 27 februari 2025 kl. 19:27:50Nu har jag personligen inte sett/hört Super8-filmerna med Asterix men någon har sagt att det ska vara ljud taget från biofilm.
Det låter ju onekligen mest logiskt, när det nu fanns autentiska biodubbningar för Asterix vid tidpunkten, men jag håller med att det vore bra att få det bekräftat.

Mest är jag dock nyfiken på de unika Super-8-dubbningar som gjordes för bl.a. Scooby-Doo och Looney Tunes...

Anders

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 27 februari 2025 kl. 19:28:36Bert-Åke Varg är ju perfekt i rollen, alla dagar i veckan. Bo Maniette är väl bra på sitt sätt, men det är en del saker den svenska versionen av Gallernas hjälte som inte imponerar mig. KM Studios skådespelare passar in i Disneys värld, inte i Asterix.

Jag måste ändå säga att dubben av Gallernas hjälte är MYCKET bättre än dubben av Asterix i Amerika, där Håkan Mohede gör Asterix. Även om det var länge sedan jag såg dubben så minns jag en del brister från den. En är till exempel att ett replikskifte från Obelix spelas TVÅ gånger, först under en scen (där bara Obelix repliker hörs) och senare i den uppföljande scenen (där Asterix repliker också hörs). Jag trodde att detta bara var ett stilval när jag såg filmen som liten, och visste inte om det var en tabbe.

Sedan tycker jag vissa roller är väldigt underväldigade jämfört med rollvalen i de andra filmerna. Håkan Mohedes version av Centurion låter som en munter stereotypisk italienare (med brytning och allt) och är inte i närheten i klass med den pompösa och ilskna gestaltningen av Peter Harryson. Sedan gör Kenneth Mildoff litet av en sliskig skåning av Ceasar, som inte direkt får honom att låta som en seriös figur. För mig är Sten Nilsson den bästa Ceasar.
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

MOA

Citat från: Anders skrivet  1 mars 2025 kl. 10:41:22Jag måste ändå säga att dubben av Gallernas hjälte är MYCKET bättre än dubben av Asterix i Amerika, där Håkan Mohede gör Asterix. Även om det var länge sedan jag såg dubben så minns jag en del brister från den. En är till exempel att ett replikskifte från Obelix spelas TVÅ gånger, först under en scen (där bara Obelix repliker hörs) och senare i den uppföljande scenen (där Asterix repliker också hörs). Jag trodde att detta bara var ett stilval när jag såg filmen som liten, och visste inte om det var en tabbe.

Sedan tycker jag vissa roller är väldigt underväldigade jämfört med rollvalen i de andra filmerna. Håkan Mohedes version av Centurion låter som en munter stereotypisk italienare (med brytning och allt) och är inte i närheten i klass med den pompösa och ilskna gestaltningen av Peter Harryson. Sedan gör Kenneth Mildoff litet av en sliskig skåning av Ceasar, som inte direkt får honom att låta som en seriös figur. För mig är Sten Nilsson den bästa Ceasar.
Håller med om Håkan men jag gillade Kenneth som Caesar, den enda rösten jag gillade i dubbningen

DingoPictures2005

Citat från: Anders skrivet  1 mars 2025 kl. 10:41:22Jag måste ändå säga att dubben av Gallernas hjälte är MYCKET bättre än dubben av Asterix i Amerika, där Håkan Mohede gör Asterix. Även om det var länge sedan jag såg dubben så minns jag en del brister från den. En är till exempel att ett replikskifte från Obelix spelas TVÅ gånger, först under en scen (där bara Obelix repliker hörs) och senare i den uppföljande scenen (där Asterix repliker också hörs). Jag trodde att detta bara var ett stilval när jag såg filmen som liten, och visste inte om det var en tabbe.

I see för mig så är Mathias Henrikson bäst som Ceaser.
Aldrig sett Asterix i Amerika dock.