Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Frågor om dubbningar

Startat av Disneyfantasten, 29 april 2023 kl. 21:50:05

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 10 mars 2025 kl. 21:51:55Och du vet inget om dubbningarna ?
Inte på rak arm, men omslaget ser bekant ut så det är möjligt att jag kan tänkas ha DVD:n någonstans i röran...

BPS

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 mars 2025 kl. 21:50:38Precis, Salut Audio/Video var ju både en dubbningsstudio och en distributör; så det hände då och då att de köpte in befintliga dubbningar - men om de själva beställt dubbningen kan vi förutsätta att de "anlitade" sig själva...
Den ena filmen Young Pocahontas vet jag finns på VHS distribuerad av Musikservice. 

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet 10 mars 2025 kl. 22:05:03Den ena filmen Young Pocahontas vet jag finns på VHS distribuerad av Musikservice.
Då är ju 10000-kronorsfrågan om det är samma dubbning eller två olika dubbningar...? Skulle gissa på samma, men har egentligen inga belägg för det påståendet.

DingoPictures2005

Vem gör rösten till Taxi i Lady & Lufsen (omdubb)?
Tänkt passa på att bidra med detta till WillDubGuru när jag skickar mitt norska material till samma film.

@Disneyfantasten påstår att det är Sven-Erik Wikström men vill inte var ansvarig för att sprida något felaktigt om det inte stämmer.
Jag har inget emot DisneyFantasten som person men med tanke på att han gjort felaktiga identifieringar däribland Labbråttan i Räddningspatrullen (som spelas av Per Sandborgh) och Major Domus (som spelas av Sture Ström) så vill jag tyvärr inte ta hans info som fakta.

BPS

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 11 mars 2025 kl. 08:11:12Vem gör rösten till Taxi i Lady & Lufsen (omdubb)?
Tänkt passa på att bidra med detta till WillDubGuru när jag skickar mitt norska material till samma film.

@Disneyfantasten påstår att det är Sven-Erik Wikström men vill inte var ansvarig för att sprida något felaktigt om det inte stämmer.
Jag har inget emot DisneyFantasten som person men med tanke på att han gjort felaktiga identifieringar däribland Labbråttan i Räddningspatrullen (som spelas av Per Sandborgh) och Major Domus (som spelas av Sture Ström) så vill jag tyvärr inte ta hans info som fakta.
Det kan vara att Sven-Erik men han säger så pass lite att det inte riktigt går att höra vem det är där till så pratar han ju med någon dialekt och i falsett.

Jag tror du borde svara WillDubGuru att det tyvärr inte går att få exakt information.

DingoPictures2005

Citat från: BPS skrivet 11 mars 2025 kl. 08:25:16Det kan vara att Sven-Erik men han säger så pass lite att det inte riktigt går att höra vem det är där till så pratar han ju med någon dialekt och i falsett.

Jag tror du borde svara WillDubGuru att det tyvärr inte går att få exakt information.
Ahh ok, tack för infon.

Såg filmen för något år sedan och minns att Taxi sa typ en replik eller något sådant, dock bara sett filmen på engelska.

@Oscar Isaksson eller @Erika kanske kan svara?

gstone

Vilka är dom svenska rösterna i dessa två julspecialer ?
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Erika

Orkar tyvärr inte titta på båda, så lyssnade bara snabbt och kände igen bl. a. Staffan Hallerstam, Annelie Bhagavan, Gunnar Ernblad och Jan Nygren.

Tyckte mig även känna igen båda julspecialarna, åtminstone den andra (den med isbjörnen)... Vill minnas SVT har sänt dem och då med en egen dubbning.

Tillägg: Hittade information om SVT:s dubbning av The Woman Who Raised a Bear as Her Son (1990), den sändes första gången 1992 (och i repris 1995) under titeln Inuksuk - isbjörnen. De svenska rösterna är Ulla Akselson, Jonpaul Asplund, Gunilla Hällström och Steve Kratz.

Har ännu inte hittat något om SVT även har sänt The Teddy Bears' Christmas (1992), men den känns bekant...

Ett till tillägg: Nix, men däremot hittade jag föregångaren Teddybjörnarnas picknick (The Teddy Bears' Picnic, 1989). Det var nog den jag tänkte på. :) 

gstone

Citat från: Erika skrivet 11 mars 2025 kl. 14:29:50ulspecialarna, åtminstone den andra (den med isbjörnen)... Vill minnas SVT har sänt dem och då med en egen dubbning.

Tillägg: Hittade information om SVT:s dubbning av The Woman Who Raised a Bear as Her Son (1990), den sändes första gången 1992 (och i repris 1995) under titeln Inuksuk - isbjörnen. De svenska rösterna är Ulla Akselson, Jonpaul Asplund, Gunilla Hällström och Steve Kratz.

Är det är det em omdubbning på VHS ?

gstone

Citat från: Erika skrivet 11 mars 2025 kl. 14:29:50Orkar tyvärr inte titta på båda, så lyssnade bara snabbt och kände igen bl. a. Staffan Hallerstam, Annelie Bhagavan, Gunnar Ernblad och Jan Nygren.

någon annan som har tid kan nog hjälps

Disneyfantasten

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 11 mars 2025 kl. 08:11:12Vem gör rösten till Taxi i Lady & Lufsen (omdubb)?

@Disneyfantasten påstår att det är Sven-Erik Wikström men vill inte var ansvarig för att sprida något felaktigt om det inte stämmer.
Just det där, och en hel del annat, ber jag om ursäkt för, men jag tyckte senare att det lät som Sture Ström och ungefär strax efter det så kom faktiskt @Oscar Isaksson  med verifierad info om att det var Sture Ström.

Angående det där med Labbråttan, så kan det mycket väl antingen ha varit öronen som spelade mig ett spratt eller så kan jag ha förväxlat det, lyssnade just om på den och tycker det lät som några roller han gjorde i Asterix och Britterna och Smurfarna. (ursprungligen jämförde jag rösten med Mullvads-karaktären i Svinpäls gäng i samma serie, som Andreas spelar)

För säkerhets skull så skulle jag behöva verifierade uppgifter om jättemånga av de dubbningar jag länge efterfrågat så att jag slipper behöva gissa mig fram och därmed riskera att råka ta fel.

DingoPictures2005

Citat från: Disneyfantasten skrivet 11 mars 2025 kl. 20:04:24Just det där, och en hel del annat, ber jag om ursäkt för, men jag tyckte senare att det lät som Sture Ström och ungefär strax efter det så kom faktiskt @Oscar Isaksson  med verifierad info om att det var Sture Ström.

Angående det där med Labbråttan, så kan det mycket väl antingen ha varit öronen som spelade mig ett spratt eller så kan jag ha förväxlat det, lyssnade just om på den och tycker det lät som några roller han gjorde i Asterix och Britterna och Smurfarna. (ursprungligen jämförde jag rösten med Mullvads-karaktären i Svinpäls gäng i samma serie, som Andreas spelar)

För säkerhets skull så skulle jag behöva verifierade uppgifter om jättemånga av de dubbningar jag länge efterfrågat så att jag slipper behöva gissa mig fram och därmed riskera att råka ta fel.
I see jag brukar bara skriva saker som fakta när jag är bombsäker.

Dock har även jag tagit fel med röstidentifiering, däribland så trodde jag länge att Mia Kihl medverkade som Snövit i EuroDisney reklamen.

Så kanske inte det bästa för info.

gstone

Vilka är rösterna i  Legenden om Skattkammarön (1993) ?

gstone