Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Hur rangordnar ni de handtecknade Asterix-filmerna och varför?

Startat av Anders, 1 april 2025 kl. 17:52:50

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders

Jag tycker det hade varit intressant att se hur alla skulle rangordna de handtecknade Asterix-filmerna, baserat på olika faktorer (nostalgikänslan, handlingen, animationen och dubbningen), samt beskriva varför. Det vore kul att se hur snittbetyget på alla dessa hade varit. Min lista:

1. Asterix - Gallernas hjälte
Den första Asterix-filmen jag såg, troligen en av de första tecknade filmerna jag någonsin såg också, och därför hamnar den längst upp genom den nostalgiska känslan. Eftersom den dubbades av KM Studio skiljer sig ju rösterna mycket från de andra filmerna, men jag tycker ändå att de fungerar. Temasången "Här är Asterix" är också väldigt catchy och fastnar lätt på hjärnan. Jag spolade ofta tillbaka bandet flera gånger bara för att höra den igen. Det är även mycket som händer och mycket drama i den. Jag tycker även att Sten Nilsson är den bästa rösten till Caesar.

2. Asterix - Bautastenssmällen
Också en av de tidigare Asterix-filmerna jag såg. Den innehåller också mycket drama och är även väldigt mörk på vissa ställen, vilket jag gillar! Jag ogillar när det är för lättsamt. Johan Hedenberg är alldeles utmärkt som Prolix och jag bara älskar scenerna när hans karaktär samspelar med Peter Harrysons pompösa tolkning av Centurion.

3. Asterix och vikingarna
Spännande, dramatisk, med många vackra miljöer och ett mycket bra climax. Hade det inte varit för de starka nostalgiska kopplingarna jag känner för nummer 1 och 2 hade kanske denna varit nummer 1 istället. Den blir kanske lite daterad med alla moderna referenser som Goudurix presenterar för gallerna, men å andra sidan så ska ju han föreställa en stropp från storstan så jag tycker det funkar. Det var även en fröjd att höra Uffe Larsson som Obelix en sista gång innan han tragiskt nog lämnade oss alldeles för ung.

4. Asterix och britterna
Också en film jag såg från ung ålder, dock såg jag den aldrig lika mycket som de två topparna eftersom jag inte fann den lika intressant. Jag har dock börjat uppskatta den mer i vuxen ålder genom sina ikoniska dialoger och dramascener.

5. Asterix och Kleopatra
Också en av de tidigare filmerna. Den innehåller också en massa ikoniska scener, inklusive "Pudding med arsenik"-sången. Det är främst den inte lika flytande animationen som gör att den hamnar under Asterix och britterna.

6. Asterix i Amerika
Relativt intressant Asterix-film som sticker ut bland de andra genom den långa resan till Amerika, bra animation och har en del drama i sig. Dock tycker jag att kvalitén på dubbningen drar ner den i listan. Jag såg inte den förrän jag var runt 12 år heller.

7. Asterix och hans tappra galler
Den hamnar långt ner på grund av de inkonsekventa karaktärsdesignerna och att animationen inte är särskilt bra jämfört med de andra. Men å andra sidan är det ju även den första Asterix-filmen, så det är ju förståeligt. Jag tror jag såg den vid något tillfälle som liten men inte tillräckligt många gånger för att jag ska ha några nostalgiska band till den. Dessutom känns handlingen väldigt utdragen då hela filmen består av ett enda räddningsförsök där Asterix ska rädda Miraculix från romarna, vars läger ligger alldeles i närheten av gallernas by.

8. Asterix 12 stordåd
Jag såg nog den här för första gången när jag var omkring 12 år, så jag har inga större nostalgikopplingar till denna. Det finns inte mycket drama i denna. Jag tycker heller inte att den är speciellt spännande eftersom Asterix och Obelix klarar proven litet för lätt, så den är litet för lättsam för min smak. Rent handlingsmässigt är det ju även den sista Asterix-filmen, med gallerna som bevisar sin "gudomlighet" och att romarna sluter fred med dem och allt, vilket bara förstör filmserien i min mening. För vad det än är för handling i de följande filmerna så "vet" man ju att allt kommer sluta med fred i slutändan. Det sabbar bara head-canonen om att romarna och gallerna kommer att slåss till det bittra slutet, som de andra filmerna ger intryck till.

I det stora hela skulle jag säga att alla filmerna ända ner till nummer 6, mer eller mindre, är värda att se om för min del, även om 6:an är gränsfall pga att jag inte tycker att rösterna i den passar samt en del andra brister i dubbningen.
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Disneyfantasten

Såhär blir det för mig;

1. Asterix 12 Stordåd (1976): denna såg jag jättemycket som barn och har stor nostalgi för

2. Asterix och Britterna (1986): såg denna film mycket också och har nostalgi även för denna

3. Asterix och Bautastensmällen (1989)

4. Asterix och Vikingarna (2006)

5. Asterix och Hans Tappra Galler (1967)

6. Asterix och Kleopatra (1968)

(de två som nämndes alldeles nyss kom tidigt och har lite ofärdig animation men är fortfarande sevärda)

7. Asterix Gallernas Hjälte (1985)

(även om den kommer näst längst ner så är det fortfarande en bra film, det som drar ner den är den svenska dubbningen, duktiga skådespelare men inte så värst lyckade castingval)

8. Asterix i Amerika (1994)

(även om den hamnar allra längst ner så är den fortfarande sevärd, det som drar ner den är precis detsamma som med Gallernas Hjälte, nämligen den svenska dubbningen, skådespelarna är duktiga men castingvalen är inga höjdare här heller)

(de två sistnämnda hade kommit högre upp om dubbningarna hade sett ut ungefär som flera av de andra, med Bert-Åke Varg och de andra)

MOA

Citat från: Anders skrivet  1 april 2025 kl. 17:52:50Jag tycker det hade varit intressant att se hur alla skulle rangordna de handtecknade Asterix-filmerna, baserat på olika faktorer, samt beskriva varför. Det vore kul att se hur snittbetyget på alla dessa hade varit. Min lista:

1. Asterix - Gallernas hjälte
Den första Asterix-filmen jag såg, troligen en av de första tecknade filmerna jag någonsin såg också, och därför hamnar den längst upp genom den nostalgiska känslan. Eftersom den dubbades av KM Studio skiljer sig ju rösterna mycket från de andra filmerna, men jag tycker ändå att de fungerar. Temasången "Här är Asterix" är också väldigt catchy och fastnar lätt på hjärnan. Det är även mycket som händer och mycket drama i den.

2. Asterix - Bautastenssmällen
Också en av de tidigare Asterix-filmerna jag såg. Den innehåller också mycket drama och är även väldigt mörk på vissa ställen, vilket jag gillar! Jag ogillar när det är för lättsamt.

3. Asterix och vikingarna
Spännande, dramatisk, med många vackra miljöer och ett mycket bra climax. Hade det inte varit för de starka nostalgiska kopplingarna jag känner för nummer 1 och 2 hade kanske denna varit nummer 1 istället.

4. Asterix och britterna
Också en film jag såg från ung ålder, dock såg jag den aldrig lika mycket som de två topparna eftersom jag inte fann den lika intressant. Jag har dock börjat uppskatta den lite mer i vuxen ålder genom sina ikoniska dialoger och dramascener.

5. Asterix och Kleopatra
Också en av de tidigare filmerna. Den innehåller också en massa ikoniska scener, inklusive "Pudding med arsenik"-sången. Det är främst den inte lika flytande animationen som gör att den hamnar under Asterix och britterna.

6. Asterix i Amerika
Relativt intressant Asterix-film som sticker ut bland de andra genom den långa resan till Amerika och har en del drama i sig. Dock tycker jag att kvalitén på dubbningen drar ner den i listan. Jag såg inte den förrän jag var runt 12 år heller.

7. Asterix 12 stordåd
Jag såg nog den här för första gången när jag var omkring 12 år, så jag har inga större nostalgikopplingar till denna. Det finns inte mycket drama i denna. Jag tycker heller inte att den är speciellt spännande eftersom Asterix och Obelix klarar proven litet för lätt, så den är litet för lättsam för min smak.

8. Asterix och hans tappra galler
Den hamnar längst ner på grund av de inkonsekventa karaktärsdesignerna och att animationen inte är särskilt bra jämfört med de andra. Jag tror jag såg den vid något tillfälle som liten men inte tillräckligt många gånger för att jag ska ha några nostalgiska band till den. Dessutom är handlingen inte speciellt intressant eftersom den är väldigt simpel.
Detta ämne är ju skapat för mig!
Min kommande ranking
8.Asterix & Vikingarna
7.Asterix I Amerika
6.Asterix & Hans Tappra Galler
5.Asterix & Britterna
4.Asterix: Gallernas Hjälte
3.Asterix & Cleopatra
2.Asterix 12 Stordåd
1.Asterix & Bautastensmällen
Motivation beskrivs i annat inlägg

MOA

Motivationer:
10.Asterix & Vikingarna
Denna filmen släpptes 2006 men känns som att den släpptes 10 år senare. Animationen är bra men Asterix är inte protagonisten, utan 2 tonåringar är det istället. Populär kulturreferenserna passar inte alls & dans scenen är så dålig. När jag såg filmen för första gången var musiken för hög & rösterna för låga, kan det bero på mixningsproblem? Jag hatar denna filmen & detta blir förhoppningsvis det allra sämsta som vi ser av Asterix.
9.Asterix I Amerika
Enda Asterix filmen som aldrig släppts på DVD. Rätt dålig animation & indianerna är typiska stereotyper & dans scenen med lektordubbad sång är det allra sämsta. Onödiga slapstick scener förekommer & Obelix är också framställd som mer idiotisk än i föregående filmen. Han är också andra karaktären att hallucinera Filmen producerades av ett tyskt bolag som inte visste hur man skapade en bra Asterix film. Detta är också filmen med den sämsta dubbningen, jag gillar Håkan Mohede men hans röst är för normal för att passa Asterix, Kenneth Milldoff är mycket bättre i sina roller. Detta är också sista gången som Asterix producerades i Tyskland, det är vi tacksamma för.
6.Asterix & Hans Tappra Galler
Första filmen jag gillar är också första filmen i serien. Animationen är det bästa som kunde skapas 1967 & denna filmen är också den kortaste. Bara över 1 timme lång. Den gjorde ett bra jobb med att skapa karaktärernas personligheter som följer med i resten av serien & fortsatta handlingen. Några saker är dåliga, Obelix medverkar inte i andra delen av filmen & Caligulaminix förklädnad är inte övertygande. Den svagaste av romare blir ivägskickad & han är inte smart. Jag gillar att Mirakulix är vis nog att aldrig ge romarna receptet till trolldrycken hur mycket dom än torterar honom. Snabb hårväxt är kreativt med roliga resultat. Tappra Galler är en bra presentation för Asterix, en bra & bristfältig film.
5.Asterix & Britterna
Denna film är bra men jag tycker inte den är så minnesvärd. Bästa scenerna är detta & när Obelix är berusad. Animationen är bra & denna film har också den sämsta Caesar rösten. Han låter så töntig, har inte hört så mycket av Peter Dalle i dubbningar men han är så malplacerad som Caesar. Detta är en bra film lätt blir bortglömd bland andra filmer.
4.Asterix:Gallernas Hjälte
Intro låten är en banger & animationen är riktigt bra. Lillfixa & Tragicomix har inte så stora personligheter men det är inget man tänker på när man ser dom sökande krigarna i armén är fulla av personligheter. Vänligheten är också ett roligt återkommande skämt. Filmen har riktigt klimatiska scener som när Asterix håller på drunkna. Den är uppbyggd på ett riktigt bra sätt & jag gillar också slutstriden i Rom. Denna film dubbades av KM Studio & rösterna är passande. Gallernas Hjälte är en riktigt bra film & min första favorit av Asterix filmer
3.Asterix & Cleopatra
Idefix filmdebut. Om Tappra Galler tog in Asterix i filmvärlden är detta filmen som definierade det. Cleopatra är en riktigt bra sekundär antagonist & Obelix försök att smaka trolldrycken är genialt komiska. Amorabis & Numerobis är underhållande & troligen dom mest onda karaktärerna i hela serien. Dom lyckades vilseledarna Asterix, Obelix & Mirakulix i labyrinten, hade Idefix inte medverka hade dom alla äventyr slutat där. Av låtarna i filmen är Pudding Med Arsenik den mest ikoniska, Amorabis & Numerobis försöker döda hjälterna med en giftig tårta men det misslyckas dom förstås med. Skämtet om att filmen är dubbad på svenska i början är ett skämt som är före sin tid. Asterix & Cleopatra kommer alltid förbli en ikonisk del av Asterix historia.
2.Asterix 12 Stordåd
Detta är Asterix filmen jag sett flest gånger & den första jag tänker på när det kommer till Asterix. Denna film är inte baserad på någon serietidning & originaliteten ledde till flera galet roliga kreativa ideér. Ett riktigt stordåd är när Obelix äter ihjäl sig & Dårskapens hus som är det svåraste & sämsta Asterix & Obelix upplevt under alla äventyr. Slutstriden med alla krigare i Rom mot Caesar är också det bästa avslutet som filmen kunde få, animationen är riktigt bra & gallerna segrar största segern över romarna i kanoniskt perspektiv. Tur att det inte blev så kronlogiskt. Är nu närmare 10 år sedan jag såg Asterix 12 Stordåd för första gången. Den mest unika filmen som är lika bra nu som då.
1.Asterix & Bautastensmällen
Detta är ett mästerverk med otrolig animation. Hela filmen har en mörkare ton som är vågat & funkar. När Mirakulix minnesförlust gjort honom helt galen har gallerna aldrig varit så sårbara. Minnesförlusterna leder till LSD trippande scener som Trubadix galna sångnummer. Mirakulix misslyckade försök till att återskapa trolldrycken är en helt otrolig & trippande scen, dom gick verkligen hela vägen ut med den. Prolix är en av dom bästa antagonisterna jag sett i en film, han är så ond & kan från början förutspå allting. När han senare tvivlar på sin förmåga slår hans spådomar fortfarande in, det enda han inte kunde förutspå var att Mirakulix ledde gallerna till att förstöra honom. Prolix är otroligt bra uppbyggd & Johan Hedenberg är så otrolig & så trovärdig. Denna film är en anledning till att han blivit min favorit VA. Det är fullt förståeligt varför Centurion gör Prolix så nervös, båda antagonisterna är otroliga tillsammans. Gillar reaktionen när Obelix inser vad som orsakat Mirakulix minnesförlust. Detta är också det närmsta romarna kommer till att erövra Gallien, när Mirakulix går från att skratta till att lipa kan det bara betyda att slutet är nära. För att avsluta den otroliga slutstriden som förstör allt gör Obelix det rätta & krossar Prolix med en bautasten. Bästa sättet att besegra en otrolig antagonist. Slutet... såg denna film förra året & den har blivit en av mina favoritfilmer. Jag kommer se & älska Asterix & Bautastensmällen tills jag inte finns mer, min nya favorit kommer aldrig att överträffas. Detta kommer alltid förbli ett oslagbart mästerverk.

Anders

Hittills, med de tre listorna, ser alltså genomsnittsbetyget ut så här:
1. Asterix – Bautastenssmällen (med 2 i genomsnitt)
2. Asterix 12 stordåd (med 3,33334 i genomsnitt)
3. Asterix och britterna (med 3,66667 i genomsnitt)
4. Asterix – Gallernas hjälte (med 4 i genomsnitt)
5. Asterix och Kleopatra (med 4,66667 i genomsnitt)
6. Asterix och vikingarna (med 5 i genomsnitt)
7 Asterix och hans tappra galler (med 6,66667 i genomsnitt)
8. Asterix i Amerika (med 7 i genomsnitt)

MOA

Citat från: Anders skrivet  1 april 2025 kl. 21:48:46Hittills, med de tre listorna, ser alltså genomsnittsbetyget ut så här:
1. Asterix – Bautastenssmällen (med 2 i genomsnitt)
2. Asterix 12 stordåd (med 3,33334 i genomsnitt)
3. Asterix och britterna (med 3,66667 i genomsnitt)
4. Asterix – Gallernas hjälte (med 4 i genomsnitt)
5. Asterix och Kleopatra (med 4,66667 i genomsnitt)
6. Asterix och vikingarna (med 5 i genomsnitt)
7 Asterix och hans tappra galler (med 6,66667 i genomsnitt)
8. Asterix i Amerika (med 7 i genomsnitt)
När jag publicerade listan för första gången var texten onödigt stor, kopierat rakt från Open Office dokument. Hoppas det inte stör er

Tintin

Lite kul trivia är att det hade kunnat bli en tecknad Asterix-film till 1967 (men verkar bara existera celler från Asterix och guldskäran).

https://lostmediawiki.com/Ast%C3%A9rix_et_la_Serpe_d%27Or_(lost_animated_comic_book-based_film;_1967)

Själv måste jag nog se om alla filmerna först för att kunna göra en rättvis bedömning, men Asterix och Kleopatra och Asterix 12 Stordåd är väl troligen de skulle ligga högst upp (av nostalgiska skäl och för att det är dem som jag har sett flest gånger).

MOA

Citat från: Tintin skrivet  1 april 2025 kl. 23:13:16Lite kul trivia är att det hade kunnat bli en tecknad Asterix-film till 1967 (men verkar bara existera celler från Asterix och guldskäran).

https://lostmediawiki.com/Ast%C3%A9rix_et_la_Serpe_d%27Or_(lost_animated_comic_book-based_film;_1967)

Själv måste jag nog se om alla filmerna först för att kunna göra en rättvis bedömning, men Asterix och Kleopatra och Asterix 12 Stordåd är väl troligen de skulle ligga högst upp (av nostalgiska skäl och för att det är dem som jag har sett flest gånger).
Troligen Asterix & Hans Tappra Galler Part 2, hade säkert blivit intressant

Anders

Jag nämnde detta i en omredigering av mitt första inlägg, men hur långt ner i listan skulle ni säga att filmerna är "passable", dvs tillräckligt bra?

MOA

Citat från: Anders skrivet  2 april 2025 kl. 10:57:25Jag nämnde detta i en omredigering av mitt första inlägg, men hur långt ner i listan skulle ni säga att filmerna är "passable", dvs tillräckligt bra?
Tappra Galler även om den är bristfältig, producerades också bakom ryggen på skaparna & dom ogillade den

jimstrom

7. Asterix i Amerika:

Troligen den Asterixfilm jag sett minst, men trots sun studio ensemblen, finns det en del roligt i filmen ändå, som tex att indianernas tal bara är referenser till amerikanska geografiska platers och ord. Lektordubbade sången är inte jätte bra, och neddragningen på våldet gör ändå att den hamnar sist.

6. Asterix och hans tappra galler:

Den tidigaste och det märks på animationen och karaktärsdesignerna, Julius Caesar ser ut som en helt annan karaktär än i dom andra inkarnationerna, den är lite utdragen på sina ställen, men att se hur Asterix och Miraculix driver Cajus Bonus till tårar när dom äter upp jordgubbarna är alltid komiskt guld.

5. Bautastens smällen:

Det är en mycket bra film med kreativ animation och jag uppskattar den mörkare tonen, spåmannen är också en helt fantastisk karaktär som först är seriös och intimiderande, för att sen gå till patetisk och komisk, bra blandning av gamla etablerade röster och nya men väldkända röster.

4. Asterix gallernas hjälte:

KM studio gör ett bra jobb med rösterna, och Sten Nilsson är faktisk lysande som Casear, Har några riktigt roliga scener också, som när Asterix visar vänlighet, det olika stereotypernas som tar värvning, festfixaren och slavägarens ekonomiska förhandling, karaktärsförändringen från Brutalis från vänlig och lismanded till att så fort rekryterna tagit värvning bli en hårdförd tyrannisk befälhavare är också kul, och kapplöpningen på circkus maximus är en underhållande final.

3. Asterix 12 Stordåd:

Väldigt många roliga scener här med kreativa karaktärer, om än lite utfyllnad på sina ställen, vällustens ö, klättringen till toppen etc etc. favoriterna är Iris trollkarlen, Maneken Pix restaurang och dårskapens hus.

2. Asterix och Kleopatra:

Ren och skär nostalgi för mig, och många bra karaktäer, inte minst Casear, Cleopatra och piratkaptenen och Amonbofis och Torneris. Pudding med arenik är en klassiker och det finns många minnesvärda citat och scener.

1. Asterix och Britterna:

Varenda scen och varenda replik i filmen är citerbar och det är nog utan tvekan den Aserix film jag citerar mest, händer ofta att jag utbrister "rasande klokt beslut enligt min uppfattning" "vacker boll" eller min personliga favorit "jag säger, nu blir jag lite upprörd" alla levererade med en överdriven brittisk accent. Peter Dalles casear är kanske den svagaste men även han har några riktigt bra repliker, "Jag kom, jag såg och jag tror inte mina ögon".
"Det finns ingen varnings skylt dumskalle, därför att jag stal den." - Kung Koopa (Super Mario Brödernas Super Show)

MOA

Citat från: jimstrom skrivet  9 april 2025 kl. 22:39:477. Asterix i Amerika:

Troligen den Asterixfilm jag sett minst, men trots sun studio ensemblen, finns det en del roligt i filmen ändå, som tex att indianernas tal bara är referenser till amerikanska geografiska platers och ord. Lektordubbade sången är inte jätte bra, och neddragningen på våldet gör ändå att den hamnar sist.

Den tidigaste och det märks på animationen och karaktärsdesignerna, Julius Caesar ser ut som en helt annan karaktär än i dom andra inkarnationerna, den är lite utdragen på sina ställen, men att se hur Asterix och Miraculix driver Cajus Bonus till tårar när dom äter upp jordgubbarna är alltid komiskt guld.

5. Bautastens smällen:

Det är en mycket bra film med kreativ animation och jag uppskattar den mörkare tonen, spåmannen är också en helt fantastisk karaktär som först är seriös och intimiderande, för att sen gå till patetisk och komisk, bra blandning av gamla etablerade röster och nya men väldkända röster.

KM studio gör ett bra jobb med rösterna, och Sten Nilsson är faktisk lysande som Casear, Har några riktigt roliga scener också, som när Asterix visar vänlighet, det olika stereotypernas som tar värvning, festfixaren och slavägarens ekonomiska förhandling, karaktärsförändringen från Brutalis från vänlig och lismanded till att så fort rekryterna tagit värvning bli en hårdförd tyrannisk befälhavare är också kul, och kapplöpningen på circkus maximus är en underhållande final.

3. Asterix 12 Stordåd:

Väldigt många roliga scener här med kreativa karaktärer, om än lite utfyllnad på sina ställen, vällustens ö, klättringen till toppen etc etc. favoriterna är Iris trollkarlen, Maneken Pix restaurang och dårskapens hus.

Ren och skär nostalgi för mig, och många bra karaktäer, inte minst Casear, Cleopatra och piratkaptenen och Amonbofis och Torneris. Pudding med arenik är en klassiker och det finns många minnesvärda citat och scener.

Varenda scen och varenda replik i filmen är citerbar och det är nog utan tvekan den Aserix film jag citerar mest, händer ofta att jag utbrister "rasande klokt beslut enligt min uppfattning" "vacker boll" eller min personliga favorit "jag säger, nu blir jag lite upprörd" alla levererade med en överdriven brittisk accent. Peter Dalles casear är kanske den svagaste men även han har några riktigt bra repliker, "Jag kom, jag såg och jag tror inte mina ögon".
Bautastensmällen & Britterna bytte plats, Prollix är otrolig, blev seriöst en av mina favoritroller av Johan Hedenberg

Anders

Citat från: jimstrom skrivet  9 april 2025 kl. 22:39:477. Asterix i Amerika:

5. Bautastens smällen:

3. Asterix 12 Stordåd:

Jag noterade att du inte hade inkluderat Asterix och vikingarna.

Ja, scenen med Asterix och Miraculix som äter upp alla jordgubbarna, och får Caius Bonus att gråta, var det enda från den filmen som jag faktiskt har minnen från när jag var liten. Den var faktiskt lite rolig. ;D Jag reagerade också på att Caesar såg helt annorlunda ut jämfört med resten av filmerna.

Asterix och britterna är nog den filmen med flest minnesvärda citat. Min favorit är nog denna från början av filmen:
"Romare, med guld i lasten! De har inte en ch-AAAAAAAANS..."
*En panorering över ett hundratal romerska skepp*
"De är faktiskt ett helt gäng!"

Asterix och hans tappra galler och Asterix 12 stordåd är egentligen de enda två av filmerna som inte har minnesvärda citat enligt mig, och förutom alla andra nämnda orsaker så hamnar de i botten i min lista på grund av detta.

Disneyfantasten

Citat från: Anders skrivet 10 april 2025 kl. 13:20:52Jag noterade att du inte hade inkluderat Asterix och vikingarna.

Ja, scenen med Asterix och Miraculix som äter upp alla jordgubbarna, och får Caius Bonus att gråta, var det enda från den filmen som jag faktiskt har minnen från när jag var liten. Den var faktiskt lite rolig. ;D Jag reagerade också på att Caesar såg helt annorlunda ut jämfört med resten av filmerna.

Asterix och britterna är nog den filmen med flest minnesvärda citat. Min favorit är nog denna från början av filmen:
"Romare, med guld i lasten! De har inte en ch-AAAAAAAANS..."
*En panorering över ett hundratal romerska skepp*
"De är faktiskt ett helt gäng!"

Asterix och hans tappra galler och Asterix 12 stordåd är egentligen de enda två av filmerna som inte har minnesvärda citat enligt mig, och förutom alla andra nämnda orsaker så hamnar de i botten i min lista på grund av detta.
Det är väl subjektiv huruvida saker är minnesvärda, enligt mig har både Asterix 12 Stordåd och Asterix och Britterna både flest och mest minnesvärda repliker utav alla Asterix-filmer som någonsin funnits.

Gallernas Hjälte och i synnerhet Asterix i Amerika hade hamnat högre upp i listan om det hade varit ungefär samma ensemble som i flera av de andra, med Bert-Åke Varg, Ulf Larsson, osv.

Jag sätter Asterix och Hans Tappra Galler och Asterix och Kleopatra näst längst ner av de orsaker ni tidigare nämnt, nämligen att animationen i dem ser annorlundare ut jämfört med de senare filmerna.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders skrivet  2 april 2025 kl. 10:57:25Jag nämnde detta i en omredigering av mitt första inlägg, men hur långt ner i listan skulle ni säga att filmerna är "passable", dvs tillräckligt bra?
Personligen skulle jag anse att alla Asterix-filmer är fullt sevärda, och åtminstone tillräckligt bra. :)