Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Tradera ovanligheter

Startat av Jonas9881, 25 februari 2024 kl. 00:16:18

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 mars 2025 kl. 20:13:45Vad var leksaksprojektorer för något...? Det visste jag inte ens fanns...
Jag visste knappt heller att det fanns, men tydligen har det tillverkats en del mycket enkla och billiga projektorer som leksaker. T.ex. den här:

https://youtu.be/vqoBmSyn1Gg

PatoskyeIII

Citat från: Anders M Olsson skrivet 13 mars 2025 kl. 20:47:44Jag visste knappt heller att det fanns, men tydligen har det tillverkats en del mycket enkla och billiga projektorer som leksaker. T.ex. den här:

https://youtu.be/vqoBmSyn1Gg
Är det för sådana projektorer som de där Scooby Doo filmerna gjordes för?

Daniel Hofverberg

Citat från: PatoskyeIII skrivet 13 mars 2025 kl. 21:11:09Är det för sådana projektorer som de där Scooby Doo filmerna gjordes för?
Scooby-Doo-filerna var väl på Super8, och inte 16 mm...? Och hade ju dessutom ljud.

A

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 mars 2025 kl. 21:34:21Scooby-Doo-filerna var väl på Super8, och inte 16 mm...? Och hade ju dessutom ljud.
Det är väl dubbat ljud också? Är det en riktig dubbning eller lektor?

Daniel Hofverberg

Citat från: A skrivet 13 mars 2025 kl. 21:47:10Det är väl dubbat ljud också? Är det en riktig dubbning eller lektor?
Det är just det jag inte vet, då jag inte kunnat få tag i filmerna; och heller inte har någon Super8-projektor... :(

Enligt kartongerna ska de ha svenskt tal, men det framgår ingenting om vare sig skådespelare eller om det är en riktig dubbning eller lektordubbning.

För några år sedan fanns en eller två Scooby-Doo och en hög andra Super8-filmer (varav en del dubbade) till försäljning på en second hand-affär här i Skellefteå, men jag köpte ingen av dem då jag inte hade (eller har) någon Super8-projektor och heller inte känner någon som har. Hade de varit väldigt billiga hade jag kanske köpt dem ändå för eventuella framtida bruk, men de kostade så pass mycket att jag då avstod från att köpa.

A

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 mars 2025 kl. 21:54:04Det är just det jag inte vet, då jag inte kunnat få tag i filmerna; och heller inte har någon Super8-projektor... :(

Enligt kartongerna ska de ha svenskt tal, men det framgår ingenting om vare sig skådespelare eller om det är en riktig dubbning eller lektordubbning.

För några år sedan fanns en eller två Scooby-Doo och en hög andra Super8-filmer (varav en del dubbade) till försäljning på en second hand-affär här i Skellefteå, men jag köpte ingen av dem då jag inte hade (eller har) någon Super8-projektor och heller inte känner någon som har. Hade de varit väldigt billiga hade jag kanske köpt dem ändå för eventuella framtida bruk, men de kostade så pass mycket att jag då avstod från att köpa.
Jag antar att vi inte vet om det är hela avsnitt?

Tintin

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 mars 2025 kl. 20:13:45Vad var leksaksprojektorer för något...? Det visste jag inte ens fanns...
En billigare projektor (främst med barn i åtanke ). Själv har jag fortfarande kvar min AL-100 Torpedo projektor. De såldes på Teknikmagasinet runt 2007-2008. Den fungerar fortfarande, men inget man tar fram idag. I USA har jag ett vagt minne av att Disney hade en fyrkantig lila variant (med inbyggd DVD) som fanns runt samma tid (men den kom aldrig till Sverige).

Man får tänka på att det var en annan tid och idag finns bättre saker. Vill man se hur AL-100 ser ut så finns det gott om bilder och videoklipp på nätet. Tyvärr är det mera minus än plus.

Recension (från 15 år tillbaka i tiden).

https://www.youtube.com/watch?v=cH_6aFWgnA4

Anders M Olsson

Citat från: PatoskyeIII skrivet 13 mars 2025 kl. 21:11:09Är det för sådana projektorer som de där Scooby Doo filmerna gjordes för?
Jag vet inte vilka Scooby Doo-filmer du syftar på, men rent allmänt hör projektorn ovan och Scooby Doo till helt olika tidsepoker.

Projektorn ovan är från 1940- eller 1950-talet medan Scooby Doo sågs första gången 1969. Då hade 16mm för hemmabruk hunnit bli helt föråldrat och ersatt av 8 mm, i synnerhet av super-8.

Daniel Hofverberg

Citat från: A skrivet 13 mars 2025 kl. 22:04:59Jag antar att vi inte vet om det är hela avsnitt?
Nej, några hela avsnitt var det definitivt inte - åtminstone en av dem minns jag att det stod angivet 55 meter på, så det bör innebära runt 7 - 8 minuter. Gissningsvis var den andra ungefär lika lång. Så de måste vara brutalt nedklippta, till den grad att man knappt lär få något sammanhang alls...

En gång i tiden brukade en sedan länge nedlagd sommarfestival i Ursviken utanför Skellefteå, som Skellefteå Kanotklubb arrangerade varje år, visa en mängd Super8-filmer i ett skjul. Där var det med en eller två Scooby-Doo-filmer - åtminstone en av dem minns jag tydligt var på engelska, medan den andra kan tänkas ha varit dubbad. Det här var nog på 1980-talet, och jag vill minnas att det var svårt att få mycket till sammanhang på de filmerna. Jag vet inte vad som hände med alla dessa Super8-filmer (det var nog 7 - 10 filmer de brukade visa) när festivalen lades ned, men jag vill minnas att det var min dåvarande gymnastiklärare som brukade visa filmerna; eller åtminstone arbetade han med festivalen...

Jag tror knappt alls att det förekom Super8-filmer mycket längre än runt 10 minuter.

Jonas9881

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 mars 2025 kl. 21:54:04Det är just det jag inte vet, då jag inte kunnat få tag i filmerna; och heller inte har någon Super8-projektor... :(

För några år sedan fanns en eller två Scooby-Doo och en hög andra Super8-filmer (varav en del dubbade) till försäljning på en second hand-affär här i Skellefteå, men jag köpte ingen av dem då jag inte hade (eller har) någon Super8-projektor och heller inte känner någon som har. Hade de varit väldigt billiga hade jag kanske köpt dem ändå för eventuella framtida bruk, men de kostade så pass mycket att jag då avstod från att köpa.
Enligt vilka kartonger så ska det ha svensk tal?
Kartonger till Super8-filmer du har hemma?
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Mathilda Gustafsson

Citat från: Jonas9881 skrivet 14 mars 2025 kl. 10:18:48Enligt vilka kartonger så ska det ha svensk tal?
Kartonger till Super8-filmer du har hemma?
Han skrev ju tidigare att han inte äger några, så informationen kommer nog från de exemplaren som funnits på Tradera tidigare.

Jonas9881

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 14 mars 2025 kl. 10:44:37Han skrev ju tidigare att han inte äger några, så informationen kommer nog från de exemplaren som funnits på Tradera tidigare.
Det var det som gjorde mig förbryllad, då jag också läste att han inte hade några men då jag inte kunde hitta att det hade snackats om scooby-doo Super8-filmer tidigare i tråden.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Daniel Hofverberg

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 14 mars 2025 kl. 10:44:37Han skrev ju tidigare att han inte äger några, så informationen kommer nog från de exemplaren som funnits på Tradera tidigare.
Både från Tradera och från de Super8-filmer jag såg fysiskt (men inte köpte, vilket kanske var ett misstag) på en second hand-affär i Skellefteå för några år sedan.

Åtminstone två Scooby-Doo-filmer, en Sylvester & Pip och en Gråben & Hjulben ska ha haft unika svenska dubbningar som mest troligt inte använts någon annanstans - kanske även någon Daffy eller Snurre Sprätt, om inte mitt minne sviker mig...

Jag vill minnas att jag tog kort på Super8-filmer som eventuellt kunde vara intressanta när jag var på second hand-affären, men lyckas tyvärr inte hitta åt de fotona just nu.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 mars 2025 kl. 11:30:43Både från Tradera och från de Super8-filmer jag såg fysiskt (men inte köpte, vilket kanske var ett misstag) på en second hand-affär i Skellefteå för några år sedan.

Åtminstone två Scooby-Doo-filmer, en Sylvester & Pip och en Gråben & Hjulben ska ha haft unika svenska dubbningar som mest troligt inte använts någon annanstans - kanske även någon Daffy eller Snurre Sprätt, om inte mitt minne sviker mig...

Jag vill minnas att jag tog kort på Super8-filmer som eventuellt kunde vara intressanta när jag var på second hand-affären, men lyckas tyvärr inte hitta åt de fotona just nu.
Finns del Sylvester & Pip  vhs har någon av dom unika svenska dubbningar  ?
https://www.tradera.com/item/302150/656252634/sylvester-pip-pa-galna-aventyr-1985-warner-hyrfilm-rental-tecknat-80-tal
https://www.tradera.com/item/302150/651248708/sylvester-pip-pa-galna-aventyr-vhs-film
https://www.tradera.com/item/302150/665246640/sylvester-och-andra-smarta-katter-vhs
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 14 mars 2025 kl. 16:00:36Finns del Sylvester & Pip  vhs har någon av dom unika svenska dubbningar  ?
https://www.tradera.com/item/302150/656252634/sylvester-pip-pa-galna-aventyr-1985-warner-hyrfilm-rental-tecknat-80-tal
https://www.tradera.com/item/302150/651248708/sylvester-pip-pa-galna-aventyr-vhs-film
https://www.tradera.com/item/302150/665246640/sylvester-och-andra-smarta-katter-vhs
Alla dessa tre har jag för mig har unika dubbningar, som inte sänts på TV. :)
(Eller rättare sagt: de två första tror jag är samma, som bara släppts med olika omslag; men samma kortfilmer och samma dubbning)