Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Diverse frågor

Startat av Disneyfantasten, 26 februari 2022 kl. 21:56:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 12 april 2025 kl. 00:04:22Länge sedan jag såg den, så tänker inte uttala mig men antar att jag inte skulle tycka om den idag.

Såg dock att röstskådespelarna Claes Ljungmark och Björn Granath medverkar i den, Björn har förvisso synts i ganska mycket men han är en av mina favorit röster speciellt som Manny i Ice Age.
Claes Ljungmark har en guldbagge  ;)
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Disneyfantasten

Vad betyder uttrycket "tydliga gemensamma nämnare"?

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 17 april 2025 kl. 23:31:28Vad betyder uttrycket "tydliga gemensamma nämnare"?
att några saker  tydligen har x gemensamt

Disneyfantasten

Jag minns att det visades en tecknad serie på SVT Barn ca 2022-2023-2024 (minns inte exakt när) med tre karaktärer och den handlade om rymden och jag minns att jag såg Myrra Malmberg crediterad i eftertexterna och så tror jag att Annica Smedius och Matilda Smedius också crediterades i eftertexterna. Vet någon vad den serien heter?

A

Hur kommer det sig att vi har en moderat regering men Socialdemokraterna sitter I de flesta kommunstyrelsens? Varför litar man på att de kan sköta kommunerna men inte landet? Sen finns det ju ställen som aldrig byter typ Malmö.

Steffan Rudvall

Citat från: A skrivet 19 april 2025 kl. 08:53:05Hur kommer det sig att vi har en moderat regering men Socialdemokraterna sitter I de flesta kommunstyrelsens? Varför litar man på att de kan sköta kommunerna men inte landet? Sen finns det ju ställen som aldrig byter typ Malmö.
När SD i Malmö säger saker som "Föd barn – annars vinner Muhammed" tror jag att majoriteten av väljarna i den mångkulturella staden som Malmö ändå är inte tar de på allvar eller snarare så att man inte litar på att de kan sköta en kommunstyrelse. I Bjuv har de ju i alla fall inte lyckats något vidare, med att utelåsa medlemmar från andra partier och liknande.

moviefan

Kommer ni se några bra filmer nu i påsk ? 

gstone

MOA

Citat från: moviefan skrivet 19 april 2025 kl. 09:29:02Kommer ni se några bra filmer nu i påsk ?
Såg Asterix & Cleopatra igår & idag blir det Bautastensmällen

Göran

Citat från: MOA skrivet 19 april 2025 kl. 11:05:21Såg Asterix & Cleopatra igår & idag blir det Bautastensmällen
Men 12 stordåd, Gallernas hjälte och Britterna kommer ju mellan Kleopatra och Bautasmällen

gstone

Citat från: MOA skrivet 19 april 2025 kl. 11:05:21Såg Asterix & Cleopatra igår & idag blir det Bautastensmällen
bättre att se den nya Netflix versionen istället ::)

Daniel Hofverberg

Citat från: A skrivet 19 april 2025 kl. 08:53:05Hur kommer det sig att vi har en moderat regering men Socialdemokraterna sitter I de flesta kommunstyrelsens? Varför litar man på att de kan sköta kommunerna men inte landet? Sen finns det ju ställen som aldrig byter typ Malmö.
Det är inte så konstigt som det låter, då Socialdemokraterna fick flest röster även i det senaste riksdagsvalet - liksom i nästan varenda val sedan Hedenhös tid...

Det är snarare blockpolitiken som ställer till det. Med hela 8 partier i riksdagen (och på vissa håll i landet ännu fler på kommunal nivå) är det nästan omöjligt för ett enda parti att få majoritet - och av förståeliga skäl vill förstås regeringar i möjligaste mån få majoritet (fler än 50% av rösterna i riksdagen), för att inte behöva förhandla med andra partier för minsta lilla fråga.

Vi kan väl på goda grunder anta att de flesta röstar på samma parti till både kommunfullmäktige och riksdagsval, eller åtminstone inom samma block. Den stora skillnaden ligger istället i att det på kommunal nivå inte är samma täta skott mellan olika block, utan att det ofta förekommer mer "udda" kombinationer av samarbeten mellan partier. Det finns ju exempelvis relativt många kommuner i landet som styrs av Socialdemokraterna och Moderaterna tillsammans, vilket (åtminstone som läget är just nu) knappast skulle kunna förekomma på regeringsnivå...

MOA

Citat från: Göran skrivet 19 april 2025 kl. 12:35:22Men 12 stordåd, Gallernas hjälte och Britterna kommer ju mellan Kleopatra och Bautasmällen
Är jag fullt medveten om men jag kan se filmerna i vilken ordning som helst, Bautastensmällen är favoriten

moviefan

Har ni något favorit instrument ? Mitt är piano  

MOA

Finns det en VA som får er att rysa? Måste vara en otroligt svår sak att uppnå