Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

MeTV Toons - ny nostalgi kanal

Startat av Steffan Rudvall, 7 maj 2024 kl. 21:10:30

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

MeTV i USA ska starta en ny tv-kanal där de bara visar äldre serier och kortfilmer 24 timmar om dygnet och de har tydligen licensierat material från flera olika bolag. Det är lite som en ny version av Cartoon Networks barndomsår om man säger så.

Jag vet inte om den kommer till Europa men jag skulle inte anta det. Själv hoppas jag på att fler kan ta åt sig av det här och inte anse att material inte längre ska visas bara för att det är gammalt och inte 3D animerat.

https://variety.com/2024/tv/news/metv-toons-network-launch-weigel-broadcasting-warner-bros-discovery-1235988916/

Jonas9881

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  7 maj 2024 kl. 21:10:30MeTV i USA ska starta en ny tv-kanal där de bara visar äldre serier och kortfilmer 24 timmar om dygnet och de har tydligen licensierat material från flera olika bolag. Det är lite som en ny version av Cartoon Networks barndomsår om man säger så.

Jag vet inte om den kommer till Europa men jag skulle inte anta det. Själv hoppas jag på att fler kan ta åt sig av det här och inte anse att material inte längre ska visas bara för att det är gammalt och inte 3D animerat.

https://variety.com/2024/tv/news/metv-toons-network-launch-weigel-broadcasting-warner-bros-discovery-1235988916/
Då det inte kommer bli så i Sverige så har vi ingen nytta av det, då det är engelsk tal även om man använder VPN för att komma åt det så är det inte alls som Cartoon Network som visade svensk tal.

Har letat men det känns inte som att kanalen finns på internet utan endast kommer gå på TV i USA, och inget man kommer ut på utomlands. Även om det finns kanaler utomlands man kommer åt på andra hemsidor.

Och även om det skulle komma en sådan kanal hit till Sverige så visas säkert omdubbningarna till serierna och inte originaldubbningarna som en gång i tiden visats. Och Disney+/HBO Max/Netflix har det mesta så något nytt skulle nog ändå inte visas om det skulle komma en kanal hit till Sverige. Kanske någon enstaka serie som inte går att se i dagsläget men även sånt som går att se idag. 
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

MOA

Jonas9881

Citat från: MOA skrivet  7 maj 2024 kl. 23:34:25Nya Boomerang har uppstått! Wow!
Fast hade inte Boomerang svensk tal?

Det kommer väl inte vara svensk tal på MeTV, så det blir ju inte samma.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Steffan Rudvall

Citat från: Jonas9881 skrivet  7 maj 2024 kl. 23:49:44Fast hade inte Boomerang svensk tal?

Det kommer väl inte vara svensk tal på MeTV, så det blir ju inte samma.
Jo, Boomerang hade såklart svenskt tal. Det jag menade är att andra kan lära sig av den här nya satsningen med MeTV Toons att göra sina gamla serier mer lätt tillgängliga och då även med världens dubbningar.

Will Siv

Dom borde göra internationella versioner 

EU kan ändra sin kvota så att dubbningar räknas som europeiska produktioner.
- what.

Daniel Hofverberg

Citat från: Will Siv skrivet  2 mars 2025 kl. 12:59:22Dom borde göra internationella versioner

EU kan ändra sin kvota så att dubbningar räknas som europeiska produktioner.
Även om EU skulle ändra sina regler är det nog högst tveksamt om intresset och marknaden är tillräckligt stor i de nordiska länderna för att sända serier från 1990-talet och bakåt. Alla barn som finns i min släkt och bekantskapskrets ser i alla fall inte på någonting som är äldre än ungefär 10 eller max 15 år gammalt (och även så pass gammalt är ovanligt), och jag misstänker tyvärr att de inte är unika - så hur många kan egentligen tänkas vara intresserade av produktioner från 1960-, 1970-, 1980- och 1990-talet...?

Och även om det skulle finnas intresse för det, finns alla gamla ljudband från Cartoon Network/Turner bevarade och lättillgängliga i dagens läge...? Det är långt ifrån givet, då de ju i många fall inte använts på ganska många år.

Då är det nog lite större chans att en sådan satsning kan dyka upp i exempelvis Tyskland, Spanien och Frankrike, som är betydligt större länder och där således marknaden blir större. Även om det bara är en liten procentuell andel av befolkningen som är intresserad av så pass gamla produktioner, så blir ju det faktiska antalet presumtiva tittare ändå mycket större jämfört med Sverige, Norge och Danmark.

Även i USA kan jag inte tänka mig att en sådan här linjär kanal kan locka så vansinnigt många tittare, då det liksom finns anledning till att de flesta i dagens läge övergår till streaming...

Will Siv

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 mars 2025 kl. 13:30:40Även om EU skulle ändra sina regler är det nog högst tveksamt om intresset och marknaden är tillräckligt stor i de nordiska länderna för att sända serier från 1990-talet och bakåt. Alla barn som finns i min släkt och bekantskapskrets ser i alla fall inte på någonting som är äldre än ungefär 10 eller max 15 år gammalt (och även så pass gammalt är ovanligt), och jag misstänker tyvärr att de inte är unika - så hur många kan egentligen tänkas vara intresserade av produktioner från 1960-, 1970-, 1980- och 1990-talet...?

Och även om det skulle finnas intresse för det, finns alla gamla ljudband från Cartoon Network/Turner bevarade och lättillgängliga i dagens läge...? Det är långt ifrån givet, då de ju i många fall inte använts på ganska många år.

Då är det nog lite större chans att en sådan satsning kan dyka upp i exempelvis Tyskland, Spanien och Frankrike, som är betydligt större länder och där således marknaden blir större. Även om det bara är en liten procentuell andel av befolkningen som är intresserad av så pass gamla produktioner, så blir ju det faktiska antalet presumtiva tittare ändå mycket större jämfört med Sverige, Norge och Danmark.

Även i USA kan jag inte tänka mig att en sådan här linjär kanal kan locka så vansinnigt många tittare, då det liksom finns anledning till att de flesta i dagens läge övergår till streaming...
Intresset hade varit större om det var lättare att nå 
- what.

BPS

I dagens läge hade det här passat bättre som en streamingtjänst.

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet  2 mars 2025 kl. 17:35:16I dagens läge hade det här passat bättre som en streamingtjänst.
Utan tvekan, och dessutom hade det nog behövts en rejäl marknadsföringsinsats med mycket reklam för att få barn att få upp ögonen för äldre produktioner - serier producerade innan de föddes är liksom inget förstahandsval för dagens barn...

Citat från: Will Siv skrivet  2 mars 2025 kl. 14:50:22Intresset hade varit större om det var lättare att nå
Givetvis, och intresset hade varit större om kanaler i Sverige (Cartoon Network, Boomerang, m.fl.) hade fortsatt att sända 1990-talsserier ända fram tills nu. Men nu är det som det är, och det är liksom svårt att backa tillbaka klockan...

Men faktum kvarstår att dagens barn generellt sett helt enkelt inte är intresserade av gamla filmer och serier - när jag har tittat på när mina syskonbarn letat efter serier och filmer att se på (på bl.a. Netflix och Disney+), så har de i mångt och mycket gått efter produktionsår, och vid allting före 2016 - 2017 så har de bara sagt "Nej, det där är stenålder" och bläddrat vidare. Det enda undantaget har varit Frost, och det är ju inte direkt jättegammalt heller.

Så där hade det behövts en stor marknadsföringsinsats för att få barn att visa intresse för sådana serier - sådant är förstås inte gratis, och måste också tas med i beräkningarna kring om man tror att en sådan tjänst ska bli lönsam.
(Dagens småbarnsföräldrar är förmodligen mer intresserade, då de här serierna mer kommer från när de själva var barn, men de flesta föräldrar lär nog inte titta på tecknat på egen hand om de inte får med sig sina barn)

Dessutom är ju streamingmarknaden idag ganska mättad, med alltför många tjänster som det är, så jag gissar att det vore svårt för ytterligare en streamingtjänst att ta sig in på marknaden - särskilt i dessa tider har nog de flesta inte råd att börja abonnera på hur många streamingtjänster som helst, och det lär bli svårt att få barnfamiljer att sluta abonnera på exempelvis Netflix, Disney+ eller Max till förmån för en betydligt smalare tjänst. Enda sättet är nog i så fall om den nya tjänsten vore så pass mycket billigare än alla andra, så att det därför inte upplevs som en så stor investering.